Planeter bliver kastet rundt i universets pinball-spil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Planeter bliver kastet rundt i universets pinball-spil

Det er almindeligt accepteret mellem astronomer, at planeter kan blive slynget ud af deres stjernesystemer, specielt i dynamiske og kaotiske perioder.

I sådanne perioder flyttes planeter rundt på grund af forskellige tiltrækninger og påvirkninger for til sidst at finde ind i stabile baner. På det seneste er der fundet planeter i systemer med to og tre stjerner.

Nye undersøgelser af astronomerne Nickolas Moeckel og Dimitri Veras fra Institute of Astronomy på University of Cambridge viser, at planeter, slynget ud fra kredsløbet omkring en stjerne kan vandre over til en af de ledsagende stjerner.

Resultaterne viser også, at planeter kan sendes af sted som pinball-kugler, der bliver smidt rundt mellem de forskellige stjerner i sådanne binære stjernesystemer. Dette kan være med til at forklare de eksotiske baner, som nogle af de nyfundne planeter kredser i.

For at denne pingpong-situation kan opstå, skal der ifølge Nickolas Moeckel være to grundlæggende betingelser opfyldt. For det første skal stjernerne kredse så langt fra hinanden, at de ikke påvirker planetdannelsen hos hinanden. For det andet skal der være flere planeter i kredsløb omkring en af stjernerne. Ustabiliteten optræder normalt, når to planeter kommer tæt på hinanden, hvilket normalt sker oftere og nemmere, når der findes flere planeter i kredsløb tæt på hinanden.

Bliver slynget rundt i en million år

De nye computermodeller viser, at pingpong-effekten optræder ved stjernesystemer, som befinder sig med en afstand fra hinanden på mellem 6 og 25 gange afstanden mellem Solen og Pluto.

Op mod 85 procent af de planeter, der bliver slynget ud, vil foretage mindst én tur over til ledsagestjernen, mens mellem 45 og 75 procent vil foretage flere ture imellem stjernerne.

Nickolas Moeckel påpeger, at simuleringerne viser, at en planet, som én gang er slynget ud fra en stjerne, kun meget sjældent vil vende tilbage og falde til ro i sit oprindelige stjernesystem.

Når pingpong-effekten først begynder, vil det typisk ende med, at planeten helt forlader dobbelt- eller tredobbelt-stjernesystemet.

Den slags 'stjerne-pingpong' med planeter kan vare i op til en million år og ende med, at stjernerne bytter planeter. Planeterne vil få ekstremt anderledes baner og vil derfor med meget stor sandsynlighed ikke være beboelige på grund af de ekstreme temperatursvingninger, de bliver udsat for.

Astronomerne har endnu ikke nok statistisk materiale i deres planetdatabase til at kunne bekræfte, at naturen stemmer overens med de nye simuleringer. Dette vil f.eks. kræve, at der bliver fundet planeter imellem de to stjerner i et dobbeltstjernesystem.

Resultaterne er blevet optaget i tidsskriftet MNRAS og gjort tilgængeligt i arXiv.

Dokumentation

Artikel i Astronomy Now

Emner : Planeter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat:"Astronomerne har endnu ikke nok statistisk materiale i deres planetdatabase til at kunne bekræfte, at naturen stemmer overens med de nye simuleringer. Dette vil f.eks. kræve, at der bliver fundet planeter imellem de to stjerner i et dobbeltstjernesystem", citat slut.

  • En lidt tynd artikel efter min mening hvor man nærmest "konstaterer facts", for derefter at pille det hele fra hinanden til slut.

  • Det er vel ganske naturligt at antage at der findes planeter imellem 2 stjerner i et dobbeltstjernesystem?

  • Og måske er vores eget solsystem et udmærket eksempel hvis man forestiller sig at en af gasplaneterne kunne have været en stjerne?

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke rigtigt på den om "pinball-spillet" hvor hele planeter bliver kastet rundt.
Ved selve formationen af planeterne er der selvfølgelig en kaotisk tilstand under planeternes dannelse, men efter denne proces, må der være en vis balance når planeterne "falder til ro" omkring en stjerne.
(Og man skal være lidt skeptisk imod disse PC-simuleringer som bliver tilpasset teorierne i stedet for observationerne - men dette udtrykkes jo også i artiklen)

  • 0
  • 0

Hvilke Kriterier opfylder denne artikel "Planeter bliver kastet rundt i universets pinball-spil", som gør, at den er blevet udgivet på ing.dk?
mvh
Flemming Bryde Hansen

  • 0
  • 0

...
Ved selve formationen af planeterne er der selvfølgelig en kaotisk tilstand under planeternes dannelse, men efter denne proces, må der være en vis balance når planeterne "falder til ro" omkring en stjerne. ...

Et planetsystem er et kaotisk system (kaos i matematisk betydning). Det betyder, at planeternes position ikke er en periodisk funktion af tiden. Fra nu af og til systemets undergang vil alt kunne ske inden for den ene betingelse, at den totale energi er bevaret. Man kan ikke sige en dyt om hvad der kommer til at ske, intuition eller ej. Men man kan sagtens regne sig frem til det. Og det er ret sjovt pga. den kaotiske natur.

  • 0
  • 0

Men man kan sagtens regne sig frem til det.

Nej, det kan man faktisk ikke. Det er bevist, at når mere end to legemer er indblandet, kan man [b]ikke[/b] exakt løse ligningerne (undtagen i noge få, specielle tilfælde).

Derimod kan man lave en numerisk simulation på en computer, men det er netop en simulering som regner "step for step", og ikke kontinuert som det sker i naturen.

Det kan godt være, at en numerisk simulering rammer nogenlunde rigtigt, det kan også være den rammer helt forkert !

http://en.wikipedia.org/wiki/Three-body_pr...

  • 0
  • 0

I've noticed something interesting regarding golden ratio number, try to change the numbers out in words in standard latin letters in correct order (A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, ..) with the number 1618 if we begin with 1, we get A,6A8 , because we have replaced 1 with A! then try to switch 8 out with H, because H is 8 in the order and place it, we will then get A6AH, it recalls the word ALLAH? 6 does not fit, but if we multiply 6 by 2, we get L (L = 12 in the sequence) and if we use L 2 times, so we have LL! if you then insert it into A6AH, ie swapping 6 with LL, so it says ALLAH is it just a pure coincidence?

  • 0
  • 0

Hvilke Kriterier opfylder denne artikel "Planeter bliver kastet rundt i universets pinball-spil", som gør, at den er blevet udgivet på ing.dk?

Forklaringen er at journalisten elsker pinball-spil.

  • 0
  • 0

Derimod kan man lave en numerisk simulation på en computer, men det er netop en simulering som regner "step for step", og ikke kontinuert som det sker i naturen.

Præcis, men efterehånden som computere bliver kraftigere og kraftigere kan man lave disse steps (dT) mindre og mindre, så man nærmer sig kontinuitet.

Denne simulering at 2000 objekter der smelter sammen ved sammenstød viser lidt om udviklingen/kompleksiteten.

http://www.youtube.com/watch?v=fNoELezdTEQ...

Man kan se antallet af objektere samt steps ovre til højre, og 'skydeknappen' bliver brugt til at dreje synsvinklen på 3D modellen.

Farverne angiver størrelsen af objekterne grøn,blå,rød,gul samt hvid.

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke rigtigt på den om "pinball-spillet" hvor hele planeter bliver kastet rundt.
Ved selve formationen af planeterne er der selvfølgelig en kaotisk tilstand under planeternes dannelse, men efter denne proces, må der være en vis balance når planeterne "falder til ro" omkring en stjerne.
(Og man skal være lidt skeptisk imod disse PC-simuleringer som bliver tilpasset teorierne i stedet for observationerne - men dette udtrykkes jo også i artiklen)

Hej Niels

De store himmel-postpakker rider via interstellar gravity assist og evt. via passage i nærheden af Lagrange-punkter ;-)

Gravity assist:
http://da.wikipedia.org/wiki/Gravity_assist

Lagrange-punkt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Lagrange-punkt

Formentlig er Oortskyen kun en lille del af mælkevejens interstellare "losseplads", hvor affaldet (småplaneter, kometer, små sorte huller og neutronstjerner, dværgplaneter, planeter...) kan "Gravity assist"-tomle den mellem solsystemerne.

http://da.wikipedia.org/wiki/Neutronstjerne
Citat: "...
[Et eksempel på en Neutronstjerne på interstellar gennemrejse "tæt på jorden": ]
Neutronstjernen RX J185635-3754, passage ved 3 forskellige datoer (kilde: NASA/STScI). Stjernen er kun 200 lysår fra jorden.
..."

  • 0
  • 0

Nogle stjerner og planeter slynges simpelthen ud af f.eks. galaksen Mælkevejen - ud i det "intergalaktiske flipperspil":

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (2012, March 22). Runaway planets zoom at a fraction of light speed. ScienceDaily:
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/...
Citat: "...
Seven years ago, astronomers boggled when they found the first runaway star flying out of our galaxy at a speed of 1.5 million miles per hour. The discovery intrigued theorists, who wondered: If a star can get tossed outward [Gravity assist!] at such an extreme velocity, could the same thing happen to planets?
...
New research shows that the answer is yes. Not only do runaway planets exist, but some of them zoom through space at a few percent of the speed of light -- up to 30 million miles per hour.
...
Such speedy worlds, called hypervelocity planets, are produced in the same way as hypervelocity stars. A double-star system wanders too close to the supermassive black hole at the galactic center. Strong gravitational forces rip the stars from each other, sending one away at high speed [Gravity assist!] while the other is captured into orbit around the black hole.
..."

  • 0
  • 0