Pauser er nytteløse mod museskader

Fire ud af ti danskere døjer med museskader. Men hvis du allerede har smerter eller gener i skuldrene på grund af for mange timer i selskab med computermusen, kan du godt droppe de aktive pauser. De har alligevel ingen virkning.

Pauserne, hvor man eksempelvis strækker ud eller masserer håndfladerne med små kugler, har ellers hidtil været betragtet som sunde for forebyggelsen af museskader.

Men ny forskning fra Aalborg Universitet viser nu noget andet. Generne og smerterne neutraliserer nemlig den positive virkning, som aktive pauser ellers kan have.

Igennem det sidste år har forskere fra AAU registreret musklernes elektriske udladninger i forbindelse med computerarbejde (Foto: Aalborg Universitet). Illustration: Aalborg Universitet.

»Det her er de første studier, der påviser, at hvis man har en eller anden form for gener eller smerter, så er effekten ved de aktive pauser forringet. Det går lidt imod tidligere undersøgelser,« siger lektor ved Aalborgs Universitets Center for Sanse-Motorisk Interaktion (SMI), Pascal Madeleine.

Aktive pauser kan stadig forebygge skulderskader

Den opsigtsvækkende konklusion kommer, efter at han i samarbejde med en kollega i løbet af det seneste år har gennemført en række forsøg med simulerede skulderskader. Forskerne har ved hjælp af multi-kanal-registreringer observeret musklernes elektriske udladninger, som afslører, hvordan musklerne arbejder.

»Den omorganisering, man ellers registrerer under aktive pauser, forsvinder, hvis man har gener eller smerter. Så det, vi kunne betragte som et positiv tiltag i forhold til belastning og smerte, har ingen positiv effekt, hvis man allerede har smerter«, forklarer Pascal Madeleine.

Han pointerer dog, at selvom man ikke allerede døjer med smerter i skulderregionen, skal man endelig ikke holde tilbage med de aktive pauser. Så vil det stadig have en forebyggende effekt at komme op af kontorstolen og strække ud.

Resultaterne bliver i løbet af sommeren offentliggjort i de to internationale tidsskrifter European Journal of Applied Psysiology og Clinical Biomechanics.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man hovedsageligt bruger mus, så er det en god ide at bytte om på mus og tastatur. Det giver dels nævnte understøttelse, dels sætter armen i en naturlig og afslappet position.

M

  • 1
  • 0

Helt enig med Ivar. Albue og underarm skal ligge på bordet, det er også min erfaring efter mange år med meget autocad tegning. Det giver som Ivar siger afslapnig helt op i skulderleddet. Jeg udførte faktisk også en udbygning på mit skrivebord.

Hvis man herefter stadig får ondt et eller andet sted skal man nok finde sig et andet arbejde.

  • 0
  • 0

brugt mus i over 25 år somme tider uger med 16 timer dagligt eller endda mere de seneste par år anvendt kontotstol med armlæn så hviler albuerne på dem og støtter derved armene både ved muse og tastatur brug. oplevet gener hvis tastatur eller mus er begyndt fejlfunktionere så er det om købe nyt og altid sørge for købe noget ordentligt.

  • 0
  • 0

Det man for alt i verden skal undgå, er at få hånden bøjet bagover af musen hånden skal falde fremover. Også små såkaldt mus til bærbare kan være udmærkede. Når musen er så lille at hele hånden kan nå bordet med musen indeni, så opstår der som regel ingen problemer. Den værste mus som gav mig en mindre museskade i løbet at 2 dage var den der medfølger en Mac computer."Mighty-mouse" Iøvrigt en stol med armlæn og en vinkel imellem overarm og underarm på bordpladen på 90 grader. Så har der ikke været problemer for mig i hvert fald.

  • 0
  • 0

Efter at have pådraget mig en seriøs museskade Hvor lillefinger og ringfinger var totalt følelsesløse i over et år byggede jeg en computerlænestol hvor jeg kan hvile hele armen så kun håndleddet bruges . Er jeg nu helt fri for gener og bruger stolen gennemsnitligt mellem 8 - 20 timer i træk hver dag. (computernørd af værste klasse). Undersøgelsen har dog ret i at musefingre ikke blot forsvinder fordi sætter jeg mig så ved et "designet" computerbord går der 5 min før det igen begynder at snurre i fingerene. Min teori er at jo mere afslappet du kan sidde jo mere overskud har du til det kreative en PC kan tilbyde Bevis : http://calc.homepage,dk

  • 0
  • 0

Det lyder helt forkert med øvelser isoreret omkring hånd og fingre?!!

Jeg forestiller mig øvelser der involverer større muskelgrupper, og som kan få blodgennemstrømningen igang Mette Nørby

  • 0
  • 0

Sid ordenligt = ordenlig stol+bord (lidt af at sidde ret op og ned) Jeg har brugt mus fra næsten dag 1(engang sidst i 1980'erne) samt storstilet online gamer, op til 24 timer (game + arbejde) Ingen skader. At sidde og "hænge" ved computeren inviterer museskader, at skifte hånd giver bare 2 * skade

  • 0
  • 1

Hvis man ikke har ekstra bordunderstøttelse, men bare et almindeligt bord, kan man lægge sin underarm på tværs af sidderetningen, så albuen også ligger på bordet. Det betyder, at man skal føre musen sidelæns, når musepilen skal bevæge sig op og ned, men det vænner man sig hurtigt til. Så ligger armen så afslappet som overhovedet muligt

  • 0
  • 0

Som prof. programmør pådrog jeg mig en museskade, efter at have arbejdet intensivt med en mus i 2 år. Blev nødt til at eksperimentere en del med udstyr, og fandt ud af at der er kun én ting der virker: Brug IKKE en alm mus! Det er en dræber. Der er kun ét stykke udstyr der virker, og det er "Contour Rollermouse". Når jeg udelukkende bruger den så er jeg Ok. Udover det skal jeg have stor opmærksomhed på armvinkel og bordpladehøjde, som skal være justeret helt rigtigt. I dag er jeg Ok, men hvis jeg bruger en alm. mus i bare ½ time, kommer den igen lige med det samme. Jeg gentager: Contour Rollermouse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten