Pendlernes dom over IC4: De larmer, og man sidder dårligt

Mens DSB, transportministeren og stort set samtlige partier i Folketinget holder fast i troen på, at det nok skal lykkes at få alle de 83 IC4-togsæt sat i drift, har mange togpendlere allerede mistet troen på, at IC4 nogensinde bliver et godt tog.

Ingeniøren har talt med to pendlere for at høre passagerernes syn på det nye tog, som DSB i en folder om togtypen tilbage i 2006 betegnede som »indbegrebet af køreglæde« og »Toget vi alle har ventet på«.

Pia Knudsen og Torben Dahl er talsmænd for pendlerne på henholdsvis Arden-Aalborg og Vejle-Århus ruterne.

Nu fælder pendlerne dom over IC4: Motorerne larmer for meget, og sæderne er for dårlige. (Foto: DSB) Illustration: DSB

Og skudsmålet for de nye Ansaldobreda-tog er ikke opløftende. Pendlerne karakteriserer togene som et tilbageskridt, snarere end et fremskridt, hvis man sammenligner med forgængeren, IC3-toget.

»Jeg selv og dem, jeg har drøftet togtypen med, vurderer ikke IC4 særlig højt,« siger Torben Dahl. Han fortsætter:

»Hvis jeg ser helt bort fra begynderproblemerne - selvom det er dristigt stadig at bruge det udtryk - er IC4 et tilbageskridt i togudviklingen i forhold til IC3. Mens IC3 er udviklet i overensstemmelse med nordisk tradition for indretning og komfort, er IC4 tydeligvis en hyldevare fra Sydeuropa. Det er simpelthen ikke så rart og komfortabelt at opholde sig i. Stolene er ringere, apteringen er klodset osv. Det eneste, der er bedre, er benpladsen mellem stolene.«

Men det største problem er ifølge Torben Dahl dog støjniveauet.

»Der er et væsentligt højere støjniveau end IC3, og det føles klart ukomfortabelt, når man er vant til IC3-togets stilhed. Jeg ved, DSB prøver at gøre noget ved det, men jeg frygter, det er en konstruktion, der er svær at forbedre.«

Han afslutter:

»Min oplevelse af IC4 kan nok bedst udtrykkes i et håb om, at jeg længst muligt får lov til at køre med IC3.«

Iskolde togsæt

Heller ikke talsmanden for pendlerne mellem Arden og Aalborg, Pia Knudsen, kan genkende billedet af IC4-togene som et skridt fremad i tog-evolutionen.

»Min generelle tilfredshed med de nye IC4-tog er nærmere bunden end toppen. Varmesystemet virker stadig ikke ordentligt, og når man stiger på tidligt om morgenen er der ofte alt for koldt. Der er ofte alt for få siddepladser i forhold til antallet af passagerer, og så larmer ventilationen ofte meget kraftigt på nogle af togene,« siger Pia Knudsen.

Der er dog også positive sider ved det nye tog:

»Selve indretningen med bedre gangplads er god, toiletterne er gode og den 'flade' indstigning er god for gangbesværede.«

Pia Knudsen har indtil videre forgæves spejdet efter den lange version af IC4-toget, hvor flere IC4-togsæt kører sammenkoblet, hvilket ville løse pladsproblemet.

»Jeg har stort set ikke oplevet sammenkoblede IC4-togsæt, selv om DSB havde lovet, at der nu ville blive indsat flere sammenkoblede IC4-tog.«

Begge pendlertalsmænd understreger, at de fortsat oplever, at IC4-togene kun er sporadisk indsat i køreplanen. Det mest almindelige er fortsat at blive betjent med IC3-togsæt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Stoej kan maales! Lad os se nogle tal istedet for de subjektive vurderinger! Hvis DSB arbejder paa sagen, maa de jo have indset at der er et problem - or formodentlig maalt paa det.

  • 0
  • 0

Jeg har fuldstændigt samme oplevelse af, at IC4 er et dårligere tog end IC3 på næsten samtlige parametre.

Derudover er den eneste mulighed for placering af f.eks. barnevogne ude i de flade indgangspartier, hvilket betyder, at man som enlig rejsende forælder skal tømme hele barnevognen for bagage og låse den fast. Derudover kan man ikke længere have sit barn stående og sove i barnevognen under togturen.

I IC3 kunne man få barnevognen med ind i kupéen, lade bagagen ligge på vognen og have barnet trygt sovende, mens man kun sad få meter væk.

Efter at have prøvet IC4 spørger jeg altid efter IC3 med barnevognsbilletbestilling og timer mine rejser derefter.

  • 0
  • 0

Som til lejligheden selvudråbt talsmand (host host) for pendlerne mellem Fredericia og Kbh kan jeg erklære mig enig. Dog:

Det eneste, der er bedre, er benpladsen mellem stolene

Det vil være urimeligt ikke at fremhæve, at der nu er et strømudtag pr. sæde, samt at toiletterne har mistet noget af stemningen af offentligt nødtørftshus, som Pia Knudsen også er inde på.

Men nej, det kommer til at tage lang tid før vi finder IC4 bedre end trofaste gamle IC3.

P.S.: Kunne Ingeniøren ikke indstille tidsmaskinen på årene omkring IC3's idriftsættelse? Jeg mindes at der var problemer, bl.a. noget om buffer-overruns der medførte at toiletdørene åbnede spontant.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke målt støj, og jeg har ikke brug for at have barnevogn med, så på de punkter ved andre mere end jeg. Men jeg synes, man sidder bedre i IC4. For eksempel er der bedre plads til benene. Man kan sidde med benene over kors uden at bordet gnaver i knæskallen, som det gør i IC3-tog. Der er også bedre plads til skuldrene under ryglænets sidepuder til hovedet, hvis man er almindeligt høj (jeg er 1,81 m, og jeg skal altid vriste puden løs, som sidder i velcro, og sætte den højere op, når jeg kører i IC3). Endelig har jeg endnu ikke oplevet, at et IC4-tog kan begynde at stinke, som om der er ild i ledningerne. Det har jeg prøvet flere gange i IC3, og tog-personalet har forklaret, at det er stanken fra de nye bremsebelægninger, som ikke indeholder asbest mere. Så kan man glæde sig over, at stanken måske er mindre usund. (Hvorfor mon luft-indtaget til de lukkede kabiner skal sidde i nærheden af bremserne...?) Jeg har heller ikke oplevet, at luftskiftet og luft-konditioneringen IC4-tog går agurk, sådan som man er blevet vant til i IC3, når vejret er meget varmt eller meget koldt (altså når man har brug for luft-konditionering). Men det er bestemt bedre at køre i IC3 nu, hvor man ikke længere risikerer at havne i en ryger-kupé, hvis man har reserveret plads lidt sent. Sidste år kørte jeg til Berlin i et tysk, elektrisk tog. Se DET var luksus... som at svæve på en sky. Hvorfor køber vi egentlig de fleste af vores tog i Italien?

  • 0
  • 0

I de gamle IC3 tog var der 220V netstik i panelet over sæderne så man kunne knytte pc, mobiltelefonoplader mm til el-nettet. De er, så vidt jeg kan se, væk i IC4. Irriterende, eller ligefrem lammende, hvis batterierne i ens grej løber ud på rejsen.

  • 0
  • 0

Gearskiftet i IC4 er også brutalt i forhold til IC3. Jeg bruger ofte stille zonen, og der mærkes det altså ret tydeligt.

Henrik Prebensen: Der er da 220V over alle sæder i IC4. En af de ting der er blevet bedre. Jeg kan ikke forstå du siger det modsatte.

  • 0
  • 0

Desværre endnu flere overensstemmende oplevelser :o(

Havde også den tvivlsomme fornøjelse af IC4 på en tur til Kbh., hvor det larmende tog gjorde det nærmest umuligt at føre en samtale.

Dertil kommer, at de adskilte sæder - til forskel fra IC3-modellens sofadesign - umuliggør, at små børn kan tage sig en lur henover sæderne

(alternativt kan småbørnsforælderen vælge 'donere' sine pladser til de mest opportunistiske medpassager, og stå op og holde øje med barne-/klapvognen hele vejen)

  • 0
  • 0

Når Danmark har nogle af de mest ujævne skinner i Europa kan det undre at afjedring OGSÅ er elendig i IC4.

Foruden at sæder er elendige har de ikke engang hovedstøtter i siderne, hvilket gjorde det umiúligt for mig at finde en ordentlig siddestilling. Glem derfor alt om at sove ordentligt i IC4.

  • 0
  • 0

Ja og Dellner koblingerne sprang op, med det resultat at det bagerste togsæt nødbremsede, og generatoranlægget var ustabilt så gearskift udløste udkobling af hovedstrømforsyningen og stop af klimanalæg...

Der skal nok være lidt mere der ikke virkede, foreksempel kunne første serie af IC3 ikke koble sammen uden at gå i stå med et brag - men lige den kom vist ikke uden for Scandia.

mvh Jens Nyborg

  • 0
  • 0

I de gamle IC3 tog var der 220V netstik i panelet over sæderne så man kunne knytte pc, mobiltelefonoplader mm til el-nettet. De er, så vidt jeg kan se, væk i IC4. Irriterende, eller ligefrem lammende, hvis batterierne i ens grej løber ud på rejsen.

Prøv at kigge nede mellem sæderne næste gang.

  • 0
  • 0

Nu er det efterhånden ved at være et års tid siden at jeg havde den tvivlsomme fornøjelse at køre med et IC4, men jeg bemærkede at 3G dækningen var helt elendigt. Virkelig irriterende når man skal fra Aalborg til København og havde brug for at lave noget arbejde hvor nettet var nødvendigt.

  • 0
  • 0

Sæderne har en hårdhed der passer fint til en overvægtig italiensk kvinde der medbringer egen stole polstring. Lyden er måske ikke højere rent teknisk end IC3 men så er der noget galt med akustikken for følelsen er at det tog larmer på niveau med de game bumlevogne. Mobildækningen er fint passende til et radiodødt område i de italienske alper. Gearskiftet fint som en usynkroniseret gearkasse ano 1949 ( passer så sammen med pålideligheden af toget generelt) Fint med stikkontakter mellem sæderne, bare personen ved vinduet ikke skal ud før dig. Men IC4 må være det første stealt tog, det findes siges det men få ser det..

  • 0
  • 0

Desværre et godt bevis på, hvor dårlig en statsdrevet virksomhed anvender de midler, der stilles til rådighed. Isoleret set har alle parter i spillet (menige, mellemledere, direktion og bestyrelse i DSB, diverse styrelser og ministerier, regering, folketing og pressen) gjort mange gode og fornuftige ting hen ad vejen. Men resultatet bedømt under eet er altså - ikke bestået.

Det må være eksemplet på, at fornuftig virksomheledelse (med kunde/behov i centrum) ikke er en praktisk mulighed, når presse, politikere og ministerier/styrelser sidder med ved bordet (for mange kokke fordærver maden!!!). Der er alt for mange usaglige argumenter, der vinder gehør, og resultatet bliver et umådeholdende spild af danskernes skattekroner.

Konklusion: Udliciter jernbanedriften i Danmark hurtigst muligt.

  • 0
  • 0

udover larmen fra toget som overdøver det meste indtil videre så gør det åbne miljø også at der ikke skal være ret mange med før end det hele lyder som en børnehave.

  • 0
  • 0

Ja, gerne tal, men kundernes subjektive vurdering skal absolut ikke underkendes udfra objektive støjmålinger, som ikke formår at være dækkende for det reelt oplevede lydbillede. To lydscenarier kan måle ens, men have totalt forskellige psykisk effekt. Noget så vigtigt som taleforståelighed i vognene, når de er fyldt med talende personer, enkelte grædende børn og en (i forvejen) uforståelig DSB-stemme i højtalerne, skal være på plads.

  • 0
  • 0

Kære Martin

I princippet ja, men hvis du havde været med samme IC4-tog som jeg i sidste uge, som jeg, ville du vide, at målinger er komplet overflødige. Det var næsten at føre en samtale, der hvor jeg sad.

  • 0
  • 0

Som pendler mellem Viborg og København, kan jeg afsløre at når jeg ser det er et IC4 tog jeg skal med, er jeg lige ved at overveje at blive en time længere.

Det nævnte fejl med støj er virkelig frustrerende på en fire timers togtur. Faktisk er støjen resonans, og lyden forplanter sig gennem mit kranie. Det er seriøst ubehageligt!

IC3 tog der nu er over 20 år gamle er væsentlige bedre tog. Uanset hvilket parameter jeg som bruger kigger på.

  • 0
  • 0

Sikke en masse problemer med komforten - utroligt at man ikke har fanget indtil flere af problemerne tidligere i processen.

Hermed en kort liste over de kendte problemer med komforten i IC4

  • Ingen mobildækning
  • Barnevogn placeret væk fra sæder
  • Voldsomme gearskifter
  • Dårlig affjedring
  • Støj/akustik
  • Bordhøjde der umuliggør betjening af en PC

Den sidste har jeg personligt klaget til DSB over. Svaret kom efter lidt over en måned:

"Vi har i gang sat et arbejde, der skal afklare, om vi skal justere bordhøjde/bredde i togene. På nuværende tidspunkt er der ikke planer om at ændre sæderne."

På plussiden noterede jeg mig + Pænere toiletter + Bedre benplads + Flere stikkontakter (Ja, de sidder mellem sæderne ved benene) + Bedre Aircon

Var det alt?

IC4 + rejsekort = konspirationsteori

  • 0
  • 0

Lad os se, der må lugte mere af brændt strygejern (bremserne- jeg VÅGNER og tror, der er ildebrand, men jeg er afgjort paranoid!), man har vel ørehvilerne længere nede end skulderhøjde (jeg er normalhøjde 167 cm), og har dårligere siddepladser (ok- min ryg ER sær, jeg sidder ikke godt i IC4) Hvordan med bagageplads? Og få det mokket ind?

Jeg er ikke pendler, jeg rejser med bagage. (Heldigvis nu uden børn- IC4's familiekupé var god- engang.

  • 0
  • 0

jeg er ikke enig i de positive bemærkninger om toiletterne. Døren skal lukkes med tryk, men nogle gange må man hive i døren for at hjælpe den på vej. Den lukker meget laaaangsomt. Når så døren er lukket blinker en lampe rødt. Det betyder åbenbart at man skal trykke på den igen for at låse døren. Hvorfor er det nødvendigt?

Vandhaneføleren er meget ufølsom, så der skal arbejdes hårdt.

Servietholderen er konstrueret så et det er en kamp at få servietter ud af holderen og de går ofte i stykker.

Låget til skraldespanden er konstrueret sådan at når man lægger den beskidte serviet ned i skraldespanden får man uværgeligt hånden i klemme. Det sikreste er bare at smide servietten.

og når man skal ud skal man jo låse op og åbne døren, som åbner umanerligt langsomt.

En togfører fortalte mig at de havde bragt det videre til DSB ledelsen, men ledelsen har så mange andre problemer at ovenstående ikke rigtig kan få plads.

I øvrigt så virker mobiltelefoner dårligt pga. filtrene på vinduerne til at dæmpe solen. Det er ikke sjovt at skulle snakke i en iPhone 4 på IC4.

mvh

Jens Peder

  • 0
  • 0

Jeg har kun kørt med IC4 én gang, og jeg har ikke nogen forventningens glæde i forbindelse med mulig udsigt til at gentage det. Den del af rejsen, der foregik med IC4, var fra Fredericia til København H. Der var en højlydt brummen det meste af tiden. Denne lyd steg og faldt i styrke med et interval, der, som jeg husker det, var på 2-2½ sekunder. Togets informationssystem forsøgte at bilde os ind, at vi befandt os i Nordjylland. Jeg bruger sjældent computer i toget, og heller ikke på denne tur, men jeg bemærkede, at bordene var længere end i IC3, så der var bordplads ud for alle sæder, og jeg tænkte derfor, at det nok ville være en fordel for de mennesker, der bruger sådan én. Jeg prøvede ikke at vurdere, om bordhøjden også passede. Jeg havde ingen børn med, og næsten ingen bagage, så jeg har ikke vurderet togets komfort i den forbindelse.

Jeg havde pladsbillet til turen både ud og hjem, men da jeg skulle hjem, kunne jeg ikke finde den rigtige vogn. Jeg spurgte en mand i DSB-uniform, hvor den var. Han oplyste, at der ikke var en vogn med det nummer, der stod på min billet, da det var meningen, at jeg skulle have kørt med IC4, men det var blevet til IC3 i stedet (to sammenkoblede vognsæt), men "du kan bare sætte dig ind -- der er plads nok," og det var der så :-)

Jeg gætter på, at det tog, jeg skulle have kørt med, var brudt sammen, men jeg fik ingen nærmere forklaring.

  • 0
  • 0

Jeg pendler Århus<->Aalborg hver dag. Jeg står på toget kl 05.25 og vil gerne sove (lidt) på vejen. Men det tillader et IC4-sæde ingenlunde! Nakken kan ikke nå tilbage til nakkestøtten og få hvile, uden at man knækker halsen flere steder, og der er ingen hovedstøtte til siderne. I tilgift må jeg undvære den elskede skyde-sædet-frem-så-man-ligger-godt-tilbage-funktion, som de fleste A-menneske-pendlere bruger (brugte) ihærdigt i morgenfutteren.... før IC4 overtog morgentrafikken på denne strækning.

Men pyt med sædekomforten; man lukker alligevel ikke et øje i den infame, ressonerende motorstøj, som gennembryder selv mine nye noise isolation earphones, som ellers klarer kabinestøjen i en 747-400 uden at kny....

Q.E.D.

  • 0
  • 0

Jeg har kun haft "fornøjelsen" af at køre med IC4 en enkelt gang. Jeg kiggede selvfølgelig nysgerrig på de nye omgivelser under rejsen, men at det skulle være det meget omtalte IC4 gik først sent op for mig. Kvaliteten virkede som var det et plastictog lånt af et U-land som stadig synes at plastic er åh så moderne. Det halter langt efter det stilrene aluminiumsdesign der er gennemgående i IC3.

Sæderne tillader praktisk talt kun een siddestilling, hvilket er katastrofalt for folk som mig, der godt kan lide at hænge lidt til den ene side, så til den anden, trække et ben op under mig. Og hvis der er plads, flyder jeg gerne ud over et par eller flere sæder.

Den støj andre rapporterer om husker jeg ikke, men kun at akustikken var elendig, og det åbne miljø man pludselig sidder i, distraherer semi-autister (læs: ingeniør) som mig. Så hellere de hyggelige små "lommer" man sad i på IC3.

Kan man ikke 'bare' lave en smule om på designet af IC3 og lave en tidssvarende IC3½ fra bunden af? Det meste er jo gennemtestet og virker langt bedre end IC4. Mon ikke at det, med bl.a. optimeret aerodynamik, vil kunne blive til et 200km/t tog?

  • 0
  • 0

[quote] Hvorfor køber vi egentlig de fleste af vores tog i Italien?

Prisen selvfølgelig! Det er det eneste de bestemmende økonomer og politikere har forstand på![/quote]

Hrm, ja ekstremt billigt da det kun er blevet dobbelt så dyrt som budgeteret. Hvad var det næstbilligste bud?

  • 0
  • 0

Med sine 139,5 ton må der være nogle materialer der kan genbruges og som kan give mere nu hvor priserne på nogle typer metal er høje. Men desværre er der jo også andre materialer der ikke gier andet en udgifter at skille sig af med. Men staten burde tillade DSB at tage tabet nu frem for om ? år. Ellers risikere vi bare at metalpriserne er lave igen, så tabet er endnu større ;)

Derudover klager man over manglende plads hvilket IC4(MG) sættene altså ikke afhjælper. For at kunne levere mere kapacitet skal DSB have dobbeltdækkere med moderne komfort uden at presse priserne ned til plastik møbler. Tyskland, Holland og Schweiz har alle indset at almindeligt materiel ikke er nok selvom de så kørte hvert 5 minut. Det samme problem har DSB på en del strækninger med tanke på de undersøgelser der er lavet om fremtidens trafik. Så IC4 og politikernes idioti er simpelthen mangel på rettidig omhu. Maersk er ikke blevet store ved at spare sig til billige små blimsollere. De har købt stort ind og derved opnået rabat. Men samtidig stillet krav om kvalitet frem for kvantitet. Det kunne være DSB burde spørge Maersk tilråds om udbudsmateriale!!

  • 0
  • 0

Jeg skal blankt erkende, at jeg er en sjælden kunde i togdriften. Årsagen er ret simpel, idet DSB helt har mistet fokus på kerneydelsen, nemlig tog til tiden samt fornuftig service.

Vedrørende tog til tiden kan jeg sagtens acceptere nogle få minutter, men på min seneste tur var der tale om 25 minutter på en strækning på under 100 km.

Vedrørende plads var ders om vanligt ingen siddepladser, ca. 50% stod som sild i en tønde. Havde der været tale om en dyretransport var der helt sikkert faldet store bøder samt frakendelse af retten til fragte dyr.

Denne oplevelse står også i skærende kontrast til DSB-annoncer, der viser fine siddepladser mv, markedsføringsfusk er vist retvisende.

Derfor virker denne her tråd lidt hul, fordi kerneydelsen ikke leveres. Det er vel ret ligegyldigt om sædet er lidt hårdt når man står op.

Men debatten giver vel efterhånden anledning til et spørgsmål, er der overhovedet nogen i DSB, der styrer nogle af disse her kedelige historier frem til succeshistorier.

  • 0
  • 0

Men debatten giver vel efterhånden anledning til et spørgsmål, er der overhovedet nogen i DSB, der styrer nogle af disse her kedelige historier frem til succeshistorier.

Nej. De er alle beskæftiget med at agere løgnagtig markedsføringsafdeling for ministerens politiske plat - bliver selvfølgelig fyret, når det ikke lykkes at holde sandheden skjult.

  • 0
  • 0

Med alle de vandvittige problemer ved IC4, samt al den ovenstående dårlige kritik må man nok sige at med DSB er det ikke bare hvad der kan gå galt som vil gå galt, men MERE end hvad der kan gå galt! ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten