Pendlere opgiver toget
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Pendlere opgiver toget

Slidte skinner. Forsinkelser, man kan sætte uret efter. Udtjente togvogne, hvis ydre bliver dekoreret med nye farver, mens indmaden fortsat skramler og hviner.

Pendlerne fra provinsbyerne nær København har måttet finde sig i meget fra de danske statsbaner i de seneste år. Nu kan utilfredsheden ses i antallet af solgte periodekort til hovedstadsområdet fra 2002 til 2006.

På strækningerne fra Næstved, Nykøbing Falster, Vordingborg, Holbæk og Haslev er salget af pendlerkort raslet ned. Kun fra Ringsted er der noteret en stigning.

Kundeflugten sker til trods for, at flere folk drager til hovedstaden for at passe deres arbejde eller studie.

Det fremgår af et svar, som transportminister Flemming Hansen (K) har givet til den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke.

Vild kundeflugt fra kollektiv trafik

Tallene viser, at 1192 pendlere fra Haslev til hovedstaden har droppet toget i de seneste fire år. For Næstved er nedgangen oppe på 844 personer. Ringsted, der står for den eneste fremgang, bidrager med 570 personer.

Magnus Heunicke kalder opgørelsen alarmerende og kræver, at fornyelsen af skinner og signaler bør ske hurtigere, end regeringen har tænkt sig.

»Tænk, at man som pendler vælger at sidde i kø på motorvejen i stedet for at tage toget. Det gør man kun, fordi der er store problemer med togene,« siger han til Ritzaus Bureau.

Forsinkede IC4-toge skaber domino-effekt

En af årsagerne er de forsinkede IC4-toge. Det var nemlig planen, at regionaltrafikken skulle have nydt godt af IC3-togene, når IC4-togene kom på skinnerne.

Flemming Hansen erkender problematikken og pointerer, at regeringen har afsat penge til en fuld genopretning af skinnenettet i hele landet.

»Der er ingen tvivl om, at DSB generelt mister kunder på de strækninger, der har været hårdest ramt af kvalitetsbrist eller kvalitetsforringelser som følge af eksempelvis sporarbejder eller fortsat betjening med ældre togtmateriel,« skriver han i sit svar til Magnus Heunicke.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man begynder efterhånden at tvivle på, hvorvidt regeringen rent faktisk ønsker at få den offentlige transport til at fungere..Der er jo overordentlig mange penge at tjene på at folk kører bil og pumper afgifter i statskassen. Godtnok at det kun overordnet at det giver indtægt, hvis ikke man regner afledte omkostninger ved tabt arbejdstid/afslapning, men det er nærliggende at tro, at staten spekulerer i et forhøjet personligt brændstofforbrug (og vægtafgifter etc.) /Jakob 

  • 0
  • 0

Man kunne også nævne reparationer, der bliver udført på tidspunkter, hvor togene stadig er i drift.  Man gør klogt i at tjekke, at S-togene kører normalt om aftenen eller i weekenden, ellers ender man hurtigt med at komme 20 minutter for sent.  Og tror I DSB søger for at www.rejseplanen.dk bliver opdateret med oplysninger om disse ændringer?  For så er I for naive.Det er som om banesturelsen og DSB ikke tænker som kunderne.  Det er som om DSB tror, folk bare kan komme 20 minutter for sent, når nu de kører med offentlige transportmidler.  Hvem har tid til at tjekke flere web-sites før man tager afsted?  Hvad hvis man skal videre med en bus, der kører en gang i timen?  Hvad hvis man skal til et vigtigt møde?De repearationer om aftenen og i weekenden giver med rette et billede af at man ikke kan bruge togene, hvis man vil frem til tiden.

  • 0
  • 0

Los Angeles havde i sin tid et lokalt togsystem. Dette togsystem blev  dårligt vedligeholdt, og følgeligt svigtet af pendlerne. Aktionærerne valgte at nedlægge det. Aktionærerne var (du har måske gættet det)  automobilindustrien.Med risiko for at blive misforstået: Man behøver ikke at have forstand på jernbanetrafik for at få togene til at overholde en køreplan. Det drejer sig om motivering. Italien havde på et tidspunkt en leder der kunne motivere, og han var vist ikke for klog.  

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten