PODCAST: Hvordan udvikler man en ny forbrændingsmotor til biler?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

PODCAST: Hvordan udvikler man en ny forbrændingsmotor til biler?

 

I denne uges transformator ser vi nærmere på en ny type forbrændingsmotor, udviklet af forskere ved det tekniske universitet Empa i Schweiz, hvor knastakslen er erstattet af elektronisk styring, og som med tiden skal kunne køre på alle typer brændstof. Ingeniørens motorjournalist Bjørn Godske er i studiet.

Derefter skal vi helt ind under barken på den europæiske skovdød, som ikke mindst har ramt store tyske skovområder. Her finder vi dem lille barkbille Typografen, som i hobetal gnaver sig gennem træernes bark, lægger æg i dem og dermed åbner dem for svampeangreb. Årsagen er klimaforandringer, der har udtørret skovene, forklarer Ingeniørens tendensredaktør Thomas Djursing.

Endelig skal det handle om det plastaffald, som private og virksomheder efterhånden er blevet flittige til at sortere fra det øvrige affald i skraldebøtterne. I Københavnsområdet har Vestforbrænding hidtil fastholdt, at 75 pct. af plasten blev genanvendt, men da Ingeniøren bad om dokumentation, dalede tallet til 31 pct. Ingeniørens chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard står for ugens holdning.

Links

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten