Pendlerne skal køre Thorning ind i Statsministeriet
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Pendlerne skal køre Thorning ind i Statsministeriet

Frustrerede togpendlere og buspassagerer skal belønnes for deres mange års tålmodighed. Det er planen hos S og SF, der i dag har fremlagt deres pendant til regeringens 2020-plan.

Download hele planen her (PDF)

»Det skal være billigere at køre i tog og bus. Taksterne sættes mest ned i HT-­området, fordi de fleste penge til den kollektive trafik kommer fra betalingsringen omkring København. Men også i resten af landet nedsættes priserne på abonnementskort med 20 pct,« står der i planen 'Fair løsning'.

Begge partier har i flere år bakket op om en betalingsring omkring København - men dog stemt imod en udformning af ringen, som de ikke brød sig om i Københavns Borgerrepræsentation. I den nye plan beskriver partierne, hvad pengene fra en planlagt betalingsring skal bruges til.

Oppositionspartierne regner med, at betalingsringen sammen med øgede afgifter på lastbiler vil give henholdsvis 2,0 og 1,5 mia. kroner i kassen årligt og samtidigt mindske trængslen på de københavnske veje og få mere gods over på jernbane.

Men det er ikke kun pisk, der venter bilejerne, hvis pendlerne stemmer Helle Thorning og Villy Søvndal ind i regeringskontorerne. Partierne vil ændre bilbeskatningen, så det bliver endnu mere attraktivt at købe miljøvenlige biler - det vil partierne investere en halv milliard kroner i.

Transportområdet spiller i det hele taget en stor rolle i planen: S og SF vil også understøtte den danske satsning på biobrændstoffer ved at finansiere to fuldskalaanlæg for produktion af 2. generations bioethanol sammen med EU og lægge penge til et pilotforsøg med et bioraffinaderi i tilknytning til det bioethanolanlæg, der allerede er etableret i Kalundborg.

Dokumentation

Læs hele planen her

Man skal nok bare lige huske på, at over halvdelen af dem der kører til København om morgenen i bil er socialdemokratiske vælgere - der nu får lagt en ny fed befordringsafgift på for at komme til arbejde.

Igen er det bilisterne der skal holde for - oveni verdens i forvejen dyreste priser for at køre i bil. Politikerne har ingen hæmninger når det gælder om at flå bilisterne - som jo pr. definition åbenbart er både "rige" og uudtømmelige kilder til beskatning. FØJ.

  • 0
  • 0

Tjaa. hvad fordel får København ud af en betalingsring, når de største trafikproblemer er i bæltet omkring København, hvor den kollektive ikke fungere særlig godt på tværs af fingerene. Er det ikke bedre holde arbejdspladser i et område, hvor den kollektive er bedre.

  • 0
  • 0