PODCAST: Her skal du passe på, når du køber en brugt elbil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

PODCAST: Her skal du passe på, når du køber en brugt elbil

 

I denne uges Transformator skal vi først ud at sparke dæk på brugte elbiler. Men det er nu mere bilens batteri, der kan være en nitte. For der findes i dag ikke noget værktøj til at tjekke kvaliteten af det. Det skulle dog gerne være på vej i forlængelse af et forskningsprojekt, som bl.a. Aalborg Universitet står bag.

Metrocityringen, der åbner på søndag, vil helt sikkert øge mobiliteten i København. Men et ‘kvalitetstillæg’ - som er et fint ord for takstforhøjelse - på gennemsnitligt én krone pr. rejse vil skræmme mange passagerer væk fra metroen og den øvrige offentlige trafik. Ttrafikforskere tager sig til hovedet, fordi tabet af billetindtægter i høj grad vil udhule merindtægten fra kvalitetstillægget.

I en ny blog på ing.dk vil klinisk psykolog i forsvaret Julie-Astrid Galsgaard skrive om teknopsykologi – om hvad der sker, når menneskets intelligens møder maskinens.

Links

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man har alle dage kunnet kontrollere batteriers kapacitet ved at sætte et måleapperat på hver celle, og så måle cellens spænding under dens kortslutning i en periode på ca. 10 sekunder.

Spændingen falder ikke til 0 Volt, fordi at cellen selv begrænser strømmen via dens indre modstand: Denne modstand er ikke noget indbygget, men et udtryk for den kapacitet cellens akkumulatorplader har, men sker der stort spændingsfald, er det udtryk for slid, eller at cellens kapacitet er reduceret.

  • 0
  • 6

For at amatører ikke kommer til skade,

skal der tilføjes at det vistnok kun er autoværksteder som har dette specielle måleapperat. Muligvis er det kun de rigtige bilakkumulatorer der kan holde til denne måling.

  • 0
  • 6

Elbilers batterier er normalt lavet, så man ikke kan komme til de enkelte celler (heller ikke autoværkstedet) og forvolde skade på sig selv, batteriet og ikke mindst elbilens garanti. Derfor arbejder man på at teste batteriets SoH (State og Health) via DC stikket til hurtigopladning. Prof. Dr. Erik Schaltz præsenterede projektet i går eftermiddags på NordBatt 2019 ude på DTU. Flg fremgår af programmet torsdag kl 17:50 på http://nordbatt.org/program/

"The Incremental Capacity Analysis (ICA) method is a promising tool to estimate the battery SoH. However, the method has mainly been demonstrated on a cell level in controlled laboratory environments. If the method should be practically feasible, should it also be applicable on pack or EV level. The main objective of this work is to demonstrate the feasibility of the ICA method on pack and EV level. A BMWi3 EV based on Nickel-Manganese-Cobalt (NMC) battery cells is used as a case. Results obtained both on cell and EV level indicates the feasibility of the ICA method to be applicable on EV level also."

  • 1
  • 0

Der er ingen svovlsyre i elbilers batterier. Ej heller bly. De er alle en variant af lithium-ion.

Kortslutning af en li-ion celle er hasarderet og kan forårsage brand. Spændingskurven ved afladning er flad, så spændingen siger ikke meget om hverken SOC (state of charge) eller SOH (state of health). Men alle større li-ion batterier rummer et elektronisk beskyttelseskredsløb som overvåger SOC og temperatur, balancerer cellerne samt afbryder ved kortslutning eller overopladning. Elektronikken bør også kunne holde øje med rest kapaciteten hvilket siger en del om SOH.

  • 6
  • 1

Jeg kender godt forskellen mellem tørcelle- og vådcellebatterier, men du får mig ikke til at deltage i kommerciel promovering af en ugennemtestet mærkevare.

Bare for at skrive det åbenlyse:

Kurt det er muligt at du kender til forskellige typer af blybatterier, men det er ikke sådanne der findes i elbiler. Elbilers batterier er ligesom dem du finder i din telefon eller laptop. Det er ekstremt dumt at kortslutte denne type batterier da de både kan bryde i brand og eksplodere. Der er i øvrigt mere end 8000 celler i en Tesla.

  • 8
  • 0

Vi har jo lige set en batteribil i Norge som viste 25% - for derefter at gå direkte til 0%. Det ser man iøvrigt hele tiden på fx laptops, netop fordi SoC systemet "driver" lidt over tid. Eller pga. småfejl i softwaren. (Helt vanvittigt blev damen dog dømt til at være skyldig i denne fejl).

: Lad den gamle batteribil op til 100%, og kør den flad. Det er den eneste sikre løsning - eller skriv en kontrakt om tilbagekøb såfremt ikke batteriet holder en fornuftig rækkevidde 1 måned efter køb.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten