Plastforbud rammer kun pizzaposer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Plastforbud rammer kun pizzaposer

Det skal være slut med de tynde plastposer af den type, du får udleveret til at transportere dine pizzabakker hjem i. Og de plastposer, der ikke forbydes, skal koste penge.

Det fremgår af et lovudkast fra miljøminister Lea Wermelins (S), som er i høring frem til 26. september, inden det fremsættes 14. november. Ifølge forslaget skal betalingsfri indkøbsposer forbydes fra 1. januar 2021.

Da plastposer er afgiftsbelagt, vil lovforslaget koste staten 20 mio. kr. det første år.

Tynde, lette bæreposer, som dem, man typisk får udleveret til at bære sine pizzabakker hjem i, skal forbydes, ifølge miljøministerens lovudkast. De øvrige skal koste penge ligesom i supermarkederne. Illustration: Greendal.dk

Ifølge en forundersøgelse, som er lavet af et kernedansk konsulentfirma, ‘The Nudging Company’, for Miljøstyrelsen i den forrige regeringsperiode i 2017, udleveres en fjerdedel af plastbæreposerne i detailhandelen gratis. Med andre ord betales der for de resterede tre fjerdedele, som i øvrigt er afgiftsbelagt ligesom de gratis poser.

Afgiften for bæreposer med hank og plads til mindst fem liter er 22 kr. pr. kg for plast og 10 kr. pr. kg for papir.

Følger EU-direktiver

Lovforslaget gennemfører dele af letvægtsplastbæreposedirektivet og det nye emballagedirektiv. Men der bliver tale om en overimplementering af det førstnævnte direktiv, da Danmark allerede opfylder kravene heri.

»Regeringen ønsker dog fremadrettet fortsat at reducere forbruget af letvægtsplastbæreposer, hvorfor nærværende lovforslag indfører yderligere foranstaltninger rettet mod letvægtsplastbæreposer. Derudover skal lovforslaget sikre, at Danmark understøtter forebyggelse og genbrug af alle øvrige typer bæreposer, uanset hvilket materiale de består af,« hedder det i miljøministerens bemærkninger til lovforslaget.

Regeringen forventer, at EU-Kommissionen vil foreslå stramninger i emballagedirektivet, for senest 27. november 2021 skal den forelægge en rapport om effektiviteten af foranstaltningerne i emballagedirektivet.

EU-debat om egne indtægter

Samtidig er en EU-plastafgift på EU-Kommissionens ønskeliste over egne indtægter, som bliver mere presserende set med kommissionens øjne, for det bliver sværere at finansiere de nye opgaver i EU’s næste syvårige budget 2021-2027, når nettobidragslandet Storbritannien er væk.

Læs også: Ugens debat: Plastic- eller mulepose? Hvad er bedst for miljøet?

»Mario Monti var formand for et udvalg, som lavede et katalog over egne indtægter herunder en plastafgift, som er en tænkning, der svarer godt til den miljøtænkning og klimatænkning, der i øvrigt er,« siger EU-kommissær Margrethe Vestager.

Hun forholder sig kun principielt til afgiften og ikke til den konkrete størrelse.

I givet fald risikerer finansministeren at skulle aflevere en del af afgiften i Bruxelles. Så er spørgsmålet, om ærgrelse over færre penge til danske prioriteter opvejes af glæde over finansiering af europæiske forskningsprogrammer og grænsebevogtning.

Forbud mod tynde pizzaposer

Hovedformålet med regeringens lovinitiativ er forbud mod gratis bæreposer uanset materialer, altså ikke kun plast:

  • Forbud mod udlevering af tynde plastbæreposer under vægttykkelsen 15-30 mikrometer (µm). Det er denne type engangsposer, som Lea Wermelin i en pressemeddelelse omtaler som tynde og lette plastposer til at bære en pizza hjem i.

  • Lette plastbæreposer under 15 µm uden hank undtages, eftersom de er nødvendige til fødevarer såsom frugt og grøntsager af hensyn til hygiejne og forebyggelse af madspild.

  • Alle bæreposer over 30 µm forbliver lovlige, men må kun udleveres mod betaling.

Hertil føjer Miljøministeriet, at stort set alle de plastikbæreposer, der i dag kan købes i supermarkeder, har en vægtykkelse på 40-80 μm – dvs. her ændres intet, medmindre emballageafgiften forhøjes.

Afgift fordobles

Regeringens forståelsespapir med de tre støttepartier indeholder ‘højere afgifter på plastik samt en plasthandlingsplan’ samt genindførelse af afgiften på PVC, phthalater og PVC-folier. Det tog statsminister Mette Frederiksen (S) hul på i Politiken den 24. august, hvor hun bebudede en fordobling af afgiften på plastposer og engangsservice, hvilket skulle indbringe 200 mio. kr. og fordyre bæreposer med 50 øre.

Lea Wermelin erklærer i pressemeddelelsen, at regeringen ønsker at fordoble emballageafgiften. Det vil indgå i finanslovforhandlingerne, efter at det politisk prioriterede finanslovforslag for 2020 er fremsat i forbindelse med folketingsåbningen 1. oktober.

Læs også: 'Bionedbrydelige' poser er stadig intakte efter tre år i naturen

En fordobling af emballageafgiften vil samtidig være en fordobling i forhold til statsministerens angivelse i Politiken. Derimod svarer de 200 mio. kr. til lidt mere end provenuet fra plastposer. Brancheorganisationen Plastindustrien sætter afgiften af plastposer til 178 mio. kr. i 2017.

Afgift på PVC-folier og pantflasker afskaffet

I det tekniske finanslovforslag for 2020 forventes emballageafgiften at indbringe 440 mio. kr. næste år, mens forventningen var 620 mio. kr. sidste år. Faldet skyldes mestendels VLAK-regeringens aftale med DF og Radikale fra 12. november 2017 om erhvervs- og iværksætterinitiativer, der afskaffer emballageafgiften på hhv. PVC-folier til emballering af levnedsmidler pr. 1. januar 2019 og pantbelagte drikkevarer pr. 1. juli 2019.

Emballageafgiften omfatter en volumenbaseret afgift, en afgift på engangsservice (19,20 kr./kg) samt en afgift på bæreposer af papir og plast.

»Den volumenbaserede afgift er pålagt salgsemballager med et rumindhold på under 20 liter indeholdende visse drikkevarer, herunder spiritus, vin, øl, mineralvand og andre kulsyreholdige varer. Satsen for spiritus og vin afhænger af, om emballagen består af karton, laminater eller andre materialer, herunder glas, plast og metal. Satserne varierer endvidere efter emballagens volumen,« forklares i finanslovforslaget for 2019 om den del af emballageafgiften, der ikke omfatter bæreposer eller engangsbestik.

Læs også: Leder: Plast skal ikke forbydes – det skal genanvendes

Emner : Plast
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Satsen for spiritus og vin afhænger af, om emballagen består af karton, laminater eller andre materialer, herunder glas, plast og metal. Satserne varierer endvidere efter emballagens volumen

Er der ikke nogen, som kan banke ind i hovedet på embedsmændene, at 'small is beautiful', og at den slags millimeterdemokrati giver en masse arbejde ude i samfundet til ingen som helst nytte? Hold det dog på 2-3 satser i stedet for måske 2 x 3 x 3 x 4 = 72+ forskellige satser

  • 14
  • 0

Skal man grine eller græde? Hvis interesse tjener denne ordning? Ikke miljøets. Dansk plast bliver genbrugt i meget lille omfang. Og det er faktisk muligt at bære frugt og grønt hvem i andet en plastposer. De penge Staten får ind i plastikskat bør blive brugt til at finde mindre skadelige materialer. Mon de bliver det eller er plastikskatten en måde at finde indtægter på? Man kan ikke sammenligne miljøpåvirkning fra plast med madspild. Det er ligesom at sammenligne mælk og benzin. Plasten skal ud af vores økosystemer, det være sig jord, luft eller vand, da den bringer vores fremtid i risiko. Kenya har forstået det og forbudt alle plastposer og det er firmaerne der bringer dem på markedet der drages til ansvar. I Danmark flyder plastikken og plastikskatten videre.

  • 2
  • 2

0,00001% af 70% målet for grøn omstilling i hus (tjek)
6,1% af valgperioden (4år) overstået (tjek)

PS Poserne er i øvrigt glimrende til at pakke de brugte pizzabakker ned i efter måltidet er nydt, og de gør det derfor nemmere at tage alt affaldet med til skraldespanden efter brug - (blot hvis nogen vil undre sig over at antallet af efterladte/henkastede pizzabakker måske kommer til at stige)

  • 7
  • 4

Kunne man ikke finde vigtigere ting at bruge sin tid på end at lovgive om den slags småting. Lad dog butikkerne selv finde ud af om de vil udlevere en pose eller ej.

Af princip vil jeg ikke betale for en bærepose, hvis jeg har købt et par sko til 1.000 kr eller noget tøj i samme prisleje. Her synes jeg at det er rimeligt at butikken som en form for erkendelse kan give mig posen gratis. At opkræve 2 kr virker småligt.

Til gengæld bruger jeg altid disse poser mange gange før de ryger ud. Og får jeg ikke en pose gratis er jeg nødt til at købe en et andet sted for at dække det behov jeg trods alt har for en plastikpose i ny og næ. I mit tilfælde vil en lovændring ikke resultere i hverken mere eller mindre plastforbrug. Kun bøvl.

Når det er sagt køber jeg aldrig plastikposer i supermarkederne. Jeg har eget indkøbsnet eller rygsæk med.

  • 6
  • 1

Jeg kan da ikke mindes at have fået pizzaer i poser i dette årtusinde. Vi bære dem hjem i bakkerne om det så var til lejligheden da jeg boede i byen eller til bilen nu (så de kan nå varme hjem). Min pizzamand tilbyder ikke engang poser, så hvor mange pizza poser uddeles hvert år?

  • 3
  • 1

Formålet med pizzaposen er at kunne bære en uhåndterlig varm papkasse.

En erstatning kunne være en snor der evt. er bundet i forvejen, så den hurtigt kan slås om bakken så man har et slags håndtag at bære i.

Der kommer så nok en beskatning på snoren, men sådan er det med Danmark.

  • 3
  • 2

0,00001% af 70% målet for grøn omstilling i hus (tjek)

Så vidt jeg erindrer er det 70% under 1990-udledningen, der er målet. Vi er vist allerede næsten halvvejs.

Opgaven er stor, men ikke uoverkommelig.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten