Peter Madsens raketmotor eksploderer og sender metalstumper ned over teltlejr
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Peter Madsens raketmotor eksploderer og sender metalstumper ned over teltlejr

Teltet bag området, hvor motortesten fandt sted, blev ramt af en op til to kilogram tung metalstump, der efterlod en mindre flænge i teltet. Illustration: Thomas Djursing.

Mindst tre stykker af metal - et på flere kilogram - ramte i går ned i det område på Refshaleøen i København, hvor frivillige er i gang med forberedelserne til Scandinavian Reggae Festival. Stykkerne blev blæst af sted fra en eksplosion i en hybridmotor, som raketbygger Peter Madsen testede.

»Vi var blevet advaret om, at der ville lyde et højt brag. Men det lød, som om der blev tabt en container fra flere meters højde,« siger en af de frivillige, der stod omkring 100 meter væk, da eksplosionen skete.

Ifølge de frivillige var flere i området meget overraskede og enkelte meget ophidsede, blandt andet fordi et større stykke, beskrevet som omkring to kilogram, landede halvanden meter fra en person i et område, hvor folk ofte færdes. Det område lå lige bag raketværkstedet og omtrent 50 meter fra den eksploderende motor.

Et andet mindre metalstykke ramte ned i taget på en Volvo parkeret omkring 70 meter væk, men ifølge Peter Madsen ønskede ejeren ikke at anmelde skaden, da han anså den for at være minimal.

Flere frivillige beskriver over for Ingeniøren, at en eller flere vragstumper fløj over det mere end 10 meter høje hovedtelt for at lande i sandarealet foran den såkaldte Carib Bar, der ligger omkring 100 meter fra den eksploderende motor. Den oplysning har det dog ikke været muligt at få bekræftet af andre.

Madsen: Jeg føler at have været tæt på et biluheld

Scandinavian Reggae Festival har ingen planer om at starte en konflikt med Peter Madsen, og den pladsansvarlige er glad for, at ingen kom til skade.

Sådan har Peter Madsen det også, men han slog sig selv meget hårdt i hovedet med sin hjelm i går.

»Jeg er virkelig ked af, hvad der skete. Selvfølgelig må den slags ikke ske, og selv om ting uundgåeligt er farlige i raketland, så må jeg ikke forbryde mig mod min egen grundlov om, at man godt må udsætte sig selv for risiko, men aldrig tredjemand,« siger Peter Madsen, der også har skrevet en blog om hændelsen.

Læs også: XLR3B-2

»I dag har jeg det nok, som man har det efter at have været meget tæt på et biluheld. Man er glad for, ingen kom til skade, og overvejer aldrig at køre bil igen,« siger han.

Under testen for fire dage siden - hvor motoren i øvrigt fungerede over al forventning - var der også en teltlejr 40 meter fra motoren, og her kæmpede den sikkerhedsansvarlige, Tommy Johanssen, med at få folk væk fra det nærliggende område i det tidsrum, motoren tændte.

Tommy Johanssen arbejder til daglig i ammunitionsafdelingen på Flyvestation Skrydstrup, hvor han vedligeholder udstyr, og han er støttemedlem i Raketmadsen Rumlaboratorium og hjælper med at afholde testene. Han havde hjulpet med at skabe rammerne for sikkerheden ved tidligere test, men kunne ikke selv deltage i går.

Betonsikring eller nyt teststed

Motoren, den såkaldte SuperHATV, kører på en blanding af brintoverilte og syntetisk gummi (polyurethan). Den havde problemer med tændingen ved en test i sidste uge.

Den eksploderende motor. (Foto: Sirid Lauersen) Illustration: Privatfoto

Derfor undersøgte Peter Madsen, om det ville virke bedre med et stort skumgummistykke vædet med paraffinolie. Men det førte altså til, at hele motoren eksploderede.

Efter den episode er der ingen tvivl om, at der bliver ændret på sikkerheden. Tommy Johanssen har selv to bud på ændringer til næste test.

»Hvis vi overhovedet skal udføre test på Refshaleøen, skal motoren indesluttes i en betonkonstruktion, så alle vragdele bliver holdt inde i denne, eller kun kommer ud i retning af dysen. Den anden mulighed er at flytte testen helt væk til f.eks. et militærområde. Jeg hælder nok til det sidste,« siger han.

De betragtninger er Peter Madsen enige i, men vil vente med at træffe en beslutning.

Eksploderende motorer, såkaldte Cato’er, er sjældne i raketland, hvor Peter Madsen og CS har udført over 20 test af motorer. Kun én gang før er det sket, at en motor eksploderede. Det var i november 2010, da væskemotoren XLR-3B sprang i luften, og et metalstykke skar en flænge i taget på hangaren, som endnu kan ses i dag.

Emner : Raketter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det virker fuldstændigt uforsvarligt at teste raketmotorer med så lille afstand til, mere eller mindre intetanende, civile.

  • 30
  • 5

overfor de andre mennesker i området. Hvorfor overhovedet løbe den risiko? Kunne man ikke have ventet med at teste til den festival var overstået eller have udført testen et sted langt væk fra telte og biler. Det virker som om man slet ikke har respekt for de kræfter man leger med!

  • 14
  • 4

-Ham der bagefter lige ved hvad man skulle have gjort, eller ikke gjort. Han skynder at udtale sig, så alle andre kan se ih hvor god han er. Øv for dem!

  • 7
  • 13

"Eksploderende motorer, såkaldte Cato’er, er sjældne i raketland, hvor Peter Madsen og CS har udført over 20 test af motorer. Kun én gang før er det sket, at en motor eksploderede"

Øhhh.. så deifinitionen af sjældent er altså hver 10. gang ??? Det vil jeg nu nok kalde forholdsvis ofte... Men nu er jeg heller ikke ingeniør.. ;-)

  • 14
  • 0

Efter min manglende ekspertise på området vil beton da kunne forstærke trykket fra en ekspålosion - omend det vil være med til at retningsvende det.

Var det ikke klogere med sandbunker, der vil bremse og opfange alle fragmenter i stedet for at lade dem rikochettere mod beton?

MVH
Jan

  • 1
  • 0

Helt rigtigt Jan E. Sørensen

Ser man på resultatet af jordskælv, forstår man, at tunge, sammenhængende konstruktioner ikke kan modstå jordskælv. Det er jo selve grunden der skælver.
Et meget svagere fly (i luften) vil langt bedre modstå et jordskælv lige under.

Sprænggrave er ofte indklædt med tykke træpaneler fordi beton ikke tåler store, dynamiske laster uden at gå i 1000 stykker.

Mvh Tyge

  • 3
  • 1

viser jo gang på gang der ikke er styr på noget som helst med de raketter.

og ikke så underligt det er jo store kræfter der er på spil.

  • 1
  • 10

Tommy Johanssen, som arbejder til daglig i ammunitionsafdelingen på Flyvestation Skrydstrup, ved sikkert, at militæret anvender en sikkerhedsafstand på 1000 m ved sprængninger. Dette vil sikkert også være gældende ved afprøvning af andre eksplosionsfarlige emner.

  • 3
  • 0

Afstanden for Udækket personel er 1500 meter jf sprængnings reglement.
Dette er den maksimale afstand som et sprængstykke forventes at kunne bevæge sig under normale forhold og stadig ved et anslag have energi nok til at kunne kvæste.
Denne afstand er dog ikke fast men kan mindskes afhængig af flere faktorer.
I Oksbøl står der rutinemæssigt udækket personel 1500meter fra målområdet når der kastes 1000kg bomber.
Afhængig af sprængstof type,sprængstof mængde, indkapsling,dækning,forhindringer,fordæmninger,mm kan man mindske sikkerheds afstanden.
Udgangs punktet er 1500 meter, hvilket er det jeg ser efter når den fremtidige testsite skal findes.
Helst ser jeg dog en stål/beton overdækning så vi ikke behøver at afmelde luftrummet over testsiten. indeslutning af Stål/beton på de 5 af de 6 sider og et "kuglefang" i flammens retning.
Denne hændelse kommer ikke til at gentage sig under forhold der ikke er 100% sikre ved en CATO.

  • 4
  • 0

Afhængig af rakettens størrelse, kan der også ske mindre skader ved 2km afstand :
http://www.rferl.org/content/ukraine-unspu...
Der går 7-8 sekunder fra nedslag til anslag -> cirka 2km.
En Proton-M er så også lige et par klasser større end hvad nogen her går og pusler med.

"Taget" på sandbunkeren kan måske laves af mursten med stålwire igennem sig; så kan det give sig lidt ved en eksplosion, men holder de største fragmenter inde.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten