PODCAST: Brint eller batteri i fremtidens lastbiler?
Podcasten fra Teknologiens Mediehus sætter strøm til ugens største nyheder inden for teknologi, forskning og naturvidenskab og analyserer de svingninger, der på godt og ondt transformerer verden og vores samfund. Vært: Henrik Heide Medvirkende: Sanne Wittrup, Bjørn Godske og Christian Rantorp Abonnér på Transformator: På mobilen: Søg på Ingeniøren i din podcast-app.Transformator
Følg i iTunes
På iPhone er podcast-appen indbygget. Har du en Android-telefon, kan du finde podcast-apps i Google Play. F.eks. kan du benytte denne gratis app.
Denne uges Transformator står i energiens tegn. Først handler det om de to millioner ton halm, som hvert år rådner op på de danske marker i stedet for at blive udnyttet til biogas, bioethanol eller jetbrændstof. Energien kunne opvarme 385.000 boliger eller dække næsten halvdelen af brændstofforbruget i dansk luftfart.
Brint er næste punkt på programmet, for transportfimaet DSV og energiselskabet Ørsted satser på denne energikilde i fremtidens tunge lastbiler. De første store brændselscellelastbiler er bestilt og leveres i 2023 – men brint i den tunge vejtransport er den helt forkerte vej at gå – de skal køre på el fra batterier, siger flere eksperter, som Ingeniøren har talt med.
Elbiler skal vi også tale om, for i en analyse forudser journalist Christian Rantorp fra Ingeniørens PRO-medie MobilityTech, at Eldrup-kommissionens rapport om grøn omstilling af personbiler ender som en fuser – simpelthen fordi regeringen synes lunken ved tanken om at pålægge kernevælgerne flere udgifter ved at eje en bil.
Links
Læs også: Jetfuel fra overskudshalm kan forsyne halvdelen af den danske luftfart
Forventningerne var store, men Eldrup-rapport risikerer at ende som en fuser
Læs også: Eksperter uenige med Ørsted og DSV: Brint i lastbiler er blevet overhalet af batterier
Læs også: PODCAST: Hvad er forskellen på liv og død og han- og hunkøn?
Du kan finde flere podcasts på vores fokusside
