Når den amerikanske ingeniør Matti Holzberg og hans firma Composite Castings og det belgiske firma Solvay Chemicals i 2016 skal teste racerbilsmotoren Polimotor 2, så vil der kun være metalkomponenter to steder i motoren, nemlig i udstødningen og i indersiden af selve cylinderen.
Det siger Matti Holzberg til the Engineeer:
»Der er metal, der hvor der er varme - og det er de to eneste steder. Alt andet vil være i kompositmaterialer,« siger han.
Tilbage i 1980'erne arbejdede Matti Holzberg også med kompositmotorer, men projektet blev nedlagt og altså først nu, hvor der er kommet fokus på høj effektivitet og letvægtsmotorer, taget op igen.
Composite Casting vil stå for selve motorblokken, mens Solvay Chemicals vil levere plastkomponenter som for eksempel vandpumpe, oliepumpe, ventiler og kædehjul. Hvis det lykkedes er det målet at udvikle en motor, der vejer omkring 65 kg, hvilket er cirka 40 kg mindre end en standardmotor i dag.
Men det vil ikke være uden vanskeligheder forudser to britiske forskere. Det er især kølesystemet, som vil blive udfordret, siger professor Ricardo Marinez-Botas. Samtidig skal kunderne til biler med plastmotorer også overbevises om, at det er lige så driftsikker og nem at vedligeholde som en traditionel motor.
