Passagerfly efterligner Formel-1-biler med ny hybridmotor

Passagerfly efterligner Formel-1-biler med ny hybridmotor

Solceller på vingerne skal også bidrage til det grønnere energiregnskab. Illustration: Easyjet

Easyjets fly vil bruge energien fra opbremsninger til efterfølgende at køre flyene rundt på landjorden.

Hvis det lykkes Easyjet at erstatte brugen af jetmotorer på landjorden med en hybridmotor, der kører på overskudsenergi fra opbremsningerne, kan der spares op mod 50.000 liter brændstof pr. fly om året.

Selskabets passagerfly kører gennemsnitligt 20 minutter på landjorden for hver flyvning, de foretager. Det bliver samlet til 6,5 millioner kilometer om året, hvor flyene kører rundt på jorden drevet af jetmotorer.

Læs også: Uforklarlig ‘sygdom’ spredte sig om bord på passagerfly

Flyet vil stadig blive drevet frem af fossile brændstoffer, når det letter og flyver, hvorfor der endnu ikke er tale om et helhjertet hybridfly.

Teknologi benyttes også i racerbiler

Hybridløsningen vil blive testet allerede i 2016 og er baseret på en brændselscelle, der omdanner noget af energien fra opbremsningen til elektricitet, der efterfølgende kan bruges, når flyet skal køre ind og ud af hangaren.

Det eneste spildprodukt i forbrændingsprocessen i en brændselscelle, der kører på brint, er vand. Dette vand kan bruges til at genopfylde flyets vandstank; det er nemlig helt rent.

Læs også: Lavprisfly underminerer Femerns økonomi

Teknologien anvendes allerede i nogle Formel-1-biler, hvor så meget energi fra opbremsninger som muligt omdannes og lagres som elektricitet.

Konceptet er især attraktivt for Easyjet, der med sine mange korte flyvninger bruger mere tid på såkaldt ‘taxikørsel’ på landjorden.

Over de næste fem år regner selskabet med at skære 7 procent af CO2-udledningen sammenlignet med i dag. I dag udleder selskabet 81,05 CO2 pr. passagerkilometer.

Læs også: EU’s plan for fly-emission er mindre grøn end USA’s forslag

Kommentarer (24)

81,05 CO2 lyder ikke af særligt meget. Måske der menes 81.05g CO2? (og ja, det er et punktum imellem 1 og 0 - De danske regler burde matche de internationale)

  • 1
  • 7

Der laves en ringbane rundt om landingsbanen og forbi terminalen.Det landede fly køres op på en jernbanevogn for enden.
Motorene slukkes og passager og bagageudtægt er færdig når vi når terminalen.
Jernbaneteknik der duer til dette århundrede og så temmelig bredsporet.

  • 1
  • 13

Det eneste spildprodukt i forbrændingsprocessen i en brændselscelle, der kører på brint, er vand. Dette vand kan bruges til at genopfylde flyets vandstank; det er nemlig helt rent.

Teknologien anvendes allerede i nogle Formel-1-biler, hvor så meget energi fra opbremsninger som muligt omdannes til elektricitet.

Vild e virkelig producere brint ud fra el fra bremseenergien og så bruge den i en fuelcelle?
Det lyder da noget tunge, pladskrævende og med et meget stort spild. Men måske har de rigeligt bremsenergi at tage af. Flyet skal jo bremses ned fra 300 km/t.

Det er bestemt ikke sådan man gør i formel 1. Her går man den direkte vej og lagrer energien i et batteri.

  • 10
  • 0