To PDM-systemer styrer udvikling af kampfly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

To PDM-systemer styrer udvikling af kampfly

Et af de vigtige våben i kampen om at få ordren på det amerikanske kampfly Joint Strike Fighter (JSF) hedder PDM-systemer. De kan nemlig være med til holde styr på de mange produkt- og designdata samt ikke mindst prisen og anvendes derfor af de to
amerikanskeflyfabrikker, der kæmper om ordren.
Flyfabrikkerne Lockheed Martin og Boeing er midt i koncept- og demonstrationsfasen, som afsluttes næste år, hvor vinderen får hele ordren på 3-5000 styk. Lockheed Martin og Boeing anvender hver deres PDM-system (Product Data Management)i udviklings- og
produktionsfasen i det, der betegnes som verdens største konstruk tions- og udviklingsprojekt.

I den sammenhæng er det afgørende, at omkostningerne kan holdes nede, idet det amerikanske forsvar har krævet, at JSF-flyet skal kunne fremstilles til en uhørt lav pris, nemlig 30 mill. dollar, hvilket er langt mindre end hvad den type fly normalt
koster.
For eksempel er prisen for et F-22-fly 80 mill. dollar. Samtidig har JSF langt bedre flyegenskaber end både F-16, F-18, F-10 og Sea Harrier, som det ventes at afløse engang efter 2008, når både Danmark, USA, Canada, England og Tyrkiet skal forny deres
F-16-flåde.

Overlap af komponenter
Selve den mekaniske konstruktion foregår i cad-systemet Catia både hos Lockheed Martin i Fort Worth, Texas og Boeing i Seattle.
Boeing valgte oprindeligt Computervisions Optegra PDM (der nu ejes af PTC) som styringsværktøj til de i alt tre versioner, som JSF skal produceres i. Nu har Boeing imidlertid skiftet til Enovia VPM fra Enovia Corporation, som udvikles af Das sault
Systèmes og forhandles af IBM. For at holde prisen nede er der et meget stort komponent overlap i de tre versioner.
- Årsagen til skiftet er, at Enovia er bedre end Optegra til at håndtere produktdata for alle tre versioner af kampflyet.
Varianterne kan markeres med forskellige farver således, at inge niørerne hurtigt kan finde dem, siger chefingeniør hos Boeing, Jim O'Neill, til nyhedsbrevet PDM Report.
Enovia PDM overtager derfor rollen med at styre de fleste konstruktionsdata og undersamlinger og skal håndtere alle data i JSF-projektets næste fase, den såkaldte Preferred Weapons Systems Concept (PWSC), hvor våbensystemerne skal udvikles.
Danske IFAD A/S i Odense er med i udviklingsfasen i samarbejde med Terma Elektronik A/S, Birkerød, som udvikler diagnose- og overvågningssoftware i forbindelse med vedligehold af flyet, men oplysninger om hvorledes valget af PDM-system får indflydelse på
de danske aktiviteter er hemmelige.
- I JSP-projektet er der meget strenge krav til, hvad vi må oplyse om, siger direktør Benny Graf Mortensen, IFAD A/S. n

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten