Pas på bilister med sovepiller: Selv efter en uge er de farlige

Når man har fået sin nye sovemedicin, stiger risikoen for at blive involveret i et trafikuheld markant i de efterfølgende dage. Risikoen er op til fordoblet i en hel uge, efter at medicinen er afhentet på apoteket.

De norske tal skal ses i forhold til personer, der ikke tager sovemedicin.

Herhjemme vurderer overlæge i afdelingen for lægemiddelgodkendelse i Sundhedsstyrelsen - tidligere Lægemiddelstyrelsen - Steffen Thirstrup, at undersøgelsen i høj grad understreger de advarsler, man kender til.

Produktet Imovane, som indeholder Zopiclon og ifølge den norske undersøgelse giver dobbelt risiko for trafikuheld en uge efter, de er hentet på apoteket og behandlingen er startet. Illustration: Wikimedia Commons

»Det er ikke for sjov, at der er advarsler på,« siger Steffen Thirstrup.

I Danmark bliver 332.000 personer årligt behandlet med såkaldt benzodiazepin og benzodiazepin-lignende midler, som er sovemedicin og indsovningsmidler. Et tal der i øvrigt er faldet med knap 100.000 på fem år.

Især ét stof overrasker

Bag den norske undersøgelse står Ingebjørg Gustavsen, som er læge og arbejder ved Folkehelseinstituttet, der er den norske pendant til Sundhedsstyrelsen.

I undersøgelsen viste især indholdsstoffet zopiclon udslag på statistikken over trafikuheld.

»Vi fandt ud af, at der var dobbelt risiko for en trafikulykke den første uge efter, at zopiclon blev hentet på apoteket,« siger Ingebjørg Gustavsen til forskning.no.

Zopiclon er meget brugt både i Norge og herhjemme. I 2011 blev 135.000 personer i Danmark behandlet med lægemidler indeholdende Zopiclon ifølge medstat.dk. Stoffet findes blandt andet i lægemidlerne Imoclone, Imozop og Imovane.

Zopiclon er et benzodiazepin-lignende stof, som normalt anses for at være i den milde ende af spektret over sovemidler. Det vil sige, at halveringstiden er under fem timer og dermed så kort, at man ikke fraråder al kørsel, men blot kørsel i timerne efter indtagelse.

Lægemidler med zopiclon er dog stadig trafikmærkede, og der er advarsler i indlægssedlen.

»Den norske undersøgelse understreger altså, at selvom man bruger de lidt mildere former for indsovningsmedicin, er de stadig forbundet med en påvirkning af ens opmærksomhed og evne til at køre bil, passe maskiner osv.,« siger Steffen Thirstrup.

Sovepiller og kørsel

I forhold til søvnmedicin og kørsel har Danmark retningslinjer for læger, som udskriver sovemedicin. Det forklarer Ivar Gøthgen, afdelingslæge i Sundhedsstyrelsens Enhed for Tilsyn:

»Sundhedsfagligt skal lægen, der sætter den pågældende patient i behandling, vurdere og lave en aftale med sin patient om, hvorvidt vedkommende må køre. Det har vi god erfaring med, at næsten alle lever op til her i Danmark,« siger Ivar Gøthgen.

Men hvis borgeren kører bil, er det ikke lægens ansvar. Det er patientens eget:

»Borgerne har som udgangspunkt selv pligt til at vurdere, om de er i stand til at køre bil,« forklarer Ivar Gøthgen og henviser til Færdselslovens § 54.

Ingen grænser for kørsel på receptpligtig medicin

Både i Danmark og Norge, hvor undersøgelsen blev lavet, er der for nyligt indført grænseværdier for flere typer af medicin, når man kører bil. Næsten på samme måde som det findes for alkohol. En væsentlig forskel er, at hvis føreren har recept på medicinen, så gælder de samme regler ikke.

Derimod skal lægen vurdere, om patienten vil være i stand til at køre bil med den ordinerede dosering og give patienten besked, hvis vedkommende ikke må køre bil. Men her vender vi tilbage til egen vurdering.

»Selvom man får det udleveret på en lovlig recept, kan man have taget for meget eller på et for sent tidspunkt,« forklarer Ivar Gøthgen.

Hvis man eksempelvis tager søvnmedicin med halveringstid på 5 timer, går der 10-15 timer før virkningen er nær nul. Altså to til tre gange halveringstiden, afhængig af patientens krops reaktion. Sovemedicin kan påvirke svarende til en alkoholpromille på 0,6-1,0.

Steffen Thirstrup vurderer, at vi herhjemme har gjort, hvad vi kan for at undgå trafikuheld på grund af sovemedicin:

»Vi kan ikke sige, at vi 100 procent undgår det, men jeg synes, vi har gjort rigtig meget. Specielt ved de lidt stærkere midler med lang halveringstid, forbyder vi folk at køre bil, når de får dem,« siger han.

Dokumentation

Artikel på forskning.no

Emner : Medicin
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Artiklen nævner, at den fordoblede risiko er i forhold til bilister som ikke intager sovemidler.

Det ville nok være mere relevant hvis sammenligningsgrundlaget var bilister som ikke tager sovemidler, men som sover så dårligt at de overvejer at bede deres læge om dem. Jeg kunne i hvertfald sagtens forestille mig, at man efter en to - tre søvnløse nætter ville have en mindst lige så stor risiko.

At lige netop Imovane bliver fremhævet, skyldes nok at det er det typiske første valg når en patient starter på at få ordineret sovemidler. Som det også fremgår af artiklen, er Imovane absolut i "den milde ende", specielt har alle andre sovemidler længere eller endog meget længere halveringstider.

  • 0
  • 0

Dether åbner jo et behov for flere detaljer.

Vi har brug for at kunne sammenligne forskellige sovemidler, både dem fra apoteket og dem fra div. materialister og helsekostforretninger. Man bør også medtage midler, hvor man i praksis udnytter bivirkning til at sove fx trafiksyge-medicin. Hvor effektivt hjælper de til at sove, så man vågner veludhvilet? Hvor farlige er de hvis man skal noget inden virkningen er klinget af? Hvilke halveringstider har de?

Vi er ofte afhængige af, at mennesker, der arbejdsmæssigt påtvinges unaturligt søvnmønster, skal levere fejlfrit arbejde. Vi kommer ikke til at leve i en verden uden søvnproblemer, så vi har brug for et kvalificerende grundlag for at vælge.

  • 0
  • 0

Der står efter overskriften:

"Risikoen for at bilister, der tager sovemedicin, ender i et trafikuheld stiger til det dobbelte, en hel uge efter de har hentet pillerne på apoteket. Det viser en sammenligning af to norske registre."

Nå da da! hvad så hvis en anden person der bringer medicinen fra apoteket til kunden?, må han så ikke køre hjem bagefter, men skal gå?

  • 0
  • 0

Artiklen handler om, at sovemedicin virker op til en uge efter køb !!! Skal vi selv gætte os til, at det må være op til en uge efter indtalelse? Og det hænger jo ikke sammen med, at "Hvis man eksempelvis tager søvnmedicin med halveringstid på 5 timer, går der 10-15 timer før virkningen er nær nul" Det må være indlysende, at man ikke må køre bil efter indtagelse af sovemedicin (som med alkohol), men artiklen roder rundt begreberne - måske menes der, at hvis man æder hele pakken, så er det en dum ide at køre bil den næste uges tid?, eller er det en uge efter start af behandling?, og hvad så senere?

  • 0
  • 0

Jeg er Skovfoged, og det er et yderst varieret og interessant Arbejde. frisk Luft og Motion, ind og ud mellem Træer og Grene, op og ned af Bakker. Man får en enorm Masse indtryk, som automatisk lagrer sig i Hjernen og danner et fint billede af hele Skoven, alt er normalt ... sundt og godt og netop det Træ ude i Afdeling Vankant, kan du roligt fælde og skære op. Brænde skal kløves og bæres ind, Bilen jævnligt vaskes.

Sådan en Lise for Sjælen er Skoven bare ikke i dag! overalt hvor jeg færdes fra Trægrænsen i Nord til Sahara ´s kant, vælter dårlige indtryk ind i min Hjerne.

Jeg tager så Zolpidem, 1,5 stk. 5-7 minutter før indsovning. Nu tager jeg dem ikke efter kl. 22.00 og overvejer at flytte min Døgnrytme, så jeg ikke får sovepiller før efter 21.00.

De virker ikke blot som indslumring, de virker tydeligt på hele Kroppen. Når jeg ligger alene, virker en Øl også og et ryk i Bananen, (Bananer er forøvrigt også godt) Det er også godt at drikke 4 snaps (ålborg - den rene vare) men Sovepillerne nedsætter min følsomhed, så jeg må arbejde betragteligt mere for at blive afslappet, uden at nydelsen bliver bedre. I flere timer efter, at jeg er stået op, (9 timer efter indtagelsen) er min evne til at navigere rundt mellem Stole og Borde, og Tandbørsten rundt mellem tænderne tydeligt påvirket. Jeg har prøvet med Baldrian og fik Mareridt. Det der virker bedst, er at jeg/du klappes, aes og tales til, og får hjælp til at rette de fejl, der påvirker den Skov/den Situation, som jeg holder så meget af og dermed traver rundt i. Fordi det er mit Ansvarsområde, må jeg have "syn for sagen", Sovepillerne sløver hele mit system og dermed mig, men køser problemer, gør de ikke. Vi SKAL den anden vej rundt. Har du et problem, så prøv at beskrive det for mig, så vil jeg gerne hjælpe dig, med redskaber og løsninger - gratis.

  • 0
  • 0

Eller også er det jo nok, fordi der er til en uges forbrug i pakken...

Der står efter overskriften:

"Risikoen for at bilister, der tager sovemedicin, ender i et trafikuheld stiger til det dobbelte, en hel uge efter de har hentet pillerne på apoteket. Det viser en sammenligning af to norske registre."

Nå da da! hvad så hvis en anden person der bringer medicinen fra apoteket til kunden?, må han så ikke køre hjem bagefter, men skal gå?

  • 0
  • 0

En "sammenligning af to norske registre" kan jo aldrig bruges som grundlag for nogen som helst konklusion, hvis de helt grundlæggende krav til videnskabelig redelighed skal tilgodeses.

En tilsvarende undersøgelse vil nemlig på næsten samme vis dokumentere at det er farligt at spise gulerødder - "en sammenligning af registre viser at helt op til 90 % af personer der er involveret i alvorlige trafikulykker har spist gulerødder inden for de sidste 3 uger"

Hvis personer har behov for sovemedicin skyldes det jo ofte forhold omkring deres fysiske eller psykiske situation, som i lige så høj grad kan indvirke på kompetencer i trafikken. Svære situationer i den nære familie, f.eks. dødsfald eller skilsmisse, er kendt som væsentlige stress faktorer der påvirker koncentration og søvn - og uanset sovepiller eller ej, formentlig også evnen til at køre bil. Hvis sammenligningen i artiklen skal give mening skal der samtidig sammenlignes med personer i samme situationer - som bare ikke tager sovemedicin.

altså - om igen - videnskabelig populisme og uredelighed !

  • 0
  • 0

Der findes nogle plastre - som er godkendt til hospitalsbrug, som ikke afgiver medicin eller kemi til kroppen, men stimulerer hjernens egenproduktion af melatonin vha. lysbølger. De er meget populære på franske hospitaler, men er ikke rigtig kommet i brug herhjemme endnu. Men de kan fås på nettet, og er meget anbefalelsesværdige, da man ikke bliver afhængig af dem, men gennem 10-20 nætter, får stimuleret hjernen til selv at producerer den mængde melatonin som er nødvendig for en god nattesøvn, og produktionen fortsætter normalt derefter uden brug af plastre. Jeg har selv prøvet dem, og er meget overbevist om virkningen.

www.liferaise.dk

  • 0
  • 0

Det er muligt at jeg ikke har læst ALLE bogstaverne på siden, hvilket jeg i givet fald undskylder, men jeg synes ikke at kunne finde et link til den publikation der ligger til grund for artiklen?

Min google-fu giver mig denne artikel på forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2013/janu...

Der igen henviser til disputasen: Gustavsen, Ingebjørg: Zopiclone and Traffic Safety. Introducing Legalized Blood Zopiclone Concentration Limits - is it Evidence Based?

  • 0
  • 0

Jeg er enig med flere, der har skrevet, at både overskrift og brødtekst er poppet og (værre) upræcis. Der kunne (med samme sandhedsværdi) have stået, at bilister, der har sovet dårligt, er involveret i dobbelt så mange ulykker, som bilister, der har sovet bedre vha en sovepille.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten