Pentagon-rapport afslører 1.000 mangler og nye forsinkelser for F-35
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Pentagon-rapport afslører 1.000 mangler og nye forsinkelser for F-35

Flyvetest med F-35C, versionen til hangarskibe. Danmark køber 27 eksemplarer af F-35A til konventionel takeoff og landning. Illustration: Lockheed Martin

De løbende forsinkelser af den færdige, kampklare version af Danmarks kommende kampfly, Lockheed Martins F-35, rykker nu endnu engang tættere på leveringen af de første danske eksemplarer af flyet. Pentagons våbentestenhed har netop offentliggjort sin seneste årsrapport, der blandt mange andre projekter gør status på udviklingen af det nye femtegenerationskampfly.

Ligesom de mange forrige år belyser rapporten et overflødighedshorn af mere og mindre alvorlige tekniske problemer med F-35, såvel som huller i planlægningen af det omfattende program. Som amerikanske Bloomberg News bemærker, præsterer kampflyet en rådighedsgrad på beskedne 50 procent, hvilket ikke har forbedret sig nævneværdigt siden efteråret 2014, og flyet har stadig omkring 1.000 mangler, der ventes at påvirke flyets evne i kamptests. Rapporten beretter både om nyligt opdagede problemer med sigtet på maskinkanonen og om gammelkendte, uløste problemer med det fuldautomatiske diagnosesystem ALIS.

Læs også: Sådan har Forsvarsministeriet tryllet med tallene bag kampflyindkøbet

Det mest interessante spørgsmål i rapporten er imidlertid, om tidsplanen for de operative tests holder. Det er nemlig de indledende operative tests og evalueringer, kendt som IOT&E i det amerikanske forsvar, der udgør den sidste store milepæl, der skal fastslå, at flyet er klar til missioner med fuld kampkapacitet. Testfasen skulle efter planen være startet i august 2017, men ledelsen af udviklingsprogrammet erkendte allerede i 2016, at det ikke blev muligt. Nu er de operative tests skubbet til slutningen af 2018.

»Forberedelserne til IOT&E skrider frem, men programmet vil ikke være i stand til at opfylde flere af parathedskriterierne indtil sent i 2018. Som konsekvens kan IOT&E ikke formelt påbegyndes inden da,« skriver våbentestenheden.

Forsinket med et halvt år på under fire måneder

De operative tests tager mindst 12 måneder, så testfasen kan først forventes afsluttet i slutningen af 2019.

»IOT&E, som udgør det mest troværdige grundlag for at forudsige kampevnen, vil sandsynligvis ikke være afsluttet før slutningen af 2019,« skriver våbentestenheden videre.

Det er næsten halvandet år før leveringen af de første danske F-35 i starten af 2021. Til gengæld er godkendelsen blevet forsinket flere gange tidligere, og denne gang er den blevet rykket med over et halvt år på de bare fire måneder, der er gået siden Lockheed Martins seneste estimat: Da Lockheed Martin i september sendte en delegation til København, lød meldingen, at F-35 har gennemført de operative tests i sommeren 2019.

Læs også: Lockheed: F-35 bliver klar til kamp to år før levering

»Vi er i øjeblikket i gang med at modificere 24 kampfly til samme konfiguration. Når det er sket, er de klar til test. Så i midten af næste år, enten sent forår eller tidlig sommer, er vi klar til at påbegynde IOT&E. Den proces tager mellem 12 og 14 måneder,« sagde Jack Crisler, vicedirektør for F-35-programmet hos Lockheed Martin, i september til Ingeniøren.

Ekspert: Endnu ikke grund til bekymring

Men selv hvis færdiggørelsen af de operative test ender med at blive forsinket helt frem til 2021, kommer det næppe til at blokere for afleveringen af de første danske fly, der skal bruges til træning. De første seks danske fly bliver leveret til Luke Air Force Base i Arizona, hvor de danske piloter skal trænes. De første fly til Flyvestation Skrydstrup i Danmark bliver først leveret i slutningen af 2022.

»En udskydelse af de operative test kommer ikke til at påvirke de danske piloters muligheder for at træne med de første fly på Luke Air Force Base. Briterne, nordmændene og hollænderne er allerede i gang med at træne med F-35 på basen,« siger major Karsten Marrup, chef for Center for Luftoperationer ved Forsvarsakademiet.

Læs også: Efter kritik: Forsvarsminister tavs om historiens største forsvarsindkøb

Læs også: Analyse: Rigsrevisionen bekræfter eksperternes advarsler om kampflyindkøb

Først i 2024 vil de nye kampfly have afløst F-16 i nationale opgaver som afvisningsberedskab. Fra 2025 skal flyene benyttes i internationale missioner med såkaldt begrænset kapacitet. Først fra 2027 skal samtlige 27 danske F-35 være i stand til at løse deres fulde opgavekompleks både nationalt og internationalt.

»Vi kan selvfølgelig ikke være ligeglade, når der lander sådan en rapport, men Danmarks anvendelse af F-35 i kamp ligger stadig så langt ude i fremtiden, at der ikke er grund til bekymring. Vi skal modtage de første fly i 2021, men de skal først være fuldt operative i 2027, hvor den sidste F-16 har fløjet, og F-35 har overtaget hele opgavespektret,« siger Karsten Marrup.

Udviklingen af F-35 er samlet set forsinket med næsten et årti.

Som F-35 skeptiker kan man da igen og igen blive overrakset over hvor lidt styr der er på verdens største industriprojekt med det absolut største budget.

Men igen og igen må man også konstatere, hvordan pressen afleverer noget der minder om fake news

Nu tror folk jo at der skal være en avalibility på 100% og intet er mere forkert.

Man vil gerne over 50% for det er for ringe, men der er mange udefrakommende parametre der er skyld i dette og som ikke direkte kan relateres til F-35.

Fakta er nemlig det er et generelt problem med ca. 50% for de amerikanske kampfly platforme

"UPDATED with Marine Corps data CAPITOL HILL: More than 60 percent of Navy and Marine Corps strike fighters are out of service, the Navy confirmed today. While 62 percent of fighters are effectively grounded, the overall figure for all naval aircraft is 53 percent. [UPDATE: With some of the oldest fighter jets in service, Marine Corps figures are even worse: In December, 74 percent of Marine F-18 Hornets were not ready for combat — 208 of 280 aircraft;

Så hovedproblemet for lav availibility for F-35 ligger nok et andet sted end for selv flyet, så måske er F-35 mere symbolet på at USA´s våbenprogrammer generelt er løbet af sporet økonomisk og selv med verden største forsvarsbudget hænger tingene ikke sammen mere.

Så var det jo heldig at Trump og republikanerne lige bevilliger ca. 37 milliarder USD ekstra om året eller ca 250 milliarder kr.

  • 8
  • 1

Og hvis bare medier gad bruge 5 minutter på at læse dod rapporten

Avalibility på Eglin airbase der er et uddannelse og testcenter for piloter og mekanikere er den på gns 30% for F-35A.

For Hill basen der er en reel kampflybase, hvor flyet erklæret operationel og i brug ligger den for de samme F-35A fly på gns. 70 %.

  • 11
  • 0

som ikke direkte kan relateres til F-35. Fakta er nemlig det er et generelt problem med ca. 50% for de amerikanske kampfly platforme

Problemets hovedårsag er, som jeg har forstået det, F-35's ti års forsinkelse.

Man har planlagt efter, at F-35 har kunnet overtage efter de ældre platforme som F-15, F-16 og F/A-18. Disse platforme har man derfor (viser sig nu) underprioriteret, så de mangler mandskab, dele og opgraderinger, ligesom man er nødsaget til at forlænge deres strukturelle levetid.

  • 6
  • 0

Danmark har købt F-35A mens rapporten handler om fejl og mangler for F-35A, F-35B og F-35C.

F.eks. har F-35C problemer med vertikal oscillation når katapultsædet udløses. Det har de andre ikke. Så nej de danske fly har ikke 1000 fejl!

I følge rapporten har de kun opnået 70% flyvetid men havde forventet 84%

Samtidig er det F-35A som klarer sig bedst men er også det mindst advancerede af de 3 modeller.

I denne artikel har journalisten valgt at køre det hele sammen under et for at skabe noget fake news som skal understøtte en bestemt politisk holdning. Det er en OM'ER.

  • 11
  • 6

Jeg så på et tidspunkt en fejlrapport for den da aktuelle version af Windows, vistnok XP, der var der tale om over 50.000 registrerede uløste fejl.

  • 4
  • 0

"fra 2027 skal samtlige 27 danske F-35 være i stand til at løse deres fulde opgavekompleks både nationalt og internationalt."

Det bliver lidt svært al den stund at 5 står permanent i USA.

  • 2
  • 0

@Rune Larsen.
der står ikke 5 permanent i USA. Antallet kommer til at varierer alt efter hvor mange piloter DK skal have uddannet. Det er klart at i overgangsfasen hvor at alle de gamle piloter skal omskoles samtidigt med at der også skal uddannes nye piloter løbende bliver tallet højere, jeg har læst at detmåske kunne komme helt op på 7 i en periode. Omvendt kommer der nok kun til at være 3 stk derovre når omskoling er overstået og der kun skal uddannes nye pilotter.
I nødstilfælde kan de vel også alle trækkes hjem.

  • 3
  • 0

Danmark har købt F-35A mens rapporten handler om fejl og mangler for F-35A, F-35B og F-35C.

F.eks. har F-35C problemer med vertikal oscillation når katapultsædet udløses. Det har de andre ikke. Så nej de danske fly har ikke 1000 fejl!

Hej Kasper

Tak for input. Jeg synes, at du skyder noget ved siden af målet her.

Vi skriver netop ikke, at de danske fly har 1.000 mangler. Vi skriver, at F-35 har det, hvilket også er, hvad DOT&E skriver. Vi fremhæver to eksempler, hvoraf sigtet på maskinkanonen faktisk er specifikt for F-35A, og diagnosesystem ALIS berører alle tre modeller. Og så tillægger vi ellers ikke de 1.000 mangler særlig betydning, hvilket vi også understreger. Vi fokuserer i stedet på den overordnede tidsplan for operative tests - som vi i øvrigt også understreger ikke kan ventes at få indflydelse på hverken Danmarks kampflykapacitet eller træningen på Luke Air Force Base.

Venlig hilsen Steffen

  • 6
  • 0

Jeg tror at antallet falder med tiden af sig selv selvom at der ikke er særlige omstændigheder. Behovet for flytimer til uddannelse af piloter falder jo med tid og antallet af fly vi skal stille til rådighed afhænger af hvor mange flyvetimer danske piloter under uddannelse skal bruge.
Citat fra artikel
"“Nyt Kampfly Program i Forsvarsministeriet bekræfter i en mail til Jyllands-Posten, at der »foreløbigt er tale om at placere op til syv fly i USA i overgangsperioden indtil 2027«. Efter 2027 vil antallet af fly til omskoling af danske piloter i USA afhænge af, hvor mange F-35-piloter der skal uddannes årligt, hedder det videre.”"
"“Der er kun tale om at placere op til syv kampfly i USA midlertidigt i overgangsperioden, hvorfor det på sigt ikke forventes, at der bliver behov for at placere op til syv fly permanent i USA.”"

http://nytkampfly.dk/archives/10561

  • 2
  • 0

Jo mere et våbensystem skal kunne præstere, des mere kompliceret bliver det at konstruere og bygge.
Mit indtryk er, at der er nogen, der tjener på, at F-35 projektet bliver trukket i langdrag. Der er for mange kokke om maden.
Lockheed vandt i juni 1937 et udbud om at bygge et kampfly, det senere P-38 Lightning. I januar 1939 fløj det første. Der blev bygget i alt lidt over 10.000 af P-38 i forskellige konfigurationer.
Selvom vi ikke kan sammenligne flyene teknisk, har de dog to ting fælles: Lockheed er producenten/konstruktøren og de skal kunne flyve.

  • 1
  • 0

Jeg har ikke noget detail kendskab til F35 projektet. Jeg undre mig bare over hvordan vi efter IC4 skandalen kaster os ud i et nyt projekt med et langt fra færdig udviklet produkt når man nu har et alternativ.
Jeg fatter ikke, at vi som EU-land ikke købte den europæiske Eurofighter for at støtte den europæiske industri. Er det fordi vores forsvar og politikere altid elsker at slikke amerikanere i r.....

  • 2
  • 2

Ja det står der godt nok i rapporten kan jeg se, det havde jeg ikke lige læst. Der står dog helt nøjagtigt at de forventer og ikke at det er besluttet.
Selvom at Nytkampfly kontoret godt nok i deres svar til nytkampfly.dk får set til at lyde som om at de forventer mindre, så gør de meget ud at at sige at det ikke endeligt besluttet, hvilket på sin hvis jo ikke er helt ved siden af hvad der står i rapporten. Vil dog godt give dig at hvis at det reelt er hvad de forventer, så er der nok en rimelig god sandsynlighed for at det sådan ca også er sådan det bliver.
Man kunne også beslutte at have dele af uddanelsen herhjemme, ligesom Norge har valgt, det er så lidt dyrere kan jeg forstå, men det ville bringe et par fly eller tre hjem istedet for at de står derovre. Det ændre selvfølgelig ikke på at de stadig ville skulle bruges til uddannelse/træning.

  • 0
  • 0

Selvom at Nytkampfly kontoret godt nok i deres svar til nytkampfly.dk

Svaret til Nytkampfly.dk handler tydeligvis om det syvende fly, som (formodentligt) ikke skal stationeres permanent i USA.

Dimensioneringsrapporten angiver nemlig, at det er nødvendigt med 6,5 fly efter indkørselsfasen. Fem fly til omskoling og halvandet fly til instruktøruddannelse.

Så er spørgsmålet naturligvis, om man runder op til syv og beholder flyet i USA eller ned til seks på det tidspunkt.

  • 0
  • 0