Pendlerkort til mobilen overhaler rejsekortet med flere år

Som det første selskab herhjemme har Sydtrafik udviklet en app til mobiltelefoner, som kan erstatte bus- og togpendlernes månedskort.

Pendlerkortet bygger oven på den mobil-app, som Sydtrafik i forvejen har til enkeltbilletter. Pendlerfunktionen har kostet 200.000 kroner at udvikle, som kommer oven i prisen for den eksisterende app og SMS-billetter. Tilsammen løber investeringen op i 2,7 millioner kroner.

Med sit mobile pendlerkort overhaler Sydtrafik ikke blot hovedstadsområdet, hvor der alene i busserne er otte gange så mange passagerer som i det sydjyske. Pendlerkortet til mobiltelefon kan også præstere mere end det milliard-dyre og fire år forsinkede rejsekort.

Læs også: Ekspert: Rejsekortet bliver overhalet af apps til mobilen

Sydtrafiks pendlerkort til mobilen giver nemlig adgang til et ubegrænset antal rejser, og det kan rejsekortet ikke håndtere før i 2014.

»20 procent af vores kunder er faste pendlere, og for dem er det virtuelle periodekort til smartphone en oplagt mulighed. Samtidig forventer vi også at kunne tiltrække nye kunder. Alle mennesker har efterhånden deres mobiltelefon med overalt og er samtidig vant til at købe varer via nettet,« siger afdelingsleder Troels Keilgaard, Sydtrafik.

»Vi dækker et landområde, hvor der kan være langt til et kortsalgssted. Med en mobiltelefon kan folk købe billet, hvor end de opholder sig,« tilføjer han.

Læs også: Movia: Pendlerkort kommer først som mobil-app

Troels Keilgaard understreger, at trafikselskabet også har færre udgifter til sin mobil-app end til papirbilletter.

Kunderne behøver ikke at frygte at miste deres periodekort, hvis telefonen f.eks. går i stykker. Mobil-app'en fungerer ved at lagre billetten på en server, ikke lokalt på telefonen.

For pendlere er den sydjyske app endda smartere, end rejsekortet nogensinde bliver. Når periodekortene i hele landet i 2014 overgår til rejsekort, skal pendlere nemlig have to kort, hvis de vil rejse ud af det område, som periodekortet dækker. Sådan en rejse kan ikke håndteres på ét enkelt rejsekort.

Læs også: Leder: Rejsekortet er mit, dit og ingens ansvar

Med mobiltelefonen er det smartere, for her kan pendlerne nøjes med en tillægsbillet. Det betyder, at en pendler, som f.eks. har månedskort til strækningen mellem Esbjerg og Ribe, men en dag skal til Tønder, blot kan købe en tillægsbillet fra Tjæreborg til Tønder.

»Så har man bare to billetter på mobiltelefonen, som man viser kontrolløren,« siger Troels Keilgaard.

Derfor er det oplagt at spørge, hvad rejsekortet giver for sine milliarder af kroner i investering og løbende drift, som ikke kan klares med mobiltelefonen.

Læs også: Ejerne skændes om millionregning for rejsekort

Det første, Troels Keilgaard svarer, er data om, hvor kunden har rejst. Dem kan trafikselskaberne bruge til planlægning og til at afregne indbyrdes.

Det kan kunden vel være ligeglad med?

»Det er rigtigt,« siger Troels Keilgaard og tilføjer, at han alligevel regner det som en fordel. Dernæst tilføjer han, at rejsekortet også giver adgang til tog og busser i hele landet, mens trafikselskaberne ikke har koordineret deres mobil-apps.

»Desuden giver det en billet til dem, som ikke har en smartphone med, f.eks. børn,« siger Troels Keilgaard.

Læs også: Nyt slag mod rejsekort: Fyn og Midtjylland står over

Sydtrafik er som det sidste selskab, der har tilsluttet sig rejsekort, ved at rulle det ud nu og har lige startet prøvedrift i busserne i fire byer. Først ved udgangen af 2013 vil rejsekortet dække hele Sydjylland.

Tre steder i landet, på Fyn, Bornholm og i Midtjylland, har de regionale trafikselskaber valgt at sige nej tak til rejsekortet, fordi det er dyrere end deres nuværende billetsystemer.

På Sjælland har Movia beregnet, at rejsekort giver tre gange så store udgifter for selskabet som papirbilletter, klippekort og papmånedskort.

Læs også: Rejsekortet er tre gange dyrere for trafikselskaberne end klippekort

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var da også det mindste man kunne forlange for en pris der er x1000. Det er sagt så mange gange før at det gør ondt, men - latterlig satsning og investering i teknologi som bliver mere og mere forældet + brugeroplevelesen er jo gak! Det at man skal tjekke ud er én ekstra handling som bare ikke er OK for noget der har kostet milliarder.

  • 0
  • 0

Jeg vil også mene at mobilbillet er meget smartere end rejsekort. Det skal bare også fungere på ikke-smartphones. Dvs. f.eks. ved at man køber mobilbilletten på Internettet og sender den til sin mobiltelefon. Så kan det fungere på hvilken som helst mobiltelefon. Og mister man sin telefon eller den går i stykker, kan man gå ind og sende billetten (eller periodekortet) til sin mobil igen - så længe billetten stadig er gyldig.

Jeg vil ikke have rejsekort. Hvis jeg skal rejse med tog køber jeg billetten via rejseplanen.dk som jeg jeg "altid" har gjort og printer billetten selv. Næste gang jeg skal have et klippekort til bussen, kan det godt være jeg bliver nødt til at overveje mobilbillet, hvis ikke jeg alligevel skal ind til et sted i nærheden af banegården.

  • 0
  • 0

[quote]

Det er en af de største udfordringer for Rejsekortet, at det skal anvendes af forskellige selskaber.

Hvori består den udfordring ? [/quote]

.. og hvor stor en del af det massive beløb som systemet koster skyldes afregningen blandt selskaberne? Jeg har på fornemmelsen at det er en skræmmende stor andel, som jo må tørres af på kunderne.

  • 0
  • 0

Først købte/ udviklede SYDTRAFIK et digitalt klippekort, der virkede og så købte/udviklede de et mobiltelefonbilletsystem. Hvad betyder dette? Det må betyde at de tænker sig om, inden de køber/ udvikler et produkt. Hvilket så absolut ikke kan påstås om DSB og Movia.

  • 0
  • 0

Hvis følgende står til troende: "Med mobiltelefonen er det smartere, for her kan pendlerne nøjes med en tillægsbillet. Det betyder, at en pendler, som f.eks. har månedskort til strækningen mellem Esbjerg og Ribe, men en dag skal til Tønder, blot kan købe en tillægsbillet fra Tjæreborg til Tønder."

Så er dette produkt da heller ikke særlig smart.

Hvorfor skal der betales dobbelt pris for at rejse mellem Tjæreborg og Ribe, på turen til Tønder?

  • 0
  • 0

[quote][quote] Det er en af de største udfordringer for Rejsekortet, at det skal anvendes af forskellige selskaber.

Hvori består den udfordring ? [/quote] .. og hvor stor en del af det massive beløb som systemet koster skyldes afregningen blandt selskaberne? Jeg har på fornemmelsen at det er en skræmmende stor andel, som jo må tørres af på kunderne.[/quote]

Det er ikke nogen udfordring, det er bare idiotisk kassetænkning på grund af politisk inkompetence.

Det ville tage folketinget meget få timer at løse det problem med en lov der fastslår at vi kun har landsdækkende rejsehjemmel i offentlig trafik og at afregningen er efter luftlinie med chokepoints på de store broer.

  • 0
  • 0

Hvis følgende står til troende: "Med mobiltelefonen er det smartere, for her kan pendlerne nøjes med en tillægsbillet. Det betyder, at en pendler, som f.eks. har månedskort til strækningen mellem Esbjerg og Ribe, men en dag skal til Tønder, blot kan købe en tillægsbillet fra Tjæreborg til Tønder."

Så er dette produkt da heller ikke særlig smart.

Hvorfor skal der betales dobbelt pris for at rejse mellem Tjæreborg og Ribe, på turen til Tønder?

Jeg regnede med at det var en skrivefejl og at tillægsbilletten er fra Ribe til Tønder?

  • 0
  • 0

[quote] Det er en af de største udfordringer for Rejsekortet, at det skal anvendes af forskellige selskaber.

Hvori består den udfordring ? [/quote]

Udfordringen er ikke teknisk. den er politisk.

At navigere det hajfyldte farvand mellem regioner, politikere, folketing, udbudsregler, små fyrstedømmer, DSB's ledelse, og hvad der ellers er af stakeholders uden forstand på eller interesse for hvad der kan lade sig gøre er en opgave der er så monumental at det næsten er umuligt at løse den. Et hav af magtfulde personer og organisationer med hver deres, ofte modsatrettede, interesser.

Det er her det reelle problem for rejsekortet ligger.

De fleste velfunderede ingeniører ville sagtens kunne udtænke og implementere et fornuftigt og velfungerende system der er meget bedre end rejsekortet, men kun Henry Kissinger ville nogensinde kunne få den politiske kabale til at gå op uden at vælte omkuld.

  • 0
  • 0

[quote][quote] Det er en af de største udfordringer for Rejsekortet, at det skal anvendes af forskellige selskaber.

Hvori består den udfordring ? [/quote]

Udfordringen er ikke teknisk. den er politisk.

At navigere det hajfyldte farvand mellem regioner, politikere, folketing, udbudsregler, små fyrstedømmer, DSB's ledelse, og hvad der ellers er af stakeholders uden forstand på eller interesse for hvad der kan lade sig gøre er en opgave der er så monumental at det næsten er umuligt at løse den. Et hav af magtfulde personer og organisationer med hver deres, ofte modsatrettede, interesser.

Det er her det reelle problem for rejsekortet ligger.

De fleste velfunderede ingeniører ville sagtens kunne udtænke og implementere et fornuftigt og velfungerende system der er meget bedre end rejsekortet, men kun Henry Kissinger ville nogensinde kunne få den politiske kabale til at gå op uden at vælte omkuld.

[/quote]

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre.

Mobilpendlerkortet er jo netop udviklet af EN af stakeholderne, med EN pengekasse, og EN politisk struktur. Derved er det meget lettere og billigere at udvikle. Men det virker jo så også kun i deres eget lille kongerige, og er ikke kompatibelt med resten af landet.

Og det faktum at de indførerer dette mobile pendlerkort, er jo netop en kniv i ryggen på selve rejsekortet. Og derved demonstreres med alt tydelighed hvor svært de må være at styre et sådanne projekt, med de mange politiske dagsordener.

Problemerne er helt klart på de politiske plan.

  • 0
  • 0

[quote][quote] Det er en af de største udfordringer for Rejsekortet, at det skal anvendes af forskellige selskaber.

Hvori består den udfordring ? [/quote]

Udfordringen er ikke teknisk. den er politisk.

At navigere det hajfyldte farvand mellem regioner, politikere, folketing, udbudsregler, små fyrstedømmer, DSB's ledelse, og hvad der ellers er af stakeholders uden forstand på eller interesse for hvad der kan lade sig gøre er en opgave der er så monumental at det næsten er umuligt at løse den. Et hav af magtfulde personer og organisationer med hver deres, ofte modsatrettede, interesser.

Det er her det reelle problem for rejsekortet ligger.

De fleste velfunderede ingeniører ville sagtens kunne udtænke og implementere et fornuftigt og velfungerende system der er meget bedre end rejsekortet, men kun Henry Kissinger ville nogensinde kunne få den politiske kabale til at gå op uden at vælte omkuld.

[/quote]

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre.

Mobilpendlerkortet er jo netop udviklet af EN af stakeholderne, med EN pengekasse, og EN politisk struktur. Derved er det meget lettere og billigere at udvikle. Men det virker jo så også kun i deres eget lille kongerige, og er ikke kompatibelt med resten af landet.

Og det faktum at de indførerer dette mobile pendlerkort, er jo netop en kniv i ryggen på selve rejsekortet. Og derved demonstreres med alt tydelighed hvor svært de må være at styre et sådanne projekt, med de mange politiske dagsordener.

Problemerne er helt klart på de politiske plan.

  • 0
  • 0

[quote] Det er en af de største udfordringer for Rejsekortet, at det skal anvendes af forskellige selskaber.

Hvori består den udfordring ? [/quote]

Det er da verdens nemmeste problem at løse, hvorfor i alverden har lilleput Danmark hundrede trafikselskaber. Slå dem samme til et og problemet eksisterer ikke mere.

  • 0
  • 0

brugeroplevelesen er jo gak! Det at man skal tjekke ud er én ekstra handling som bare ikke er OK for noget der har kostet milliarder.

Jeg ved snart ikke.. Du behøver ikke længere tænke på at købe billet, hvorfra eller hvortil, hvornår eller noget som helst. Check in/hop på transportmidlet, hop af/check ud.

At deres automatiske optankning nu to gange har fejlet for mig er en anden historie...

  • 0
  • 0

Men det virker jo så også kun i deres eget lille kongerige, og er ikke kompatibelt med resten af landet.

Det virker nu knap nok i deres eget lille kongerige.

PÅ TRODS AF, at DSB og trafikselskaberne har et billetsamarbejde, kan jeg ikke bruge Sydtrafiks mobilløsning i et DSB-tog på en rejse inden for et af Sydtrafiks takstområder.

Og...:

PÅ GRUND AF, at DSB og trafikselskaberne har et billetsamarbejde, kan jeg ikke bruge DSB's egen mobilløsning i et DSB-tog på en rejse inden for et af Sydtrafiks takstområder.

Summa summarum: Jeg kan ikke bruge nogen form for mobilløsning i et DSB-tog på en rejse inden for et af Sydtrafiks takstområder.

Måske jeg skulle kaste mig ud i at anskaffe et rejsekort. Det er ikke så svært. Da jeg skulle have et til datteren, skulle jeg såmånd bare fotografere og uploade to slags legitimation sammen med et billede af hende samt udfylde nogle få snese felter med diverse information. Og bagefter skulle jeg kun vente 5 dage på at få lov at ringe til DSB for at ordne betalingen over telefonen. Jeg kunne jo naturligvis ikke betale online, og de skulle i øvrigt lige have tid til at køre min bestilling gennem (IT-?)systemet, før jeg måtte henvende mig.

Til sammenligning gik jeg her i Guangzhou hen til en skranke i metroen, gav dem 70 kineserkroner og fik et rejsekort, der virker til alt offentlig transport her i området, vistnok inkl. taxi. Og hver gang det er ved at være tomt, fylder jeg penge på i en Seven Eleven.

  • 0
  • 0

[/quote] Det virker nu knap nok i deres eget lille kongerige.

PÅ TRODS AF, at DSB og trafikselskaberne har et billetsamarbejde, kan jeg ikke bruge Sydtrafiks mobilløsning i et DSB-tog på en rejse inden for et af Sydtrafiks takstområder.

Og...:

PÅ GRUND AF, at DSB og trafikselskaberne har et billetsamarbejde, kan jeg ikke bruge DSB's egen mobilløsning i et DSB-tog på en rejse inden for et af Sydtrafiks takstområder.

[/quote]

Sydtrafik´s mobilapp kan godt bruges i DSB tog inden for et (der er 3 områder) Sydtrafikstakst område, kører man mellem Sydtrafikstakst områderne eller kører man ind i et andet trafikselskabstakts område kan man bruge DSB,s mobilløsning.

  • 0
  • 0

Sydtrafik´s mobilapp kan godt bruges i DSB tog inden for et (der er 3 områder) Sydtrafikstakst område

Da jeg for nogle måneder siden undersøgte det, kunne jeg hos Sydtrafik kun finde en SMS-billetløsning. Den var gyldig i Arrivas tog, men ikke i DSB's tog.

Det er da fint, at Sydtrafik nu har lukket hullet med en mobilapp, som også er gyldig i DSB's tog.

Det ændrer bare ikke på, at det er himmelråbende forkert, at man har et billetsamarbejde, hvor jeg flere gange har måttet konstatere, at billetsamarbejdet forhindrede mig i at købe min rejsehjemmel nogenlunde nemt hos DSB, når jeg skulle med et DSB-tog. Man kan heller ikke trække klippekort til DSB-rejser inden for et takstområde i DSB's automater.

  • 0
  • 0

Jeg syntes at det er mere bekymrende at man ikke kan få prisen oplyst inden rejsen starter, så man har penge nok på sin konto. Man risikere at stå mellem to transport udbydere uden mulighed for at komme videre!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten