PODCAST: Hvordan skal en elbil lyde - så vi kan høre den?

 

I denne uges Transformator fortæller vi Njals Saga. Altså ikke den islandske beretning, men Amager-versionen om det skandale- og svindelramte byggeri Njals Tårn, som Københavns Kommune har stoppet, efter at det kom frem, at betonfundamentet er langt fra at have den nødvendige styrke til at bære den 86 meter høje bygning.

Udvalgte Tesla-ejere er i gang med at teste en ny softwareversion, der tilføjer nye selvkørende funktioner. Den klarer f.eks. højre- og venstresving selv og kan skifte bane i bytrafik. Men softwaren er en beta-version, og Tesla advarer bilejerne om, at ‘Den kan gøre det forkerte på det værste tidspunkt, så du skal altid holde hænderne på rattet’.

Apropos elbiler kan du også høre lyden af Volkswagens nye elbil ID.3 og BMW Vision M Next. Den nye trend er nemlig, at kendte komponister eller musikere hyres ind til at fremstille lyden af fremtidens elbiler.

Men der er også mislyde ved produktion af elbiler. I deres batterier indgår råstoffer som kobolt, lithium og nikkel, hvoraf nogle udvindes under forhold, der skader både miljø og mennesker – hvoraf en del tilmed er børnearbejdere. Det stigende salg af elbiler øger problemerne drastisk.

Links

Fik du hørt: PODCAST: Vand-, sol- og vindkraft skal gøre Grønland grøn

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sjældne jordarter benyttes især til permanente magneter og anvendes i høj grad også i vindmøller og mobiltelefoner.

Det er fint med fokus på arbejdsforhold i afrikanske miner, og det bliver spændende at se hvor langt vi kan komme med at overbevise de kinesiske mine-ejere om at behandle de ansatte ordentligt. Den eneste reelle mulighed vil være at købe minerne fra kineserne, men de er næppe til salg.

  • 0
  • 0

Den seneste sending Tesla Model 3 SR til Danmark blev leveret fra den kinesiske fabrik med koboltfri batterier. Tesla kan ikke omstille hele produktionen på en gang, men målet er at alle Tesla batterier er uden kobolt.

Med hensyn til nickel og litium har Tesla købt en mine i USA med det formål selv at udvinde råstofferne og bearbejde det direkte til batterier på stedet.

Afrika og Kina har muligvis de billigste råstoffer, men prisen for råstoffer udgør kun en lille del, så det er muligt at udvinde andre steder og alligevel få billige elbiler.

  • 9
  • 0

Jo, selvfølgelig er det pga. af blinde.

Nok ikke kun blinde. Men for eksempel også cyklister i bytrafik. Som cyklist kan du ikke konstant køre og orientere dig bagud ved at dreje hovedet og kigge, så man bruger i høj grad hørelsen til at opfange, om der er noget, man skal være opmærksom på - og måske så netop dreje hovedet for lige at tage i øjesyn.

Jeg bruger i hvert fald selv i høj grad hørelsen til at advare mig i god tid om bagfrakommende trafik. Uden for byerne vil hastigheden måske være høj nok til, at der stadig vil være dækstøj, men på mindre veje i byerne tror jeg nemt man vil kunne blive overrasket over en stille elbil, der pludselig dukker op på siden af en. Og det er faktisk temmelig ubehageligt at blive overrasket på den måde, når man færdes som svag trafikant i trafikken.

  • 1
  • 3

Nok ikke kun blinde. Men for eksempel også cyklister i bytrafik. Som cyklist kan du ikke konstant køre og orientere dig bagud ved at dreje hovedet og kigge, så man bruger i høj grad hørelsen til at opfange, om der er noget, man skal være opmærksom på - og måske så netop dreje hovedet for lige at tage i øjesyn.

...så hvordan opfanger du bagfra kommende cyklister? Du gør måske som 80% af dem og mener blot at det er din uforbeholdne ret at skifte bane uden at orientere dig?

Der er allerede idag masser af ikke støjende trafikkanter. Og jeg synes altså ikke at vi skal udruste alle blinde fodgængere med tryklufthorn blot for at de uopmærksomme trafikkanter kan undgå at blive overraskede .

  • 6
  • 0

...så hvordan opfanger du bagfra kommende cyklister? Du gør måske som 80% af dem og mener blot at det er din uforbeholdne ret at skifte bane uden at orientere dig?

Jeg opfanger bagfrakommende cyklister ved, at de venligt klemter på deres ringeklokke, inden de kører forbi, og ellers holder jeg mig i øvrigt pænt inde til højre, og sørger for at kigge mig bagud, inden jeg finder på at trække ud eller andet. Men derfor bliver jeg stadig overrasket, hvis en motionscyklist i fuldt outfit på sin toptunede karboncykel pludselig i høj fart kommer flyvende forbi mig.

Og når man kører på to hjul uden en beskyttende metalkasse rundt om sig, så er det bare mere ubehageligt at blive overrasket af en hurtigt bagfrakommende medtrafikant af den ene eller anden art. Uanset om jeg så i øvrigt selv kører fornuftigt inde til siden, som jeg skal.

Og så må jeg da i øvrigt erkende, at jeg føler mig noget uforstående overfor din temmeligt aggressive og angribende tone, når jeg stilfærdigt gør opmærksom på, at der er andre trafikanter end blinde mennesker, der (også) bruger hørelsen til at orientere sig med i trafikken.

  • 3
  • 2

Og så må jeg da i øvrigt erkende, at jeg føler mig noget uforstående overfor din temmeligt aggressive og angribende tone, når jeg stilfærdigt gør opmærksom på, at der er andre trafikanter end blinde mennesker, der (også) bruger hørelsen til at orientere sig med i trafikken.

Jeg skal beklage hvis min kommentar fremstår som aggresiv og anklagende.

Jeg bliver blot en anelse pikeret når det problematiseres at biler nu fås i en mindre støjende udgave. Der bruges løbende svimlende summer på støjafskærmning, speciel støjdæmpende asfalt, hastighedsreducerende tiltag oma. med det sigte at nedbringe trafikstøj.

Derfor virker det ærlig talt som endnu en kampagne fra interessenter med økonomiske interesser i at bibeholde ICE i videst muligt omfang. En måde at fremhæve dette på er ved at fremhæve at der allerede findes et stort antal støjsvage trafikanter man som blød ditto gør bedst i have fuld opmærksomhed på, som sjovt nok ikke problematiseres i samme omfang på trods af at man også kan slå sig ret alvorligt på dem.

Der er jo ingen der advokerer for at alle cycler skal lyde som en Opel Escort uden lydpotte, vel?

  • 7
  • 2

Jeg skal beklage hvis min kommentar fremstår som aggresiv og anklagende.

Jeg bliver blot en anelse pikeret når det problematiseres at biler nu fås i en mindre støjende udgave. Der bruges løbende svimlende summer på støjafskærmning, speciel støjdæmpende asfalt, hastighedsreducerende tiltag oma. med det sigte at nedbringe trafikstøj.

Derfor virker det ærlig talt som endnu en kampagne fra interessenter med økonomiske interesser i at bibeholde ICE i videst muligt omfang. En måde at fremhæve dette på er ved at fremhæve at der allerede findes et stort antal støjsvage trafikanter man som blød ditto gør bedst i have fuld opmærksomhed på, som sjovt nok ikke problematiseres i samme omfang på trods af at man også kan slå sig ret alvorligt på dem.

Der er jo ingen der advokerer for at alle cycler skal lyde som en Opel Escort uden lydpotte, vel?

Jeg skal da ellers nok lige love for, at jeg bliver skudt nogle motiver i skoene her.

Jeg har hverken økonomiske eller andre interesser i bibeholde fossilbiler. Tværtimod. Det går alt for langsomt med at få dem fjernet totalt fra alverdens veje. I øvrigt så jeg dem så hellere i større grad udskiftet med cykler og effektiv offentlig transport end det øjeblikkelige meget enøjede fokus på elbiler.

Men derfor er det vel stadig fair nok at gøre opmærksom på, at der er et trafikkerhedsspørgsmål at være opmærksom på her, når tohjulede og tobenede (og andre langsomme, ubeskyttede) trafikanter skal vænne sig til, at biler(X) ikke længere laver støj på samme måde som tidligere? Det må jo vise sig efterhånden, om det faktisk er et reelt problem, eller om dækstøjen stadig i sig selv vil være nok til advare trafikanter, der er vant til at bruge hørelsen som et af flere midler til at orientere sig i trafikken. Og viser det sig, at der faktisk er et reelt sikkerhedsproblem, så kan det måske løses uden at vi skal ud i et fuldstændigt fjollet ekstrem som en "Escort uden lydpotte".

Og i hvert fald er det jo næppe på de strækninger, hvor man i dag bygger støjskærme og lægger støjsvag asfalt, at man vil have behovet for at opfinde en anden dæmpet støj fra elbilerne.

(X): Og ja, der findes allerede i dag andre støjsvage/nærmest lydløse køretøjer i trafikken end elbiler, men de vejer sjældent op imod et ton og kommer bagfra med en hastighedsforskel 30-50km/t.

  • 1
  • 4

Som cyklist kan du ikke konstant køre og orientere dig bagud ved at dreje hovedet og kigge, så man bruger i høj grad hørelsen til at opfange, om der er noget, man skal være opmærksom på - og måske så netop dreje hovedet for lige at tage i øjesyn.

Som cyklist bliver du nødt til, hver eneste gang du kører forbi en indkørsel/udkørsel, at orientere dig til begge sider. Det har jeg lært på den hårde måde :( Det var en lille varebil, der ramte mig fra venstre, da jeg cyklede forbi en indkørsel. Og jeg cyklede endda på en cykelsti :( og jeg kunne ikke høre bilen :( Du er den svage trafikant, så pas på derude.

Mvh Bjørn

  • 2
  • 0

Som cyklist bliver du nødt til, hver eneste gang du kører forbi en indkørsel/udkørsel, at orientere dig til begge sider. Det har jeg lært på den hårde måde :( Det var en lille varebil, der ramte mig fra venstre, da jeg cyklede forbi en indkørsel. Og jeg cyklede endda på en cykelsti :( og jeg kunne ikke høre bilen :( Du er den svage trafikant, så pas på derude.

Jeg stoler aldrig på mine medtrafikanter, når jeg er på cykel. Og jeg er desværre flere gange blevet bekræftet i, at det er med god grund. Det har flere gange reddet mig fra at komme galt af sted, at jeg tog for givet, at en bilist ville overse mig og ikke overholde sin vigepligt, og at jeg derfor på forhånd valgte ikke at holde på min ret.

Og netop fordi jeg har den tilgang med at have mistro til mine medtrafikanter, kan jeg godt forestille mig, at det bliver mere kompliceret at færdes som cyklist (og gående), når man ikke længere i samme grad kan bruge sin hørelse til at give en "early warning" om kørende trafik, der nærmer sig fra en uset vinkel.

  • 0
  • 0

Jeg er så gammel som fodgænger, at jeg havde min næse i bøger i stedet for en mobiltelefon. Jeg altid brugt min hørelse i trafikken.

Det har reddet mig et par gange, desværre ikke fra skrå lampeposter.

For et par år siden, før der var elbiler at bekymre sig om, var det ved at gå galt. Nyere ice-biler var simpelthen blevet mere lydsvage.

Senere har jeg så haft erfaring med den elektriske buslinje 11A og nu de nyere elbiler. Efter tilvending til de nyere ice-biler hører jeg de elektriske lige så godt ved de lavere hastigheder. Bussen larmer desideret.

Så på det grundlag vil jeg mene at det er ren chikane at elbiler skal forsynes med lyd.

Derudover undrer det mig, at blinde skulle have behov for det. Efter sigende hører de bedre end seende.

Rent instinktivt ville jeg tro de ville glæde sig over mindre overdøvede larm, for også at kunne høre de mindre larmende cyklister og dermed kunne orientere sig mere sikkert i trafikken.

Især i forhold til de pestilente bagfra kommende cyklister på fortovet.

Men enig i at man i den danske trafik ikke skal stole på sine medtrafikanter.

Jeg plejer at sige, at den eneste lov der gælder og bliver overholdt på de danske veje er jungleloven.

  • 2
  • 0

....der hører musik eller andet i trafikken, skal det da nok hjælpe at tilføje en lyd til elbilen ? Eller hvad ? Ser også jævnligt bilister, og andre trafikanter, der bruger over-ear hørebøffer !! I trafikken !! Ikke så mærkeligt at det går galt en gang imellem. Det vil en "tilsat" lyd på elbilen ikke ændre noget som helst på... Mvh Aksel

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten