Passagererne sveder, og Metroselskabet ved ikke, hvor varmt de har det
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Passagererne sveder, og Metroselskabet ved ikke, hvor varmt de har det

Illustration: Metroselskabet/Beppe Avallone

En gennemsnitlig metrotur tager ifølge Metroselskabet 9 minutter, hvor passagerne i disse dage sveder bravt. For i 1997, da Metroselskabet modtog de første tog, overvejede selskabet ikke, om man ville få en sommer med op til 33 graders varme og næsten konstant solskin i flere måneder.

»Den ekstremt høje varme kan mærkes overalt – også i metroen. Det er desværre ikke rart for vores kunder, og det beklager vi,« skriver Metroselskabet til Ingeniøren

Ventilation i metrotogene

Ifølge et skriftligt svar fra Metroselskabets vedligeholdelseschef, Teddy Frank, er der seks ventilationsanlæg på taget af hvert tog. De trækker luft ind fra taget, gennem et filter, som er monteret i ventilationsanlægget. Den friske luft trykkes igennem huller i loftpanlerne.

Det er dog ikke aircondition. Luften i tunnellerne relativt kølig, mellem 12 og 15 grader året rundt, skriver vedligeholdelseschefen, og det benytter man sig i stedet af. Men afkølingen er ikke tilstrækkelig, for togene kører også over jorden, slipper varm luft ind ved perroner og opvarmes af passagererne.

Systemet er dimensioneret til at sikre en luftforsyning på 10 kubikmeter i timen per passager, men luften vil stadig blive fugtig og føltes tung, når der er mange passagerer med togene, erkender selskabet.

Ingen aircondition

Metrotogene har systemer til opvarmning, da det blev vurderet nødvendigt under danske vejrforhold. Man fravalgte dog aircondition.

»Det har vi gjort af hensyn til at spare på metroens energiforbrug,« skriver metroselskabet til Ingeniøren.

»Et airconditionanlæg bruger meget energi, når det er i brug, og hele året rundt vil toget skulle bruge ekstra energi for at kunne transportere et sådant tungt anlæg, som et airconditionanlæg desværre er,« skiver selskabet.

Ingen temperaturmålinger i togene

Metroselskabet har ikke udstyr til tempraturmåling i togene og kan af samme årsag ikke oplyse, hvor varmt der er i togene.

Da man købte togene i 1997 var konstant temperaturmåling ikke et emne. Derfor har man ikke en løbende temperaturmåling i togene.

»Vi har i år en ekstraordinær varm sommer over København – onsdag var ifølge DMI den varmeste dag målt i København i 43 år. På en almindelig dansk sommerdag er varme ikke noget stort problem i metroen, men denne sommer er ekstrem, og vi beklager, at vi ikke kan afhjælpe den nuværende hede bedre,« skriver Metroselskabet.

Læsere, som har målt temperatur og/eller luftfugtighed i metroen i København - eller for den sags skyld i andre byer ramt af hedebølgen - er mere end velkomne til at bidrage i debatten under artiklen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Var der ikke noget med, at den offentlige transport skulle være attraktiv at benytte? Hvorfor hulen anskaffer man så tog uden A/C, når man alligevel køber nyt? Så kan man virkelig føle sig som i en kreaturvogn, stuvet sammen og med sveden løbende ned ad nakken. Hvad hvis der kommer trafikprop og toget er nødt til at holde ½ time på åben strækning i solen? Man kan jo hverkan åbne døre eller vinduer. Ja, det er ekstra varmt lige nu, men ofte er der også varmt på en almindelig dag, når toget er propfyldt.

  • 11
  • 12

Den ellers ret plagede letbane her i byen har for en gangs skyld gjort det rigtige — de har nemlig køling i alle deres tog. Nu er omstændighederne selvfølgelig noget anderledes — strækningerne er udelukkende på overfladen og vil være noget længere når resten åbner — men hey, det er da i hvert fald én ting de gjorde rigtigt 🙂

  • 19
  • 0

Der har man så valgt, at det slukker når folk åbner vinduet, hvilket de gør nærmest per automatik når solen skinner. Heller ikke smart.

  • 4
  • 5

Der har man så valgt, at det slukker når folk åbner vinduet, hvilket de gør nærmest per automatik når solen skinner

Hvor har du fra at S-tog har A/C?
I følge en miljøingeniør hos DSB i 2009, så opretholdtes indklimaet ved ventilation, der kan sættes til friskluftindtag eller recirkulation
http://www.trafikdage.dk/papers_2009/282_N... side 13
Og i 2014 recirkulerede s-tog kun luften, og kølede ikke ned.
http://ipaper.ipapercms.dk/DSB/udogse/2014...

Selvfølgelig kan de have ændret det siden 2014, men der har trods alt ikke været så mange somre som kunne give anledning til det.

  • 8
  • 0

Citat: "»Det har vi gjort af hensyn til at spare på metroens energiforbrug,« skriver metroselskabet til Ingeniøren."

Og konsekvensen af dette er flere fravælger metroen til fordel for bilen. Miljømæssigt en molbohistorie.

  • 12
  • 7

Efter at have benyttet metroen her til morgen, da jeg skulle hente min bil fra værksted, så kan jeg oplyse at det er rigtigt varmt. Puha. Nå, men heldigvis er der jo AC i bilen (også selvom den ikke er helt så effektivt som ACen i elbilen)!

  • 4
  • 3

Helt ærligt: parallelt med metroen kører på en stor del af strækningen bus 5C, som er lige så komfortabel, man skal fx ikke op og ned af trapper, hvor der af en eller anden ukendt årsag ikke er rulletrapper. Der er normalt udenfor myldretiden siddeplads og ikke som i metroen kun ståplads og så er 5C airconditioneret. Så drop dog metroen, når ikke lige god som en bus. At man har banket to-ciffrede milliardbeløb af i anlægsudgifter det gør den altså ikke bedre end en bus set med passagerøjne.

  • 8
  • 9

Du kører da vist for lidt med bus, det metroen kører samme strækning på 2 minister som 5c bruger 15min på. Og lige nu er der varmt, men det er der ikke normalt.

  • 6
  • 1

Det kan ikke passe at der i Danmark eneste fuldautomatisk tog/metro ikke er overvågning at temperaturen inde i toget. Der sidder rimeligt mange følere og sensorer, så har man virkelige ikke et par ekstra indgang på en plc til et par pt100 følere?
Hvad med sikkerhed mv ved brand? Er det ikke også rimeligt vigtigt at vide hvor varmt der?
For at nedbringe temperaturen kunne man høste de største frugter først. Kunne der ikke laves en solskærm for de vel 20-30m2 ruder der vender mod solen? De giver vel ca. 15-25 kW. Der skal en del luft til at køle det når uden temperaturen er 30C.
Er det ikke også muligt at få kølet togstammen ned til 15C, når den er i tunnelen?

  • 2
  • 1
  • at der ikke er temperatur-, fugtigheds- og CO2-måling i vognene, så kan man for under kr.500 købe en logger som måler med valgt hyppighed og i lang tid. Det kræver vel hverken godkendelser eller hvad ved jeg at sætte sådanne op i et par vogne eller 20 og så få nogle døgnkurver. Størrelse under 2x2x10 cm incl holder med burretape.
    En kløgtig studerende kan lave kurver med brug af eksisterende, medfølgende, grafik på 5 minutter.

Det er sikkert slemt, men hvor slemt ? Er det et solproblem eller ?
Uden tal og måling, ingen viden.

P.S.: en læser kunne jo også køre et par ture fra endestation til endestation med loggeren og give os syn for sagen ?

  • 2
  • 0

Klip fra DSB/Trafikdage:
Indeklima
Opretholdelse af indeklimaet sker ved ventilation, som kan stilles til friskluftindtag eller
recirkulation samt ved opvarmning til en fastlagt temperatur på 19 gr.C. Der findes ingen
klimaanlæg med køling i s-tog.

  • 6
  • 0

Jeg arbejder med en scanner der ikke er glad for varmen og pga fredningsbestemmelser af bygningen må man ikke sætte aircondition op.
Alternativt har vi sat et rullegardin op med reflekterende overflade og det har hjulpet lidt og ville hjælpe mere hvis ydersiden af ruderne blev beklædt tror jeg. Hvad mon det ville betyde hvis man beklædte metroens vinduer med lignende f.eks en folie belægning og så evt et par tonede ruder indimellem, så ville toget blive kølet i tunnellens kolde luft og ikke modtage så meget varme når det var over jorden, det ville ikke være rasende dyrt eller kompliceret, men ville det kunne rykke noget?

  • 2
  • 0

Så kan de kjøbenhavnske læsere glæde sig til cityringen. Der er air-condition overflødigt, for hele ringen er underjordisk.

Yderligere har man installeret LED-lys, så det bruges mindre energi. Og mere “robuste” sæder, der er lettere at gøre rene. Så kan der spares lidt mere på rengøringssekvensen.

I det lange løb giver det billigere billetter og langt bedre service.

Ironi i sommervarmen kan forekomme.

  • 1
  • 2

Ingeniørens læsere kunne vel sammen designe en logger af en række parametre der var relevante. Samt modtage stationer der hentede data fra togene på hver station.

Denne "ingeniør" vejrstation kunne så også bruges som vejrstation for dem der gerne vil bygge selv.

Ja der findes sikkert allerede 1000 løsninger. Men det er sjovere med gør det selv.

  • 1
  • 0

Tungt. Betyder det virkelig noget?
Energiforbrug. Tjah. Så kunne man også spare de elektriske døre eller de elektroniske tavler.
Sagen er at det er ligegyldigt for antallet af passagerer som vistnok alligevel er så højt at man derfor nu hæver prisen. Selvfølgelig et godt kapitalistisk træk.
Jeg tænker dig at metroens chefer alle har aircon i deres firmabiler og at hverken energiforbrug og vægt spiller nogensomhelst rolle.

  • 0
  • 0

I artiklen fremgår det at der ventileres med 10 m3/h pr. person. Tommelfingerreglen i HVAC branchen er derimod 10 L/s pr. person, dvs 36 m3/h pr. person for at opretholde et ordentligt atmosfærisk indeklima. Når der skal køles med udeluft er det ikke unormalt at gå en del højere endnu. Det vil selvfølgelig kunne gå hen og blive et problem at ventilere så meget i et tog hvor der jo nok er mange passagerer på ret lidt plads, men man kan altså ikke ventile så lidt som de skriver, og så undre sig over tung luft og overophedning. Hvis de rent faktisk kører med et så lavt luftskifte som det fremgår i artiklen er jeg faktisk lidt overrasket over at der jo tilsyneladende ikke er problemer med indeklimaet i togene året rundt.

  • 2
  • 0

Kunne være man skulle lave en co2 log over indeklimaet. 10m3 i time pr passager er kun 2,8 l/s. Lagt under hvad der skal til for at overholde Arbejdstilsynets krav.

  • 4
  • 0

Ja, det er selvfølgelig et spørgsmål.

Men hvad nu hvis der sker et driftsstop ?
Burde der ikke være / er der ikke normer for den slags ?

Skal der en masseulykke til før .....

  • 2
  • 0

"Hvis de rent faktisk kører med et så lavt luftskifte som det fremgår i artiklen er jeg faktisk lidt overrasket over at der jo tilsyneladende ikke er problemer med indeklimaet i togene året rundt"

Prøv at komme med metroen en vinterdag i myldretiden.
Det er som at gå i vådsauna med overtøj på!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten