Pendlerne skal køre Thorning ind i Statsministeriet

Frustrerede togpendlere og buspassagerer skal belønnes for deres mange års tålmodighed. Det er planen hos S og SF, der i dag har fremlagt deres pendant til regeringens 2020-plan.

Download hele planen her (PDF)

»Det skal være billigere at køre i tog og bus. Taksterne sættes mest ned i HT-­området, fordi de fleste penge til den kollektive trafik kommer fra betalingsringen omkring København. Men også i resten af landet nedsættes priserne på abonnementskort med 20 pct,« står der i planen 'Fair løsning'.

Begge partier har i flere år bakket op om en betalingsring omkring København - men dog stemt imod en udformning af ringen, som de ikke brød sig om i Københavns Borgerrepræsentation. I den nye plan beskriver partierne, hvad pengene fra en planlagt betalingsring skal bruges til.

Oppositionspartierne regner med, at betalingsringen sammen med øgede afgifter på lastbiler vil give henholdsvis 2,0 og 1,5 mia. kroner i kassen årligt og samtidigt mindske trængslen på de københavnske veje og få mere gods over på jernbane.

Men det er ikke kun pisk, der venter bilejerne, hvis pendlerne stemmer Helle Thorning og Villy Søvndal ind i regeringskontorerne. Partierne vil ændre bilbeskatningen, så det bliver endnu mere attraktivt at købe miljøvenlige biler - det vil partierne investere en halv milliard kroner i.

Transportområdet spiller i det hele taget en stor rolle i planen: S og SF vil også understøtte den danske satsning på biobrændstoffer ved at finansiere to fuldskalaanlæg for produktion af 2. generations bioethanol sammen med EU og lægge penge til et pilotforsøg med et bioraffinaderi i tilknytning til det bioethanolanlæg, der allerede er etableret i Kalundborg.

Dokumentation

Læs hele planen her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man skal nok bare lige huske på, at over halvdelen af dem der kører til København om morgenen i bil er socialdemokratiske vælgere - der nu får lagt en ny fed befordringsafgift på for at komme til arbejde.

Igen er det bilisterne der skal holde for - oveni verdens i forvejen dyreste priser for at køre i bil. Politikerne har ingen hæmninger når det gælder om at flå bilisterne - som jo pr. definition åbenbart er både "rige" og uudtømmelige kilder til beskatning. FØJ.

  • 0
  • 0

Tjaa. hvad fordel får København ud af en betalingsring, når de største trafikproblemer er i bæltet omkring København, hvor den kollektive ikke fungere særlig godt på tværs af fingerene. Er det ikke bedre holde arbejdspladser i et område, hvor den kollektive er bedre.

  • 0
  • 0

........at nogen har læst den?

Og fakta bliver ikke forkerte af at du ikke kan lide dem.

Det er sgu' da en lille smule opmuntrende at der faktisk er politikere der lytter efter folk med forstand.

Eller mener maskinmesteren ikke at de folk IDA satte på opgaven havde forstand ?

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Det er sgu' da en lille smule opmuntrende at der faktisk er politikere der lytter efter folk med forstand.<<<<<<

Men så stopper enigheden også.

For krumspringene for at undgå den mest effektive energi kilde er det da påfaldende ikke klogt og at udskyde indførsels tidspunktet endnu mere, er da galimathias.

At tro at dette IDA foreslag kan gennemføres på 19 år fra nu af, er da utopi al den stund at ingen vil have vindmøller i baghaven og riget fattes penge fordi produktionerne flytter og det samme gør de højtudannede, når de er de eneste tilbage der betaler skat, fordi der ikke er arbejde til de mindre bogligt svage.

Tingene skal hænge sammen, hvis samfundet skal gøre det. Det lader til at Marie Antoinette ikke mistede livet i 1793, men at det lykkedes hende at flygte hertil og producere efterkommere....vi leger idylsamfund der vil fortsætte uendeligt....ligesom hun gjorde i sin elskede Hameau der var omgivet af Versailles hvor ingen så hvorledes og hvad der skete udenfor.

Du plejer at jo selv at jage utopier, og plejer ikke at lobhudle ting der ikke hænger sammen, men for at du talmæssigt bedre kan forstå det, da 19 nok er et forstort et tal for dig at operere med, så er det om 10011 år :o)

  • 0
  • 0

Igen er det bilisterne der skal holde for - oveni verdens i forvejen dyreste priser for at køre i bil.

Hvad koster det, at køre til københavn for en bilist?

Jeg bor ca. 15 km fra centrum, og med bus/tog, koster det 4 zoner, eller 48 kroner for en enkelt tur. Mon ikke, at det kan gøres billigere i bil?

  • 0
  • 0

Mon ikke, at det kan gøres billigere i bil?

  • det må vel især afhænge af, hvor og hvor [b]længe[/b] du vil ha' dytten [b]parkeret[/b] inden for voldene!?? :)
  • 0
  • 0

Jens,

Det tror jeg faktisk ikke at det kan, når man regner anskaffelse, drift og afgifterne med. Undertegnede arbejder i den modsatte retning og kører fra København til Vordingborg til job. På 11 år har jeg på det nærmeste slidt en bil op (572.000 km). Hvis prisen på bilen + de løbende statsafgifter, brændstof samt forsikringer (også med statsafgifter) og hele min tykke mappe med regninger for service og vedligeholdelse tælles sammen - får man sandsynligviis et slagtilfælde (så jeg har ikke lagt det sammen :-).

Og det blot for at kunne passe et arbejde med rimelige transporttider. ØV igen.

Men jeg er samtidig helt enig i, at prisen for den kollektive transport er alt - alt - alt for høj. Men det er ikke det samme som at mene, at bilisterne skal betale for den kollektive transport. Vi betaler vist rigeligt i forvejen.

  • 0
  • 0

Er det meningen vi alle skal flytte indenfor voldene?

Bor man i de dele af landet, der ikke er plastret til med offentlig trafik, må man have 2 biler for at få tingene til at hænge sammen.

Og var det for at den offentlige trafiknet var blevet udbygget, men nej det bliver skåret ned... Så man køber en gammel øse til at dække behovet for transport..

Det sædvanlige vås fra S, SF og Ø...

  • 0
  • 0

Det er et typisk forslag, der ikke holder til noget.

Det er jo efterhånden blevet bevist utallige gange, at man ikke får flere kunder i den offentlige transport ved at sænke prisen. Det kan godt være man får skræmt flere væk ved at hæve prisen, men det omvendte er ikke tilfældet.

Det er pisken, der skal til, hvis der skal flyttes bilister fra vejnettet over på andre transportformer. Og så var det da bedre at bruge pengene til at højne servicen og øje frekvensen på den kollektive trafik.

  • 0
  • 0

Jeg ville differentiere erhvervsskatterne, så det bliver dyrere at lægge arbejdspladser i København og billigere udenfor.

Så følger trafikken efter arbejdspladserne.

Ja - og så kan flere af os der har valgt at bo i København og arbejde (langt) udenfor - få lov til at betale når vi forlader byen for at komme på arbejde - og få lov til at betale igen - hvis vi gerne vil hjem til familien om aftenen.

Smart system! Godt tænkt! Men måske skulle man bare sælge hytten - og flytte på landet. Der er sikkert nogle kommuner udenfor København der vil være glade for skatteindtægten.

  • 0
  • 0

Ja, Allan. De 500.000 københavnere er en stor belastning for omegnens natur, når de kører ud og besætter vores natur, søer, strande, skove. Derfor arbejder jeg løbende på at københavnere skal betale for at parkere ved Furesøen, Dyrehaven, strandene, etc. så de millioner omegnens borgere lægger i Københavnske parkeringsafgifter kommer tilbage.

  • 0
  • 0

Derfor arbejder jeg løbende på at københavnere skal betale for at parkere ved Furesøen, Dyrehaven, strandene, etc. så de millioner omegnens borgere lægger i Københavnske parkeringsafgifter kommer tilbage.

Ved du hvad Henrik...? Det er fand'me en rigtig god ide!

Held og lykke med projektet :-)

  • 0
  • 0

Er det meningen vi alle skal flytte indenfor voldene?

Bor man i de dele af landet, der ikke er plastret til med offentlig trafik, må man have 2 biler for at få tingene til at hænge sammen.

Selv om der er 'plastret til' med offentlig trafik, tager det lang tid at komme rundt inden for M3. Frederiksberg (Zoo) - Buddinge Torv Ca 11km Bil ca 16 min Bus(2 stk - A og S ) ca 50 min (Rejseplanen)

  • 0
  • 0

En af debatdeltagerne klynker over at det er - aah - saa dyrt at pendle frem og tilbage mellem Koebenhavn og Vordingborg hver eneste dag. Men hvad saa med at finde et tilsvarende job i Koebenhavn ? Det burde vel vaere muligt - mens det modsatte nok kunne varer mere problematisk. Og - helt aerligt - er saa lang en deglig pendling en smart adfaerd set ud fra et ressource- og CO2-udlednings-perspektiv ?

  • 0
  • 0

I 1980 kostede en liter benzin omkring 4 kroner (med forbehold for at jeg ikke husker helt rigtigt) og i dag er prisen tredoblet til ca 12 kroner d.v.s. en stigning paa 200 procent.

I 1980 kostede et gult 3-zoners rabatkort i Hovedstadsomraadet 20 kroner, og i dag er prisen 130 kroner, d.v.s. en stigning paa 550 procent.

Oehhhhh - hvem er det, som egentlig "har holdt for" - jeg spoerger bare....

  • 0
  • 0

Det er simpelthen ikke rimeligt altid at bruge kontantbilletprisen, når man skal sammenligne hvad det koster at køre med den kollektive trafik. Kontantbilletter bruges kun af folk der sjældent rejser med kollektiv trafik. I så fald skal du sammenligne det med at køre i taxa, som jo er produktet til folk der sjældent kører i bil.

En 4-zoners kontantbillet koster 48 kr, men er du pendler køber du vel et 4-zoners månedskort til 585 kr. Et periodekort bruges i gennemsnit til 50 ture om måneden, og dermed koster turen 11,70 kr.

Hvis vi skal sætte det op systematisk, så koster de forskellige produkter for den nævnte rejse på 15 km / 4 zoner:

Kontantbillet (4 zoner): 48 kr Taxa (15 km, pris fra www.taxinord.dk): 237 kr

Pendlerkort, 4 zoner: 11,70 Gennemsntisbil (15 km, Statens takst 3,67 kr/km): 55,05 kr. Minibil, f.eks. Opel Corsa, 1.3 Ecoflex (FDM, 2,70 kr/km): 40,5 kr

Så kollektiv trafik ER altså billigere, uanset hvordan du vender og drejer det. At det så i de fleste tilfælde tager længere tid og er mere ufleksibelt end at tage bilen, det kan vi godt blive enige om.

  • 0
  • 0

For nogle aar siden eksisterede 51-aars-reglen inden for A-kasse-omraadet, d.v.s. at hvis man var fyldt 51 aar, saa kunne man faa dagpenge i 9 aar indtil efterloensalderen. Og reglen eksisterede selvfoelgelig fordi man efter 50 aars alderen er doemt "ude" af arbejdsmarkedet hvis ikke at man kan traekke paa et personligt netvaerk.

I dag er dagpengeperioden forkortet til to aar - d.v.s. at den for 51-aarige var 350 procent hoejere for faa aar siden. Men er bilpriserne i samme periode steget med 350 procent - jeg spoerger bare.

Saa hvem har egenlig "hioldt for" - er det bilisterne eller de arbejdsloese ?

  • 0
  • 0

Jamen, så vil jeg da håbe, at der også sættes ressourcer af til længere åbningstider i daginstitutioner, når vi nu alle skal over i overfyldte ineffektive offentlige transportløsninger, som på ingen måde kan eller i fremtiden vil kunne være lige så tidsmæssigt effektive som individuel biltransport.

  • 0
  • 0

En af debatdeltagerne klynker over at det er - aah - saa dyrt at pendle frem og tilbage mellem Koebenhavn og Vordingborg hver eneste dag. Men hvad saa med at finde et tilsvarende job i Koebenhavn ? Det burde vel vaere muligt - mens det modsatte nok kunne varer mere problematisk. Og - helt aerligt - er saa lang en deglig pendling en smart adfaerd set ud fra et ressource- og CO2-udlednings-perspektiv ?

Der tager du helt fejl - jeg klynker overhovedet ikke men konstaterer blot, at sådan er det altså. Og det med et finde et tilsvarende job i København - tror du virkelig at det er så nemt når man er i pensionsalderen?

Men det er da helt rigtigt, at man kunne spare en del CO2 ved at melde sig i arbejdsløshedkøen i stedet.

Læs i øvrigt indlægget fra Morten Kølby, der vel klart dokumenterer hvad det koster at køre i bil i forhold til til den kollektive trafik.

Hvor er det egentlig nemt at være "hellig" - når man ikke selv har behov for en bil for at kunne passe et arbejde.

  • 0
  • 0

Helt ærligt, er det jo et personligt valg at køre med bil på arbejde, det tager ca. en time med de hurtigste tog fra københavn til Vordingborg, så hvis man finder det for dyrt, eller på anden måde problematisk at køre bil er der jo ingen der tvinger en.

  • 0
  • 0

Hvis vi skal sætte det op systematisk, så koster de forskellige produkter for den nævnte rejse på 15 km / 4 zoner:

Pendlerkort, 4 zoner: 11,70 Gennemsntisbil (15 km, Statens takst 3,67 kr/km): 55,05 kr. Minibil, f.eks. Opel Corsa, 1.3 Ecoflex (FDM, 2,70 kr/km): 40,5 kr

Så kollektiv trafik ER altså billigere, uanset hvordan du vender og drejer det. At det så i de fleste tilfælde tager længere tid og er mere ufleksibelt end at tage bilen, det kan vi godt blive enige om.

Hvis kollektiv trafik modtager omkring en krone per personkilometer i snit og vi antager at de fordømte pendlere er dem der koster kassen i leje af tog og dyr strøm så skal der vel adderes 2 kroner per km altså 41,70 for offentlig og ca 20 kr i egen bil da biler og benzin koster tre gange så meget i landet som ud af landet..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten