Passion for rulleskøjter førte til kugleleje-forretning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Passion for rulleskøjter førte til kugleleje-forretning

Superholdbare lejer med kugler af et let, keramisk materiale – det er konceptet i opstartvirksomheden Ceramic Speed, som allerede har overbevist 180 danske virksomheder om, at mere holdbare lejer og færre lejeskift i længden er den bedste forretning.

Virksomhedens stifter, Jacob Csizmadia, kan personligt skrive under på, at hybridlejerne virker bedre end traditionelle lejer. I 1998 kunne han sætte verdensrekord i rulleskøjteløb ved at løbe 505 km på bare 24 timer, og en indirekte årsag til præstationen var, at rulleskøjterne var forsynet med de særlige hybridkuglelejer. De var blevet udviklet til formålet i et samarbejde mellem Jacob Csizmadia og den verdenskendte svenske kuglelejeproducent SKF.

I hybridlejerne, der blev opfundet i 1970'erne og først anvendt i rumfartsindustrien, kombineres en lejeskål af stål med kugler af silicium nitrid.

De positive erfaringer med lejerne fra rulleskøjterne blev i første omgang overført til cykelverdenen, og i 2004 stiftede Jacob Csizmadia firmaet, som siden har leveret de relativt kostbare lejer til topcykelhold.

Industrien viste interesse

Året efter begyndte flere virksomheder så småt at spørge til lejerne, fordi de ville undgå dyre lejeskift i produktionen, og i 2009 gik endnu en partner ind i Ceramic Speed, og man etablerede en særlig afdeling for industrikunderne med Bøje Kjær som direktør.

»Vores lejer er 10 gange så dyre som standardlejer, men til gengæld holder de 4-8 gange længere, og at undgå hyppige lejeskift kan i mange tilfælde sagtens betale investeringen hjem på kort tid for virksomhederne,« forklarer Bøje Kjær og tilføjer, at man nu har 180 industrikunder, der har kunnet se fidusen.

Men før man kom så langt, havde virksomheden et stort behov for at kunne dokumentere holdbarhed, levetid og energibesparelser over for sine kunder, fordi hybridlejer af dårlig kvalitet havde belastet markedet.

I 2010 fik virksomheden støtte af Elforsk-midlerne til at opbygge en teststand til grundig test af lejerne i et samarbejde med Pronor IndustriTeknik og i sparring med Grundfos.

Resultatet blev en verifikation af, at energitabet i store hybridlejer kan reduceres med minimum 50 procent og i mindre lejer med 60-70 procent. Omregnet til virkningsgrader betyder det, at Ceramic Speed lejerne øger virkningsgraden på en lille motor med 0,7-1,2 procent point og 0,2-0,4 procent point på motorer på 90 kW og derover .

Temperaturen sænkes markant

Det reducerede energitab er et resultat af, at friktion og dermed lejetemperaturen sænkes mellem 14 og 47 grader i hybridlejerne i forhold til et traditionelt kugleleje. Yderligere test af den såkaldte nedkøringstid viste, at Ceramic Speed kører 2-4 gange længere end standard-kuglelejer, hvilket svarer til de 50-70 procents reduktion i energitabet i lejerne.

Virksomheden, som i dag har 16 fuldtidsansatte, samler selv lejerne af dele fra lokale underleverandører og fra flere udenlandske virksomheder, der blandt andet leverer Silicium Nitrid-kuglerne.

»Kuglerne fremstilles ved, at siliciummaterialet presses ekstremt hårdt sammen og derefter poleres i ugevis for at få den rigtige ultraglatte overflade,« forklarer Bøje Kjær, som ikke vil ud med navnene på de udenlandske fabrikker.

CeramicSpeed går efter markedet for særligt belastede lejer, som omfatter 5-10 procent af lejerne, der anvendes i industrivirksomheder. Ifølge virksomhedens egne beregninger koster disse lejer danske virksomheder 750 millioner kroner om året i indkøb plus 3.800 millioner kroner for at få dem installeret.

For en merudgift på cirka 500 millioner kroner kan industrien i stedet købe hybridlejer, men til gengæld spare 3.300 millioner kroner på udskiftning og undgå langt større tab pga. produktionsstop.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har prøvet med keramiske lejer, i min 15 cm3 gløderørsmotor.
Det kan IKKE anbefales, små dele af keramikken skaller af kuglerne,
og kommer i klemme i motorens mange bevægelige dele.
Motoren blev totalskadet:-(

  • 0
  • 2

Hele artiklen ligner betalt reklame. Det nævnte stunt med rulleskøjterne overbeviser ingen seriøse maskinbyggere.
Sandheden er, at mange maskiner udstyres med konventionelle lejer, der har en levetid på mere end 20.000 timer. Dermed er det maskinen i sig selv, der er obsolet og uøkonomisk, længe før lejerne giver op.

  • 1
  • 3

Uden at jeg skal gøre mig til ekspert, men kunne det ikke være fordi du bruger dem i et miljø (varme), som de ikke er designet til?

Ontopic;
Min cykel kunne nu godt bruge nogle bedre kuglelejre..i alt fra pedaler, til pedalarme, til selve hjulene.
Selv de "dyreste" (og ifølge forhandlerne) bedste, knækker fra tid til anden (læs; ca. hver 1½ år).

  • 1
  • 0