Pløjemarks-stationen ved Køge: Den næste Høje Tåstrup-fiasko

Rasende togpendlere fra den københavnske sydkyst må erkende, at Trafikstyrelsen har droppet ideen om at anlægge en station i Greve på den kommende jernbane mellem København og Ringsted.

Dermed står det klart, at alle togpendlere syd for København udelukkende vil kunne benytte den kommende station Køge Nord beliggende på en pløjemark udenfor Køge, hvis de ønsker gøre brug af fremtidens hurtigtog, der fra 2018 suser fra Køge til København på ca. 20 minutter.

Men kritikerne som f.eks. Greves borgmester Hans Barlach påpeger, at Køge Nord-stationen med sin geografisk isolerede placering bliver et mennesketomt misfoster á la Høje Tåstrup. som kun de færreste togpendlere vil finde det umagen værd at benytte.

»Den nye station i Køge Nord kan ingen bruge til noget. Der er ingen borgere i Greve, der vil køre til Køge for at komme til København,« siger Hans Barlach (K).

Han har stædigt forsøgt at overbevise sin partifælle, trafikminister Lars Barfoed, om behovet for, at Greve - hvor en overvældende del af de erhvervsaktive borgere rejser til København for at arbejde - får sin egen station på København-Ringsted banen.

»Jeg er skide sur over, at vi ikke får en station i Greve. Nu får vi i stedet udelukkende generne,« siger borgmesteren.

Spadseretur på 200 meter til S-toget

Køge Nord er i sin nuværende projektering anlagt lige ved siden af Køge Bugt motorvejen og via en gangbro vil det være muligt at spadsere et par hundrede meter over på en nyanlagt S-togsstation, hvor man kan skifte til S-toget mod København eller ind til Køge Centrum.

Stationen er placeret i åbent landskab, men naturligvis med et langsigtet mål om, der kan opstå en helt ny bydel omkring den. Samtidig vil der blive anlagt op til 2.000 parkeringspladser, som vil gøre det muligt for bilister at skifte fra bilen og rejse det sidste stykke til København med tog.

Byplanlægger ved Københavns Universitet, Thomas Sick Nielsen, peger
ligesom Greves borgmester på, at det for togpendlerne ikke vil være attraktivt f.eks. at tage S-toget fra Køge Centrum, stå af på Køge Nord for derefter at vandre knap 200 meter over til fjernbanestationen og skifte til hurtigtoget til København - når de alternativt blot kunne være blevet siddende i S-toget som alligevel kører til København.

»Togskift er notorisk upopulære, og selv om man måske samlet set ville kunne spare nogle minutter ved at skifte fra S-tog til fjerntog for at
komme ind til København, vil mange alligevel vælge at blive i S-toget og køre direkte,« siger Thomas Sick Nielsen.

Han peger på at der er paralleller mellem stationen Køge Nord og den
tankegang som i sin tid fik byplanlæggerne til at udtænke Høje Tåstrup
Station. Høje Tåstrup skulle være en ny port til København og et nyt
knudepunkt hvor man kunne skifte mellem lokal og fjerntrafik; og så ikke mindst centrum for en ny helt ny bydel.

»Høje Tåstrup blev jo aldrig den forventede succes, og det viser, at
der ganske enkelt ikke er et særligt stort kundegrundlag at tære på, når man f.eks. tilbyder folk at køre i bil til en station og derfra køre
videre med tog. Erfaringerne fra Høje Tåstrup viser også, hvor
risikofyldt det er at forfølge en strategi, hvor en station bliver det
centrale omdrejningspunkt for udvikling af helt nye byområder. Adgangen til kollektiv trafik kan udgøre et grundlag for helt nye
bosætningsmænstre og ny byudvikling omkring stationer - det ved vi
fra en række franske eksempler - men det er afgørende hvor attraktiv
eller hurtig den kollektive trafik bliver - så man kan ikke være sikker
på, at det lykkes.«

Thomas Sick Nielsen understreger dog, at blot fordi, at der i
øjeblikket ikke ser ud til at være et stort markedsgrundlag for at
etablere park and ride anlæg på jernbanen, betyder det ikke, at det
samme vil være tilfældet i 2018, når stationen åbner. Hvis trængslen på
vejen tager til eller hvis Folketinget til den tid har gennemført
kørselsafgifter, der gør det relativt dyrt at køre ind i København i
bil, kan en station som Køge Nord pludselig blive endog særdeles populær med sin placering klods op og ned af motorvejen.

DSB: Nu kan vi endelig få fat i bil-pendlerne

DSB er glad for at få koblet en stor by som Køge direkte op på landsdelstrafikken, så byens borgere får relativt let ved at hoppe på toget til Fyn og Jylland.

»Men det vigtigste for os er ubetinget, at vi jævnfør stationens placering lige ved siden af Køge Bugt motorvejen får adgang til at betjene en helt ny kundegruppe, nemlig bilister der kan se en økonomisk eller tidsmæssig fordel i at parkere bilen, skifte til toget og komme til København K på ca. 20 minutter, hvilket bliver den suverænt hurtigste måde at komme til København på,« siger planlægningschef Ove Dahl Kristensen fra DSB. Han er ikke i tvivl om, at mulighederne for bilisterne har været vigtig i valget af placering.

»En cocktail indeholdende stationen nord for Køge med et stort antal parkeringspladser og indførelsen af kørselsafgifter i Danmark er jo lige efter bogen i forhold til en grøn transportpolitik.

Ove Dahl Kristensen peger samtidig på, at såfremt politikerne vedtager nybygningsløsningen København-Køge-Ringsted, vil det ikke længere være nødvendigt at planlægge indførelsen af en hurtigere S-togs forbindelse mellem Køge og København, idet togpendlerne fra Køge fra 2018 da vil have mulighed for at hoppe på de nye hurtigtog, for at komme ind til København.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

der kan opstå en helt ny bydel omkring den fremtidige station. Samtidig vil der blive anlagt op til 2.000 parkeringspladser,

Så ved vi at succesen Ørestaden ;-) skal gentages. Og navnet er her med afsløret. Mon ikke Bugtstaden så skal bruges til at yde finansiel støtte til By og havn/Ørestaden, der pga manglende grundsalg og medfølgende underskud ikke kan hjælpe Metroen med at få betalt det milliard-underskud det slæber rundt på og som pasagergrundlaget ikke kan dække.

Samtidig lægger man op til at pendlerne ikke skal tage direkte hen til den nærmeste togstation, men i stedet skal køre i bil en en fjern og øde station hvor de så skifter til et tog. Ergo skal der sælges flere biler. Og uden at krænke EU-reglerne får man støttet en branche til at sælge sit produkt.

Enten er jeg her onsdag morgen meget vågen ellers er jeg småsur. :-)

  • 0
  • 0

Det ser ud som om der er en helt unik mulighed for at etablere et trafikknudepunkt der kan aflaste personbiltransport og pendling.

Når Høje Tåstrup kommer op, så ser det efter min mening ud som om, at den station så småt er ved at fungere efter hensigten. Jeg overvejer da om jeg skal køre dertil og parkere (har ikke offentlig transport i nærheden) - men flere ting er problematiske.

  • Gratis parkering er 200-300 meter væk. Og ikke overvåget = risiko for indbrud
  • Indkøbsmuligheder er begrænset - man må køre til evt. City 2 (ekstra kørsel)
  • Service af bil, køb af brændstof m.v. - ikke i umiddelbar sammenhæng (måske opladning af El-bil)

Hvis man kunne tænke ovennævnte ind i en løsning, evt. kombineret med "feeder-busser" som de har i Kbh Lufthavn, så burde en "pløjemarksstation" kunne blive en succes.

En overvåget P-plads med indkøbsmuligheder og service af bil og feeder-busser fra lokalområdet (evt. også fra Greve kanten, og sydfra Herfølge m.v.)

M.h.t. pløjemarksstation, så er skræmmebilledet nok ikke så meget HøjeTåstrup, men nok mere Kildedal station i Egedal.

  • 0
  • 0

Er en nordjyde, og da jeg for 10 år siden var under uddannelse i Ballerup, tog jeg for det meste bussen til Høje Tåstrup, og toget videre til det jyske. Benyttede mig også af muligheden for at parkere bilen ved Høje Tåstrup, mens jeg tog en weekend i det nordjyske, men hvor jeg desværre oplevede at have indbrud i min bil. Så at Høje Tåstrup skulle være en fiasko, har jeg svært ved at følge.

  • 0
  • 0

Det er der ikke meningen med Køge Nord det skal være en knudepunkt som Høje-Taastrup var tænkt. Stationen her kun en stop så man komme videre med S-toget fra de få toget vestfra som skal standse der og omvendt, udover dem som parkere og tager toget derfra - her kan man håbe at det bliver bedre udnyttelse end Kildedal. Fra Køge tager man de direkte tog til København, når det kan betale sig.

  • 0
  • 0

Artiklen bygger på den misforståelse, at den nye bane København-Ringsted skal bruges til lokaltrafik, men det er jo ikke meningen. Det er en højhastighedsbane til fjerntog.

På den eksisterende bane over Roskilde blander man alle togarter: Lyn-tog, IC-tog, regionaltog, lokaltog og godstog. De har forskellig køremønster, hastighed, acceleration og stop undervejs. Når der kun er 2 spor og togene ikke kan overhale hinanden, så går det ud over kapaciteten. Det løser man kun ved at skille trafikken ad.

Derfor er der kun planlagt 2 lokaltog pr. time København-Køge, og det bliver jo ikke til et eldorado for pendlere. Til gengæld er det meningen at togene skal fortsætte til Køge station og videre ad lokalbanen til Næstved, så mellemstationerne her får langt bedre forbindelse til hovedstaden. Pendlerne fra Køgebugt-området skal stadig bruge S-banen, så der bliver god grund til at opgradere denne til højere hastighed, som det tidligere har været foreslået.

  • 0
  • 0

Jeg synes ikke at hele kritikken af Høje Tåstrup som en øde banegård er berettiget. Det var et udmærket opgør med den ide at alt og alle skulle en tur omkring Kbh. H for at komme videre ud i landet med tog. Man skal ikke ret langt uden for Kbh. centrum før Høje Tåstrup er en bedre vej, både med S-tog og parkering for dem der er i bil.

Når det så er sagt, så er ideen med den indførte pris på 60 kr. pr. dag eller 500 kr. pr. måned for at holde ved Høje Tåstrup station, fuldkommen absurd og i strid med enhver intention om at begrænse biltrafikken videre ind mod Kbh. Selvom der indføres en betalingsring vil det formentlig stadig være billigere og nemmere for mange at blive i bilen frem for at parkere ved Høje Tåstrup.

  • 0
  • 0

Så ved vi at succesen Ørestaden ;-) skal gentages. Og navnet er her med afsløret. Mon ikke Bugtstaden så skal bruges til at yde finansiel støtte til By og havn/Ørestaden, der pga manglende grundsalg og medfølgende underskud ikke kan hjælpe Metroen med at få betalt det milliard-underskud det slæber rundt på og som pasagergrundlaget ikke kan dække.

Man skal jo tænke på, at for en politiker er det mere væsentligt at sætte sig en mindesten, end om det man gør er smart eller til borgernes fordel.

Hvad med om man begyndte at vedligeholde på alt det der er bygget. Jeg savner eksempelvis ordentlige belægninger på de veje, som skattevæsenet mener jeg kører på fra mit hjem til arbejde.

Offentlig transport er ikke en option, bor 18 km fra mit job, skal gennem tre kommuner, den ene kommune to gange, i to forskellige regioner, for at bevæge mig fra punkt a til b. Det tager i øvrigt mere end 2 timer med bus, hver vej. Der har i øvrigt været bus, der kørte den korte vej - den er sparet væk.

Længe leve politikernes frådsen med borgernes penge.

  • 0
  • 0

Der er planlagt en station og den ligger hvor motorvejene fra syd og fra vest netop er flettet sammen, og bilisterne bare skal op ad motorvejsrampen til en ledig parkeringsplads og ind i toget.

Indtil år 2018 går en meget stor del af togtrafikken til Køge Bugt via Københavns Hovedbanegård, det er godt nok muligt at skifte i Roskilde og tage bumleren til Ølby og skifte til S-toget der, og det er også billigere, men alle jeg har tjekket op på kører hellere en 70 kilometer omvej over københavn, enten for at undgå bumleren, eller fordi de ikke ved det, eller helt bevidst for at undgå de håbløse trapper ved Ølby.

Der kommer tunnelbro med rullende fortov, så jeg kan ikke forestille mig at at folk vil betale næsten dobbelt op på billetten f.eks fra Slagelse, nej folk vil skifte i Køge Nord, og rejser fra Køge Bugt mod syd og vest vil starte med S-toget sydover til Køge Nord, ikke via København.

Jeg har svært ved at se logikken hos f.eks Greve folket, de har en fin S-togstation centralt beliggende, de råber på højhastighed, forlanger en station i et industriområde hvor nogle få mennesker arbejder i store lagerhaller, tilmed forventer de at toget skal stoppe lige så ofte som en bybus, det hænger bare overhovedet ikke sammen, men det må jo være deres borgmester der har ledt dem på afveje.

  • 0
  • 0

Var det ikke meningen at der også skulle være stationer i Ny Ellebjerg og Ishøj?

Ny Ellebjerg station ligger på det eksisterende banenet og får en ekstra perron til fjerntog, nybygningsløsningen starter først 500 meter længere ude.

  • 0
  • 0

Først var det meningen at Ny Ellebjerg fjern skulle bygges i forbindelse med Roskilde-Lufthavnen. Da den blev droppet sagde de at NE fjern skulle bygges if.m. Kbh. H.-Køge-Ringsted. Ishøj blev også nævnt.

  • 0
  • 0

Tænk sig om man tilbage i 1920erne havde valgt at tænke ligesom mange ønsker at tænke her i debatten og langs den eksisterende jernbane fra Kbh. til Ringsted, da man lavede s-banen!! Så ville der være mange byer der ikke var blevet meget større end de landsbyer de oprindeligt var!!

Den eneste rigtige løsning er den nye 2 sporede bane over køge for at man kan få en bedre forbindelse til jylland og til den kommende Fehmern bælt forbindelse. et 5 spor på den eksisterende strækning er allerede i dag for lidt i forhold til alle de tog udlandske operatører ønsker at sende til og igennem Danmark.

Når den finansielle krise en gang om 6 år er færdig, vil behovet være endnun større end i dag og der vil igen være brug for flere spor en 5 spors løsningen giver mulighed for.

At der i dag ikke er så meget brug for Køge nord, er ikke det samme som at der ikke vil være brug for den om 10 eller 15 år. Bare se hvordan udviklingen er gået omkring s-banen!!

  • 0
  • 0

Vi vist nø til at tage ledt historie med.

Da Storebælts broen blev åbnet, blev der uden for Nyborg by lavet en helt ny banegård, den lå såment midt på en pløjemarke. I dag er den for lille, til dens daglige bruger som er pendler der inden skal til Odense eller over til København.

Denne her station, er sikkert nok, kun blevet tænkt på dem der pt. køre i bil til og fra København. Med at hive nogen af dem over på jernbanen = kollektivt trafik, og derved lette på trafikken af biler der skal ind og ud af København. Den er ej tænkt for en bestem by. Den må være tænkt udfra et maget større perspektiv, lige som hvad der måtte være gjort i Knudshovdes Ideoplæg. Da den skulle bygges midt på en pløjemarke.

  • 0
  • 0

Så at Høje Tåstrup skulle være en fiasko, har jeg svært ved at følge.

Der er mange der ikke kan finde problemet med Høje Tåstrup, men så er der man skal kigge på hvad planen med station var. Nemlig den at mange tog ikke skulle køre helt ind til Købehavn H men skulle stoppe ved Høje Tåstrup, hvor folk så skulle skifte til S-tog.

Når man så kigge i dag er der hvis ingen tog der vender i Høje Tåstrup. Der er meget få der skifter fra IC/lyn til S-tog i Høje Tåstrup. der med er den en fiasko (at den blive brugt til meget andet er noget andet)

  • 0
  • 0

Der er meget få der skifter fra IC/lyn til S-tog i Høje Tåstrup. der med er den en fiasko (at den blive brugt til meget andet er noget andet)

Når S-toget tager 25 min til Kbh.H. og de andre tager 13-15 min så mener jeg at det er ganske forståeligt.

Regional og IC tog er tilmed pænere, renere og har toilet faciliteter. I den retning er det langt mere "sexet" af tage Re. og IC frem for S-Tog - jeg kan derfor godt forstå Greves borgere. Skal de hurtige tog dog til at stoppe ved "alle" stationer ryger hastigheden dog - så vi er tilbage ved start.

For at vende tilbage til Høje Taastrup St. synes jeg dog at det er ganske kritisabelt at parkeringen enten er for langt væk, eller solgt til Europark. Det fjerner jo i høj grad argumentet for at køre dertil for at tage toget. Desværre.

  • 0
  • 0

Det er vel ikke stationens placering, der kan klandres for, at DSB har valgt at lade alle fjerntog gå ind til København H. Så længe det er tilfældet, kan man ikke forvente omstigning til S-tog i Høje Tåstrup fo andre end kunder på Valby-Tåstrup strækningen. Men jeg undrer mig over, at man ikke benytter muligheden for at aflaste København H, f.ex. med tog til Kastrup.

  • 0
  • 0

Det er vel ikke stationens placering, der kan klandres for, at DSB har valgt at lade alle fjerntog gå ind til København H.

Jo, faktisk, problemer er at man har anlagt stationen sådan at der ikke er plads til et klargørings center også, således at Alle tog der burte have ende station op Høje Tåstrup, afligevel skal vider til København H, eller Klargørings center Kastrup.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten