Plug-in-hybridbiler kører kun meget lidt på el

Plug-in-hybridbiler kører for det meste på benzin. Det viser en ny undersøgelse fra Holland ifølge Nyteknik.se.

Undersøgelsen er gennemført af det hollandske forskningsinstitut TNO, Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek, og omfatter plug-in-hybrider, der var i trafikken i 2012. Formålet med undersøgelsen var at komme til bunds i brændstofforbruget og udslip fra hybridbilerne.

Bilerne, som blev undersøgt, var 540 Opel Ampera/Chevrolet Volt og 100 Toyota Prius plug-in. TNO havde adgang til data om bilens kørsel og førerens betalingskort, som afslørede, hvor meget benzin der blev tanket. Det viste sig at være overraskende meget.

De officielle beregninger havde forudset, at Ampera/Volt ville køre 78 procent af kilometer på el og Prius plug-in omkring 50 procent. Men i virkeligheden kørte Ampera/Volt kun på el 24 procent af tiden, mens Prius brugte sin el motor 22 procent af den kørte strækning.

Ifølge typegodkendelsen af Toyota Prius udslipper bilen 49 gram CO2/km, men i praksis viser det sig at være 106 gram pr. kilometer. For Volt/Ampera var forskellen endnu større. Typegodkendelsen siger 27 gram, mens det i virkeligheden er 110 gram CO2 pr. kilometer.

TNO er parat med to forklaringer på det overraskende resultat. Chaufførerne kørte bilerne under arbejde og kunne derfor vælge det mest bekvemmelige brændstof uden at tænke på økonomi. Derudover mener TNO, at det hollandske ladestationsnet ikke er udbygget nok.

Holland er et af de lande med flest plug-in-hybrider pr. indbygger, blandt andet på grund af store økonomiske tilskud og en udbygning af ladestationer. I 2013 blev der solgt 2.000 elbiler og 20.000 plug-in-hybrider i Holland. Biler med elopladning udgør 25 procent af det samlede bilsalg.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så vidt jeg har forstået så kan man i f.eks. Ampera/Volt vælge at købe på strøm alene indtil den er næsten flad, hvilket gør at man kan køre på (næsten) rent el hvis man har under 50 km (sikkert 30 i praksis) og adgang til opladning på arbejde.

Så det kunne jo være køberne skal "trænes" i at køre plugin-hybrid, omvendt så overrasker det mig ikke hvis der bliver overdrevet lige så meget når det kommer til plugin-hybrider som med alm. biler og el-biler.

  • 4
  • 0

Chaufførerne kørte bilerne under arbejde og kunne derfor vælge det mest bekvemmelige brændstof uden at tænke på økonomi.

Jeg ved ikke helt hvad "under arbejde" betyder, men hvis de brugte dem til at køre rundt i forbindelse med noget arbejde, så kan jeg da godt forstå det. En plugin hybrid med en ok rækkevidde 50 eller gerne 100km ville være perfekt til mig. Det ville dække næsten hele mit kørselsbehov vha. EL, men stadig give mig muligheden for at bruge den som familiebil og trække campingvognen rundt eller besøge venner i KBH. Men det virker jo ikke, hvis man er kørende sælger eller sådan noget, da man jo så ikke når at få "tanket" EL på mange gange i løbet af dagen. Den skal lades om natten, og så kan man så køre til arbejde og ud og handle og hjem igen. Der burde den køre på el, og så når man skal på langtur eller en sjælden gang har glemt at lade, så ryger den på Benzin. Et perfekt kompromis efter min mening. Der er da en del der har længere pendlingsafstand, men jeg tror stadig at de fleste danskere ville komme rigtig langt på 100KM EL-drift - hvis bare de havde Benzinen klar til at tage over. Desværre er hybrider jo ikke afgiftsfritaget.

  • 9
  • 0

Det ville være fint at få uddybet hvad dette betyder. Hvilken slags arbejde? Kørsel ud til kundemøder eller hvad? Lad os sige f.eks. det er ud til kundemøde(r). Hvis vi så siger at der er 75 km til kundemødet og (Ampera) kører i snit 50 km på el, på én opladning. Ok - så kører chaufføren de 50 km på el og de sidste 25 km på benzin. Det bedste ville jo så være, hvis chaufføren kunne sætte bilen til opladning, mens vedkommende er til møde. Men det har man nok ikke haft mulighed for eller gjort.

Så hvis man skal bruge en plugin hybrid til f.eks. denne type arbejdskørsel - eller lignende (byggepladsbesøg - eller hvad man nu kan forestille sig), så skal der være mulighed for at oplade bilen når man ikke kører den. Ellers vil den jo hurtigt løbe tør for el og køre resten af dagen på benzin.

Som privatbil i daglig brug; Ja jeg tror også det er rigtigt at de fleste ville kunne klare sig med at kunne køre mellem 50 og 100 km om dagen - og det vil sige at bilen så ville køre på el det meste af tiden. Hvis jeg nu skulle tage mit eget køre mønster: Kører min kone på arbejde og hjem igen. Ca, 25 km hvorefter jeg som oftest ikke bruger bilen hele dage, indtil jeg henter hende igen. Dvs. den kunne stå til opladning både om dagen og om natten (forudsat jeg kan sætte den til ved min parkeringsplads). Dvs. at den ville køre på el hele tiden i min dagligdag. Så er der selvfølgelig nogle gange, hvor jeg kører en kortere eller længere tur et eller andet sted hen. Lad os bare sige hjem til forældrene på weekend. Der er ca. 150 km og lad os sige den kan oplades mens den står dér hos forældrene. På sådan en weekend tur kører den altså 33-50% på el og 67-50% på benzin eller diesel, hvis den kan køre 50-80 km på el.

Så det har helt klart noget med brugsmønsteret at gøre. Jeg håber at hybridbiler snart bliver billigere, jeg synes princippet er godt og bør blive mere udbredt.

  • 5
  • 0

Måske skal man bare konkludere at opgivelserne er ubruglige (overraskelse?). 100-110g/km er vel ganske udemærket for en firedørs familiebil.

  • 0
  • 0

Det kommer vel ikke bag på nogen, at Plugin-hybridbilers eldel kun er med i pakken for signalværdiens skyld?

Det er netop derfor det er helt korrekt, når man ikke har afgiftsfrihed for Plugin-hybridbiler. Der er elles nogen, der troede de var smarte: "Ved at inkludere en elmotor i vores benzinbil, kan vi sikkert argumentere for afgiftsfrihed, selvom vi fortsætter med at køre på benzin."

  • 2
  • 5

Det er netop derfor det er helt korrekt, når man ikke har afgiftsfrihed for Plugin-hybridbiler.

Tjah, altså der er jo også kun afgiftsfrihed på EL-biler indtil de bliver billige nok i sig selv. Det er klart, at der skal være tale om PLUGIN hybrider, altså hvor man kan lade, og køre på ren eldrift, og der bør også være en minimum rækkevidde. 30km er nok for lidt til at det giver noget. Jeg ved ikke med andre folk, men som sagt så kan jeg klare mig godt med 50km, mens 100km vil kunne dække al min daglige brug, hvor det kun er ferieagtige ture, hvor jeg vil få brug for Benzinen.

Alternativt håber jeg, at sådan noget som E-UP kommer ned i pris, så jeg kan have en nr.2 bil til alt småtteriet og så en familiebil til de længere ture.

  • 4
  • 0

Hvis jeg har forstået artiklen rigtigt konkludere de at en hybridbil køre på Benzin/Diesel hvis man ikke oplader den. Det er vel egentligt ikke så overraskende?

  • 5
  • 0

Ingen tvivl om at det temmelig meget er chaufførens adfærd, som bestemmer om der kan opnåes de ønskede fordele eller ej ved at køre plugin-hybrid eller hybrid alene.

Egen erfaring siger helt klart, at der ved kørsel med Hybrid (Toyota Auris Touring Sports) kan være op til 50% forskel i antal Km/L om man kører "friskt" eller forsøger at køre "fornuftigt" - dette kan umiddelbart aflæses på instrumentbrættets indikatorer, som under max. acceleration viser ca. 5 Km/L ved samlet benzin og el-drift og efterfølgende når ønsket hastighed er nået - og med en meget let fod på gaspedalen - viser et forbrug mellem 22 Km/L og op til display max. 40 Km/L ved ren eldrift.

I praksis kan man køre ca. 3 Km på ren eldrift ved mellem 40 og 60 Km/t hvis man er forsigtig med accelerationer.

Påmonteret tom tagbøjle, forkert lufttryk i dæk, air-condition og opvarmning koster koster hver ca. 5% så her er op til 20% at hente ved fornuftig brug.

Ved høj hastighed på lang motorvej strækning er der ikke megen sjov ved at skulle slæbe rundt på fyldte batterier - de er dog enormt rare at have når der skal overhales - og nu i den kolde årstid koster det også noget blot at holde bilen varm men Summa-Sumarum er p.t., at ved blandet (dog mest by) kørsel opnåes i praxis ca. 19,1 Km/l målt over 6000 Km.

  • 0
  • 0

Det ser man jo også tydeligt i benzin / diesel biler. F.eks. i min Hyundai i30 Stationcar, diesel. Ved accelerationer viser instrumentpanelet 15-30 l/100 km og ved jævn hastighed, med let tryk på speederen mellem 2-4 l/100 km. I snit i den periode på 10 måneder jeg har haft den og kørt 15000 km, ligger den på ca. 17,6 km/l i total gennemsnit - som langsomt bliver bedre. En del af de seneste optankninger har vist godt over 18 km/l siden sidste optankning. De fleste af kilometerne (70-80% vil jeg gætte på) er bykørsel med 60 km/t grænse.

  • 0
  • 0

For det første køber man en grøn miljøglorie som man kan glæde sig over og fortælle andre om. For det andet får man en bil uden mange af de ulemper som en 100% batteridrevet bil har.

En hybridbil er så en del dyrere end en tilsvarende bil. Både i indkøb og målt på de gennemsnitlige årlige udgifter. Bilen har også en mindre lasteevne og dermed nyttevirkning fordi de 2 separate drivsystemer både vejer og fylder.

Ved daglig brug vil en konventionel bil (næsten) altid være både bedre og billigere.

  • 4
  • 0

Siger Thorvald. Men det er slet ikke sikkert at det håb bliver indfriet.

Da Wankelmotoren kom frem troede "man" at det blev "fremtidens motor" - det blev det ikke. Da de batteridrevne biler kom for 30 år siden sagde man at de en dag bliver "fremtidens bil" - det blev de ikke. Hybridteknologien er både raffineret og teknologisk moden. Men vil Hybridbilen erstatte den konventionelle bil. Nej, hybridbilen vil aldrig kunne udkonkurrere den konventionelle bil.

  • 0
  • 4

Kommentar til Thorvald: Målsætningen om miljøvenlig transport er prisværdig. MEN det er den prisbeviste forbruger som har valget.

Den prisbevidste forbruger skal ikke redde verden - Når han køber ny bil foretager han det bedste valg set ud fra sin privatøkonomi.

Der står Benzinbil eller Dieselbil på hans indkøbsliste - IKKE Hybridbil.

  • 4
  • 1

Det kommer vel an på om hybridbilen kan konkurrere med de andre biler på indkøbs- og "brændstof"pris. Det kan godt være at det ikke er tilfældet lige nu - men det skulle da meget gerne komme derhen. Det kan godt være at der også skal noget politisk velvilje til før det kommer dertil - f.eks. er en bil i Danmark så vidt jeg har forstået - meget dyr fordi det meste af prisen er afgifter. Men dette kunne man jo jonglere med så priserne på benzin/diesel biler bliver højere og priserne på hybridbiler lavere end benzin/diesel biler koster nu. Plus selvfølgelig at infrastrukturen skal gøre det lige så nemt og bekvemt at bruge en hybridbil, som en benzin/diesel bil.

Det bør kunne lade sig gøre. Der er jo mange forbrugere (tror jeg) der gerne vil have en hybrid - men som ikke får det, fordi den er for dyr i indkøb. Så hvis den kommer ned i et prisleje, hvor den konkurrerer direkte med de konventionelle biler, vil der nok ske et skred i hybridens favør.

  • 0
  • 0

Forbrugeren er stort set lige glad med den bagvedliggende teknik!

Når forbrugeren vælger sin næste bil sker det på baggrund af bilens brugsegenskaber holdt op imod udgiften. Såfremt hybridbilen ikke kan tilbyde et attraktivt alternativ målt på disse 2 parametre - så bliver Hybridbilen fravalgt. Almindelig snusfornuft !

Den konventionelle bil udvikles fortsat. En stor Skoda Octavia stationcar med benzinmotor kører immervæk 19 km/l. Faktisk meget miljøvenligt.

  • 4
  • 1

Hybridteknologien er både raffineret og teknologisk moden. Men vil Hybridbilen erstatte den konventionelle bil. Nej, hybridbilen vil aldrig kunne udkonkurrere den konventionelle bil.

Det er vel en politisk beslutning... Som afhænger af afgifterne på køb af bil og afgifterne på brændstof... To variabler som politikerne kan skrue på hvis de ønsker at fremme den ene eller anden teknik...

Forbrugerens ønske er et transportmiddel som kan transporterer dem (og deres familie, campingvogn m.m.) rundt, til en pris der er til at betale... Den opgave kan en hybridbil klare mindst lige så godt som en konventionel bil...

  • 0
  • 0

Michael Rangård skriver "... Den opgave kan en hybridbil klare mindst lige så godt som en konventionel bil..."

En hybridbil er ALTID dyrere når du sammenligner samme bilstørrelse. Både i indkøb OG drift.

Så dit statement er ønsketænkning - som du ikke har dokumenteret.

  • 0
  • 0

Hver teknologi sin styrke. Har ikke oplevet noget der har været entydig overlegen.

Hybrid (benzin + El) i Toyotas version er ganske suveræn i forhold til ren ICE ved bykørsel. Her ruller en Prius uden større problemer 20km/l. Til motorvej er hybriddelen næsten udelukkende ballast.

Det er meget fejlagtigt at skære alle hybrider over en kam. Prius og Ampere er allerede nat og dag, men der er andre varianter som f.eks. Honda's svinghjulmotor (CR-Z), Honda's med træk på seperat aksel (Legend) og BMW/Mini med hvor det stort set er eksisterende komponenter der er anvendt.

Jeg er overbevist om at klart flertallet af biler i fremtiden bliver hybrider i forskellig udstrækning og udførelse. Sandsynligvis en skønsom blanding af el (batteri), brændselsceller, ICE'ere og ?? De tider hvor energien fra nedbremsning bare smides væk og en ICE får lov at køre med nær 0% virkningsgrad ved f.eks. køkørsel er i hvertfald meget snart ovre.

  • 2
  • 0

Kommentar til Thomas: Der er nogle små nicheområder hvor Hybridbilen er overlegen ift. den konventionelle bil. MEN disse nicher er så små at det er tvivlsomt om der findes mere end nogle få 100 bilister i Danmark som kan drage nytte af de små marginale fordele set over et helt kalenderår.

Det var tilsvarende med el-bilen. Fordelene var så små at konceptet ikke kunne overleve på trods af et voldsomt tilskud fra den danske stat.

Skoda Octavia Stationcar med 1,2 Tsi benzinmotor kører 19 km/l. Toyota Prius Hybrid kører 20 km/l (slet ikke imponerende) Jamen du har allerede selv afsagt dødsdommen over hybridbilen med disse data.

  • 1
  • 5

Flemming:

"Bilen har også en mindre lasteevne og dermed nyttevirkning fordi de 2 separate drivsystemer både vejer og fylder."

Har du faktuelle tal for din påstand sammenlignet med tilsvarende konventionel benzin eller diesel bil eller er det blot en formodning ?

Accelerationsevne, hastighed, lasteevne, daglig økonomi, ejerglæde (også en parameter som der måles på) ?

  • 0
  • 0

Din faktualitet er helt i skoven. Prius er opgivet til 25,6km/l i den version jeg kender. Den kører i praksis som skrevet uden problemer 20km/l ved (udelukkende) bykørsel. Og længere hvis man gør sig umage, men det er vist off-topic i forhold til artiklen.

Skodaen som du nævner er opgivet til 18,9km/l (iht hjemmeside). Det er ved blandet kørsel som det hedder sig - desværre eneste tal de opgiver. Ifølge de forbrugersider jeg kender til ligger den model i praksis omkring 84% af opgivet = 15,9km/l (stadig blandet kørsel). Bykørsel trækker konceptbetinget ned så nævnte Skoda bruger mindst 1/3 mere brændstof end en Prius under sammenlignlige forhold.

Brug det som vurderingsgrundlag for om konceptet er dødsdømt i stedet. Og så er det stadig kun Toyota's hybridsystem der afsiges dom over. Hvad med alle de andre?

At der kun er få hundrede bilister i DK der kører overvejende/eller udelukkende bykørsel må stå helt for din egen regning.

Note: Jeg ejer hverken Skoda eller Toyota og alt den miljøsnak er efter min mening kørt helt af sporet (til miljøets ulempe). Jeg er blot teknisk interesseret.

  • 3
  • 0

Vi har med personer at gøre der BEVIDST har købt en bil der også kan køre på eldrift.

Eldriften er nok omkring halvt så dyr som benzindrift. På et eller andet tidspunkt må ejerne have regnet sig frem til den lille detalje eller fået det at vide.

ALLIGEVEL må en stor del “glemme” at sætte opladeren til om aftenen for at komme med på et så lille tal.

Det MÅ give nogle lidt mindre optimisme, når det kommer til den del af smart grid, der handler om at bruge prissignalet til at få private til at ændre deres strømforbrugsvaner.

  • 0
  • 0

ALLIGEVEL må en stor del “glemme” at sætte opladeren til om aftenen for at komme med på et så lille tal.

Det MÅ give nogle lidt mindre optimisme, når det kommer til den del af smart grid, der handler om at bruge prissignalet til at få private til at ændre deres strømforbrugsvaner.

Så prisbevidste som danskerne er omkring deres bilkørsel, så tror jeg bestemt ikke at du skal regne med at det sker. Især ikke fordi det samtidig er meget nemmere at sætte stikket i en elbil end at skulle spilde tid på at stå og fryse ved standeren på en benzinstation.

Mon ikke årsagen skal findes i, at der er kørt erhvervskørsel med firmates bil. Dvs. ingen opladningsmulighed hjemme om natten.

  • 3
  • 0

Hybrid bilen vil for vores familie være eneste mulighed når der tales om eldrevene biler. De fjerner nemlig de problemer der er med rene elbiler, rækkevide, mulighed for at slæbe trailer og for de fleste el-bilers vedkommende fysisk plads til 5 personer der slæber masser af grej med jævnligt for at dyrke vores fritids interesse. ( ja jeg ved der findes El-biler der har plads, rækkevide m.m. men ikke mange og Tesla er ikke relevant mht. pris). Her vil 80-90% af kørsel til/fra arbejde + handle ind, hente/bringe unger kunne dækkes med el, men vi vil aldrig have en ren elbil som ikke kan dække 100% af vores behov til hverdag uden at skulle stå og lade op, det fjerner lige som friheden i det at have bil. I f.eks KBH vil der jo være fordel i at give el + hybrid biler der køre på eldrift adgang til områder hvor man ønsker lokalt at forbedre luft og støj forholdene, områder hvor forbrændings motoren ikke tillades. Det kombineret med en mere reel afgifts politik mellem rene el biler og hybrid vil få en del til at skifte. Handler om at udnytte styrkerne ikke please statskassen.

  • 0
  • 0

Michael Rangård skriver "... Den opgave kan en hybridbil klare mindst lige så godt som en konventionel bil..." En hybridbil er ALTID dyrere når du sammenligner samme bilstørrelse. Både i indkøb OG drift. Så dit statement er ønsketænkning - som du ikke har dokumenteret.

Samme svar som før... Indkøbsprisen på en bil er politisk bestemt. Med bare et moderart forbrug er driftsomkostningerne for en bil også politisk bestemt.

Det er politikkerne der bestemmer hvor stor registreringsafgift der er på benzinbiler, hybridbiler, elbiler m.m. og det er sørme også politikerne der bestemmer afgiften på el og benzin/diesel... Det er en ret universel viden (her på jorden) og jeg mener derfor ikke den skal dokumenteres yderligere :)

At en hybridbil altid er dyrere end en benzinbil? (jeg formoder du snakker om produktionsomkostninger og ikke salgspris) afhænger da af den aktuelle opbygning. Vi er enige om at der skal bruges flere komponenter til en hybridbil (både elmotor og benzinmotor). men man tager ikke en eksisterende bil og sætter en stak nye elektriske motorer i. Man designer en ny bil med nye komponenter som har en anden pris pga. et ændret belastningsmønster. Så kan du dokumenterer at dit fremhævet "ALTID" er en universel sandhed? Eller betyder "altid" at det er sådan det ser ud lige her og nu?

  • 0
  • 0

Det er sjovt at køre i en teknisk raffineret bil som har en feature som naboens bil ikke har. Og så følger der endda en grøn miljøglorie med, som man har lov til stolt at vise frem i sin omgangskreds. MEN har en hybridbil nogen reel fordel: "Målt på drifts-ØKONOMI" ?

Jeg tvivler. Men hvis du kender en kundegruppe som har et kørselsbehov, hvor der opnås en økonomisk fordel, ved at køre i en hybridbil, må du gerne bidrage til debatten med den viden. Helst en objektiv undersøgelse foretaget af FDM eller ADAC eller en anden forbrugerorganisation.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten