Plan om Mars-mission i 2018 giver Musk rygende travlt

Mars har altid været målet for Elon Musk. Siden drengeårene har den røde planet været fikspunktet for hans drømme; især en fremtidig kolonisering for at give jordboerne en exit-strategi, hvis Jorden blev ødelagt.

Det er den drøm, Elon Musk nu tager et stort skridt i retning af at realisere med annonceringen af en afrejsedato for sin første Mars-mission i 2018. Udmeldingen kom på Twitter, og planen er i første omgang at sende den ubemandede kapsel Dragon 2 af sted.

Normalt vil Mars i gennemsnit være 225 millioner kilometer væk, men hver 26. måned svinger planeten hen i en afstand af kun 56 millioner kilometer, og det passer med Musk's planer.

»Dragon 2 er designet til at kunne lande hvor som helst i solsystemet. Red Dragon Mars-missionen bliver den første testflyvning,« skriver Musk i sit tweet, men understreger:

»Jeg vil dog ikke anbefale at transportere astronauter ud over kredsløb om Jorden i Dragon 2. Den vil ikke være rar til længere rejser. Den indvendige volumen svarer til en SUV (større terrængående personbil red.),« skriver Musk.

Musk har to helt klar udfordringer

Med en deadline om to år har Musk rygende travlt, og udmeldingen fra SpaceX-chefen fik da også denne rammende kommentar med på vejen fra tidligere Nasa-chef Lori Garver i Washington Post:

»Det er en rimelig dristig udmelding fra en gut, som er kendt for sine dristige udmeldinger.«

Musk har to helt åbenbare udfordringer. Udfordring 1: Musk skal være klar med løfteraketten Falcon Heavy, som endnu ikke har fløjet - som i overhovedet. Udfordring 2: Musk skal vise, at Dragon 2 kan mere end skyde lidt ild ud af bunden, mens den hænger i et tov.

Udfordring 1 lyder umiddelbart simpel, eftersom Falcon Heavy 'bare' er at koble tre velafprøvede Falcon 9-raketter sammen og fyre dem af sted. Men vi snakker altså en raket på 70 meter med en samlet masse på 1.394 ton med 27 Merlin-motorer, der skal synkroniseres.

Udfordring 2 er formentlig endnu værre. En landing på Mars kan nemlig ikke - med så stor vægt som Dragon-kapslen - foregå med faldskærme. Mars-atmosfæren er simpelthen så tynd, at man skal bruge en uoverskueligt stor faldskærm, så her må Musk tænke anderledes.

Nasa har selv løst udfordringen med de langt mindre fartøjer Spirit og Opportunity i 2004 med en slags airbags, som tog en del af sammenstødet. Med den større Curiosity løste Nasa udfordringen med en række sekvenser i den såkaldte Rube-Goldberg-manøvre, der sluttede med, at et hejsesystem bragte fartøjet de sidste meter ned til overfladen.

Musk vil bruge sine elskede styreraketter, som han har haft stor succes med ved landingen af løfteraketterne Falcon 9 på både land og en flydende platform - sidstnævnte har dog haft en del kiksere.

På Mars vil Musk lande Dragon 2 med otte SuperDraco-raketdyser, og det faktum, at tyngdekraften på Mars kun er en tredjedel af Jordens, vil hjælpe på den opgave.

Russerne landede på Mars i 1971

Missioner til Mars har voldt problemer i årtier. Ud af 43 robotmissioner til Mars, inklusive forbiflyvninger, så er kun 18 lykkedes efter planen.

Men russerne landede faktisk et fartøj i en blød landing på den røde planets overflade i 1971. Den russiske lander Mars 3 transmitterede dog kun data i få sekunder, før den gik ud. Lad os håbe, at Musk får lidt mere sendetid.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi skal godt nok ødelægge Jorden grundigt, før det bliver mere attraktivt at gøre Mars beboelig, end at gøre Jorden beboelig igen.

  • 16
  • 5

Udfordring 1 lyder umiddelbart simpel, eftersom Falcon Heavy 'bare' er at koble tre velafprøvede Falcon 9-raketter sammen og fyre dem af sted

Første launch et pt. sat til November 2016, men den er blevet skubbet mange gange.. Men de skulle forhåbentligt have afprøvet den en del gangen inden forår 2018.

Udfordring 2 er formentlig endnu værre. En landing på Mars kan nemlig ikke - med så stor vægt som Dragon-kapslen - foregå med faldskærme. Mars-atmosfæren er simpelthen så tynd, at man skal bruge en uoverskueligt stor faldskærm, så her må Musk tænke anderledes.

Landingen vil foregå i 3 steps: 1. Nedbremsning i Marses øvre tynde atmosfære med Dragon 2's varmeskjold. 2. I den nedre del af atmosfæren vil man formentligt bruge Dragon's faldskærme. 3. Og til slut vil man bruge Dragon 2's Super Drago's til at lave en blød landing.

Og det er alle elementer, som enten allerede er tested eller vil blive testet til landinger her på jorden. Men de skal selvfølgelig modificeres til at passe til den tynde atmosfære. Og deres første "test" af dette vil så være i 2018. Og i rumøjemed en rimelig billig test, da Falcon Heavy til den tid vil have et fuld genbrugeligt 1. trin (i hvert fald de 2 yderste rakettrin).

  • 13
  • 0

  1. I den nedre del af atmosfæren vil man formentligt bruge Dragon's faldskærme.

I Mars' tynde atmosfære giver det ingen mening at bruge faldskærme med et fartøj af Red Dragons størrelse. Man vil sandsynligvis droppe faldskærmene og udnytte vægten til at tage mere brændstof med, og så lave nogle "Space Shuttle - agtige" manøvrer ned gennem atmosfæren.

Men vi får syn for sagn til september, hvor projektet bliver fremlagt.

  • 8
  • 0

Første launch et pt. sat til November 2016, men den er blevet skubbet mange gange..

Og i rumøjemed en rimelig billig test, da Falcon Heavy til den tid vil have et fuld genbrugeligt 1. trin (i hvert fald de 2 yderste rakettrin).

Jeg mener, at de har udsat første opsendelse af Falcon Heavy til der er god chance for, at man kan bringe alle 3 boostere hjem ved jomfrurejsen. Det er ikke fordi, der er specielle problemer med raketten.

Næsten alle FH landinger vil kræve at center-boosteren skal lande på skib, så derfor er de opsat på at få det i orden, og at det ikke bare er et blæretrick.

Det vil være langt billigere og lettere for SpaceX, hvis alle FH opsendelser er med landinger fra starten, for det betyder langt mindre nødvendig produktionskapacitet af boostere og motorer.

FH vil have endnu større gavn af genanvendelighed end F9 for det er en større del af raketten, der genanvendes.

Ud ad til har Musk angivet at "det vil være rart" hvis landingerne lykkes med nogle lave offentlige odds, men indadtil tror jeg, de har stillet et hårdt krav om, at landinger fremover må og skal altid lykkes for at opnå tilstrækkelige besparelser, og at man vil hærde boosterne, indtil de kan lande i de fleste scenarier.

Derfor bliver det næste projekt, som ikke er så kendt: At udvikle en Raptor motor, der kan styre 2. trinnet. Det betyder, at 2. trinnet kan flyve længere og hurtigere, og at 1. trinnet derfor ikke skal så højt op, og dermed lettere kan lande igen.

SpaceX har også sagt, at man pt. ikke vil arbejde på at gøre 2. trinnet genanvendeligt, og en af grundene tror jeg er, at man vil gerne bygge det nye 2. trin med Raptor, før det gøres genanvendeligt.

  • 5
  • 0

"Vi skal godt nok ødelægge Jorden grundigt, før det bliver mere attraktivt at gøre Mars beboelig, end at gøre Jorden beboelig igen."

Ja det er så heldigt at det er 30 år siden vi har haft en seriøs atomtrussel, og det ser ud til at hverken den trussel eller truslen fra asteroider er overhængende.

Selv efter et udbrud fra Yellowstone må jorden anses for at være mere beboelig end Mars.

Den milliard mennesker der sulter ville gerne rejse til Mars hvis de kunne få nok at spise, men det er nok ikke lige dem Musk tænker på.

  • 2
  • 5

Hvorfor er det at Mars er så interessant at koloniserer? Kunne en base på vores Måne ikke være en god og billig læringsproces inden vi tager til Mars

  • 1
  • 0

Ja og nej. ESA ville jo også gerne etablere en månebase først. Men omvendt er det jo en dødkedelig klump rent forskningsmæssigt. Mars har jo vand og er geologisk spændende. Der kan have været liv. Men ift kolonisering er jeg egentlig enig...hvorfor Mars? Det er jo stort set umuligt at gøre den beboelig alligevel.

  • 6
  • 0

Jeg tror ikke, vi kommer uden om, at der er tale om én mands ønske.

Det er Musk's personlige ønske at rejse til Mars, og han lærer ikke at komme dertil ved at rejse til Månen først og slet ikke for egne penge.

At kolonisere Månen kan vi relativt let gøre, men der er ikke noget interessant der.

Men jeg håber personligt, det sender et signal om, at Space Launch System er komplet spild af tid og skattepenge, og at udviklingen bør stoppes, så NASA kan koncentrere sig om at lave rumfartøjer.

  • 3
  • 0

At kolonisere Månen kan vi relativt let gøre, men der er ikke noget interessant der

Næ! Heller ikke Mars! Jeg formoder du mener "kolonisere i nogle dåser"? For musks planer om atombomber på nordpolen af Mars m.m. for at skabe atmosfære, er "helt" hen i vejret!

Jeg har virkelig stor respekt for Musk men, forsøge at skabe atmosfære på så lille en planet, helt uden geomagnetisk felt? Well...... Dén atmosfære forsvinder næsten lige så hurtigt, som den dannes.

  • 4
  • 5

At kolonisere Månen kan vi relativt let gøre, men der er ikke noget interessant der.

Månen har kun 2,38 km/s escape velocity og ingen atmosfære, så det vil være meget meget lettere at sende materialer op derfra, end fra jorden. Læg dertil at månen ikke er længere væk end at man stadig kan fjernstyre udstyr deroppe, så en investering i en månebase med en mine og en kanon til at sende råvarer op til en fabrik i kredsløb vil kunne tjene sig ind, før eller siden.

I det spil må det dog siges at en mine+fabrik direkte på en asteroide lagt i kredsløb om jorden er endnu bedre.

  • 7
  • 0

Vi skal godt nok ødelægge Jorden grundigt, før det bliver mere attraktivt at gøre Mars beboelig, end at gøre Jorden beboelig igen.

Planen er at have en off-site backup af menneskeheden på Mars, så de kan genbefolke Jorden, når nogen får ødelagt kloden, sådan virkeligt grundigt. I den større tidsskala, så er det jo bare et spørgsmål om hvornår mere end om. Her er et rigtigt godt link om emnet: http://waitbutwhy.com/2015/08/how-and-why-...

  • 3
  • 1

Når man nu ved at Elon Musk er fan af Iain M. Banks 'Culture' univers, så er der næppe nogen der tror at Mars er endemålet.. Men alle rejser starter med det første skridt - og målet skal være opnåeligt!

Vi taler i virkeligheden om det første skridt (eller 2. eller 3. - hvis vi tæller månelanding og ISS med) - mod at gøre mennesket til en rumfarende/boende race for alvor. Læs bøgerne..... og forstå hvordan det hele startede!

Way to go Elon!!!

  • 9
  • 1

Hvorfor har NASA aldrig landsat astronauter på bagsiden af Månen. Og hvor meget kan man egentlig se, hvad der foregår der, når man flyver hen over bagsiden af Månen i en afstand af 3-400 km? Hvor meget liv kan man se på Jorden fra ISS, når den flyver hen over os _ intet, bortset fra lys i byerne om natten.

  • 1
  • 2

Det skortede ikke på astronauter, der var hunderædde for at være omme på bagsiden

Der var også dem, der havde en anden tilgang.

Flight Controller Gene Kranz fortæller i sine erindringer om hvordan bl.a. astronauten Harrison Schmidt (der landede på månen med Apollo 17) havde en større "guerilla" gruppe af astronauter og flight controllere, der mødtes i halv-hemmelighed og udarbejdede detaljerede planer og forslag for at udvide Apollo-programmet med landinger på bagsiden ud fra den allerede udviklede teknologi.

Se Kranz, G. (2000): Failure is not an option, s. 342 ff.

/Bo

  • 2
  • 0

En Dragon2 kan sikkert ikke medbringe brændstof nok, til også at komme hjem igen. Hvordan vil en returplan se ud? Når SpaceX kommer så langt.

Godt vi har SpaceX!

  • 0
  • 0

Derfor bliver det næste projekt, som ikke er så kendt

Efter første vellykkede Falcon Heavy opsendelse har de en anden vigtig ting på programmet, det såkaldte "cross-feed" af brændsel mellem de tre F9 trin.

Ideen er at alle 27 motorer brænder, men fødes med brændstof kun fra de to yderste trin. Når de så er brændt ud, separeres de fra det midterste, der så omtrent helt fyldt løfter videre (med 9 motorer).

https://en.wikipedia.org/wiki/Modular_rock...

  • 3
  • 0

En Dragon2 kan sikkert ikke medbringe brændstof nok, til også at komme hjem igen. Hvordan vil en returplan se ud? Når SpaceX kommer så langt.

Godt vi har SpaceX!

Dragon2 skal ikke bruges til at fragte mennesker til Mars og heller ikke til månen. Som du selv er inde på, den har ikke brænstof nok til at komme tilbage igen. Den skal primært bruges til afprøvning af selve landingen på Mars. Her til September vil SpaceX offentligtgøre deres plan for deres Big Fucking Rocket og hvad der ellers skal til for at fragte mennesker til Mars. Ser mere om MCT her: https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Colonia...

  • 3
  • 0

Efter første vellykkede Falcon Heavy opsendelse har de en anden vigtig ting på programmet, det såkaldte "cross-feed" af brændsel mellem de tre F9 trin.

Nej, cross feed er blevet droppet igen, da det tilføjer omkostninger og kompleksitet, der ikke kan hentes hjem pt.

Det tvinger også brugen af center-boosteren på en måde, der gør den sværere at lande.

SpaceX egen hjemmeside skal endda ikke tages for gode varer her, da de skriver cross feed på Falcon Heavy siden, men der er mange kilder der siger, det ikke er sandt.

  • 0
  • 0

@Jesper Kofoed. Enig om at Månen er et udmærket skridt. Og så er der perspektiv i at bygge teleskoper på Månen. Den manglende atmosfære gør det til en god idé. Med en base på Månen vil det være nemmere at reparere end rumteleskoper. Måne-teleskoper kan også bygges større og mere komplicerede end rumteleskoper.

  • 5
  • 0

Tja - altid interessant at læse "når jorden er ødelagt", skal vi bo på Mars eller andre terraformede planeter. Og så bruger man mia på at forsøge at "flyve" derhen, hvor end det måtte være. Man kunne jo også behandle vores gamle jord bedre, så den ikke blev "ødelagt", men det er bare så "old School", at ingen høre om det. Mennesket er fantastisk......

  • 2
  • 5

Allan, dette er et forum for umodne teknokrater som er fuldstændig ligeglade med jordens eller menneskenes tilstand.

Maskiner og tekniske fremskridt er Gud. Mennesker er lort.

  • 0
  • 8

Tja - altid interessant at læse "når jorden er ødelagt", skal vi bo på Mars eller andre terraformede planeter. Og så bruger man mia på at forsøge at "flyve" derhen, hvor end det måtte være. Man kunne jo også behandle vores gamle jord bedre, så den ikke blev "ødelagt", men det er bare så "old School", at ingen høre om det. Mennesket er fantastisk......

Naturligvis skal vi behandle jorden bedre end vi gør i dag. Også for at sikre at vi kan være bæredygtige det næste sted i universet vi skal bo.

Men jorden bliver uopretteligt ødelagt på et eller andet tidspunkt. Om det så bliver en meteor, atomkrig, yellowstone vulkanen eller når solen går nova er ikke til at forudsige.

Under alle omstændigheder skal vi have en exit strategi på den helt lange bane. Og der er meget der skal opfindes før vi kan forlade mælkevejen. Så selvom det er et langt perspektiv må man holde gang i en udvikling.

  • 4
  • 1

Hvorfor er det at Mars er så interessant at koloniserer? Kunne en base på vores Måne ikke være en god og billig læringsproces inden vi tager til Mars

Der er ikke så meget at lære på månen som man kan bruge på Mars. Mars har en atmosfære der kan bruges til opbremse rumskibet ved indtræden i atmosfæren og landing. Den kan også bruges til fremstilling af ilt og brændstof til returraketten samt en mængde kemiske stoffer der kan bruges på Mars. F.eks. plastik og acetylen. Desuden har Mars en tyngdekraft på ca. 38% af jordens tyngde. På månen må man nøjes med omkring 16%.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten