Planen efter IC4 år for år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Planen efter IC4 år for år

August 2011: Indtil videre er det hypotetisk. Men på dette tidspunkt offentliggøres en uafhængig konsulentundersøgelse. I værste fald konkluderer den, at IC4-toget generelt ikke kan bringes op til et niveau, hvor togtypen kan køre driftssikkert i sammenkoblet tilstand, men at IC4-togene med yderligere opgradering dog vil kunne fungere som enkeltkørende togsæt.

Efteråret 2011: Politisk vedtagelse af en langsigtet redningsplan for den danske jernbane.

Etablering af organisation i Banedanmark, der skal planlægge og udføre videre elektrificering - i første omgang af strækningen Esbjerg-Lunderskov - så hurtigt som muligt.

Det besluttes, at signaludskiftning og elektrificering skal foregå samtidig på fjernbanen, således at hele hovedstrækningen mellem København og Aalborg (evt. videre til Frederikshavn) er fuldt elektrificeret i 2021.

Det analyseres, hvordan IC3-togsættene kan levetidsforlænges til fortsat drift på fjernbanen til 2020-2025, samt i hvor høj grad, der skal findes intercity-materiel, der kan aflaste IC3-togsættene på de store rejsedage.

Foråret 2012: DSB går i gang med planlægningen af anskaffelse af mellem 10 og 20 elektriske intercity-togsæt, der kan indsættes på det kommende fuldt elektrificerede intercity-netværk mellem København og henholdsvis Flensborg, Sønderborg og Esbjerg.

Efteråret 2012: AnsaldoBreda formår at levere 83 IC4-togsæt og 23 IC2-togsæt (en kort version af IC4) inden for den aftalte tidsfrist. Togsættene er dog ikke klar til drift, men bliver gradvist moderniseret på DSB's lejede værkstedsfaciliteter i Randers. Driftssikre togsæt indsættes gradvist som enkeltkørende togsæt på jyske regionalstrækninger, typisk mellem Aarhus og Aalborg/Frederikshavn. Men også som direkte tog fra større jyske byer - som f.eks. Herning - og direkte til København.

Foråret 2013: Arbejdet med at elektrificere Lunderskov-Esbjerg går i gang.

DSB modtager lejede diesellokomotiver med tophastighed på 160-200 km/h og et antal vogne, der skal indsættes som aflastning i intercitytrafikken sammen med IC3-materiellet. Den sjællandske regionaltrafik modtager også et antal diesellokomotiver til erstatning for de nedslidte ME-lokomotiver.

Efteråret 2014: Elektrificeringen til Esbjerg er gennemført. Nyanskaffede elektriske intercity-togsæt indsættes til Flensborg, Sønderborg og Esbjerg. Mellem 10 og 15 IC3-togsæt frigives hermed til intercitytrafikken på hovedstrækningen mellem København og Aalborg.

2015: Elektrificering af den sjællandske regionalstrækning til Holbæk og Kalundborg går i gang. Formålet er, at hovedparten af de sjællandske regionalbaner er elektrificeret ved åbningen af København-Ringsted i 2018 og Femernforbindelsen i 2019.

Sideløbende planlægger DSB indkøbet af de elektriske togsæt, der i 2019 skal kunne indsættes på de sjællandske regionalbaner og videre via Femernforbindelsen til Hamborg.

2018/2019: 1. etape af den store udskiftning af de ældgamle signalanlæg går i gang mellem Frederikshavn og Langå. Banen elektrificeres på samme tid. Ved åbningen af banen indsættes eldrevne regional- og lokaltog i den nordjyske togtrafik.

Åbning af den nye elektrificerede jernbane mellem København og Ringsted.

Åbning af Femernforbindelsen til Tyskland. Nye elektriske togsæt leveres for at gøre det muligt at køre med timedrift til Hamborg. Samtidig indsættes nye, moderne elektriske togsæt til hele det sjællandske regional-net som afløsning for de velkendte lokomotivtrukne dobbeltdækkere. Langt størstedelen af den sjællandske regionalbane er nu elektrificeret.

2021: Signalprojektet og elektrificeringen er nu helt afsluttet mellem København og Aalborg. Danmarks travleste intercitystrækning kan nu tages i brug som fuldt elektrificeret jernbane med nye signaler.

2021/2022: Moderne driftsikre elektriske togsæt indsættes gradvist i intercitytrafikken på hovedstrækningen mel lem København og Aalborg samtidig med, at IC3-togene udfases. Langt størstedelen af den danske fjernbane samt alle sjællandske regionalstrækninger er nu elektrificeret.

2022: Et antal IC4-togsæt er fortsat i drift, hovedsageligt mellem København og endnu ikke elektrificerede destinationer i Midt- og Vestjylland som f.eks. Herning, Struer, Holstebro og Thisted. En del af IC4-bestanden er over de seneste år gradvist blevet solgt på det internationale marked.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

God plan, hvis man ikke holder liv i Not-Invented-Here (NIH) syndromet.
Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Not_Invented_...

Not Invented Here (NIH) is a term used to describe persistent social, corporate or institutional culture that avoids using or buying already existing products, research or knowledge because of their external origins.

Holder man ikke liv i NIH, så må det nødvendigvis betyde at man køber standard el-tog.

Jeg sætter en sandsynlighed på 100% for at IC4 aldrig kommer til at virke sammenkoblet. Nogen lavere?

  • 0
  • 0

Det vil kræve politisk opbakning baseret på rationelle beslutninger.
Hvornår er det sidst sket i DK??
Så vidt jeg kan bedømme det politiske scenarie bliver det nok mere i retningen af "Beholder Pia sin grænsebom? Se mere i næste uge af politik på Christiansborg".
Det er sådan DK har kørt i de seneste år.
Mvh.
Jan

  • 0
  • 0

Hvis strømmen til alle de her nødvendige nødhjælpstog alligevel på vindstille dage skal laves af russisk gas er det smartere at ombygge IC osv til naturgas.
Hvis man gør det samme med et par MZ eller hvad de nu hedder er partikel- og støjproblemet under Nørreport løst.
Ingeniørens forslag vil betyde at Danmarks mest uduelige halvoffentlige myndighed får endnu flere lånte penge at pjatte væk.
Fin fest men de skal jo betales tilbage.

  • 0
  • 0

Var der ikke tale om helt at annullere IC4 kontrakten?

Er det realistisk at fortsætte uden IC4, og gå direkte til "IC5"? Kan de nuværende IC3 og reginaltog m.fl. holde længe nok til at man kan elektricificere sig ud af behovet for IC4?

Tog er da noget af det mest oplagte sted at bruge strøm - også selv om den i en overgangsperiode delvist kommer fra kraftværker der kører på fossile brændstoffer.

  • 0
  • 0

Sæt igang!
IC3 er kun ca. 20 år gamle. Vi har haft S-togs generatiorner der har kørt op til 40 år og har tilsvarnende årgange af trækkraft. IC3 er blevet et godt tog, der virkelig løser opgaven for DSB idag.

  • 0
  • 0

Jeg har også en..

1 Juli 2011.:
Vi kan allerede se Hvad IC4 kan/ikke kan og det giver 4 løsninger.

1 August 2011.:
Nu kommer konsulentundersøgelsen og den dømmer at IC4 skal sælges eller indsættes mellem Ålborg og Fredericia med fast værksteds intervaller i Århus efter hver tur.

1 September 2020.:
Politikkerne snakker stadig om Hindbærsnitter og Grænsebom og Schengen-aftalens punkter som det vigtigste punkt på dagsordnen.!

Jamen HOV.. der mangler jo 9 år, Nåå - pyt, vi kan stadig få Hindbærsnitter.

  • 0
  • 0

Hov! I glemte Kattegatbro; med sidebro
http://maps.google.dk/maps/ms?msid=2080675...

Det bliver selvfølgelig lidt dyrt, men det kan gøres i etaper:
Først en Fyn - Endelave - Jylland bro til aflastning af Lillebæltsbroen og Vejle Fjord broen; lyntog non-stop København - Odense - Århus kører nu den vej:
http://maps.google.dk/maps/ms?msid=2080675...

Så en bro Sjælland - Samsø - Endelave, med en stump bane til Svinninge; intercitytog København - Århus kører nu den vej, Odense - Århus fortsætter:
http://maps.google.dk/maps/ms?msid=2080675...

Så nogen stykker højhastighedsbane på Sjælland og i Østjylland (sidstnævnte bruges også af tog mellem Århus og Horsens); lyntog København - Århus (- Ålborg) kører nu den vej, den traditionelle bane beholdes til Intercitytog;:
http://maps.google.dk/maps/ms?msid=2080675...

Og hvis engang i fremtiden de faste forbindelser Fyn - Als og Langeland - Lolland skulle blive bygget vil de supplere sidebroen Endelave - Fyn udmærket, tog Århus - Odense kan fortsætte Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nykøbing F (- København H):
http://maps.google.dk/maps/ms?msid=2080675...
11

  • 0
  • 0