PODCAST: De selvkørende biler, der aldrig kom

 

I denne uges Transformator handler det først om regeringens klimaplan, hvoraf den første bid kommer til at handle om affald. Og for første gang i lang tid så man folketingspolitikerne i hed debat om håndtering af affald og privatisering eller ej.

Dernæst skal vi ud og køre i en selvkørende bil. Eller, nå nej, det skal vi ikke – selvom meldingerne fra bl.a. Tesla for få år siden ambitiøst lød, at de for længst ville være klar med en fuldt selvkørende bil i 2020. Men det har vist sig vanskeligere end først antaget at få en bil til at reagere rigtigt i en række sjældent forekommende situationer.

En række forsøg udført på Massachusetts Institute of Technology i USA har overraskende vist, at vores hjerner selv kan lægge farver, når vi ser på et billede, der er sort-hvidt uden for fokusområdet i midten.

Til slut i ugens podcast fortæller Ingeniørens afgående bagsideredaktør og tidligere adm. direktør og chefredaktør, Erik Lyngsø Petersen, om den udvikling, der er sket på avisen gennem de 50 år, han har haft sin gang på redaktionen. Hvor Ingeniøren dengang var alene om det teknologiske stofområde, har de fleste medier nu journalister, der skriver om teknologi.

Links

Fik du hørt: PODCAST: Insekt-apokalypsen, der fløj sin vej. Enhver kan sende en SMS fra dit nummer

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Glof 7 i luxus pakken har et styre system opsætning der gør det muligt at bilen vitterligt kan køre mellem 90 - 98 % af sig selv. I denne styresytem opsætning, man kan lave et program for lille mor, et for børnen og et for dig selv. Hvert styresystem med kode hvortil der findes en master kode.

Min Golf 7 Variant har det ibygget. Bruger jeg det "Nej" det gør jeg ikke. Det virker ledt for ekstremt grænse overskriddende at muligheden haves. Bliver noget af den teknik anvendt. Ja i autopilot der holder samme afstand til forankørende konstant, tvangs bremsning er delvis automatiriseret grundet bilen har manuel gear. Ved ikke med dem der har automatgear.

Kan se i instruktions bogen at dette system findes i en række bestemte modeller af Volkswagen. Af en bestemt årgang frem til nuet, der kan satallit overvåges.

  • 1
  • 0

I Europa er de selvkørende funktioner stærkt begrænset på grund af de FN regler som vi følger for den slags. I FN har man lige vedtaget begrænset mulighed for niveau 3 selvkørende funktioner, hvilket vil sige at man kan tage hænderne af rattet og eksempelvis bruge håndholdt mobiltelefon eller se video på bilens skærm. Men det er begrænset til motorvej og max 60 km/t, hvilket vil sige at det kun er til køkørsel. Og føreren skal være klar til at tage over, hvilket bilen skal sikre ved at overvåge føreren med kamera eller på anden vis.

  • 3
  • 0

Hvis jeg overtræder færdselsloven i en anden mands bil, så tror jeg at jeg stadigvæk er underlagt lovgivningen.

Nu spurgte du om ansvar i forbindelse med uheld, hvilket jeg fortolker som erstatningsansvar og svaret er at det er den lovpligtige forsikring som ejeren af bilen har.

Hvis din selvkørende bil vælger at bryde færdselsloven så ... faktisk er det et godt spørgsmål om et softwaresystem overhovedet er underlagt færdselsloven som den er skrevet idag. FN traktaten udspecificerer nogle meget detaljerede regler som systemet skal overholde og umiddelbart står der i færdselsloven at en bil, der overholder reglementet fra den pågældende traktat, er lovlige. Ergo er der en slags særlig færdselslov for selvkørende biler.

Hvis den selvkørende bils systemer vurderes utilstrækkelige, så er det producenten der står til ansvar, ligesom det er Boeing der har ansvaret for at 737-MAX styrtede og ikke piloterne.

Det er kun begrænset niveau 3 der er godkendt hos FN indtil videre og derfor vil der stadig side en person i førersædet, også når bilen kører fuldautomatisk i niveau 3 tilstand. Men lige så snart at de godkender niveau 4 kan du have biler der kører helt uden at der er personer tilstede i bilen. Så burde det være rimeligt indlysende at der ikke er nogen personer at straffe med færdselsloven i hånden.

Endelig vil jeg påpege at der er tale om en FN traktat som Danmark har ratificeret, så såfremt justeringer af færdselsloven er nødvendig, så er vi forpligtet til at foretage dette. Eksemplet med mobiltelefonen kommer direkte fra den vedtagne tekst. Andre har dog påpeget at det kan blive vanskeligt for politiet at vurdere, om bilen er i niveau 3 tilstand, når de observere en person der benytter håndholdt mobiltelefon under kørslen.

  • 0
  • 0

selvom det undrer mig at FN angiveligt blander sig i fænomenet selvkørende biler

68 lande har skrevet under på en FN traktat der regulerer indretning og funktion af køretøjer. Det er den traktat der muliggør at du kan køre ned igennem Europa i din danske bil. Ellers kunne man risikere at Tyskland og Frankrig har vedtaget gensidigt modstridende krav til biler, således at det ikke var muligt at konstruere en bil der er lovlig i begge lande.

Som eksempel på et land der ikke har skrevet under har vi USA. Det betyder at der i USA er krav til køretøjer som adskiller sig væsentligt fra dem vi kender i Europa. Herunder ikke mindst arbejder de med nogle helt andre klassificeringer i forhold til totalvægt. Et andet eksempel er at trailere i USA ikke behøver påløbsbremse men i stedet er det lovkrav at de har en type elektronisk bremse - et system der er ulovligt i Europa.

FN har en arbejdsgruppe der vedligeholder denne traktat så den forbliver tidssvarende. De er nu ved at indarbejde krav til hvordan selvkørende biler skal fungere, således at din kommende selvkørende bil også kan køre ned igennem Europa. Hvis hvert land selvstændigt finder på egne regler for selvkørende biler, så er det vist garanteret at det bliver umuligt med en sådan tur.

  • 4
  • 0

68 lande har skrevet under på en FN traktat der regulerer indretning og funktion af køretøjer. Det er den traktat der muliggør at du kan køre ned igennem Europa i din danske bil.

OK - vidste ikke at det foregår i FN regi. Selvfølgelig er det ret praktisk at vi har fælles regler m.h.t. bilers indretning. Jeg har bare været i tvivl om hvorvidt det egentlig gælder helt igennem. Mindes at det er langt lettere at opbygge og få synet en speciel bil i Sverige, og at det er lettere at indregistrere en kitcar i England. Men så var der noget med anhængertræk på mikrobilerne, som satte skub i den - lange historie. Måske kender du detaljerne?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten