Partier lander aftale om tilskud til ladestandere

Illustration: Christian Grunert Rantorp

Et bredt flertal i Folketinget er blevet enige om, hvordan knap en halv milliard kroner fra den grønne transportpulje skal fordeles. Det skriver Transportministeriet.

De mange millioner skal blandt andet være med til at understøtte investeringer i såkaldt grønne indenrigsfærger og udbredelse af ladestandere til elbiler. Og så er der minsandten fundet penge til en tilskudsordning til såkaldt grønne lastbiler.

I 2021 skal i alt 275 millioner kroner øremærkes, blandt andet til medfinansiering af ladestandere ved boligforeninger og offentligt tilgængelige ladestandere på private arealer, samt tilskud til grøn omstilling af kommunale og kommercielle indenrigsfærger.

I 2022 skal de resterende 200 millioner kroner bruges på medfinansiering af offentligt tilgængelige ladestandere på kommunale, regionale og private arealer og altså tilskud til indkøb af lastbiler.

Vilkårene for udmøntningen af de 150 millioner kroner til ladestandere i 2022 lægger man sig først fast på i efteråret 2021.

Skyder Eldrup-anbefalinger til hjørne

Derudover udskyder man også drøftelserne om de mange anbefalinger, den såkaldte Eldrup-kommission er kommet med. Det handler blandt andet om at klargøre kommunernes rolle i udrulningen af ladestandere, og hvordan man fra offentlig side sikrer den fornødne konkurrence mellem operatører af ladestandere, så det forhåbentlig bliver nemmere og billigere at være elbilist.

Senest i september skal parterne mødes for at afklare den del, fortæller Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.

»Vi har slet ikke været i nærheden af at få drøftet de enkelte anbefalinger. Nu ligger det så fast, at vi skal drøfte det yderligere på den anden side af sommerferien. Det handler blandt andet om, at man ikke har ønsket at komplicere den nuværende aftale yderligere,« siger han.

Det fremgår af aftalen, at regeringen “inden sommerferien” vil sende et lovforslag i høring baseret på Eldrup-kommissionens anbefalinger, så de indkomne høringssvar kan ligge til grund for de politiske drøftelser. Det er, som også tidligere meldt ud, ambitionen, at lovgivningen kan træde i kraft 1. januar 2022, så kommuner forventeligt får den fornødne lovhjemmel til at kunne tage større del i udrulningen af ladeinfrastruktur.

At man dermed også udskyder udmøntningen af 200 mio. kr. til 2022, er ikke optimalt, mener Lærke Flader, chef i Dansk Energis branchefællesskab, Dansk Elbil Alliance.

Hun havde gerne set, at pengene til kommunerne og den nødvendige lovhjemmel var kommet endnu hurtigere i spil.

»Det er godt, at der er noget til byerne, herunder kommunerne, hvor udbygningen haster. Men vi havde håbet, at kommunerne hurtigere kunne komme i gang med at lave udbud - og ikke først i 2022,« siger Lærke Flader.

At kommunerne står og tripper for at komme i gang med udrulingen af ladeinfrastruktur, blev bekræftet i denne uge af Københavns Kommune, hvor overborgmester Lars Weiss giver udtryk for, at markedet har svært ved at komme op i gear. Kommunerne skal derfor kunne tage større del i udrulningen af ladestandere, hvis omstillingen skal komme i gang til tiden.

Penge til boligforeninger

Henning Hyllested glæder sig over, at der afsættes i alt 50 millioner kroner til medfinansiering af ladestandere ved boligforeninger.

Puljen skal kunne søges af almene boligafdelinger, andelsboligforeninger og ejerforeninger, hvor tilskud vil kunne udgøre op til en fjerdedel af projektets samlede omkostninger.

»Det har været vigtigt for os, at vi for første gang i denne type aftaler afsætter penge til etageejendomme, så der også her bliver mulighed for at lade. Ikke mindst set i lyset af at hovedparten kommer til at foregå ved egen bopæl. Vi fik forhandlet beløbet op fra 25 til 50, så det er vi utrolig glade for,« siger Henning Hyllested, som også fremhæver, at der med den nye aftale lægges op til yderligere 85 millioner kroner til medfinansiering af investeringer i grønne indenrigsfærger.

Lærke Flader mener, at der er tale om “et stort skub” til investeringerne i ladeinfrastruktur. Hun glæder sig også over, at der kommer fokus på boligforeninger, og på at sætte ladestandere op i områder med lav kommerciel interesse.

»Investeringerne i ladeinfrastruktur er nødt til at være nogle år foran elbilerne, så vi undgår lange køer og frustrerede elbilejere. Derfor er det vigtigt, at staten skubber på investeringerne dér, hvor det kommercielle marked er udfordret ude i landet – samtidig med at der også er fokus på dem der bor i lejlighed og på elektriske lastbiler,« siger Lærke Flader.

Analyse af elektrificeret vej

En mindre del af puljen skal også bruges på at få udarbejdet en analyse af mulighederne for at få køreledninger på strækningen Øresund-Femern. I alt skal der afsættes 3 millioner kroner til analysen, som har været et ønske fra De Radikale.

Partiet hæfter sig i et interview til Altinget ved, at man i både Sverige og Tyskland er i fuld gang med at teste de elektrificerede veje, hvor køreledninger, som man ser i Tyskland, altså kan være med til at forsyne elektriske lastbiler med strøm og dermed være med til at gøre den tunge transport grønnere.

Derfor bør Danmark følge trop og kaste sig ind i den udvikling også, lyder det.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det hjælper ikke at fedtspille, folk uden egen parkeringsplads tør først købe elbil når de tror de altid kan lade den op, dvs på samme plads hele natten, og uanset at en af naboopgangene har startet en fest tidligt.

Der skal være ladere i overflod hvis folk skal hoppe på den, og kWh prisen skal være rimelig.

  • 12
  • 2

Der skal være ladere i overflod hvis folk skal hoppe på den, og kWh prisen skal være rimelig.

Ja, og det er bare at komme i gang.

Desværre er elbilfolket ved at spænde ben for sig selv, fordi de hellere vil arbejde for drakoniske foranstaltninger til adfærdsregulering under mottoet "god ladestil", i stedet for at arbejde for, at der kommer så mange offentlige ladestandere, at man som elbilejer uden egen garage* kan få et normalt liv til at hænge sammen.

Så det er da heldigt, at vores politikere er mere visionære end elbilfolket selv.

(*: Og her skal jeg måske bemærke, at jeg har egen garage og ladeboks. Så det er ikke klynkeri fra min side. Jeg har mit på det tørre. Jeg ønsker blot, at folk der bor i lejlighed skal have de samme muligheder, som jeg har.)

  • 10
  • 5

Det er desværre uambitiøse 500 mill kroner, man hælder en slat penge i et marked uden at adressere de to væsentligste problemer:

1) Sikring af konkurrencen ved at modarbejde markedssvigt, monopoldannelse og manglende tilgang.

2) Skabe sammenhæng mellem et dynamisk elmarked med elbilladning.

  • 9
  • 2

Der skal være ladere i overflod hvis folk skal hoppe på den, og kWh prisen skal være rimelig.

Dertil skal prisen på grisen også noget ned.

I Tyskland for eksempel, der har man valgt en anden tilgang til at få folk til at skifte til elbil

Lad mig give et eksempel

MG ZS EV Luxury :

Pris i Danmark : 249.079 Kr.

Pris i Tyskland : € 30.430 = 226.212 Kr.

Den er altså 22.867 Kr billigere (~10%)

MEN...Så har den tyske stat noget der hedder BAFA og der kan man få et tilskud til denne bil på €6000

Det vil sige at prisen for bilen i Tyskland altså er 30.430 - 6000 = €24.340

Så er vi nede i 181.000 for sådan en bil.

Ergo kan en tysker købe denne elbil hele 68.079 Kr billigere end en dansker, det er en forskel på hele 27% ifølge min lommeregner

Hvis man vil smide penge efter at få alle over i elbiler, og det siger jeg bestemt ikke man nødvendigvis bør, så var det måske en bedre løsning at give tilskud så bilerne kom ned i en pris der var mere "spiselig".

På den måde fik man REELT set nogle flere elbiler på vejene, men i stedet lader det til at man satser pengene på at købe ladestandere og så håbe på at folk køber dyre elbiler som skal bruge disse ladestandere.

  • 0
  • 10

Hvis man vil smide penge efter at få alle over i elbiler, og det siger jeg bestemt ikke man nødvendigvis bør, så var det måske en bedre løsning at give tilskud så bilerne kom ned i en pris der var mere "spiselig".

Bilerne bliver allerede solgt nu til den pris, de har. Men kun til personer, der har en realistisk mulighed for at lade.

Personligt tror jeg på, at staten kan flytte flere borgere over i elbiler for færre penge, hvis de koncentrerer sig om initiativer, der skal give alle en realistisk mulighed for at lade, fremfor blot at bruge en masse penge på tilskud eller afgiftslettelser på elbiler.

  • 6
  • 1

Jeg var ikke klar over, du havde stillet mig et spørgsmål, Henrik.

Godt nok er der ikke et spørgsmålstegn efter, men det kræver vist ikke den store ledvogtereksamen at regne ud at "Hvor får du det tal fra" er et spørgsmål.

Det virker mere som om det tal er et du har trukket ud af bagdelen og nu forsøger at tale udenom, i stedet for blot at svare.

Men for at gøre det nemt, selv for dig at forstå.

Hvor får du det tal fra ?

(I parantes bemærket, går spørgsmålet på de 25% som efter din påstand, ikke har egen parkeringsplads med lademulighed, blot så dette ikke bliver det næste "snakken udenom objekt").

  • 0
  • 6

Bilerne bliver allerede solgt nu til den pris, de har. Men kun til personer, der har en realistisk mulighed for at lade.

Med den hastighed der sælges EV med lige nu, så kommer man da aldrig i nærheden af at få 775.000 grønne elbiler på vejene pr. 2030, som jo ellers er det erklærede mål.

Husk i den forbindelse at EU i 2026 fjerner "grøn" fra hybrid biler, så de kan ikke (Og bør heller ikke) tælles med som grønne elbiler.

FDM skriver at der i 2020 blev solgt 14.200 elbiler.

Det tal stiger sikkert i fremtiden, men skal vi have 775.000 elbiler på vejene i 2030, så betyder det at vi skal have MANGE flere elbiler på vejene hvert år fremadrettet.

Ifølge autobranchen Danmark var der ved indgangen til 2021, 32502 elbiler i Danmark

Ergo skal vi på 9 år have 775.000-32502 = 742.498 flere elbiler på vejen.

742.498 / 9 = 82500 årligt.

For hvert år der går, hvor vi ligger under 82.500, så stiger tallet der skal sælges i de resterende år for at nå målet.

Nå ja og de tal forudsætter at samtlige solgte elbiler i perioden, også kører i 2030, men det er nok usandsynligt, for bare blandt de 32502 elbiler der kører på vejene i dag er der en del som allerede er 5+ år gamle, så reelt set skal der sælges endnu flere elbiler for at nå målet.

  • 1
  • 5

Aah jeg havde ikke lige fanget at du masede dig ind i den snak jeg havde med Anders. :)

At jeg masede mig ind?

Taget i betragtning, hvor pinlig en fejl, du lige har begået ved at forveksle Henrik og Anders, skulle man tro, at du ville være ekstra opmærksom, næste gang du skrev.

Der er i øvrigt ingen, der "maser sig ind" her. Det er en åben diskussion. Hvis du ikke kan lide det, så find nogen at korrespondere med i email. (Og det skal ikke være mig. Jeg foretrækker åbne diskussioner.)

  • 5
  • 2

nej, men til gengæld er en del ejerlejligheder placeret i sådanne! ;)

I virkeligheden skal man jo nok opdele befolkningen i:

  • Dem der kan parkere i samme parkeringsbås hver dag og har frit frit råderum til at opsætte og benytte egen ladestander.
  • Alle de andre.

Jeg er enig i, at tallet 25% er meget lavt sat for sidstnævnte gruppe.

Denne gruppe omfatter f.eks.:

  • Personer, der ejer deres bolig og kan parkere i samme bås hver dag, men deres faste parkeringsbås er adskilt fra huset af et fortov, så man ikke blot kan sætte bilen til en ladeboks på bygningen uden tilladelse til at føre kablet over fortovet.
  • Personer, der ejer deres bolig og parkerer på et fælles areal, hvor de kan parkere i samme bås hver dag, men ikke har ret til at opsætte en ladeboks.
  • Personer, der ejer deres bolig men parkerer på et fælles areal, hvor de ikke kan parkere i samme bås hver dag.
  • Personer, der ejer deres bolig men parkerer på et offentligt areal.
  • Personer, der lejer deres bolig.

Det er forskellige midler, der skal til, hvis man skal løse problemet for alle disse grupper. Man kommer noget af vejen ved at sørge for, at der bliver opsat ladestandere ved tilstrækkeligt mange parkeringspladser på offentlig vej. Tilskud til boligforeninger kan også hjælpe - hvis boligforeningerne gider interessere sig for problematikken.

Men i mange tilfælde ligger barrieren ikke i økonomien, men snarere i, at det kan være svært at få dem, der har råderetten over parkeringsarealet, til at interessere sig for problematikken. Her skal man måske nærmere kigge på lovgivning, der giver elbilejeren nogle rettigheder overfor kommuner, udlejere og andels-/ejerforeninger.

  • 11
  • 0

I virkeligheden skal man jo nok opdele befolkningen i:

Dem der kan parkere i samme parkeringsbås hver dag og har frit frit råderum til at opsætte og benytte egen ladestander. Alle de andre

Jeg vil anbefale FDel’s guide til ladestandere i boligforeninger her: https://fdel.dk/vejledning-til-boligorgani...

Og Københavns kommunes guide til opladning ved kantsten på privat fællesvej her: https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_pub2/ind...

Jeg er naturligvis enig i at der er udfordringer, især hvor man skal bruge ladestander på udlejers/kommunes grund. En ejerforening kan bedre lave et “ladestander laug”, der klare økonomien i ladestandere.

Er der principielle forhindringer på kommunalveje? Fx målt el over skel? Eller andet?

  • 1
  • 0

Det lyder lidt som om, at alle har en bil og at alle skal have en elbil.

Ganske vidst bor jeg i en etageejendom i København, men det er alligevel flertallet af mine med-andelere, der IKKE har bil og som klarer sig med cykel eller tog. Forhåbentlig er det også sådan i fremtiden.

Hvis vi alle skal have en elbil i fremtiden, så er det største problem ikke lademuligheder, men spørgsmålet om, hvad der skal rives ned eller asfalteres for at gøre plads til alle de biler.

  • 2
  • 6

Jeg vil anbefale FDel’s guide til ladestandere i boligforeninger her: https://fdel.dk/vejledning-til-boligorgani...

Og Københavns kommunes guide til opladning ved kantsten på privat fællesvej her: https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_pub2/ind...

Disse guides angiver vel de muligheder, der er under gældende lovgivning.

Men diskussionen går vel nærmere på, hvad Folketinget kan gøre. Dvs. at man ikke er bundet af gældende lovgivning men kan vedtage ny lovgivning. Og det var den kontekst, mit indlæg var skrevet i.

  • 6
  • 0

Bestemt skal man se på hvad der skal ændres. Den norske elbilforening kæmper for en lade ret, ret til, for egen regning, at opsætte en ladestander.

  • 0
  • 0

Næ, diskussionen drejer sig om, hvordan man får folk flyttet fra diesel og benzin over på el. Dem, der ikke kører bil, bliver ikke nævnt, fordi de ikke er relevante.

Jeg er nu ikke enig i, at de ikke er relevante. De er potentielle bilister, for der er vel ingen der tror, at der rent faktisk bliver færre biler i fremtiden? Selvom jeg håber på, at flertallet af københavnerne også i fremtiden vil "nøjes" med cykel og tog, så er jeg også realist. Jeg kan jo se, at antallet af biler er vokset markant i min og nabogaderne siden år 2000.

Så det drejer sig selvfølgelig både om at få skiftet diesel- og benzinbiler (lastbiler mv) ud med elbiler. Men også om at begrænse antallet af og brugen af biler, hvor der kan skabes et ligeså "grønt" alternativ.

Tingene hænger sammen. At skabe gode lademuligheder for elbiler gør det bare endnu mere attraktivt for billøse københavnerne at anskaffe en (el)bil, fremfor at køre med DSBs dieseltog på familiebesøg i Jylland.

  • 1
  • 6

problemet med fremskrivning som eksponentiel vækst er at estimere 'fremskrivningsfaktoren' ('a'), jf.:

Det er da godt, at du har fået læst op på begrebet. Jeg tror ikke, du behøver undervise os andre i det. Det her er trods alt et site for ingeniører.

Jeg kan fortælle, at din fremskrivningsfaktor 'a' gennem over 10 år har ligget ret konstant på 1,6 på verdensplan. (Altså forudsat at enheden for 'x' er år.)

I Danmark har den blafret noget mere op og ned på grund af hamstringer og opbremsninger, hver gang politikerne ændrede signaler og afgifter. Men jeg er ret tryg ved, at vi i de kommende år vil se de samme cirka 60% vækst pr. år, også her i Danmark.

Dette kan naturligvis ikke vare ved uendeligt. Så vil elbil-andelen ret hurtigt ryge over 100%. Cirka omkring 2025-2026, vil vi nå en 50/50 fordeling af elbiler og fossilbiler blandt nyindregistrerede biler, og derefter vil det nok i stedet være et eksponentielt aftagende salg af fossilbiler, der kommer til at bestemme, hvor meget salget af elbiler fremover vil stige. Denne udvikling i salget af fossilbiler efter 2025 har du allerede selv beskrevet - nok uden helt at forstå, hvor det bar hen:

Prøv eksempelvis at plotte y = 0,7^x:

Det vil sige, at vi ender med en S-kurve for salget af elbiler.

Omkring ved 2030 vil fossilbilerne udgøre en yderst marginal andel af nybilsalget, og målet på de 700.000 elbiler vil for længst være nået.

Alt dette forudsætter at man udvikler infrastrukturen, så den følger med behovet - ellers stopper festen meget før, hvis folk ikke kan få deres nye elbil ladet. Og derfor er det vigtigt, at politikerne får fokus på den del i stedet med at forsøge at styre det hele med registreringsafgift.

  • 7
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten