Piloter faldt måske i søvn i stedet for at lande
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Piloter faldt måske i søvn i stedet for at lande

Den amerikanske flyvesikkerhedsmyndighed FAA (Federal Aviation Administration) undersøger i øjeblikket, om to piloter faldt i søvn på det tidspunkt, hvor de skulle lande med deres mellemstore passagerfly.

Den 13. februar drev flyet gradvist ud af kurs på den korte tur fra Honolulu til Hilo Airport, begge på Hawaii. Afstanden er knap 400 km.
Flere flyveledere, som fulgte flyet på deres radarskærme, forsøgte at råbe piloterne op over radioen i over 25 minutter.

Da det endelig lykkedes, var flyet fløjet 30 km forbi Hilo, skriver nyhedsbureauet Associated Press.

Flyet fløj for flyselskabet Go!, som ejes af Mesa Air Group, der imidlertid ikke vil kommentere episoden, før den er blevet grundigt efterforsket.

Hvis undersøgelsen viser, at de to piloter faktisk faldt i søvn, kan FAA straffe dem med bøder eller frakendelse af flyvecertifikat, enten midlertidigt eller permanent.

"Sovende piloter er et problem"

En omfattende, amerikansk undersøgelse om flyvesikkerhed spurgte for nylig 30.000 piloter, om de synes, der var sikkerhedsproblemer.

Da undersøgelsen var færdig, blev den imidlertid hemmeligholdt i nogen tid, fordi resultaterne ikke var pæne for branchen.
Hemmeligholdelsen gav anledning til vrede reaktioner i den amerikanske kongres, da nogle af konklusionerne dukkede op i offentligheden.

Blandt andet sagde en af de adspurgte piloter, at "sovende piloter er et problem". Rapporten, som er betalt af Nasa, er stadig ikke offentliggjort i sin helhed.

Advarsel om kulilte

Det er ikke givet, at piloterne faldt i søvn, da de skulle lande. En anden årsag kan være giftige gasser, som FAA helt tilbage i 1972 advarede om. Det handlede især om kulilte fra flyenes udstødninger, hvis disse ikke er i orden. Kulilte kan opstå ved ufuldstændig forbrænding, men også ved olieudsivning fra motoren.

Moderne jetfly henter luft til passagerernes trykkabine fra motorernes kompressorsektioner. Det er ufarligt, så længe alt fungerer. Men det gør mekanik ikke altid, og derfor udsendte FAA sin advarsel.

Kulilte forårsager iltmangel i hjernen og trætter de udsatte personer. Længere tids eksponering for kulilte er dødelig. Gassen er lugtfri og opdages derfor ikke, med mindre man bliver opmærksom på sine symptomer.

Den britiske avis The Guardian skrev i 2006, at dusinvis af erhvervspiloter bliver søvnige og svimle på grund af giftige gasser i flyet. Avisen fandt selv gennem aktindsigt ni hændelser fra 2005 i Civil Aviation Authoritys egen database, hvor piloter under flyvningen fik det så dårligt på grund af olielugt, at de måtte tage en iltmaske på.

Det farlige stof i flyolie, som man skal være ekstra på vagt over for, er TCP (triorthocresyl phosphate), et syntetisk olieadditiv, som er i familie med pesticider.

SAS vil købe et lignende fly

Flyet fra Hawaii var ifølge Associated Press af typen Bombardier CRJ-200 med plads til 50 passagerer.

Flyet er i familie med det fly, som SAS for tiden overvejer som erstatning for de uheldsramte Dash-8 fly. Ifølge det danske magasin Take-off påtænker SAS at købe typen Bombardier CRJ med 70 sæder.

Dokumentation

Artiklen om piloterne fra Hawaii
Artiklen i The Observer om giftige gasser i fly
FAA's generelle advarsel om kulilte i fly
FAA's folder om kulilte i fly
Take-offs artikel om SAS' nye fly

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis kulilte i kabineluften er en kendt risiko, hvorfor i himlens navn udstyrer man så ikke alle fly med et system der kontinuerligt monitorer niveauet af dette i såvel indblæsnings- som kabineluft?
Teknikken hertil findes allerede; den skal ikke opfindes. I forhold til et flys pris, og den mulige konsekvens, er der tale om noget uhyre simpelt og billigt.

Med undrende hilsen
Peter Blazejewicz

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten