Plugin-hybridbiler udleder mindre CO2 end både benzin- og elbiler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Plugin-hybridbiler udleder mindre CO2 end både benzin- og elbiler

Salget af pluginhybrid-biler, som denne Kia Niro, er kommet godt fra start i 2018. Nu viser det sig, at lige netop den type biler kan være de mest miljøvenlige når det gælder CO2-emission. Illustration: Kia

Beregninger fra den tyske bil-forbrugerorganisation ADAC, som ing.dk skrev om i forrige uge, viste, at en stor elbil skulle køre mindst 500.000 km for at kunne udligne den ekstra CO2-emission, som produktionen af batterierne kræver, hvis der blev sammenlignet med en dieselbil i tilsvarende størrelse.

Oven i det skal elbilerne lades med strøm, som i Tyskland primært er en blanding af el fra vindmøller, solceller, kul-, gas- og atomkraft.

Tallet vakte betydelig opsigt, og i kommentarsporet var der mange, som påpegede nogle af de mest oplagte fejlkilder til det meget store tal. Blandt andet at data for den el, bilerne kører på, stammer fra 2013, hvor mikset mellem fossile brændsler og vedvarende energi var langt mere ‘sort’ end i dag.

Læs også: 500.000 kilometer før en elbil er grønnere end en dieselbil ... eller hvad?

Og hvis der ses 10-15 år ud i fremtiden, vil der desuden komme endnu mere grøn el ind i systemet, og CO2-emissionen fra elbiler vil falde yderligere.

Nye beregninger giver lavere kilometertal

Nu har konsulentvirksomheden EA Energianalyse imidlertid taget handsken op og gennemført et sæt beregninger, hvor der bliver taget hensyn til nogle af kritikpunkterne. Det har resulteret i en hel del lavere kilometertal, forklarer partner hos EA Energianalyse Hans Henrik Lindbo:

»Ved hjælp af et litteraturstudie i kombination med vores transportmodeller, har vi beregnet et CO2-tal for fremstilling af bilen og et tal for den el, bilen over hele levetiden vil forbruge,« fortæller han.

Læs også: DN om tal fra tysk elbil-rapport: »Det giver ikke mening«

Her kommer så nogle af de afgørende parametre og antagelser:

  • Det antages, at CO2-emissionen til fremstilling af en elbil, en plugin-hybridbil og en benzin-/diesel-bil er den samme – bortset fra batteriet.

  • CO2-emission fra fremstilling af batteriet baserer sig på to relativt nye rapporter – en svensk og en kinesisk.

  • CO2-emissionen for produktion af olie og benzin bygger på en rapport, som EA Energianalyse har udarbejdet for IDA.

  • Det antages, at plugin-hybridbilen kun kører 75 procent af tiden på batteriet. Det vil i de fleste tilfælde være konservativt ift. det reelle brugsmønster.

  • EA Energianalyse bruger egne transportmodeller til at beregne energiforbruget ved kørsel for både el-, plugin-hybrid- og benzin-/diesel-biler.

Resultaterne er vist i nedenstående skema. Der regnes på to forskellige tal for CO2-emission ved batterifremstilling: ét som er det mest valide med dagens tal (175 kg/kWh batterikapacitet), og et som antages at være niveauet omkring 2020-2025 (100 kg/kWh batterikapacitet).

Yderligere ses der på et tal for CO2-emission, som det cirka er i Danmark på nuværende tidspunkt (425 kg/MWh) og et tal for omkring 2020 (300 kg/MWh):

Illustration: Ea Energianalyse

Læs også: Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rækkevidde

Plugin-hybrid er bedst

Tallene viser altså, at en stor elbil, som for øvrigt bliver sammenlignet med en BMW i samme størrelse, skal køre mellem 68.000 og 150.000 km for at udligne CO2-emissionen til fremstilling af batteri og el. Mens en mindre elbil tilsvarende skal køre mellem 43.000 og 100.000 km.

»Men det, der måske overrasker mest, er, at en plugin-hybrid kun skal køre mellem 14.000 og 35.000 km for at opveje CO2-emissionen. Det skyldes naturligvis, at batteriet i en plugin-hybrid er væsentligt mindre end i en ren elbil. Men beregningerne viser, at indtil vi får en endnu mere miljøvenlig strøm i elnettet, kan pluginhybrid-bilen godt være den mest miljøvenlige af de tre,« siger Hans Henrik Lindbo – dog med den tilføjelse, at regnestykket selvfølgelig afhænger af, hvor mange kilometer bilerne kører i deres levetid.

Rettelse: Der stod tidligere, at det antages at pluginhybridbilerne kørte på el 60 procent af tiden. Det korrekte tal i den analyse, som ligger til grund for beregningerne er 75 procent.

Interessant vinkel - men husk at efter at ligevægten er opnået udleder elbilen fortsat relativt lidt C02, altså efter at batteriet er 'betalt', mens de øvrige udleder mere. Det mest interessante tal må være hvad der udledes i hele levetiden.

Og apropos levetiden - elmotorer kan konstrueres til at leve væsentlig længere end forbrændingsmotorer og vedligeholdesesomkostninger for en ældre bil dermed være lavere. Dermed vil den gennemsnitlige levetid formentlig vise sig at være længere end for en ICE og det vil jo også skubbe en del til regnskabet.

  • 27
  • 2

El-biler udsender ikke CO2 og VOCer og NOx i næsehøjde inde i en by.

Det er primært den største fordel ved el-biler og her den største økonomiske gevinst på sundhedsbudgettet kommer fra.
Ligesom al vrøvlet om "mobiltelefonstråling" er der absolut ingen tvivl om at vi får denne tekniske løsning og at fordelene vil være så massive, at ulemperne kan og skal ignoreres.

Hele debatten om "hvor kommer strømmen fra" er også ganske ligegyldig , da den individuelle bilist ikke har viden om, og mulighed for, at vælge energikilde, og flertallet er også bedøvende ligeglade.

Så disse raporter er spild af papir og resourcerne burde være anvendt til at konvertere vores energi forbrug, til noget bedre end afbrænding af kulstof.

  • 26
  • 6

Og apropos levetiden - elmotorer kan konstrueres til at leve væsentlig længere end forbrændingsmotorer og vedligeholdesesomkostninger for en ældre bil dermed være lavere.

Elmotoren er rigtig nok ikke den kritiske komponent mht. levetid og omkostninger i en elbil. Men det er der bestemt andre komponenter der er.

Indtil vi ser elbiler have en reel levetid på over 300.000km er de ikke foran. Heller ikke på servicepriserne pt, selvom guderne må vide hvad pengene går til når opbygningen er så enkel.

  • 8
  • 18