PODCAST: Brint eller batteri i fremtidens lastbiler?

11. september 2020 kl. 12:001
PODCAST: Brint eller batteri i fremtidens lastbiler?
Illustration: Ingeniøren.
Ørsted og DSV satser på brint som energikilde til tunge lastbiler, men det er en blindgyde, mener eksperter. Er regeringen klar til millioner af sure bilejere, hvis Eldrup-rapporten føres ud i livet? De to mio. ton halm, der rådner op på markerne hvert år, kunne dække næsten halvdelen af brændstoffet til dansk luftfart.
Artiklen er ældre end 30 dage

Remote video URL

 

Transformator

Podcasten fra Teknologiens Mediehus sætter strøm til ugens største nyheder inden for teknologi, forskning og naturvidenskab og analyserer de svingninger, der på godt og ondt transformerer verden og vores samfund.

Vært: Henrik Heide

Illustration: Lasse G. Jensen.

Medvirkende: Sanne Wittrup, Bjørn Godske og Christian Rantorp

Abonnér på Transformator:
Følg i iTunes

På mobilen: Søg på Ingeniøren i din podcast-app.
På iPhone er podcast-appen indbygget. Har du en Android-telefon, kan du finde podcast-apps i Google Play. F.eks. kan du benytte denne gratis app.

Denne uges Transformator står i energiens tegn. Først handler det om de to millioner ton halm, som hvert år rådner op på de danske marker i stedet for at blive udnyttet til biogas, bioethanol eller jetbrændstof. Energien kunne opvarme 385.000 boliger eller dække næsten halvdelen af brændstofforbruget i dansk luftfart.

Brint er næste punkt på programmet, for transportfimaet DSV og energiselskabet Ørsted satser på denne energikilde i fremtidens tunge lastbiler. De første store brændselscellelastbiler er bestilt og leveres i 2023 – men brint i den tunge vejtransport er den helt forkerte vej at gå – de skal køre på el fra batterier, siger flere eksperter, som Ingeniøren har talt med.

Elbiler skal vi også tale om, for i en analyse forudser journalist Christian Rantorp fra Ingeniørens PRO-medie MobilityTech, at Eldrup-kommissionens rapport om grøn omstilling af personbiler ender som en fuser – simpelthen fordi regeringen synes lunken ved tanken om at pålægge kernevælgerne flere udgifter ved at eje en bil.

Links

Læs også: Eksperter uenige med Ørsted og DSV: Brint i lastbiler er blevet overhalet af batterier

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: PODCAST: Hvad er forskellen på liv og død og han- og hunkøn?

Link Illustration: MI Grafik.

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
12. september 2020 kl. 10:21

September 8, 2020, scitechdaily.com: Breakthrough Electrocatalyst Turns Carbon Dioxide Into Ethanol: Citat: "... A research team led by scientists from Argonne National Laboratory, the University of Chicago’s Pritzker School of Molecular Engineering and Northern Illinois University has discovered a new electrocatalyst that can consistently convert carbon dioxide and water into ethanol with very high energy efficiency and low cost. ... The team’s catalyst consists of atomically dispersed copper on a carbon-powder support. By an electrochemical reaction, this catalyst breaks down carbon dioxide and water molecules and selectively reassembles the broken molecules into ethanol under an external electric field. ... But the electrocatalytic selectivity, or “Faradaic efficiency,” of the new method is over 90%—much higher than any other reported process. What’s more, the catalyst operates stably over extended operation at low voltage. ... Because the process runs at low temperature and pressure, it can start and stop rapidly in response to the intermittent supply of the renewable electricity. ..."

https://doi.org/10.1038/s41560-020-0666-x