Peugeot: »Vores elbiler skal ikke sælge overskud til elnettet«

Hvis elselskaberne vil trække på energien i elbilernes batteri, så bliver det uden garantier fra producenten Peugeot.

Det slog miljøchef Jens R. Andersen fra Peugeot Danmark fast på et møde på Risø DTU onsdag, hvor det stort anlagte Edison-projekt blev præsenteret.

Edison-projektet er et samarbejde mellem virksomheder og forskningsinstitutioner om at finde løsninger på en fleksibel integration af elbiler i det danske elnet.

Peugeot har ellers store planer med introduktionen elbiler på det danske marked. Jens R. Andersen ser Danmark som et godt sted at begynde salget. Faktisk vil den første elbil af nyeste generation fra Peugeot være til salg i Danmark i løbet af de kommende måneder. Og lige efter årsskiftet vil endnu en Peugeot-model med elmotor og batterier ramme det danske marked.

Hvis elbilerne bliver en succes som erstatning for almindelige biler med forbrændingsmotor, så drømmer mange, blandt andet Energinet.dk om at kunne bruge bilernes batterier til at reducere spidsbelastningen i det dansk elsystem.

Det kan gøres ved at tillade afladning af batterierne, når de nu alligevel står med stikket i kontakten. Dermed kan der spares kostbart indkøb af regulerkraft fra de traditionelle kraftværksselskaber. Årligt drejer det sig om cirka 250 millioner kroner for hele Danmark.

Men den drøm skyder Peugeot ned:

»Det vil slide ekstra på batteriernes levetid, hvis strømmen også skal løbe "baglæns", og så kan vi ikke stille garantier for levetiden,« siger Jens R. Andersen.

Peugeot er ikke ene om at frabede sig ekstra slid på batterierne. Hos Renault siger informationschef Søren Hyltoft:

»Begynder man at bruge batterierne på en anden måde, end den vi i dag lægger til grund for vores garanti, så bliver vi selvfølgelig nødt til at se på den igen,« siger han.

Pressechef Fulvio Graglia fra Nissan Danmark siger:

»Spørgsmålet vil helt sikkert blive aktuelt en gang i fremtiden, men det er et komplekst spørgsmål som vi først må diskutere igennem med teknikkerne på fabrikken.«

Energinet.dk: Så må andre overtage risikoen

Hos Energinet.dk er man dog ikke så bekymret. Ansvarlig for offentlig støttet forskning, Kim Behnke, kan godt forstå bilproducenterne. Men han regner slet ikke med at bilproducenterne skal tage ansvaret alene:

»Bilproducenterne skal levere bilerne, men risikoen skal overtages af andre. Det bliver en helt anden forretningsmodel, end vi kender det fra traditionelle biler. Når det gælder elbiler, så skal forskellige aktører gå sammen om at fordele risikoen på batterierne,« siger han.

Et godt eksempel på sådan et samarbejde er allerede i gang mellem udlejningsselskabet Sixt, energiselskaberne Seas-Nve og Syd Energi, der tilsammen ejer ChoosEV.

Her kan brugeren af elbilerne koncentrere sig om at køre og overlade ansvaret omkring batterier og service til selskabet. Den type selskaber regner Kim Behnke, at der kommer mange flere af, når elbiler bliver mere udbredt.

Peugeot: Sats på tidsforskydning i stedet

Jens R. Andersen og Peugeot mener dog stadig, at elbilerne kan bidrage positivt til stabilisering af elnettet, uden af batteriene aflades fra en central styring:

»Hvis elselskaberne får mulighed for at tidsforskyde opladningen, så vil elbilerne kunne udgøre et meget værdifuldt aktiv,« siger han.

Tidsforskydning betyder, at det er elselskaberne, der bestemmer, hvornår elbilen skal oplades. Brugeren kan naturligvis stille krav til, hvornår bilen skal være opladet, men inden for et tidsrum, oftest om natten kan elselskabet vælge opladningsmønstret.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er mange af den slags forslag, men lidt realitetssans ville nok barbere gevaldigt i dem. For det første kræver det jo en inverter, der kan sende effekten tilbage, hvem skal betale den. For det andet så ville jeg gerne selv styre hvilken ladning der er på batteriet. For det tredje så er det altså i småtingsafdelingen. 10000 elbiler med måske 10kWh udnyttelig batteri, giver kun 100MWh totalt, og måske 500MW regulerkraft i kortere tid, men fordelt ud over det ganske land. Og ikke alle biler er jo sluttet til altid. Hvis man vil styre lidt, så er en styrbar opladningsperiode mest effektivt. Som bruger så ville jeg gerne have det betalt, med f.eks. lavere pris om natten.

  • 0
  • 0

Det er vel egentlig et overkommeligt regnestykke:

Et elbilbatteri har en kapacitet på ~25kWh Det kan tåle ~2000 opladninger Prisen for batteriet er (mindst) 50000 kroner

dvs prisen for en kWh gemt på et elbilbatteri er ~1kr + den oprindelige pris for strømmen + tabet i systemet + en præmie til ejeren fordi han sætter batteriet til rådighed

Hvis Energinet.dk vil betale dette så er det vel iorden, men en mindre pris kan ikke rigtig forsvares...

  • 0
  • 0

regnestykke

Du glemmer feel-god værdien. Mange mennesker sover bedre om natten og er gladere hvis men giver dem en illusion om at alt det der med klimaet og klodens undergang, det er nu løst. At begge dele er humbug, er ligemeget. Ind med skattepenge, ud med feel-good.

Feel-good er i hvert fald 2kr per kWh, så for politikerne er regnestykket iorden.

  • 0
  • 0

Feel-good siger du.

de FLESTE danskere får den største "feel-good" følelse hvis de går i seng med lidt flere penge på lommen end de vågende op med dagen forinden.

ønsker du feel-good så køb en ged og send den til Afrika.

Hele grundlaget for elbiler og biobrændsel og hvad ved jeg, er sku ikke (i hvert fald uden for Christiansborg og greenpeace) at vi redder verden, men istedet at du kan spare penge.

For at vende tilbage til diskurtion så synes jeg at der fuldstændigt bliver overset emnet at vågne op til en "flad" bil.

Har du natarbejde kan du ikke sætte din bil til opladning af risiko for at du skal afsted mens elnettet har suget på dit batteri.

  • 0
  • 0

Feel-good siger du.

de FLESTE danskere får den største "feel-good" følelse hvis de går i seng med lidt flere penge på lommen end de vågende op med dagen forinden.

Det kan faktisk ikke siges ret meget bedre. Langt de fleste danskere tænker med pengepungen.

  • 0
  • 0

"Har du natarbejde kan du ikke sætte din bil til opladning af risiko for at du skal afsted mens elnettet har suget på dit batteri."

du har ikke helt forstået konceptet. hvis du ved du har chance for at skulle bruge den om natten eller hvis du vil være sikker på at have en fyldt bil hurtigst muligt. så angiver man blot dette i lade softwaren som er en del af tidsforskydnings opsætningen. der vil dog være tale om en form for bonus ved at lade elselskaberne råde over mere tid til opladningen. om de vil give dig rabat eller direkte penge for denne tjeneste er stadig uvis. men det vil IKKE betyde at du ikke kan få opladt din elbil så snart du sætter den til, hvis du ønsker det.

  • 0
  • 0

hvor er det bare amatøragtigt af elselskaberne ikke at have undersøgt det her til bunds, inden de begyndte med alle deres planer om elbiler og jeg skal komme efter dig. Det er vel nærmest logik at hvis en elbil skal føde elnettet betyder det en afladning og en opladning udover det normale for batteriet. Det betyder en kortere levetid for batteriet og dermed en endnu dårligere økonomi for bilejeren. Og hvem skal betale for batterierne, det skal forbrugeren selvfølgelig.

  • 0
  • 0

Ødelægger naturen og er vist også på listen over de mest invasive arter. Feel good about that.

  • 0
  • 0

Hvornår har elbiler haft noget kapacitetsoverskud, der kan tages af tilandre formål? Mig bekendt er problemet det modsatte, at de mangler kapacitet til længere ture. Det er netop derfor at " Better Place " opererer med batteriskiftestationer.Altså skal der mere end 1 batteri være til rådighed pr. batteribil. Det vil igen sige at batteriudgiften kommer op i omegnen af 100-130 kkr.pr bil og levetid på 5-10 år. Hvorfor skal elselskabernes overskudskapacitet iøvrigt transporteres rundt. Stationær energilagring på andre måderer da langt at foretrække. Vi skal have elbiler, der kører direkte på strøm, og kun lokalt på et langt-langt mindre batteri.

  • 0
  • 0

Ødelægger naturen og er vist også på listen over de mest invasive arter. Feel good about that.

Det skulle ikke være første gang nogen har fået, hvad der virkede som en god idé, men glemte at regne på den. Tror ikke på ideen endnu, men vi kan lige så godt samle nogen erfaringer med hvordan det skal gøres når der engang er el-biler nok til at spille en rolle. Bilen er jo også kun en brik ud af mange, og man kan købe et rimeligt stort puslespil for 250 mill.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten