Pentagons chef-tester: F35-software er usikker og forsinket

Foto: Lockheed Martin

Sikkerheden halter i en del af softwaren til den danske kampflykandidat F35 og en anden del af flyets software er forsinket, advarer Pentagons test-chef i et lækket notat.

To forskellige softwaresystemer til en af kandidaterne til Danmarks kommende kampfly, F-35 Joint Strike Fighter er i alvorlige problemer, erfarer det normalt velinformerede forsvarsmedie IHS Jane’s Defence.

Det fremgår ifølge websitet af et lækket notat fra Pentagons chef for operationelle tests. Mest opsigtsvækkende er det, at flyets digitale vedligeholdelses- og logistiksystem ifølge notatet er sårbart over for cyberangreb.

Læs også: Boeing klagede til departementschef over favorisering af F-35

‘Systemet ‘fortsætter med at kæmpe med udviklingen af (...) en kompleks arkitektur med sandsynlige (men i store træk utestede) ‘cyberelaterede mangler’, skriver Pentagon-chefen Michael Gilmore ifølge IHS Jane’s Defence i notatet, der er dateret den 11. december 2015.

Og det er tilsyneladende ikke blot hans egen holdning. Også det amerikanske forsvarsministeriums programkontor for F-35 bekræfter, at problemstillingen er relevant for flyet.

Læs også: Løsning på nakkebrækkende F-35-katapult fremskyndes

‘Programkontoret er absolut enige i, at robuste sårbarhedstests på cyber-området er essentielle,’ skriver programkontorets talsmand Joe DellaVedova i en e-mail til mediet.

Ifølge programkontoret er der allerede foretaget over 2000 af den type tests, heraf 300 alene i 2015.

Kommentarer (19)

de er snart færdig udviklet ca om 30,år når de sidste fly skrottes , og de har været taget ud ca 80,procent af drifttiden i de 30,år..ic-4

  • 8
  • 5

Det er systemerne til bestilling af reservedele ( SAP) og det automatiske vedligeholdelses system (ALS) der ikke kan arbejde sammen.
Systemet er udtænkt på en sådanne måde at flyet automatisk detekterer fejl i systemet og fejl isolerer samt bestiller de nødvendige dele, som så er klar på linen når flyet lander. Det er det system der ikke er klar endnu.
Det er der en hel del af besparelsen ved drift af F 35 kommer, næsten ingen tid i hangaren til reparationer, alt er designet til at kunne skiftes direkte på linen af klarmelderen.
Den del af systemet der finde fejlene, isolerer og identificerer "black boxen" virker, men skal blot downloades til klarmelderens bærbar, hvor efter at han så bestiller delene. Det giver en længere ned tid, alts tid hvor flyet ikke må / kan flyve.

  • 8
  • 3

Det forkommer mig at Danmark ville kunne bidrage mere og i lokalområdet mere relevant ved at færdig-/ekstra-udstyre vore tre nye fregatter af Iver Huitfeldt-klassen, og så i stedet gå på indkøb - eller evt. 10-15 år lease - af billigere kampfly -
En stor del af vore F16 kan nok også holde ganske meget længere, hvis flyvevåbnets utvetydigt forstår at alternativet er 'slet ingen fly'.

Herved vil vi kunne udnytte de helt nye og allerede ret færdige fregatter både i Østersøen og evt. delvis i arktis.
Et mindre antal af enten Eurofigther eller den svenske Jas Gripen - i en NATO udgave - vil vel fint kunne dække vore lokale behov inkl Baltikum.

F35 er både ekstremt dyrt, synes meget ufærdigt og er baseret på Stealth, som ny radarteknologi måske / måske ikke kan omgå.
Skal vi virkelig være med i den startfase, der endnu i mange år mest er test.

Lars :)

  • 14
  • 4

Det er systemerne til bestilling af reservedele ( SAP) og det automatiske vedligeholdelses system (ALS) der ikke kan arbejde sammen.

Ja, blandt andet.

Men der er også flere hundrede udestående fejl på den centrale software i flyet og såvel integrationen med våbensystemer, som indpasningen i Pentagons "global awareness" kommunikationsnet ligger nærmest helt stille.

Certificeringen til at bære "special munitions", dvs. atombomber, er man slet ikke begyndt på, da flyet endnu ikke opfylder et eneste af kravene til pålidelighed, rækkevidde og "visse fysiske karakteristika".

Det sidste dækker vist nok over at computerne lavede black-out under en af de indledende EMP tests.

  • 21
  • 1

  • 9
  • 3

Det er systemerne til bestilling af reservedele ( SAP) og det automatiske vedligeholdelses system (ALS) der ikke kan arbejde sammen.

Uha.. Jeg ser følgende billede for mig..
Et fly der består af flere hundrede boxe med elektronik, som stort set alle sammen er tilpasset den opgave de skal løse i flyet. Hver box er flydt med FPGA'er, kraftige CPU'er, og nogle milioner linier kode. Hver box er forbundet til de sensoere og akturatorer de har ansvaret for, samt deler redundante netværk, strømforsynings buser med andre boxe.
Alt det her er under konstant udvikling, og fejlretning. Og der er ændringer til HW og Software inde i boxene, og sensoere, kabler, hydraulik ventiler etc. uden for boxene.
De køre helt sikkert en meget skarp revisions og konfigurations kontrol af flyene, men alligevel..

Det her kræver at de er kniv skarpe, ikke kun med den primær funktion af programmet, men også med de fejlkoder som de enkelte boxe spytter ud når der er fejl. Man skal kende funktions træet/afhængigheds hierarkiet for hver fejlkode.
Hvis flere boxe f.eks. er forbundet til samme strømforsynings bus, skal man kunne vide hvilke fejlmeddelser der skal sammenholdes på tværs af boxe. En ændring et sted (f.eks kabling) kan betyde at en fejlkode et andet sted skal fortolkes anderledes.
Alt dette forudsætter at softwaren, og metadata om fejlkoderne er fejlfri, ellers giver det noget være rod.
Hvis f.eks. en FPGA har en fejl i et kommunikations interface således at den taber data, vil systemet foreslå at noget hardware skal udskiftes. (Selvom fejlen ligger i FPGA koden)
Det skal ikke være mange af denne type fejl før der bliver genereret en alen lang liste over dele der skal skiftes.

  • 8
  • 2

Uha.. Jeg ser følgende billede for mig..

Jeg tror slet ikke du behøver tænke så langt.

Den nemmeste måde at holde omsætningen oppe i afdelingen for salg af reservedele, er selv at have kontrol over den programkode som bestemmer hvilke reservedele der er brug for og hvor ofte der skal skiftes ud.

F-35 har alle dage været et projekt hvis primære formål var at flytte skattekroner over i producentens overskud og det er det stadig.

  • 16
  • 3

Ett sånt system där planet självt rapporterar sina fel har Gripen haft i jag vet inte i hur många år – och det fungerar…

"Det er der en hel del af besparelsen ved drift af F 35 kommer, næsten ingen tid i hangaren til reparationer, alt er designet til at kunne skiftes direkte på linen af klarmelderen."

Och hur många timmar kommer planet att stå i hangaren för att "polera upp" stealth coatingen?!? Kommer inte ihåg några siffror gällande F-35 men F-22 behöver 42 ! mantimmar per FLYGTIMME i hangaren!!! Hälften av de 42 timmar går åt till att fixa coatingen.

Gripen tar som bekant 10 minuter på sig för att fylla på bränsle och ammunition! En timme för att byta en hel motor.

  • 18
  • 0

Och hur många timmar kommer planet att stå i hangaren för att "polera upp" stealth coatingen?!? Kommer inte ihåg några siffror gällande F-35 men F-22 behöver 42 ! mantimmar per FLYGTIMME i hangaren!!! Hälften av de 42 timmar går åt till att fixa coatingen.

Det tal findes ikke. Af de ca. 100 stk. F-35 der er bygget, der der ikke to der er ens. Takket være "concurrency" modellen skal samtlige prototyper tilbage til fabrikken på et tidspunkt og ombygges til produktionsmodeller. Man kunne lige så godt bare skrotte dem og bygge nye når ellers F-35 engang når produktionsstatus. Det vil ske engang omkring 2019, eller samtidig med at Saab begynder at levere produktions Gripen E til Brasilien. Et projekt, der startede i 2014, mens F-35 startede i 2001.

Gripen E gik i "final assembly" i december og forventes at flyve sidst på året.

  • 13
  • 2

Ett sånt system där planet självt rapporterar sina fel har Gripen haft i jag vet inte i hur många år – och det fungerar…

Der er mange niveauer af diagnose..
Det er mange gange nemmere at lave et system som giver fejlmeddelelser til personer der forstår systemet, end til en computer der automatisk skal forestå en reparation.
Nogle gange kan et simpelt system virke effektivt, hvis systemet er moden, og personalet har lang erfaring.
Nogle af diagnose metoder er baseret på 'udviklings dokumentation', og andet er erfarings baseret 'fra marken'.
Der er lang vej fra at have styr på fejl meddelelser dokumenteret system for system, hvor man selv skal krydse rundt i dokumentation for at finde, konfigurations parametre, klemme id'er, diagrammer, placerings tegninger, reservedels betegnelser etc.
Til at have et system der kan slå det hele op automatisk.
Et mere kompleks opgave er at analysere en 'alarm storm' på tværs at systemer, specielt hvis det er inhomogene systemer de er under konstant udvikling.

Dem der designer systemet kan beskrive hvilke beslutninger er fejlmeddelelser er baseret på, og sørge for at data bliver logget, og at fortælle hvilke reference koder, og varenumrene kabler og sensorer har samt deres placering.
Men det kan være svært at forudsige at man indføre et batch dårlige komponenter som f.eks. bevirker at et eller andet bliver varmt. (Diagnosen fra systemet ender ved temperatur sensoren som ikke fejer noget)
Her kan systematisk indsamling af erfarings data fra marken hjælpe, hvis flere mekanikere oplever at en given fejlkode hænger sammen med en given fejlramt komponent, kan det fejlretnings forslag gives til mekanikerne.
En endnu bedre løsning er at foretage en data analyse på tværs af identisk udstyr, således at man præventivt kan se en fejl (f.eks forhøjet temperatur) før den forårsager et driftsstop.

  • 5
  • 0

så når flyet styrter, som sådan nogle kan. Så får mekanikeren en fin liste med ting der skal laves..

  • 8
  • 0

Nu kan man ikke "skubbe" problemerne mere (7 år indtil videre)

Og desværre må man starte fuldskalaproduktionen nu - fordi man kan kun bygge fly frem til 2035 - derefter er der så mange andre investeringsprogrammer der løber af stablen.

Ligeledes skal man op på 100+ fly i årlig produktion for at holde den optimistiske pris på 85 millioner USD/stk.

Det medfører at USA snart har over 500 F-35 der ikke er combatready og alle disse fly skal igennem et opdaterings program efterfølgende - tør vi tænke på regningen :-)

http://www.presstv.ir/Detail/2016/01/31/44...

  • 4
  • 2