Parat til test: Stelnumre skal erstattes af RFID-chips på cykler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Parat til test: Stelnumre skal erstattes af RFID-chips på cykler

Illustration: Curioso Travel Photography / Bigstock

Hvis det står til en større arbejdsgruppe, skal cyklers stelnumre i fremtiden erstattes af to RFID-chips, der ligesom stelnummeret kan identificere hver enkelt cykel, men på elektronisk vis.

»Brikkerne skal kunne identificere cyklen effektivt, ikke kunne spore os rundt. Det vil løse rigtigt mange problemer: En kommunal medarbejder kan hurtigt identificere, om en cykel ejes og bruges eller står efterladt og skrottet, og politiet kan se, om den er stjålet. Derudover hjælper det forsikringsselskaberne, viceværten, DSB, cykelproducenter og -forhandlere. Det skal være simpelt og multianvendeligt og må ikke koste meget mere end 100 kroner som en del af prisen på cyklen,« forklarer Mikkel Rud Pedersen, som er produktchef i If Skadeforsikring, til Berlingske Business (kræver login).

Han er en del af arbejdsgruppen, der har deltagere fra forsikringsbranchen, styrelser, ministerier, politiet, samt virksomheder og trafikforskere. Nu er gruppen klar til at afprøve systemet i praksis.

Til Ingeniøren oplyser Mikkel Rud Pedersen, at testfasen skal begynde omkring januar og afsluttes inden sommeren.

Færre omkostninger med chips

Stelnumre på cykler er unikt for Danmark, og derfor skal nummeret indgraveres ved import, hvilket giver en fordyrelse. De nye chips skulle nedsætte omkostningen.

Det digitale stelnummer kodes ind i to RFID-chips og kan aflæses med en app på en smartphone. Virksomheden Lyngsø Systems skal udvikle et system til opsamling og behandling af de digitale stelnumre. Det er ikke afgjort, hvordan disse chips skal fastgøres til cyklen. Det er tillige meningen, at gamle cykler skal have RFID-chips eftermonteret. I appen kan cykelejere også indskrive andre oplysninger, såsom navn og adresse. Den bagvedliggende database skal administreres af Rigspolitiet, fortæller Mikkel Rud Pedersen til Ingeniøren. Det vil foregå på samme måde som Rigspolitiet i dag håndterer data om stjålne cykler.

Både regering og opposition er begejstrede for de nye muligheder.

»Selvfølgelig bør vi tage digital teknologi i brug. Det er meget vigtigt, at det netop er et ID- og ikke et sporingssystem, hvor nogen kan følge med i, hvor jeg cykler hen. På denne måde vil man også kunne få danskerne til at tage del i at finde stjålne cykler, ligesom man samler pantflasker, når de får en lille dusør på måske 50-100 kroner som tak for hjælpen,« udtaler it-ordfører Karin Gaardsted fra Socialdemokratiet til Berlingske Business.

Forslaget har tidligere været kritiseret for at give mulighed for overvågning. Den kritik har Cyklistforbundet tidligere afvist:

»Vi er ærgerlige og forundrede over kritikken, fordi vores forslag bliver præsenteret som noget andet, end det er. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være så forfærdeligt for de folk, der får en chip i cyklen, når alle i forvejen kører rundt med en mobiltelefon i lommen,« udtalte hovedbestyrelsesmedlem Mike White til Ingeniøren i april.

Det er tillige meningen, at gamle cykler skal have RFID-chips eftermonteret.

Bliver det en frivillig ordning, eller kommer kommunen bare trillende og skovler alle cykler uden RFID op med et fejeblad? under devisen: "De er jo ikke registrerede, så må de være ejerløse"

  • 6
  • 1

»Vi er ærgerlige og forundrede over kritikken, fordi vores forslag bliver præsenteret som noget andet, end det er. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være så forfærdeligt for de folk, der får en chip i cyklen, når alle i forvejen kører rundt med en mobiltelefon i lommen,«

Det er da et dårligt argument! Hvis man gerne vil undgå at blive overvåget og ikke synes staten behøver at vide alt, så vil man også gerne have at ens mobil ikke bliver tracket, det er bare ikke rigtig muligt, men det betyder ikke at alle andre bare skal tracke os som det passer dem.

Men hvis de nu laver afstanden den her kan læses på, eller skærmer den af, så man fysisk skal "røre" så det ikke er muligt automatisk at registrere alle der kommer forbi så har jeg nok ikke det store problem med det

  • 7
  • 2

Det lyder som endnu et trin i den generalle registrering af hvor folk færdes:
Nummerplade kamera til biler
Rejsekort til offentlig transport
Og nu chips på cykler (Det kommer selvfølgelig an på læseafstanden)

Er der ikke noget med at Aarhus allerede kører forsøg med chip på cykler på en af deres supercykelstier, hvor grønt lys styres af en chip på cyklen og ikke af en spole i vejen, som resten af landet bruger.

  • 5
  • 1