Plug-in-hybrider og dieselbiler er i praksis lige grønne
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Plug-in-hybrider og dieselbiler er i praksis lige grønne

Illustration: Bjørn Godske

Plug-in-hybridbilerne skal sammen med blandt andet elbilerne hjælpe Danmark mod et lavemissionssamfund i 2050. Men både kørsels- og opladningsmønstre spiller ind på plug-in-hybridernes grønne egenskaber, og i praksis er disse biler ikke mere klimavenlige end effektive dieselbiler.

Det pointerer Klimarådet i et notat. Rådet har i en livscyklusberegning fundet frem til CO2-udledningen pr. kilometer for de forskellige biltyper. Her er konklusionen, at udledningen fra en plug-in-hybridbil er lige så høj som fra en effektiv dieselbil.

Illustration: Klimarådet

Sammenligningen bygger på, at plug-in-hybridbilerne kører 40 procent på el og 60 procent på benzin. Opladningshybridernes præstation vil være endnu ringere, hvis brugerne eksempelvis ikke får ladet bilerne op.

Virkelighedens kørselsmønstre for plug-in-hybrider er blevet belyst i en undersøgelse fra Holland. Her kunne man konkludere, at der er brugere, som husker at få opladet deres bil, men at der samtidig er plug-in-hybrider, som overhovedet ikke bliver opladet, og som derfor kører på benzin hele tiden.

Ikke automatisk grøn

Der er med andre ord ikke automatisk tale om en grøn bil, når man kører en plug-in-hybrid. Den grønne effekt for plug-in-hybridbilerne afhænger af, hvordan man kører dem. Sådan lyder det fra Niels Buus Kristensen, der er medlem af Klimarådet.

»Ved skødesløs brug af plug-in-hybrid, hvor man ikke husker at lade op og kører uden at tænke over balancen mellem fossilkørsel og elkørsel, så kommer man hurtigt i en situation, hvor udledningen er den samme, som ved en effektiv dieselbil. Så er der ikke den store forskel i forhold til en dieselbil,« siger Niels Buus Kristensen, som desuden er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo.

Ingeniøren har desuden beskrevet tidligere, hvordan flere af de solgte plug-in-hybridbiler ikke lever op til de krav, der definerer en lavemissionsbil. En ud af ti solgte plugin-hybridbiler udleder nemlig mere end 50 gram CO2 per kilometer, som ellers er regeringens egen grænse for lavemissionsbiler.

Læs også: Adskillige plugin-hybridbiler overskrider CO2-grænsen for lavemission

Virkelighedens forbrug

Kigger man på CO2-udledning fra virkelighedens forbrug, er der plug-in-hybrider, der ikke præsterer som lavemissionsbiler.

Ifølge tal for Spritmonitor.de – en tysk database, hvor bilejere kan indskrive det faktiske brændstofforbrug for deres biler – kniber det med at få plug-in-hybriderne til at præstere som lavemissionsbiler ved virkelighedens forbrug.

Volvo XC60 Plug-in hybrid er en af de modeller, som ifølge WLTP-testene udleder mere CO2 end regeringens lavemissionsgrænse på 50 gram pr. kilometer. Brændstofdata fra 11 biler på Spritmonitor viser, at udledningen i praksis har været over 130 gram pr kilometer for brugerne.

Databasens tal for i alt 77 Kia Niro’er – den mest solgte plug-in-hybrid i Danmark – viser, at denne bil udleder omkring 70 gram CO2 pr kilometer efter brugernes virkelige kørselsmønstre. Dette tal overskrider også regeringens lavemissionsgrænse og er dobbelt så højt som bilens WLTP-resultater.

Læs også: Plugin-hybridbiler lever slet ikke op til lovet brændstofforbrug

Hos FDM er man opmærksom på problematikken med opladningsvaner, men afdelingschef Torben Lund Kudsk er dog skeptisk i forhold til, om mønstret kan overføres direkte til Danmark.

»Det er klart, at kørselsadfærden er en problemstilling. Vi skal have tjekket tallene fra Spritmonitor nøjere, men umiddelbart vil jeg ikke tro, at det kan bruges til noget. Tal fra Tyskland kan ikke give et retvisende billede til danske forhold, fordi bilerne presses mere på de tyske veje, når der ikke er hastighedsbegrænsning,« siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef ved Politisk Økonomisk sekretariat hos FDM.

Læs også: Regeringen vil give fordele til plug-in hybrider, der overskrider CO2-grænse

Det er væsentligt at tilføje at data i figuren er baseret på et estimeret CO2 aftryk for batteriproduktion på 150kg/Kwh og 200K km samlet kørsel før bilen skrottes. WLTP standarden vil tvinge producenterne til at montere større batterier i plugin hybriderne og derfor vil de også komme til at performe bedre fremover.
En helt anden ting - er det rimeligt at et helt eller delvist batteri drevet køretøj skal pålægges hele CO2 belastningen, når praksis viser at et brugt batteri fra en elbil bliver konverteret til stationært brug efter endt brug i køretøjet. Der er ingen der skrotter et stort fungerende EV batteri om rest kapaciteten så er 5Kwh eller 75Kwh så bliver det genbrugt. Dette forhold tager analysen ikke højde for.
file:///C:/Users/PE/Downloads/baggrundsnotat_-_hvor_klimavenlige_er_elbiler_sammenlignet_med_benzin-_og_dieselbiler.pdf

  • 16
  • 1

Det er korrekt observeret, men det rykker reelt kun den rene elbil til et endnu bedre resultat, hvor det ikke ændrer på, at problemet med PHEV'en er, at folk skal huske at lade dem op.

Alene det, at det er op til brugerne at bilen bliver miljøvenlig, bør diskvalificere den fra at blive stemplet "miljøbil".

  • 18
  • 3

jeg vil gætte at trådløs/automatisk opladning ville rykke på dette. dvs. du kører bilen ind i carporten og uden at gøre mere er den igang med at oplade.

om det så er trådløs eller med en robotarm er nok underordnet.

  • 1
  • 4

Alene det, at det er op til brugerne at bilen bliver miljøvenlig, bør diskvalificere den fra at blive stemplet "miljøbil".

Ja nu flytter man snyderiet ud til forbrugeren. Data ligger med garanti gemt i bilen, så det er bare med at udlæsse dette og betale for den korekte udlednings klasse. Og bilfabrikanten skal heller ikke kunne bruge bilen i sit C02 regnskab.

Man kan evt vælge at køre cykel i et år som straf i stedet for at betale kontanter. Dette gælder også hele direktions gangen på bikfabrikken.

  • 0
  • 7

Er rækkefølge tilfældig?
"Ifølge Klimarådet er plug-in-hybriderne lige så miljøvenlige som effektive dieselbiler ...."
kunne det ligesågodt være -
"Ifølge Klimarådet er effektive dieselbiler lige så miljøvenlige som plug-in-hybriderne ...."

Det sætter vel i øvrigt et bilmærkes reklamer for "vi vælger hybrid" (ikke plug-in) i et lidet flaterende lys i ft miljø?

  • 7
  • 0

Jeg mangler at se et godt økonomisk incitament til at ejeren af en plug-in hybrid skal lade bilen med strøm.

Med 100 kr kan man købe ca. 10L diesel (ca. 100 kWh) og hvis bilen kører 20 km/L giver dette ca. 200 km fremdrift.

Med 100 kr kan man købe ca. 45,5 kWh strøm (2,2 kr/kWh) og hvis bilen kører 200 Wh/km giver ca. 228 km fremdrift.

Alt andet lige - det økonomiske incitament til at lade bilen er begrænset. Enten er afgifterne på strøm for høje, eller også er afgifterne på diesel/benzin for lave.

Klart, der kan være andre gode grunde så som: Reduceret CO2 udledning pr. km, miljøzoner i by centrum, behagelighed ved elektrisk fremdrift etc. Den danske mentalitet lader dog i høj grad til at være styret af økonomien.

Det kræver ikke en store tekniske snille at gennemskue, at et kendt bilmærkes slogan "vi vælger hybrid" blot er spin for en bil som kører lidt længere på en litter diesel/benzin.

-Eivind

  • 15
  • 1

Så er min ældre Audi A2 1.2TDI 3L jo ved et trylleslag. Pludselig ikke nogen miljø-gris, da den let køre de 30km på en liter diesel :) (33,3km/l er en skrøne. da det i praktis er umuligt at opnå uanset brugsmønster)

  • 4
  • 0

Jeg har svært ved at vurdere om det der skrives om CO2 belastningen er rigtigt eller forkert, men et skift til plugin hybrid biler vil forbedre luftkvaliteten i byerne rigtig meget, for ikke at tale om støjforureningen. Og netop luftforureningen med NOX og partikler er et meget stort problem i de store byer.

  • 2
  • 1

Det sætter vel i øvrigt et bilmærkes reklamer for "vi vælger hybrid" (ikke plug-in) i et lidet flaterende lys i ft miljø?

Sig du bare Toyota. Deres reklamekampagnes primære formål synes at være, at udnytte den typiske forbrugers tekniske uvidenhed til at skabe forvirrring onkring de forskellige biltyper, og derved forsøge at få ren en fossilbil til at fremstå, som en elbil.
Det er et skammeligt forsøg på misledning, og selvom de tilsyneladende har holdt sig på den rigtige side af markedsføringsloven, så mener jeg, at de i deres seneste reklamer faktisk overtræder markedsføringsloven.
Jeg har opfordret Dansk Elbils Forening til at politianmelde Toyota, så det kan blive prøver i retten. Jeg kunne selvføllgelig gøre det selv. Men en anmeldelse af Dansk Elbils Forening har større sandsynlighed for at blive fulgt op af pressen, og derved kaste lys over at, enhver (ikke plugin) hybridbil er en 100% fossilbil og ikke spor andet.

  • 10
  • 2

Så længe man prøver at karakterisere pluginhybrider med et enkelt tal for et specielt målt benzinforbrug, vil diskussionerne fortsætte.
Prøv at tænke på en husstand med både en elbil og en fossilbil, og så at ville karakterisere det som 2 hybridbiler i middel?
Det kan kun gå galt.

  • 4
  • 1

Så længe man prøver at karakterisere pluginhybrider med et enkelt tal for et specielt målt benzinforbrug, vil diskussionerne fortsætte.
Prøv at tænke på en husstand med både en elbil og en fossilbil, og så at ville karakterisere det som 2 hybridbiler i middel?
Det kan kun gå galt.

Det er en gordisk knude, og de er som bekendt af natur umulige at opgøre,
Men den kan hugges over ved simpelthen at sige, at kan der hældes fossilenergi på bilen, så er det en fossilbil. Færdigt arbejde.

  • 5
  • 2

Den får du her.
Du kan købe flatrate abonnement hos Clever til 299 ved køb af bilen.

Og har du reduceret elafgift som jeg har, så får du 82øre i reducering.
Jeg har f.eks handlet med Seas-Nve de næste 6 måneder til 178øre/kWh.
Så jeg lader til 96øre/kWh de næste 6 måneder.

  • 7
  • 0

Jeg er helt enig. Hvis man køber en plug-in hybrid, så har man tænkt lidt over sit kørselsmønster.

Min hybridbil kører over 50 km mellem opladningerne maksimalt 3 gange om måneden. Jeg er lidt nærig, så jeg sætter laderen i, hver gang jeg kommer hjem i garagen. Jeg kender ikke nøjagtigt fordelingen mellem benzin-kilometer og el-kilometer, men den største del er på el.

Derfor passer min bil og jeg ikke ind i en gennemsnitlig sammenligning med en dieselbil.

  • 4
  • 0

Hører det ikke også med til sandheden, at elproduktion bliver mere og mere grøn? Det samme gør batteriproduktion..

Og nu hvor brændstofproduktion får sin egen særskilte post, kan vi så ikke også få produktionen af benzin og diesel med i billedet -- Her kunne man også inkludere udledningen af naturgas/flares direkte fra olieplatformen, utætte gas- og olierør, rafinering af olie til benzin/diesel samt transport af råolie/benzin/diesel

  • 11
  • 0

Der kan nu godt gå sport i at køre mest mulig på el i en plugin hybrid. Vi har anskaffet en Kia Optima SW plugin hybrid (stor stationcar, 11 kWh batteri, ca. 50 km elrækkevidde). Har kørt ca. 4700 km og kun tanket benzin nogle få gange. Benzinforbrug ca. 46 km/l, inkl. nogle længere motorvejsture. Resten er kørt på el. Med et flat rate abonnement på el er der slet ingen tilskyndelse til ikke at lade bilen op. Det tager kun et par sekunder at til- eller frakoble ladekablet.
Fruen holder nøje øje med benzinforbruget, som bliver vist i et display efter hver køretur og som et gennemsnit over længere tid. Så meget, at det ærgrer hende når det er nødvendigt at benzinmotoren kører nogle sekunder for at blæse duggen væk fra forruden. Der fryses gerne resten af turen ... En erfaring, der i øvrigt deles af en svensk kollega med samme bilmodel. (ja-ja, jeg ved godt at det ikke er optimalt osv., men udvalget af el- og plugin hybrid biler svarende til vores behov og betalingsevne var ikke ret stort. Og Toyota havde ikke noget at byde på).

  • 7
  • 0

Usikkerhed - følsomhedsanalyse?
Det kan godt irritere (og ikke bare i denne sammenhæng), at overslagsberegninger baseret på usikre forudsætninger præsenteres skråsikkert som 'sandheden', uden en angivelse af usikkerheden eller sammen med resultatet af en følsomhedsanalyse: "Plug-in-hybrider og dieselbiler er i praksis lige grønne".
Det er måske for meget forlangt at det ikke-tekniske publikum skal 'besværes' med at tage stilling til usikkerheder og forbehold, og det vil jo også nødvendiggøre meget længere overskrifter: "Plug-in-hybrider og dieselbiler er med en sandsynlighed på xx% (k=2, normalfordeling) lige grønne".
Men er det også et rimeligt diskussionsgrundlag i et ingeniørforum som dette? Under en hurtig skimming af Klimarådets notat har jeg ikke fundet nogen angivelser af usikkerheder eller inddata-intervaller, og det er i hvert fald ikke slået igennem i konklusionen.
I mit professionelle virke som ingeniør kan jeg ikke undgå at tage stilling til målings- og beregningsusikkerheder for hvert eneste resultat jeg leverer.

  • 7
  • 0

Hej.

Tak til Ingeniøren for en hamrende spændende artikel.

Jeg har endnu ikke læst Klimarådets anelyse, notat og andet materiale fra 2018. Dem vil jeg læse på et senere tidspunkt. Men jeg har været i kontakt med Klimarådet, hvor jeg bl.a. kom ind på, om det vil være en god ide at forbyde plugin-hybrid-biler, i fremtiden. Klimarådet ønsker jo at forbyde denne type biler engang i fremtiden. Jeg tror, at det er for tidligt - her i 2018 - at argumentere for, at plugin-hybrider bør forbydes i 2030 eller 2035. Om de skal forbydes afhænger jo i høj grad af hvor gode almindelige elbiler og / eller andre typer biler er blevet. Det er der jo ingen, der ved idag. Måske er almindelige elbiler blevet så gode i 2030 eller 2035 at vi med sindsro kan forbyde salget af plugin-hybrider til den tid. Men omvendt er almindelige elbiler måske ikke blevet så gode, så de opfylder alles behov. Derfor er det muligt, at vi bør have plugin-hybrider i utrolig mange år endnu. Iøvrigt kan der være kommet nye typer plugin-hybrid-biler på markedet om mange år. Her tænker jeg bl.a. på el/brint-hybrider, der både kan oplades med el og som kan fyldes med brint.

Ingeniørens artikel m.m. viser, at nutidens plugin-hybrid-biler ikke nødvendigvis er så "grønne", som man kan have tilbøjelighed til at tro. Det er et yderst alvorligt problem. Alligevel synes jeg at man skal forsøge at fremme salget af visse plugin-hybrider ved at se på registreringsafgift og eller fradrag ved køb. Men man bør måske skelne mellem de forskellige plugin-hybrider, så dem, der kan køre længst på el, får størst reduktion i registreringsafgift eller størst fradrag ved køb.

Og så bør man vel sætte prisen for en liter benzin og en liter diesel op ved at lægge flere afgifter på dette. Samtidig med det kan man gøre, at el til elbiler bliver billigere i fremtiden. ( Se FDMs artikel nederst ). Det vil jo forhåbentligt betyde, at køberne af plugin-hybrider husker at lade batteriet op.

I fremtiden kan der komme plugin-hybrid-biler der kan køre betydelig længere på el end de nuværende modeller. Disse kan blive mere "grønne end idag.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-11-bill...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( Og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 2

Nogen har det fint med en el-bil, der kan køre 250 km på en opladning. F. eks. Hjemmehjælpere, en del håndværkere, Forsyningsvirksomheder, og bil nr. 2.
En plug-in egner sig til pendlere med 50-100 km til arbejde, kører de sædvanlige lokalture, men 1 - 2 gange om ugen skal lidt længere væk. Jeg ville køre 30000 km på el og 5000 km på benzin.
Men IKKE hvis man har et kørselsmønster, der kræver 60 % eller mere på diesel/benzin, som er artiklens forudsætning.
Men som Eivind udregner, er der ikke den store økonomiske besparelse ved at køre el (han sætter dog elforbruget pr. km lidt højt). Så meget af snakken drejer sig om afgifter - Hvis al energiafgift blev lagt på CO2-belastning, ville billedet være et helt andet. Principielt bør man vel beskatte, det man ønsker at begrænse?

  • 5
  • 0

Nå, gør de det?

Ja

Det er ikke mit indtryk.

Så, må du følge med i hvad der sker på elbilsfronten.

Idag hedder det 250 - 300km,

Det var igår. Tingene rykker hurtigt på elbilsfronten.
Selv FDM er bedre opdateret end dig (hint, læs sidste nummer af Motor).

Der er ingen grund til at " oversælge" elbilen

Men bestemt heller ingen grund til at lyve den dårligere end den er. Måske med mindre man ser plugin-hybrider som den store åbenbaring.

  • 2
  • 2

Ok, så er jeg ikke helt opdateret.
Kan du fortælle mig hvilke elbiler jeg kan købe idag til under eller omkring 300.000kr, som kan køre 500km på en opladning ifølge wltp.

Og hvis vi så også snakker danske forhold.
Vis mig den fuldt opladet elbil til 300.000kr , som jeg kan sætte mig ind i her en november aften med 8˚C, og køre 110km/h i bare noget der ligner 500km.

Vis mig den fuldt opladet elbil til 300.000kr, som er fuldt opladet her søndag aften,
og som kan bringe mig frem og tilbage fra arbejde hele næste uge, ca 500km.

Jeg har svært ved at forstå, hvad man tror man får ud af, at komme med super optimistike tal for elbilers rækkevidde, som ikke holder i dagligdagen. Virkelighed kommer jo for en dag lige så snart efteråret gør sit indtog.

Vi skal væk fra tankegangen om at en rækkevidde på 500km, er en vigtig parameter for en elbil, bare fordi en ICEV har dette.

Elbilen har såmeget andet at byde på, at rækkevidde problematikken burde være af mindre betydning.

Angående dit hint til FDM.
Jeg har ikke meget fidus til FDM når det kommer til elbiler.
Det havde jeg ikke da de skrev negativt om dem, og det har jeg ikke nu hvor de åbenbart skriver positivt om dem.
(hint. troværdighed kommer ikke af om man er enig i synspunktet)

  • 4
  • 2

Den eneste elbil jeg kan komme i tanke om, der er i nærheden af de 500km, er Hyundai Kona elektric, men den går "kun"482km, og den bliver nok svær at få fat i, i og med at den kun bliver produceret i begrænset antal.

KIA Niro kommer også med et større batteri, men jeg har ikke set tal på denne der er bedre end Kona.

Nissan LEAF 60kWh som skulle komme i 2019 tror jeg ikke på kommer i nærheden af de 500km.

Opel Ampera e går 380km wltp med sit 60kWh batteri

Ingen andre af de europæiske bilproducenter producere elbiler i 300.000kr klassen, som bare er i nærheden af 500km.

Og tager man så koldt vejr med i overvejselserne.

Data fra Ampera e.
https://pushevs.com/2017/04/21/opel-ampera...

  • 2
  • 2

Kan du fortælle mig hvilke elbiler jeg kan købe idag til under eller omkring 300.000kr, som kan køre 500km på en opladning ifølge wltp.

Huyndai Kona Electric med 64 kWh batteri. Koster 300K kr og har WLTP rækkeviddde på 482 km. De test som bilmagasiner og lignende har udført har vist, at det tal faktisk holder (i modsætning til for Jaguar I-Pace).

Vis mig den fuldt opladet elbil til 300.000kr , som jeg kan sætte mig ind i her en november aften med 8˚C, og køre 110km/h i bare noget der ligner 500km.

Så bliver det nok "kun" noget over 400 km. Den har varmepumpe der bruger varme fra batteriet og varmestyring af batteriet, så temperaturen er ikke så vigtig som for "gammeldags" elbiler.
Ved 90 km/t holder WLTP rækkevidden faktisk ret godt iflg. test.

Jeg har svært ved at forstå, hvad man tror man får ud af, at komme med super optimistike tal for elbilers rækkevidde, som ikke holder i dagligdagen. Virkelighed kommer jo for en dag lige så snart efteråret gør sit indtog.

Det du har svært ved at tro er vist nærmere, at moderne elbiler stort set holder rækkevidden også om efteråret.

Vi skal væk fra tankegangen om at en rækkevidde på 500km, er en vigtig parameter for en elbil, bare fordi en ICEV har dette

Jeg tror faktisk at omkring 500 km på en opladning er der hvor vi ender (men du kan også købe Kona med en mindre rækkevidde på godt 300 km). Meget få folk gider køre over 500 km uden en pause. Og med hurtigere og hurtiger ladetider, så er 500 km rigeligt.
Kona Electric lader "kun" med 75 kW, så den er omkring 55 minutter om at lade 400 km. VW Neo der kommer i 2020 får også rækkevidde på omkring 500 km, men lader med 125 kW, svarende til 30 min om 400 km (VW siger at den bliver billiger end Konaen).
Og med 30 min pause for hver 400 km, så er vi vist i mål med noget der passer med de fleste familiers tisse-spise-strækkeben pausemønster (og jeg ved godt at der nu er en der skriver, at han da tit kører 15 timer i streg til Østrig mens han tisser i en flaske undervejs).
Men jeg tror faktisk, at vi ender med at halvere ladetiden igen inden 2025, så vi ender med 400 km på 15 min. Og så stopper det nok også....90% 10% effekten.

Elbilen har såmeget andet at byde på, at rækkevidde problematikken burde være af mindre betydning

Ja, det burde den. Men 500 km er nok der hvor folk "tør" købe en elbil.

Jeg har ikke meget fidus til FDM når det kommer til elbiler.
Det havde jeg ikke da de skrev negativt om dem, og det har jeg ikke nu hvor de åbenbart skriver positivt om dem.

Mjah, Jeg ved nu ikke helt hvor positivt, de skriver om dem. Selv i deres anmeldelse af Kona electric, kan de slet ikke løsrive sig fra ICE-tankegang. De klager over at de var nødt til at stande og lade på en tur fra Oslo til København, Jeg kender ingen, der ville køre den tur med familien uden at standse for en pølse og en toilettur på vejen.
Og så klager over at det tager 9½ time, altså en helt nat, at AC-oplade hjemme. Er de åndsvage. Det er jo perfekt. Så er der 100% næste morgen også selv om man kommer hjem med 0% om aftenen.
Som de skriver, "det er ikke som en fossilbil". Nej, og en fossilbil er ikke som en elbil, Tænk hvis de afsluttede hver anmeldelse af en fossilbil med "Men det er ikke som en elbil. Uanset den hurtige optankningstid kommer du aldrig ud til en tank, der er blevet fyldt op i løbet af natten mens den stod i carporten. Du er altid nødt til at finde en tank og brugetid på at tanke. De er en af de ting man må affinde sig med hvis man vil køre i en fosssilbil."

  • 7
  • 3

Den eneste elbil jeg kan komme i tanke om, der er i nærheden af de 500km, er Hyundai Kona elektric, men den går "kun"482km, og den bliver nok svær at få fat i, i og med at den kun bliver produceret i begrænset antal.

KIA Niro kommer også med et større batteri, men jeg har ikke set tal på denne der er bedre end Kona.

Nissan LEAF 60kWh som skulle komme i 2019 tror jeg ikke på kommer i nærheden af de 500km.

Opel Ampera e går 380km wltp med sit 60kWh batteri

Ingen andre af de europæiske bilproducenter producere elbiler i 300.000kr klassen, som bare er i nærheden af 500km.

Det disse tal viser, er en bestemt ting. Nemlig, at der er nogle bilproducenter der skal se at få fingeren ud, hvis de også vil være bilproducenter i fremtiden.
Når nogle producenter kan sælge fremragende elbiler med 500 km rækkevidde til 300k kr, så bliver det rigtigt svært at sælge noget der er dyrere med ringere rækkevidde.
Men som sagt kommer VW NEO i 2020 med rækkevidde omkring 500 km, 125 kW opladning, og ifølge VW med en pris der er markant billigere end Konaen (men selvfølgelig, lad os nu lige se det).

Den nye Nissan Leaf tror jeg heller ikke rigtigt på over for Kona eller KIA Niro. Utroligt at Renault/Nissan på den måde har forstået at sætte et forspring over styr.
Når man læser anmeldelser og modelsammenligninger, så lyder rådet alle steder. Drop Leafen og køb en Kona istedet. Som en anmelder skrev "den nye Kona tørre gulvet med Nissan Leaf.

Forlydender vil vide, at grunde til at Huyndai ikke kan følge med på efterspørgslen på hverken Ioniq Electric eller Kona Electric er, at de ikke har fået sikret sig tilstrækkelige batterileverancer.
Jeg kan tidligst få en Kona leveret til foråret. Men jeg tror, at jeg vil forsøge mig i Tyskland.

  • 6
  • 3

Hvad med en elbil der kører 500 km på en opladning , sådan som moderne elbiler gør ( og nej, jeg taler ikke Tesla, men biler der koster 1/2 - 1/3).

Hvor er alle de moderne elbiler med 500km' s rækkevidde til 300.000 kr blevet af.
Indtil nu har du ikke dokumenteret en eneste.
Ja Kona er tæt på, men den bliver kun produceret i begrænset styktal, og er PT den eneste.
Hyundai vil lave lidt flere elektriske Kona i 2019, med hjælp fra en battericellefabrik i Polen.
Så nu skal 64kWh batterier produceres på baggrund af elproduktion fra brunkul.

Hurra hvor er vi grønne fordi vi køre elbil.
Dem der køre plugin hybrid burde derimod have en sort samvittighed.
(Ironi kan forekomme)

  • 4
  • 5

Hvor er alle de moderne elbiler med 500km' s rækkevidde til 300.000 kr blevet af.
Indtil nu har du ikke dokumenteret en eneste.
Ja Kona er tæt på,

Ja uhada, 482 km istedet for 500. Det kan umuligt tælle. Det er de sidste 18 km der er fuldstændigt afgørende.

Selvfølgelig er Huyndai Kona Electric, den der præsterer bedst. Det er jo den nyeste model, og tingen bevæger sig utroligt hurtigt inde for elbilsudvikling i disse år.
Hvad tror du der sker nu? De andre producenter sætter sig ned og siger "Lad os bare sende nogle biler på markedet med ringere præstationer og til højere priser end Konaen. Folk skal nok købe dem istedet for en Kona." ? Eller tror du, at de andre producenter tænker, vi må hellere få produceret nogle biler der er mindst på niveau med Konaen eller gerne lidt bedre, hvis vi vil kunne sælge biler?
Eller med andre ord. Tror du at Konaen er den eneste elbil med de specifikationer til den pris der kommer på markedet? Eller tror du, at de andre producenter inden for de nærmest få år vil være nødt til at bringe biler på markedet, der mindst matcher?

Hyundai vil lave lidt flere elektriske Kona i 2019, med hjælp fra en battericellefabrik i Polen.
Så nu skal 64kWh batterier produceres på baggrund af elproduktion fra brunkul.

Det var nu mit indtryk, at batterierne fra LG Chems polske fabrik primært skulle gå til VW. Om ikke andet er det jo bedre at vi får elbiler, også selv om batterifabrikken ikke har investeret i VE strøm (ved du hvad LG Chem har gjort ang. dette?), end at vi ikke får elbiler.
Heldigvis er der jo også initiativer som NorthVolt igang.

Hurra hvor er vi grønne fordi vi køre elbil.

Ja, det er nemlig dejligt. Lad os glæde os over, at elbilen er grønnere uanset hvor strømmen til batterproduktionen og bilproduktionen iøvrigt kommer fra. Den kommer jo nok fra samme sted uanset om man laver ICE-biler eller elbiler, og så er det jo dejligt hvis det er elbiler, der kommer ud af fabrikken.

Dem der køre plugin hybrid burde derimod have en sort samvittighed.

Det kommer jo an på hvordan de kører. Hvis de køre så meget som muligt på strøm fra nettet, så er det jo rigtigt godt og grønt.

Hvis jeg havde en plugin hybrid, så var det nok mere ærgelse jeg ville føle. Ærgelse over at have brugt pengene på vedligholdelsestunge ting som fossilmotor, gearkasse, kobling, kølesystem og udstødning, istedet for bare at have brugt de samme penge på et større batteri, så jeg kunne køre på el hele tiden også på langture, istedet for bare meget af tiden i det daglige (når det nu viser sig, at jeg for samme pris kunne have fået en elbil der kører 500 km på en opladning).
Jeg ville føle mig rigtigt godt ærgerlig og indebrændt, og måske ville det ses i hvad jeg skrev.

  • 3
  • 3

Ja uhada, 482 km istedet for 500. Det kan umuligt tælle. Det er de sidste 18 km der er fuldstændigt afgørende

Det er useriøst at tale om at moderne elbiler til 300.000kr der kan køre 500km på en opladning, når du ikke engang kan finde en eneste model der kan.

Tror du at Konaen er den eneste elbil med de specifikationer til den pris der kommer på markedet? Eller tror du, at de andre producenter inden for de nærmest få år vil være nødt til at bringe biler på markedet, der mindst matcher?

Når Hyundai ikke har planer om at producere ret mange Kona´er, så er det vist ligemeget.
Tesla kommer til at producere flere model 3 på 14 dage end hyundai producere Kona på et år.
Dertil er rækkevidde ikke alt.
Kona kan kun hjemme lade med 3,7kW ved 16A.
Det er sku lidt sølle, når man skal lade et 64kWh batteri.

Ja, det er nemlig dejligt. Lad os glæde os over, at elbilen er grønnere uanset hvor strømmen til batterproduktionen og bilproduktionen iøvrigt kommer fra.

Grønere end hvad?
Polen udleder på den forkerte side af 600g co2/ kWh el.
Du kan køre flere 100.000km i en moderne diesel, før denne har udledt mere CO2 end Hyundai har brugt på at producere sit 64kWh batteri i Polen.
Igen viser Tesla vejen, ved at have en meget mindre CO2 tung batteriproduktion.

Det kommer jo an på hvordan de kører. Hvis de køre så meget som muligt på strøm fra nettet, så er det jo rigtigt godt og grønt.

Hvis Hyundai batteriet kommer fra Polen, så kan ejere af de plugin hybrider der kommer i 2019 med typisk 10 kWh+ batteri , ranke ryggen i forhold til CO2 synderen Kona. Og det er stort set uanset hvordan de kører.

Jeg ville føle mig rigtigt godt ærgerlig og indebrændt, og måske ville det ses i hvad jeg skrev.

Hvis jeg forstår din hentydning rigtig, så er du gået galt i byen.
Jeg køre i3 BEV.

  • 3
  • 3

Det er useriøst at tale om at moderne elbiler til 300.000kr der kan køre 500km på en opladning, når du ikke engang kan finde en eneste model der kan.

Vi havde jo lige fundet Huyndai Kona. Du fremstår bare mere og mere uheldigt, som en der ikke vil indrømme at du tog fejl, når du bliver ved med at hænge dig i de 18 km. Men det er jo dit valg!

Kona kan kun hjemme lade med 3,7kW ved 16A.
Det er sku lidt sølle, når man skal lade et 64kWh batteri.

Ja den skal jo helt være færdigladet fra 0-100% allerede kl 3 om natten! Iøvrigt kan den også lade med 7,4 kW. Jeg ved ikke hvad de andre 500 km elbiler i samme prisklasse, der kommer inden for de nærmest på år kan AC lade med.

Du kan køre flere 100.000km i en moderne diesel, før denne har udledt mere CO2 end Hyundai har brugt på at producere sit 64kWh batteri i Polen.

Så du ligger simplethen inden med oplysninger om LG Chems energiforbrug på deres batteriproduktion i Polen, og om de har truffet aftaler om VE? Det må du forælle VW lidt om. Da det er dem der aftager batterierne.

Hvis Hyundai batteriet kommer fra Polen, så kan ejere af de plugin hybrider der kommer i 2019 med typisk 10 kWh+ batteri , ranke ryggen i forhold til CO2 synderen Kona.

Ja for heldigvis er der ingen CO2 udledning fra produktion af en fossil drivline. Nu køber Hyndai så iøvrigt, så vidt jeg ved, ikke batterier fra Polen.
Og tænk hvis de købte fra NoorthVolt, der bruger 100% VE? Oh skræk, det er væmmeligt hva? Jeg forstår ikke dit behov for absolut at skulle føle dig seom den mindst CO2 udledende billist i verden. Vær du bare glad for at du gør dit med dit lille batteri.

  • 3
  • 3

a
Vi havde jo lige fundet Huyndai Kona. Du fremstår bare mere og mere uheldigt, som en der ikke vil indrømme at du tog fejl, når du bliver ved med at hænge dig i de 18 km. Men det er jo dit valg!

Undskyld, men du fordrejer da virkeligheden som Trump.

Du postulere at en moderne elbil til 1/3 af prisen på en Tesla kan køre 500km på en opladning.
Jeg gør opmærksom på at jeg ikke kan finde en sådan.
Du svare at det er fordi jeg ikke har fulgt med elbils udviklingen
Jeg svarer at den eneste jeg kan finde er Hyundai Kona, der kan køre 482km, og som er den eneste der bare er i nærheden af 500km.
Nu får jeg så at vide at jeg ikke vil indrømme at jeg tog fejl, fordi du mener at 18km ikke har nogen betydning.

Hvis nu vi diskutere driftøkonimi ville jeg nok give dig ret i at om man køre 482km eller 500km på 64kWh ville være lige meget.

Men nu snakker vi rækkevidde, og i praksis når du ikke den opgivne rækkevidde under danske forhold, og slet ikke om vinteren.
At stille 500km i udsigt er vildledende.

Skal du køre 450km i et stræk, så snakker vi typisk motorvej.
Du når ikke 450km ved motorvejsfart i en Kona (64kWh) uden at skulle ind og lade.
Og er der 3˚C udenfor, og lidt modvind, når du ikke 350km.

Snakker vi pendler kørsel 2x50km dagligt, kommer du heller ikke i nærheden af 500km på en opladning, med mindre du virkelig køre pænt og det er sommer.
Om vinteren vil rækkevidden også være tættere på 350km end 500km.

Så lad nu være med at stille kommende Kona ejer 500km rækkevidde i udsigt. Jo på en god dag, men ikke som normal.
400km kunne være et godt bud, så må man bare køre lidt langsommere på motorvejen, hvis der er modvind, og køre med nedsat varme hvis man pendler dagligt.
Man kunne også bare køre som man plejer, og så acceptere at lade for hver 350km, når man er på langfart og ellers lade hver anden dag hvis man pendler 2 x 50km dagligt.
Til det vil Kona´en være en super bil.

Nu køber Hyndai så iøvrigt, så vidt jeg ved, ikke batterier fra Polen.

Det har jeg så læst at de har planer om til det europæiske marked, da de ellers kommer til at mangle batterikapacitet.

Det er brand ærgeligt at LG har lagt deres batterifabrik i en af Europas mest svinene lande hvad angår elproduktion.
Det er dertil et større problem på Kona med 64kWh end det vil være for en plugin hybrid med 10kWh batteri.

I undersøgelsen som denne tråd vedrører, har elbilen et 40kWh, så Konas CO2 regnskab kommer til at se meget dårligere ud.
I undersøgelsen er der for ICE ikke taget højde for eventuel tilsætning af syntetiske brændstoffer i benzin eller dieselen, hvilket potentielt kunne rykke plug in hybriden forbi elbiler med stort batteri i CO2 regnskabet.

I min optik, er store batterier lavet på baggrund af kulkraft NO GO.

  • 2
  • 2

Undskyld, men du fordrejer da virkeligheden som Trump.

Du postulere at en moderne elbil til 1/3 af prisen på en Tesla kan køre 500km på en opladning.
Jeg gør opmærksom på at jeg ikke kan finde en sådan.
Du svare at det er fordi jeg ikke har fulgt med elbils udviklingen
Jeg svarer at den eneste jeg kan finde er Hyundai Kona, der kan køre 482km, og som er den eneste der bare er i nærheden af 500km.

Det her er altså under mit neiveau. Hvis du gerne vil te dig som en 5 årig,. der ikke kan indrømme at han tog fejl, så fint med mig. Men du skal ikke regne med flere kommentarer fra mig, til den slags børnehavesnak.

Tag dig dog sammen. Da er da heller ikke et nieveau du plejer at gå ned på her på ing.dk.

I min optik, er store batterier lavet på baggrund af kulkraft NO GO

Ved du hvad dit egentige problem er. Det er at du ikke havde set en bil som Konaen komme (den første af mange lignende). Den kommer fræsende ind fra højre og ødelægger alle de forudsætninger du havde sat op for, at plugin-hybird bare var meget bedre. Og nu stepdanser du rundt som en gal for en finde en undskyldning over for dig selv, der gør at du kan fastholde dit synspunkt.
Be my guest. Jeg gider bare ikke være din partner i den stepdans.

  • 2
  • 3

Ved du hvad dit egentige problem er. Det er at du ikke havde set en bil som Konaen komme (den første af mange lignende)

Nej, men jeg havde set Tesla Model 3.
Bedre, biligere, og med et batteri der er produceret ansvarligt, og i et antal der er værd at snakke om

Dit problem er at du mangler realistets sans.

Hvor må det være dejligt, at have en så religiøst tilgang til tingene, så man finder det i sin ret at tilsvine anderledes tænkene.

  • 1
  • 3