Pendlere bliver tvunget til to rejsekort

Mange af kernekunderne i den offentlige transport, pendlerne, skal have to forskellige rejsekort, når de nuværende månedskort af pap erstattes med elektroniske billetter.

Det står klart, efter at Rejsekort A/S for første gang har fortalt om en del tankerne bag periodekort på rejsekortet. Det gjorde selskabet, der er ejet af bus- og togselskaberne, på et møde for Folketingets Transportudvalg i for nylig.

Rejsekortet er fra starten ikke konstrueret til at give adgang til en ubegrænsede mængde af rejser på en given strækning i en bestemt periode, sådan som dagens månedskort gør. Derfor kommer pendlerne først på rejsekort i 2014.

Til den tid skal de til gengæld administrere to rejsekort, hvis de af og til vil rejse uden for det område, hvor periodekortet gælder.

»Pendlere kan fortsat tilbydes budgetsikkerhed, men skal ofte have to rejsekort,« lyder det i konklusionen på oplægget til politikerne.

Læs også: Rejsekort-cirkus: Tag på stationen for at skifte kreditkortnummer

Desuden må pendlerne vinke farvel til tillægsbilletterne. De illustreres bedst med et eksempel:

En pendler har periodekort fra Roskilde til København, men skal en dag fra København helt til Ringsted. I dag køber pendleren en tillægsbillet fra Roskilde til Ringsted i København og benytter den sammen med periodekortet. Det bliver umuligt med rejsekortet.

Her vil pendleren tværtimod få en bøde, hvis kortet bliver kontrolleret mellem Ringsted og Roskilde. Og startgebyret, i dag 50 kroner, vil ikke blive tilbagebetalt, når pendleren forsøger at tjekke ud i Ringsted.

I stedet skal rejsen betales med et helt andet rejsekort. Og hvis pendleren vil benytte perioderejsekortet mellem København og Roskilde, så skal han først tjekke ind med periodekortet i København.

Læs også: Derfor får vi rejsekort, men ikke Polsag

I Roskilde skal han springe ud af toget, tjekke ud med periodekortet og tjekke ind med sit alternative rejsekort, som der også skal tjekkes ud med i Ringsted. Dermed ryger også muligheden for at gøre brug af den mængderabat, som de mange pendlerture ellers berettiger til.

Mængderabatten på perioderejsekortet kan derimod godt bruges, hvis rejsen starter uden for de faste pendlerzoner.

*Direktør Bjørn Wahlsten, Rejsekort A/S, på en skala fra ét til ti, hvor smart synes du så selv, at det er? *

»Det har jeg ingen kommentarer til, før jeg kender den endelig løsning.«

Rejsekort-direktøren henviser til, at bus- og togselskaberne skal afgøre, nøjagtigt hvilke betingelser og funktioner de kommende periode-rejsekort får.

Læs også: Sort snak fra Rejsekort A/S om kontoudtog, der ikke stemmer

Bjørn Wahlsten påpeger, at rejsekortet fra starten slet ikke skulle indeholde et periodekort. I stedet skulle mængderabatten gøre priserne attraktive over for pendlerne. Periodekortet er kommet til senere, og nu har Rejsekort A/S bestilt den programkode, som er nødvendig, hos leverandøren af systemet, franske Thales.

Men tillægsbilletterne er ikke med. Det skyldes ifølge Bjørn Wahlsten, at det vil kræve flere beregninger samt læsninger på og skrivninger til rejsekortet. Derfor vil det blive for langsomt at tjekke ud.

»Ekspeditionstiden bliver længere end de 250 millisekunder, som vi har som krav til at tjekke ud og ind. Det vil betyde, at passagerne risikerer kø for at tjekke ud, eller at de fjerner deres kort, inden transaktionen er færdig, med fejl til følge,« siger han.

Læs også: Rapport: Umuligt at gennemskue rejsekortets billetpriser

»Vi ønsker ikke væsentlig længere transaktionstider,« tilføjer direktøren.

Bjørn Wahlsten understreger, at det ikke alle steder i landet er muligt at købe en tillægsbillet med rabat til et periodekort.

»Det er en københavner-regel. Periodekort fungerer meget forskelligt hos forskellige trafikselskaber i landet. Det bliver meget tydeligt med rejsekort,« siger han.

»Rejsekort giver ændringer fra dagens situation. Det medfører en lang række fordele, men også nogle ulemper,« lyder det fra Bjørn Wahlsten.

Han vurderer, at et almindeligt rejsekort med rabat for mange rejser kan vise sig at være en fordel for mange pendlere. Sådan har det været for mange pendlere fra Vest- og Sydsjælland til København indtil videre, fordi DSB har ydet store mægnderabatter til rejsekort.

Læs også: Rejsekort: Kør landet rundt for en 50'er

Betalingskorteksperten Henning N. Jensen fra firmaet Pluscon, som har fulgt projektet tæt, vil ikke kritisere selve det faktum, at pendlere skal have to rejsekort.

»Rejsekortet blev aldrig lavet for kernekunderne. Det er en afløsning for enkeltbilletter og titurskort. Det begynder at afsløre sig stille og roligt,« siger han.

»For kunderne virker det besynderligt, at de skal starte med to plastickort i stedet for ét, når vi indfører et nyt billetsystem, men jeg er ikke vildt overrasket,« tilføjer han.

»Der er så mange kombinationer i den offentlige transport, at ingen har haft fuldt overblik over dem. De dukker alle sammen op til overfladen nu med rejsekortet,« lyder det fra Henning N. Jensen.

Læs også: Kernen i rejsekortet: Et 11 år gammelt styresystem

En af de politikere, som har kæmpet for at få et periodekort på rejsekortet, er Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen. Det skyldes blandt andet, at pensionister, som i dag har særlige periodekort, i folkemunde kaldet mimrekort, i nogle tilfælde står til prisstigninger på flere hundrede procent.

»Det er ikke elegant, hvis pendlerne skal have to rejsekort. Men det er vigtigt, at vi bevarer de billige periodekort, og så må vi forsøge at luge uhensigtsmæssighederne ud hen ad vejen,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Transportministeren blev fornylig spurgt om, hvordan det kan være, at Oystercard i London fungerer upåklageligt, så selv turister på e par dages besøg, har glæde af kortet, og uden at skulle betale ekstra. Svar: Fordi der i London kun er én trafikkøber, mens der i DK er en vrimmel af små kongeriger. Tydeligere kan det ikke siges, at det er de mange kokke, der er med til at fordærve maden. Om ministeren så vil tage konsekvensen deraf...tja? Man kan da håbe.

  • 1
  • 0

Citat start : 'Direktør Bjørn Wahlsten, Rejsekort A/S, på en skala fra ét til ti, hvor smart synes du så selv, at det er? '

»Det har jeg ingen kommentarer til, før jeg kender den endelig løsning.«

Citat slut.

Direktøren kan/vil/ønsker end ikke forholde sig til et konkret og faktuelt spørsmål omkring hans 'eget' rejsekort - har manden de korrekte kompetancer til at varetage jobbet - tvivlen begynder ihvertfald at nage...

  • 1
  • 0

Endnu en gang har staten brændt milliarder af på noget der gør det endnu mere besværligt og dyrt at være dansker. For ikke nok med at vi får en ringere service, nu skal vi også betale de mer omkostninger det har været at få en ringere service. Kortet viser sig ikke at kunne mere en de kort der bruges i FynBus og Sydtrafik, men de er bare 10 gange svære at bruge og dyrere i brug. Så smid venligst skramlet samme vej som IC4. Herefter fyr samtlige af de idioter, der bruger løs af statenspenge, som om det var deres egne lommepenge der konstant bare kan plukkes fra træerne.

  • 0
  • 0

Lige det her er jo ikke Wahlstens skyld. Han skal levere et rejsekort til trafikselskaberne og så kan han jo ikke samtidigt kritisere dem offentligt for ikke at have forenklet takststrukturen først.

  • 0
  • 0

Det må alt andet lige være lettere at lave et kort, hvor man ikke skal tjekke ud af bussen, men kun ind. Her behøver systemet jo blot trække £1,10 på kortet, og ikke bekymre sig om zoner eller gps-koordinater. Mon de danske pendlere vil finde sig i, at der er fast pris på en busrejse uanset, om man blot kører med til næste stoppested, eller om man kører hele rutens længde, fx. på tværs af byen - en rejse på op til et par timer i London?

Desuden er den danske taktstruktur jo så indviklet, og som artiklen nævner, med forskellige vilkår for de enkelte billettyper, fx. tillægsbilletter. Jeg havde fx aldrig hørt om den "københavner"-regel, at man får samme rabat på en tillægsbillet, som man har på sit periodekort, når tillægsbilletten købes oveni periodekortet. Sådan fungerer det ikke her hvor jeg bor.

Mvh. MM

  • 0
  • 0

Jeg ville tage bussen til arbejde forleden - fordi vi skulle på firmaudflugt. En enkeltbillet på rejsekort ville koste kr. 26,- mens en enkeltbillet købt ????? ville koste kr. 48,- . Hvor kan man købe billet før kl. 7 om morgenen - ikke her hvor jeg bor. Klippekort er afskaffet, så det kan heller ikke benyttes mere. Og hvis jeg ville have rejsekort til de få gange om året, hvor jeg bruger off. transport skal jeg have en konto, hvor der altid skal stå kr. 50,- for at jeg kan komme med, også når jeg skal hjem fra firmaudflugten. Får man renter af sit indestående? eller har udbyderen bare pengene fra alle indskyderne at stå til eget brug? Jeg opgav at tage bussen - det er for besværligt og dyrt for os, der kun lejlighedsvis vil benytte os af off. transport.

  • 0
  • 0

MM: københavnerreglen er, hvis man har månedskort til zone 1-4 og har en rejse fra zone 1-5 kan man nøjes med at købe en enkelt zone (til normal pris) ved rejsens begyndelse i zone 1.

  • 0
  • 0

tak for info. Sådan forstod jeg den ikke ud fra artiklen. Men sådan fungerer det nu også i Århus - i hvert fald i praksis. Om det er korrekt i forhold til reglerne ved jeg ikke.

  • 0
  • 0

Hvorfor skal pendlerne så overhovedet over på Rejsekort? Hvis papkortet blot erstattes af plastik, så er det eneste jeg kan se en forringelse for pendlerne, eftersom de fremover skal tjekke ind/ud ved hver evig eneste rejse - det er da ikke på den måde man får flere kunder i biksen. Eller har jeg misset noget?

Næ tak, lad os beholde vores pap, som blot skal vises på forlangende!

  • 0
  • 0

Fadæse er vel et mildt udtryk for Rejsekortet. Skal det have en plads må det kunne håndtere flere aktører.

Som på så mange andre områder (sygehuse f.eks) er DK ret lille. Alligelvel skal vi have rigtig mange til at bestemme. Det kan kun betyde at alt bliver meget dyre, forkerte beslutninger bliver taget og alt bliver mere besværligt end nødvendigt.

Tag nu konsekvensen og lav et trafikselskab for HELE Danmark. Regionerne sidder og fedter med noget som de alligevel ikke har mulighed for at styre (= de har stort set ingen indflydelse på økonomien) og samspillet mellem de enkelte trafikoperatører er for dårligt.

Men selvfølgelig - der ryger nogle gode ben i diverse bestyrelser og det er skidt for dem som skal have et godt ben på deres gamle dage i diverse partiforeninger!

  • 0
  • 0

Hvorfor dælen pendlere ikke bare får et "almindeligt" personligt rejsekort - der blot selv er klar over pendlerruten forstår jeg ikke.

Så vil de ikke skulle tjekke ind/ud til dagligt, men bliver det kontrolleret under vejs giver kortet et "fra A til B" eller "Zoner X, Y, Z".

Skal pendlere så længere, tjekker de ind/ud som almindelige kunder (som i dag, hvor man skal huske tillægsbiletten) og så skal deres fancy backbone system udregne tillæget korrekt?

Og så kunne de evt. summere ens tillæg per måned, og tilføje det til PBS'en der betaler kortet den følgende måned - rent faktisk gøre det lettere for folk.

  • 0
  • 0

Ud og ind i toget igen, suk, og i øvrigt måske 300 meter hen ad perronen, hvor der er i forvejen er kø ved maskinerne osv. (i øvrigt så kan kontrollørernes maskiner tjekke ind og ud på kortet, hvilket i sig giver fleksibiltet, men også juridisk usikkerhed...).

Sådan som fortællingen hidtil har været så skulle man altid bare rejse på sit rejsekort og det ville altid give den billigste pris... men det vil det så ikke alligevel.

Kom forresten til at skulle af en bus forleden, samtidig med et par andre, og så røg den bus køreplan. Tænk når mange skal af et eller andet sted i Københavns området...

  • 0
  • 0

Det fremgår jo tydeligt af artiklen, at det endnu ikke er endeligt fastlagt, hvordan det skal virke, så lad nu være med at male fanden på vægen allerede nu.

Det er åbenbart en politisk beslutning, at der skal være et fastprisprodukt. Jeg må indrømme, at jeg hellere så, at rabattaksterne på det tur-betalte rejsekort blev justeret, så de modsvarede de nuværende rabatter på periodekort. Det er da langt den simpleste løsning på problemstillingen. Udviklingen vil være minimal - det vil virke umiddelbart. Og de i artiklen skitserede problemstillinger vil være ikke eksisterende.

  • 0
  • 0

Taler vi om at nationalisering vil være en god løsning?

Vi taler om en grundlæggende infrastruktur hvor det alligevel ikke giver mening at have konkurrerende selskaber på de samme strækninger og som hovedsageligt er betalt af staten. Vi taler om at det aldrig burde have været kørt privat!

Og når de nu er i gang, så privatiser også TDC. Lad staten tage ansvar for internet infrastrukturen og sælg båndbredden ligeligt til firmaer der så kan konkurrere på pakkeløsninger/kundeservice/fleksibilitet osv.

Privatisering af ting der aldrig kan betale sig at have ligelig konkurrence på har altid været en dårlig ide der kun skaber kræftligende tilstande der suger blod på forbrugerne.

  • 0
  • 0

rabattaksterne på det tur-betalte rejsekort blev justeret, så de modsvarede de nuværende rabatter på periodekort.

Det er jo nok svært eftersom man ikke kan tale om en rabat pr. tur på periodekort, da det er fastpris. Der er også den afgørende forskel, at periodekort gælder for [b]bestemte[/b] zoner (i dag angivet på kortet) og ikke for et [b]antal[/b] zoner. Der gør det noget sværere at beregne antallet af zoner fra check-ind til check-ud på rejser ud over periodekortets gyldighedsområde. Eks. Periodekort zoner 1,2 og 31. Du ønsker nu at rejse til zone 3 fra zone 31. Du skal altså bruge 1 tillægszone. Startzone 31, slutzone 3. Med klippekort/rejsekort er der 3 zoner. Selv en rejse fra zone 31 til zone 32 ville med periodekort kræve 1 tillægszone.(12,-) og med rejsekort/klippekort 2-zoner-klip (14,50)

  • 0
  • 0

»Rejsekort giver ændringer fra dagens situation. Det medfører en lang række fordele, men også nogle ulemper,« lyder det fra Bjørn Wahlsten. Hvem kan finde fordelene? Vi har et flexkort der er dyrere i brug end køb af enkelt billetter og nu åbenbart også er dyrere end periodekort!

»Rejsekortet blev aldrig lavet for kernekunderne. Det er en afløsning for enkeltbilletter og titurskort. Det begynder at afsløre sig stille og roligt,« hvem er mon målgruppen der skulle få billigere billetter, for det var vel oprindeligt en del af planen ikke?

  • 0
  • 0

hvem er mon målgruppen der skulle få billigere billetter, for det var vel oprindeligt en del af planen ikke?

Målgruppen er primært klippekortbrugere, og 'skal' ikke gøre det billigere end i dag. (man får jo rabat med klippekort i forhold til kontantpris) Og så at bringe et mere 'moderne' system til veje. Brugbart over hele landet. Automatisk beregning af 'bedste pris' (for brugeren;-) ) og rabatberegning. Automatisk optankning osv.

  • 0
  • 0

Tjaa, for os er det billigere at købe et klippekort til en længere afstand en vi bruger (84 pr tur) eller købe enkelt billetter (92 pr tur) end at bruge rejsekortet (97 pr tur), nu hvor aftenrabatten er faldet bort.

  • 0
  • 0

Tjaa, for os er det billigere at købe et klippekort til en længere afstand en vi bruger (84 pr tur) eller købe enkelt billetter (92 pr tur) end at bruge rejsekortet (97 pr tur), nu hvor aftenrabatten er faldet bort.

Hvor?

  • 0
  • 0

Så vidt jeg husker skal man tjekke ind hver gang man skrifter transportform. For busserne særligt betyder det at Rejsekort altså kan resornere sig til hvilke zoner jeg har adgang til. Benytter jeg eksempelvis 1A der høre fra Hellerup til Hvidovre og fra Hvidovre retur, og står på i zone 1 og stiger af i zone 33, ja så har jeg nok også kørt i zone 2. For s-tog er reglen den samme. Skifter du skal du tjekke ind. Tager jeg s-toget fra Vigerslev Alle st. (zone 2) til Danshøj (zone 2) og skifter til Linje B og køre til Ballerup (zone 42?) Ja så kan jeg kun være kørt gennem zone 42.

Skal jeg til Roskilde, Slagelse eller Lem, ja så må jeg forbi hovedbanen hvor jeg skal tjekke ind på parronen og så med futteren og så i øvrigt tjekke ind igen i en lokal bus hvis jeg ønsker det. Pointen er: det kan bestemmes med resonement hvilke zoner jeg er rejst igennem da transportformen er kendt.

Tilbage til pendlerkortet: Normalt ville jeg have pendler kort til zone 1,2 & 33. Ind i mellem rejser jeg i stedet med Linje 200s for at hoppe på s-toget hvorfor jeg kommer ind i zone 32. Mit rejsekort vil så blive fyldt med viden om mine rejser i zone 1,2 & 33 og et par stykker i zone 32. Mon ikke det skulle være muligt at beregne en stykpris på hver enkelt zone (sådan som det er idag) og så i øvrigt sætte alle rejser i zone 1,2 & 33 til 0,- når nu jeg har købt pendlerkort 'produktet' til 500 bobs?

  • 0
  • 0

Tja, rejsekortet er ingen skandale udfra følgende definition udtalt af Søren Eriksen adm. dir. i DSB (fyret i 2011) :

»For at være en skandale skal det være noget, der rammer kunderne. Og rejsekortet er i første omgang noget, der gavner trafikselskaberne og gør vores hverdag nemmere. Men det er klart, at ejerne bag Rejsekort A/S, herunder DSB, vil have tidsplanen til at holde,« siger Søren Eriksen.

Læst her: http://www.business.dk/digital/forsinket-r... (art. er fra 2008)

For hver milliard der bruges koster det forresten danske skatteydere ca. 455,- (2,2 million arbejdende), da ca. 1 million af disse er offentligt ansatte som er betalt via skatteindtægter er det reelle bidrag 833,-, da beløbet er efter skat, skal der ca. tjenes 1400,- pr. reelt ydende sjæl pr. milliard formøblet.

Tjek også Bjørn Wahlsten's profil på linkedin, read & weep http://www.linkedin.com/pub/bj%C3%B8rn-wah...

  • 0
  • 0

Så vidt jeg husker skal man tjekke ind hver gang man skrifter transportform.

Ja det står nogle steder, andre steder anbefales det, MEN...

det viser sig at være en anelse anderledes end den registrering du nævner. Jeg mangler at teste et par ting, men enten er det perronen der registreres eller også registres om det transportmiddel man er med kører i en zone man har checket ind i. Lyder det mystisk... jep, men det kommer af en historie hvor jeg ikke havde tjekket ind på hovedbanegården (jeg havde skiftet fra tog til tog). Det gjorde konduktøren så (hvilket i sig selv ikke gør nogen forskel, så jeg ved ikke helt hvorfor man har lavet systemet bortset fra at man bedre kan kortlægge personers rejsemønster), og samtidig siger han at jeg skal huske at tjekke ind på den perron toget kører fra! Det vil sige at hvis det kører fra perron 6 er det ikke ok at checke ind på perron 12. Jeg tror ikke på at det er sådan, men jeg vil prøve at lave et indtjek fra S-togs perronen på Valby og se hvad de siger i regionaltoget. Tilsvarende skal jeg have lavet noget i forhold til Metroen en dag for hvis vi er ude i at det kun er bestemte standere man kan checke ind på, og man som bruger ikke ved om det nu er en ok stander eller ej, så er den helt gal med systemet.

Bortset fra det så bryder det sammen, på samme måde som i Amsterdam, ved busser hvor mange skal af på samme tid. I Amsterdam er det visse stationer hvor man har opgiver lågerne, for de kan ikke følge med når der kommer mange mennesker.

  • 0
  • 0

I tunellen mellem S-og M på Nørreport står en hel stribe både ind- og ud-standere. Gad så vide om det så er S- eller M- standere? Når jeg ikke er i humør til et evt. skænderi med en kontroller, kan det hænde jeg mellemtjekker, på trods af erklæret uvilje mod det - og så holder jeg altså virkelig ikke øje med, om det sker på S- Eller M- perronen. Desværre er det sågodtsom umuligt at få tjekket sit rejsekort. "Vi har kun fået 10 scannere i alt"-fortalte en kontrollør forleden, da jeg atter brokkede mig over ikke at kunne få mit rejsehjemmel behørigt berigtiget!

  • 0
  • 0

Jeg opgav at tage bussen - det er for besværligt og dyrt for os, der kun lejlighedsvis vil benytte os af off. transport.

Det er jo som sådan ikke et problem - Der findes et off. transp. system til at servicere "lejlighedvis behov" og det hedder taxi"

  • 0
  • 0

Jeg er københavner og har et periodekort til de zoner, jeg normalt rejser i, og så supplerer jeg med en tillægsbillet (klippekort), når det er nødvendigt.

Det fungerer fint, og jeg skal kun huske at vise mit kort til en buschauffør ved indstigning og evt klippe mit 'tillægskort'. Enkelte buslinier kan jeg oven i købet bare stå ind i i bagenden (linie 4A) uden at skulle vise kort. Af og til er der så en stikprøve-billetkontrol i busserne/metroen/S-toget og det er selvfølgelig helt fint.

Men så tænkte jeg, at jeg ville prøve rejsekortet. Jeg prøvede at købe det via internettet - men nej: de ville ikke acceptere mit betalingskort. Ok, jeg går så fysisk ind på billetkontoret på Københavns Hovedbanegård for at købe et. Men der kan det heller ikke lade sig gøre! De vil kun sælge den type rejsekort, hvor man overgiver alle private oplysninger til selskabet - selvom de reklamerer med, at man - for en mindre overpris - kan købe et rejsekort, der ikke logger ens rejseaktivitet.

En venlig dame i køen fortæller mig, at man kan købe dem i Høje Taastrup ... men altså !!

Fordele ved papkortet: + man kan få det fornyet over nettet + der er ikke nogen, der holder styr på dit rejsemønster eller hvor du er + man skal ikke bruge tid på at chekke ind eller ud hver evig eneste gang man skifter transportmiddel

Ulemper ved rejsekortet: - man skal til Høje Taastrup for at købe den 'anonyme' version - man skal huske at chekke ind og ud på alle mulige perroner/busser osv. under rejsen - og så lader det til, at mange rejser bliver dyrere af denne betalingsmåde

Med andre ord: Hvis de afskaffer papkortet og dermed tvinger mig over på rejsekortet, køber jeg en bil igen :)

  • 0
  • 0

@Steen Groðe Rejste netop spørgsmålet om check-ind ved skift af tranportmidel til supporten hos Rejsekort. Svaret var, at man altid skulle lave mellem-check-ind ved skift også S-tog - S-tog og Metro - Metro. Jeg svarede at det ikke stemte med den seneste tekst på http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saa... hvor der står

Hvis du skifter transportmiddel undervejs (fx fra bus til tog, fra tog til metro eller fra et tog til et andet), skal du checke ind, hver gang du skifter. Dette gælder dog ikke, hvis du skifter fra ét S-tog til et andet eller én metro til en anden på én og samme station.

Hun (supporten) ville komme tilbage med et mere korrekt svar, men det er ikke sket endnu ;-)

  • 0
  • 0

Det fungerer på samme måde i Hong Kong mht. metro og bus, og alene det at prisen på eksempelvis bus er fast får folk hurtigere ind. Jeg er desuden personligt stor tilhænger af en simplificering af prismodellerne, for i Danmark er de yderst varierende og kringlede.

Rejsekortet er om ikke andet hurtigt at checke ind og ud på. Sammenligner man f.eks. med de helt ekstraordinært langsomme kort, som bruges i busserne på Fyn, så er det helt utroligt, at man ikke har valgt bedre teknologi fra busselskabets side af.

  • 0
  • 0

Det fungerer på samme måde i Hong Kong mht. metro og bus, og alene det at prisen på eksempelvis bus er fast får folk hurtigere ind.

Og det er jo præcis derfor Oyster er super fint som et lokalt dækkende kort. Men skal det dække hele landet - og dermed også busruter på tværs af de gamle amtsgrænser giver det ikke så meget mening. Så vil det jo koste det samme at stige på bussen uanset om man blot skal fra Christianshavn til Kongens Nytorv eller helt fra Ringkøbing til Århus.

  • 0
  • 0

[quote]Det fungerer på samme måde i Hong Kong mht. metro og bus, og alene det at prisen på eksempelvis bus er fast får folk hurtigere ind.

Og det er jo præcis derfor Oyster er super fint som et lokalt dækkende kort. Men skal det dække hele landet - og dermed også busruter på tværs af de gamle amtsgrænser giver det ikke så meget mening. Så vil det jo koste det samme at stige på bussen uanset om man blot skal fra Christianshavn til Kongens Nytorv eller helt fra Ringkøbing til Århus.[/quote]

Ikke helt - I Hong Kong er der i alt fald en knap på tjek-ind dimsen hvor man kan vælge mellem x forskellige priser. (Der afhænger af hvilken linje man rejser på).

Så siger man på en bus der kører fra Christianshavn til Kongens Nytorv tager tjek-ind dimsen en pris, men tjek-ind dimsen i bussen fra Ringkøbing til Aarhus giver mulighed for tre priser alt efter hvornår man har tænkt sig at hoppe af.

  • 0
  • 0

@Steen Groðe Rejste netop spørgsmålet om check-ind ved skift af tranportmidel til supporten hos Rejsekort. Svaret var, at man altid skulle lave mellem-check-ind ved skift også S-tog - S-tog og Metro - Metro. Jeg svarede at det ikke stemte med den seneste tekst på http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saa... hvor der står [quote]Hvis du skifter transportmiddel undervejs (fx fra bus til tog, fra tog til metro eller fra et tog til et andet), skal du checke ind, hver gang du skifter. Dette gælder dog ikke, hvis du skifter fra ét S-tog til et andet eller én metro til en anden på én og samme station.

Hun (supporten) ville komme tilbage med et mere korrekt svar, men det er ikke sket endnu ;-) [/quote]

Og nu står der i det seneste nyhedsbrev fra Rejsekortet: "Det eneste du skal huske, er at checke ind og ud på kortlæserne henholdsvis før og efter din rejse."

Så de bliver ved med at være tvivlsomme i deres kommunikation.

  • 0
  • 0

At man nu skal have to rejsekort er da helt absurt, ideen var jo netop at man kunne køre overalt i landet med samme kort! Jeg har kort til alle zoner (mimrekort) og kører ofte til Odense, hvorfor jeg kan supplere mit periodekort med billet mellem Borup og Odense. Det anede mig at det ville rejsekortet ikke kunne tage højde for. Skal alle tog nu fremover standse i Borup for at man kan komme ud og checke ud og checke ind??

Hvis rejsekortets programmører ikke kan finde ud af at programmere det nuværende trafikselskab- og zonesystem, burde man have simplicifieret det eller beholdt det nuværende system.

Er det ikke snart på tide at droppe dette umulige rejsekort helt?

  • 0
  • 0

I en mail d. 28. juni til testpiloter står der:

Fra 2. juli kan du bruge rejsekort i alle busser i Hovedstadsområdet

Ud over at bruge rejsekort i tog og Metro i Hovedstadsområdet kan du nu også bruge rejsekort i alle busser. Der er en kortlæser installeret ved bussens indgang og udgang. Når du stiger på, checker du ind, og når din rejse slutter, checker du ud. Skal du checke ekstra passagerer eller en barnevogn ind på dit rejsekort, beder du chaufføren om hjælp. Husk også at du skal checke ind på ny, hvis du skifter til en anden bus, tog eller Metro undervejs på din rejse.

Bemærk sidste sætning, der dog undlader at omtale skift fra ét S-tog til et andet eller én metro til en anden på én og samme station, men kun skift fra bus til en anden bus, tog eller Metro.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten