'Perlekædeteknik' kan halvere prisen på motorvejsbroer

'Perlekædeteknik' kan halvere prisen på motorvejsbroer

Højteknologifonden skyder 10 mio. kr i udviklingen af en ny metode til byggeri af motorvejsbroer, hvor betonstykker trækkes på en wire.

Når Vejdirektoratet i dag bygger motorvejsbroer er det noget, billisterne lægger mærke til. Byggeriet, hvor broerne støbes på stedet, kræver nemlig omfattende stilladsbyggeri og afspærringer i lang tid, mens betonen tørrer.

Men nu har firmaet Abeo og fire partnere fået 10 millioner kroner fra Højteknologifonden til at udvikle en ny type betonbro, som både er lynhurtig at bygge og meget billigere. Det fortæller Kristian Hertz, der er professor på DTU og opfinderen bag den såkaldte perlekædearmering, som Abeo arbejder på at kommercialisere.

»Perlekædearmering giver en meget nem måde at lave buede kontruktioner på. Vi spænder otte superlette betondæk sammen i en bue, som man derefter kan løfte på plads med en almindelig mobilkran. Så støber vi beton oven på dette, og derefter lægger vi et let lag af et let materiale oven på. Vægten vil stabilisere buen og give os et tryk, der betyder, at vi ikke behøver armering i. Derefter kan man anlægge en helt normal vej oven på.«

Læs også: Ny betonteknologi gør det let at støbe i buer

En perlekædearmering består af stærke betonstykker af forskellig form, som trækkes på en wire eller snor. Stykkerne danner buen, når wiren eller snoren strammes. Det gør buen stabil, således at den kan bære sig selv mens den rejses og omstøbes med let beton.

Sammenlignet med dagens in-situ-støbte betonbroer vil prisen være markant lavere, lover Kristian Hertz:

»Vi kommer ned på noget, der ligner halvdelen af prisen for en normal betonbro, vil jeg tro. Men man skal selvfølgelig være forsigtig med at melde en endelig pris ud, før vi har bygget den første bro.«

Perlekædebroen vil desuden være lettere at vedligeholde og have en længere levetid, siger Kristian Hertz:

»Problemet for de eksisterende betonbroer er fugt. Det trækker ind i betonen og får armeringen til at ruste og dermed betonen til at skalle af. Derfor lægger man fugtmembramer på, som skal udskiftes en gang imellem. Men vi har ikke noget armering og derfor heller ikke nogen fugtmembran. Vandet kan dræne af gennem betonen, og du får ikke frostskader.«

Abeo har sammen med DTU, Grontmij, Skandinavisk Spændbeton og Perstrup fået ti millioner kroner fra Højteknologifonden til at udvikle deres teknologi så langt, at de inden for tre år kan opføre en 15 meter bred vejbro - og Vejdirektoratet er allerede i gang med at finde et sted, hvor projektet kan udføres.

Men de 15 meter er kun en nedre grænse. Man kan sagtens lave meget længere broer, mener Kristian Hertz:

»Man vil næppe lave kortere broer med perlekædearmering - så er det nemmere bare at bruge ekstra lange dæk - men op til 50 meter lange spænd ligger lige for. Og hvis man går op i størrelsen af dæk, så kan man lave spænd på 80 eller 100 meter.«

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Højteknologifonden

Kommentarer (17)

Men vi har ikke noget armering og derfor heller ikke nogen fugtmembran. Vandet kan dræne af gennem betonen, og du får ikke frostskader.«

Jeg ved ikke hvad disse stålwirer er, hvis ikke det er armering.
Mon ikke de ruster lige så godt som armeringsjern.

  • 0
  • 0

Hvornår afprøver Vejdirektoratet at overdække bare een bro?

Beskyttelse imod sol og regn har, i Schweiz og USA, vist, at broer kan blive flere hundrede år.

Oluf Husted

  • 0
  • 0

Det er godt tænkt selvom det "bare" er en nyfortolkning af romernes buekonstruktioner. Jeg tænker bare på hvordan man terminerer stålwirerne på hver ende sektion og får kræfterne overført til til betonen.

Hvis der er tale om stål-wirer, er det så ikke bare stål-wiren der ruster? Måske er det lavet således at de bruger flere stålwirer som kan skiftes hurtigt og en af gangen. Så behøver man næppe lukke bruge i særlig lang tid, og måske kan man endda få forskudt tidspunktet for hvornår en af wirerne skal skiftes. Så kommer man måske helt ned på 1 times lukning af og til en søndag nat?

  • 0
  • 0