Passive jobsøgere bliver opdaget på LinkedIn

Otte ud af ti ingeniører har i dag oprettet en profil på det sociale medie LinkedIn. Og selv blandt de såkaldt passive jobsøgende, det vil sige ingeniører, der 'aldrig' eller kun 'af og til' overvejer nyt job, er det LinkedIn, der helt dominerer billedet, når det gælder jobsøgning. Det fremgår af en Megafon-undersøgelse fra april i år.

77 procent af de passive jobsøgende har dog aldrig benyttet sociale medier som f.eks. LinkedIn, Facebook, Twitter eller andet i forbindelse med en jobsøgning. En enkelt procent har brugt Facebook, mens 22 procent har lagt vejen forbi LinkedIn, fortæller Christina Just, direktør, Capax Recruitment, som er et datterselskab i Mediehuset Ingeniøren.

Den skæve fordeling mellem LinkedIn og Facebook vil imidlertid forskubbe sig, forudser hun:

»Facebook som social rekrutteringsmetode stormer frem i USA, særligt inden for offshore-branchen og andre nicheområder.«

Passive får bid

Også selv om man blot er passivt jobsøgende, kan det give bonus at have en profil på LinkedIn, for ifølge undersøgelsen har fire ud af ti i denne gruppe fået en henvendelse fra en virksomhed med et jobtilbud - hvor det vel at mærke var virksomheden, der var den udfarende part.

Knap hver fjerde, 23 procent, er blevet kontaktet af en person i deres netværk, som tilbød dem et job.

Undersøgelsen viser da også, at de passive jobsøgere forventer at blive langt mere aktive på de sociale medier i fremtiden. Mens kun hver tiende af dem på nuværende tidspunkt har taget kontakt til en person i sit LinkedIn-netværk, fordi de var på jagt efter et nyt job, forventer hver anden at gøre det fremover.

Det er ifølge Christina Just godt nyt til de virksomheder, der er på udkig efter ingeniører:

»Der er stor kamp om de dygtigste kandidater, og de passivt jobsøgende er dem, alle er ude efter, fordi de jo ikke selv kontakter virksomhederne,« forklarer hun.

Læs også: Sådan bruger du LinkedIn i din jobsøgning

Hos Capax Recruitment benytter de allerede sociale medier som en af søgemetoderne, såkaldt social rekruttering, når de skal hjælpe en virksomhed med at finde en medarbejder med en faglig profil, der er vanskelig at støve op.

Afsøgningen af kandidatfeltet foregår på de meste populære sociale medier: LinkedIn, Facebook, Twitter, Viadeo, XING, Google+ og BranchOut. Men det kan ikke stå alene, fordi en stor del af profilerne ikke er tilstrækkeligt fyldestgørende til at give et retvisende billede, og fordi mange af de efterspurgte kandidater slet ikke har en profil

På jagt efter fagambassadører

Capax følger derfor også med i faglige blogs, tjekker konferenceindlæg, publikationer og online communities for at finde information om passive kandidater og information, som kan føre til kandidater.

»Det er ikke nok at gå på LinkedIn. For det første er hver femte ingeniør slet ikke på LinkedIn, og for det andet er mange profiler mere et visitkort end en egentlig beskrivelse af, hvad de beskæftiger sig med, og hvad de kan. Derfor forsøger vi at finde fag-ambassadører, som sidder centralt i det faglige netværk, og som andre lytter til,« forklarer Christina Just.

I forbindelse med en opgave for ESS, European Spallation Source, i Lund, Sverige, var det kun 2 af de i alt 14 udvalgte kandidater, der havde en god beskrivelse af deres kunnen på LinkedIn. Otte havde en profil, som kun indeholdt navnet på arbejdsgiveren samt en titel, som intet sagde om deres kvalifikationer, mens fire slet ingen profil havde, forklarer Christina Just.

Med andre ord kan det være en rigtig god strategi at få opdateret sin online-profil og deltage i faglige fællesskaber, hvis man har planer om at blive set af dem med de attraktive job.

Læs også: Sådan kommer din ansøgning øverst i bunken