Pentagons chef-tester: F35-software er usikker og forsinket

Pentagons chef-tester: F35-software er usikker og forsinket

Foto: Lockheed Martin

Sikkerheden halter i en del af softwaren til den danske kampflykandidat F35 og en anden del af flyets software er forsinket, advarer Pentagons test-chef i et lækket notat.

To forskellige softwaresystemer til en af kandidaterne til Danmarks kommende kampfly, F-35 Joint Strike Fighter er i alvorlige problemer, erfarer det normalt velinformerede forsvarsmedie IHS Jane’s Defence.

Det fremgår ifølge websitet af et lækket notat fra Pentagons chef for operationelle tests. Mest opsigtsvækkende er det, at flyets digitale vedligeholdelses- og logistiksystem ifølge notatet er sårbart over for cyberangreb.

Læs også: Boeing klagede til departementschef over favorisering af F-35

‘Systemet ‘fortsætter med at kæmpe med udviklingen af (...) en kompleks arkitektur med sandsynlige (men i store træk utestede) ‘cyberelaterede mangler’, skriver Pentagon-chefen Michael Gilmore ifølge IHS Jane’s Defence i notatet, der er dateret den 11. december 2015.

Og det er tilsyneladende ikke blot hans egen holdning. Også det amerikanske forsvarsministeriums programkontor for F-35 bekræfter, at problemstillingen er relevant for flyet.

Læs også: Løsning på nakkebrækkende F-35-katapult fremskyndes

‘Programkontoret er absolut enige i, at robuste sårbarhedstests på cyber-området er essentielle,’ skriver programkontorets talsmand Joe DellaVedova i en e-mail til mediet.

Ifølge programkontoret er der allerede foretaget over 2000 af den type tests, heraf 300 alene i 2015.

Kommentarer (19)

de er snart færdig udviklet ca om 30,år når de sidste fly skrottes , og de har været taget ud ca 80,procent af drifttiden i de 30,år..ic-4

  • 8
  • 5

Det er systemerne til bestilling af reservedele ( SAP) og det automatiske vedligeholdelses system (ALS) der ikke kan arbejde sammen.
Systemet er udtænkt på en sådanne måde at flyet automatisk detekterer fejl i systemet og fejl isolerer samt bestiller de nødvendige dele, som så er klar på linen når flyet lander. Det er det system der ikke er klar endnu.
Det er der en hel del af besparelsen ved drift af F 35 kommer, næsten ingen tid i hangaren til reparationer, alt er designet til at kunne skiftes direkte på linen af klarmelderen.
Den del af systemet der finde fejlene, isolerer og identificerer "black boxen" virker, men skal blot downloades til klarmelderens bærbar, hvor efter at han så bestiller delene. Det giver en længere ned tid, alts tid hvor flyet ikke må / kan flyve.

  • 8
  • 3