Pilotanlæg skal teste produktion af grøn ammoniak

Illustration: Maersk

I slutningen af maj måned præsenterede tre medarbejdere fra Siemens Gamesa Renewable Energy A/S i en kronik i Ingeniøren et forslag til, hvordan vindmøllestrøm på rentabel vis kan omdannes til ammoniak. Ideen er, at den ‘grønne’ ammoniak både kan bruges som brændstof i skib og den tunge trafik samt i forbindelse med fremstilling af gødning til fødevareproduktion.

I kronikken understregede folkene bag ideen, at der ikke var planer om at udvikle et nyt forretningsområde inden for Siemens-koncernen, men blot give en god idé videre og på den måde skabe »en alternativ afsætningskanal for vindmøllestrømmen i forhold til elnettet, hvor markedsprisen på strøm i perioder kan være lav.«

Læs også: Kronik: Vindmøller skal producere grønt brændstof til skibsmotorer

Brugen af ammoniak som brændstof i forbrændingsmotorer er da heller ikke ny. Forskellige projekter, blandt andet med belgiske busser i 1940'erne, har vist, at fremstilling og brug af ammoniak til transport sagtens kan lade sig gøre.

Pilotanlæg i Skive

Men nu har Siemens Gamesa indgået en aftale med erhvervsparken GreenLab Skive, der arbejder med energiintegration og -lagring. Målet er blandt andet at bane vejen for at etablere et pilotanlæg, baseret på den teknologi, som blev præsenteret i kronikken i Ingeniøren (se figur):

»Siemens Gamesa har stadig ikke planer om at opbygge et forretningsområde for grøn ammoniak, men vi vil gerne skubbe på de steder vi kan, både når det gælder den konkrete fremstilling og den politiske forståelse for, at grøn ammoniak kan udgøre et alternativt brændsel for især skibe og den tunge vejtransport,« siger Jens Thomsen, der er senior teknologiekspert hos Siemens Gamesa Renewable Energy.

Læs også: Energinet: Danmark er perfekt til fremtidens energiværker

At der er et potentielt marked for grøn ammoniak i fremtiden er folkene fra Siemens Gamesa ikke i tvivl om. Ammoniak (NH3) kan nemlig relativt let erstatte traditionel diesel i en lang række eksisterende forbrændingsmotorer. De største ændringer vil være udskiftning af topstykket og en ekstra tank til opbevaring af flydende ammoniak, idet det kræver dobbelt så meget brændstof at tilbagelægge den samme strækning.

Hele infrastrukturen til opbevaring og transport af ammoniak eksisterer allerede i dag, da der på årsbasis produceres og forbruges omkring 180 mio. ton baseret på fossile brændsler som olie og naturgas.

Illustration: MI Grafik

Skal udnytte nyt elektrolyseanlæg

I forbindelse med GreenLab Skive er der allerede aftalt et projekt med en anden part, hvor biogas skal omdannes til naturgas ved at blive oprenset og tilføjet brint. Brinten skal fremstilles via elektrolyse, og det er netop det anlæg, som kan danne basis for ammoniakprojektet, som kan benyttes, når der er overkapacitet, eller når biogasanlægget ikke producerer.

Hvad angår den økonomiske side af teknologien, som Siemens Gamesa præsenterede i kronikken i foråret, er det ikke selve ammoniakanlægget, som udgør den største kapitalomkostning – det er derimod fremstillingen af den brint, som skal kombineres med kvælstof (N) i en Haber-Bosch proces. Men som nævnt er der allerede planer for at etablere sådan et anlæg. Dertil skal der så tilføjes et anlæg til fremstilling af ren kvælstof og selve ammoniakanlægget.

Kommerciel direktør i GreenLab Skive, Christopher Sørensen, glæder sig meget til det kommende samarbejde med Siemens Gamesa:

»Det bliver en løsning, som er et godt match for vores industrielle symbiose og det fælles interne net til udveksling af energi og ressourcer,« siger han.

Parterne i projektet har ikke oplyst budget eller tidsplan for produktionen af grøn ammoniak.

Kilde GridTech
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan ser forbrændingskemien ud for NH3? Vil der ikke dannes en mængde NOx'er?

Der er et sikkehedsaspect ved at introducere NH3 som fuel på evt. skibe, idet dette er meget giftigt; noget der skal tages stilling til.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten