PODCAST: Fremtidens skibsfart og lyden af fremtidens elbiler

20. november 2020 kl. 12:372
PODCAST: Fremtidens skibsfart og lyden af fremtidens elbiler
Illustration: Ingeniøren.
Den fede, forurenende bunkerolie skal være fortid i skibsfarten. Nye, grønne brændstoffer som gas og ammoniak kan være afløseren, ligesom sejl, elmotorer og Flettner-rotorer står klar i kulissen. Tilbage på landjorden har vi samlet en række nykomponerede lyde til elbiler.
Artiklen er ældre end 30 dage

Remote video URL

 

Transformator

Podcasten fra Teknologiens Mediehus sætter strøm til ugens største nyheder inden for teknologi, forskning og naturvidenskab og analyserer de svingninger, der på godt og ondt transformerer verden og vores samfund.

Vært: Henrik Heide

Illustration: Lasse G. Jensen.

Medvirkende: Bjørn Godske

Abonnér på Transformator:
Følg i iTunes

På mobilen: Søg på Ingeniøren i din podcast-app.
På iPhone er podcast-appen indbygget. Har du en Android-telefon, kan du finde podcast-apps i Google Play. F.eks. kan du benytte denne gratis app.

Noget fodslæbende har verdens store rederier erkendt, at et insisterende politisk pres fra EU og andre store regioner gør det nødvendigt at retrofitte flåden med mere grønne teknologier til fremdrift. Men er det gas, ammoniak, sejl, elmotorer eller Flettner-rotorer, der er fremtiden? Det ser vi på i ugens Transformator.

Vel tilbage på land skal det også handle om elbiler. Vi tager tråden op fra forrige uges Transformator, hvor vi omtalte den lyd, som alle elbiler fra 1. juli næste år skal afspille, når de kører langsommere end 20 km/t eller bakker. Vi har samlet endnu flere nykomponerede lyde til elbiler, og her kan du høre, hvordan det kommer til at lyde ved et vejkryds, når det skifter til grønt, og en stribe elbiler sætter i gang.

Links

Læs også: Leder: Regeringens legitimitet kvæles i corona-lukkethed

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: PODCAST: Tesla bygger gigafabrik på rekordtid

Link Illustration: MI Grafik.

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
22. november 2020 kl. 15:29

Har det hidtigt være således at nøddeknækkeren skal være større.

Oceanbird med sejl er et godt skridt den rigtige retning 98% af fremdriften skyldes vind.

Flettner rotorer kræver energi for at rotere, men ja, de giver en energi besparelse.

1
Journalist -
22. november 2020 kl. 11:20
Journalist

Rettelse: jeg kommer i podcasten til at sige, at svolvindholdet i dieselolie skal være 0,2 procent fra i år - det rigtige tal er 0,5 procent.