Partier vil skifte NOx-afgift ud med flyafgift
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Partier vil skifte NOx-afgift ud med flyafgift

(Opdateret) Flere af regeringspartierne er nu villige til at bytte en planlagt øget NOx-afgift ud med stigende afgifter på flytransport, oplyser flere af partiernes ordførere til Ritzau.

Læs også: Regeringen vil mangedoble NOx-afgift

Socialdemokraten Rasmus Prehn begrunder ifølge nyhedsbureauet afgiftsomlægningen med, at en afgift på flytransport rammer beboere i storbyerne og dermed overklassen, hvorimod en stigning på afgiften for udledning af NOx fortrinsvis rammer de ufaglærte i udkantsdanmark.

Argumentet lyder ifølge socialdemokraten således:
En afgift på NOx skal skaffe omkring 600 millioner kroner til statskassen. Pengene vil blandt andet komme fra energitunge virksomheder som Aalborg Portland.

Flyafgiften vil give 700 millioner kroner i indtægter - og så er der også en større miljøgevinst.

»Med NOx-afgiften risikerer man at stå i en situation, hvor arbejdspladserne forsvinder, uden at det har den store effekt på miljøet,« siger Rasmus Prehn.

Forslaget om afgiftsforhøjelsen har mødt stor kritik fra industrien, blandt andet cementfabrikken Aalborg Portland, der ville blive hårdt ramt.

Og i dag, tirsdag, hvor forslaget skulle til førstebehandling i Folketinget, valgte skatteminister Thor Möger Pedersen så at tage kritikken til efterretning og udskyde afgiftsforhøjelsen med et halvt år.

»Vi har lyttet til erhvervslivets bekymringer, og derfor giver vi nu de berørte erhverv mulighed for at forberede sig bedre på afgiften,« siger Thor Möger Pedersen ifølge DR.

»Men det er vigtigt for mig at understrege, at vi fastholder stigningen i afgiften, fordi vi ikke vil gå på kompromis med, at den luft, vi alle sammen indånder, skal blive renere,« siger Thor Möger Pedersen.

Læs også: NOx-afgift kan sende dansk cementproduktion til udlandet

I dag tirsdag bliver lovforslaget med den øgede NOx-afgift førstebehandlet som en del af finansloven. Også de Radikale og Enhedslisten er åbne over for at bytte afgift, mens SF fastholder støtten til det oprindelige forslag.

Dokumentation

Artikel fra Ritzau/TV2

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Regeringen brugte adskillige uger på sit grundlag. Forslagene fremkommer og nu udsættes - heldigvis - forslaget om nox-afgiftens femdobling.

Begrundelsen er, at man efter samtale med erhvervslivet er blevet klogere. Der er således tale om en fuld erkendelse, man har simpelthen fremsat et forslag uden hold i virkeligheden.

Hvordan kan man tro på, at Danmark kan komme videre.

  • 0
  • 0

Udleder fly NOx? Jeg ved det ikke og artiklen siger ikke noget om det. Men argumenterne for at sætte flyafgiften op er da lidt absurd: "Socialdemokraten Rasmus Prehn begrunder ifølge nyhedsbureauet afgiftsomlægningen med, at en afgift på flytransport rammer beboere i storbyerne og dermed overklassen". Hva'? siger jeg bare. Er det kun storbybeboere og overklasse folk der bruger flyvemaskiner som transport middel? Hvad så med alle os andre, der af og til flyver - f.eks. så langt væk som til Filippinerne for at besøge familie? Eller alle dem der rejser på ferie med fly? Eller alle dem, der rejser med fly i forbindelse med arbejde?

  • 0
  • 0

Sagen er, at der skal skrabes penge ind i statskassen, så de kan øses ud over alle Danmarks "Carina'er"!

De har opdaget, at der ikke kan strammes mere på skatteskruen overfor personskatter. Så kom pensionsbeskatning. Så kom der flere afgifter. Momsen er i max position. Så når der skal flere penge ind, så må man jo opfinde noget. Regeringen evner ikke at sætte tæring efter næring, eller endnu bedre, at søge at reducere overforbruget. Det er luksusfælden, og hele Danmark sidder i den! For at gøre det endnu mere klart hvor forbandede vi er, så råbte den nuværende regering hele tiden op omkring velfærdsmassakre dengang det gik godt.

Nu har vi set hvad rød blok ville gøre hvis de fik magt. Lad os få blå blok tilbage inden denne vanvidsregering kører Danmark helt ud over kantent!

  • 0
  • 0

Regeringen siger, at det er for at få renere luft, at den vil fem-doble NOX afgiften.
Jeg har ikke forstand på cementproduktion,men hvis det var muligt at fremstille cement uden at udlede NOX,ville man sikkert have gjort det.Hvis betonhovederne i SF får deres vilje, så produktionen i DK bliver urentabel, vil det blot medføre en lukning af Ålborg-Portland, med mistede arbejdspladser i DK til følge. Behovet for cement vil være det samme, men fremover må vi så importere cementen fra fabrikker i udlandet,hvor der så vil blive udledt den samme mængde NOX, som vi sparer i DK. Formålet med afgiften har altså intet med miljø at gøre, men er kun en ekstra skat, som tilmed vil give bagslag.Ærlighed i stedet for hykleri, ville klæde denne regering.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten