Parat til test: Stelnumre skal erstattes af RFID-chips på cykler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Parat til test: Stelnumre skal erstattes af RFID-chips på cykler

Illustration: Curioso Travel Photography / Bigstock

Hvis det står til en større arbejdsgruppe, skal cyklers stelnumre i fremtiden erstattes af to RFID-chips, der ligesom stelnummeret kan identificere hver enkelt cykel, men på elektronisk vis.

»Brikkerne skal kunne identificere cyklen effektivt, ikke kunne spore os rundt. Det vil løse rigtigt mange problemer: En kommunal medarbejder kan hurtigt identificere, om en cykel ejes og bruges eller står efterladt og skrottet, og politiet kan se, om den er stjålet. Derudover hjælper det forsikringsselskaberne, viceværten, DSB, cykelproducenter og -forhandlere. Det skal være simpelt og multianvendeligt og må ikke koste meget mere end 100 kroner som en del af prisen på cyklen,« forklarer Mikkel Rud Pedersen, som er produktchef i If Skadeforsikring, til Berlingske Business (kræver login).

Han er en del af arbejdsgruppen, der har deltagere fra forsikringsbranchen, styrelser, ministerier, politiet, samt virksomheder og trafikforskere. Nu er gruppen klar til at afprøve systemet i praksis.

Til Ingeniøren oplyser Mikkel Rud Pedersen, at testfasen skal begynde omkring januar og afsluttes inden sommeren.

Færre omkostninger med chips

Stelnumre på cykler er unikt for Danmark, og derfor skal nummeret indgraveres ved import, hvilket giver en fordyrelse. De nye chips skulle nedsætte omkostningen.

Det digitale stelnummer kodes ind i to RFID-chips og kan aflæses med en app på en smartphone. Virksomheden Lyngsø Systems skal udvikle et system til opsamling og behandling af de digitale stelnumre. Det er ikke afgjort, hvordan disse chips skal fastgøres til cyklen. Det er tillige meningen, at gamle cykler skal have RFID-chips eftermonteret. I appen kan cykelejere også indskrive andre oplysninger, såsom navn og adresse. Den bagvedliggende database skal administreres af Rigspolitiet, fortæller Mikkel Rud Pedersen til Ingeniøren. Det vil foregå på samme måde som Rigspolitiet i dag håndterer data om stjålne cykler.

Både regering og opposition er begejstrede for de nye muligheder.

»Selvfølgelig bør vi tage digital teknologi i brug. Det er meget vigtigt, at det netop er et ID- og ikke et sporingssystem, hvor nogen kan følge med i, hvor jeg cykler hen. På denne måde vil man også kunne få danskerne til at tage del i at finde stjålne cykler, ligesom man samler pantflasker, når de får en lille dusør på måske 50-100 kroner som tak for hjælpen,« udtaler it-ordfører Karin Gaardsted fra Socialdemokratiet til Berlingske Business.

Forslaget har tidligere været kritiseret for at give mulighed for overvågning. Den kritik har Cyklistforbundet tidligere afvist:

»Vi er ærgerlige og forundrede over kritikken, fordi vores forslag bliver præsenteret som noget andet, end det er. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være så forfærdeligt for de folk, der får en chip i cyklen, når alle i forvejen kører rundt med en mobiltelefon i lommen,« udtalte hovedbestyrelsesmedlem Mike White til Ingeniøren i april.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er tillige meningen, at gamle cykler skal have RFID-chips eftermonteret.

Bliver det en frivillig ordning, eller kommer kommunen bare trillende og skovler alle cykler uden RFID op med et fejeblad? under devisen: "De er jo ikke registrerede, så må de være ejerløse"

  • 6
  • 1

»Vi er ærgerlige og forundrede over kritikken, fordi vores forslag bliver præsenteret som noget andet, end det er. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være så forfærdeligt for de folk, der får en chip i cyklen, når alle i forvejen kører rundt med en mobiltelefon i lommen,«

Det er da et dårligt argument! Hvis man gerne vil undgå at blive overvåget og ikke synes staten behøver at vide alt, så vil man også gerne have at ens mobil ikke bliver tracket, det er bare ikke rigtig muligt, men det betyder ikke at alle andre bare skal tracke os som det passer dem.

Men hvis de nu laver afstanden den her kan læses på, eller skærmer den af, så man fysisk skal "røre" så det ikke er muligt automatisk at registrere alle der kommer forbi så har jeg nok ikke det store problem med det

  • 7
  • 2

Det lyder som endnu et trin i den generalle registrering af hvor folk færdes:
Nummerplade kamera til biler
Rejsekort til offentlig transport
Og nu chips på cykler (Det kommer selvfølgelig an på læseafstanden)

Er der ikke noget med at Aarhus allerede kører forsøg med chip på cykler på en af deres supercykelstier, hvor grønt lys styres af en chip på cyklen og ikke af en spole i vejen, som resten af landet bruger.

  • 5
  • 1

Jeg forstår ikke hvordan en chip kan vide om en cykel ejes og bruges eller står efterladt og skrottet.
Hvis man forlader/efterlader sin cykel et sted, så er den vel med ejer i al evighed, hvis man ikke melder den skrottet/stjålet.

For nogle år siden blev der ryddet op i etageejendommens aflåste cykelkælder. De cykler ingen satte deres navn på blev sat udenfor i 1 månedstid, og så skrottet. Der var 10-20 cykler som ingen beboere satte deres navn på. Ejerne var vel flyttet eller havde købt en ny cykel?
Ændrer en chip på det?

  • 3
  • 0

Hvis det er en RFID chip som kan laeses med en smartphone, saa er laeseafstanden nede paa nogle faa cm. og chippen er 13.56MHz typen som skal forbindes til en antenne spole. Stoerrelsen af den spole afgoer laeseafstenden. Hvis den monteres taet paa metal (og hvor finder man et sted paa en cykel der ikke er taet paa metal) saa oedelaegges laeseafstanden ogsaa.
Med andre ord, saa skal man lige saa taet paa cyklen for at aflaese RFID chippen som man skal for at aflaese det indgraverede nummer.
I artiklen staar der
:" Det er ikke afgjort, hvordan disse chips skal fastgøres til cyklen. Det er tillige meningen, at gamle cykler skal have RFID-chips eftermonteret"
Det er da ret vigtigt at finde ud af hvor den skal sidde -- gemt inde i et afskaermende metalroer eller klistret udenpaa saa den er let at fjerne eller sabotere.

  • 3
  • 0

RFID er indlysende til identificering af stjålne cykler, men endnu vigtigere er det at cykler på samme måde som motorkøretøjer monteres med en registreringsplade som dokumentation på at cykelejeren har betalt sin vejskat til betaling af den omfangsrige infrastruktur som motorejerne pt betaler, brede cykelstier etc. Ligeledes ville sådanne registreringsplade dæmpe den noget anarkistiske adfærd som mange cyklister udviser og til meget stor fare for andre færdselsaktive.

  • 3
  • 0

Vi har været igennem dette før. Og denne and kan åbenbart ikke skydes ned.
Er jeg den eneste der undrer sig over, at projektet ufortrødent kører videre og om medlemmerne af "innovationsgruppen" har den fornødne viden og får de rigtige informationer til at foretage de rigtige valg?

Hvem består denne innovationsgruppe af og hvor kan man læse om deres arbejde?

Please, please, please. Fortæl mig at jeg tager fejl i mine påstande nedenfor og at alt er godt.
God fornøjelse med læsningen. Hvis du når så langt.

Jeg arbejdede for ikke så længe siden med it-drift i modeindustrien og bistod med teknikken, når der blev foretaget status/lageroptælling, hvilket
i denne virksomhed møjsommeligt blev foretaget med stregkodeskannere, hvor man måtte have fat i hver vare og mærkat (med mindre man var ude på at snyde,
sig selv). En medarbejder, der havde forladt virksomheden til fordel for én med nyere it-systemer kunne fortælle, hvordan man foretog lageroptælling hos
dem ved simpelthen at skanne alle varer i hver sektion af butikken på een gang ved at læse tøjets NFC-tags på afstand. Pling! Een reol skannet. Sådan!
Smart, tænkte jeg. Især den dag, hvor I fx finder dén dér bunke afrevne RFID-tags, der engang sad på tøj, som systemet ved flere lageroptællinger er blevet forvisset om, stadig befinder sig i butikken.

Sikkerhedssystemer er ofte afhængige af at se og føle med egne sanser. Men it-systemer er naturligvis et godt supplement.

Hvem er afsender og hvem er modtager til artiklen i Business, som denne artikel citerer? Cui bono?

Er "nogen" i virkeligheden godt i gang med at lave et barn på "nogen"? Hvem var oprindelig initiativtager til dette projekt? Det er al hæder og respekt værd at innovationsgruppen (i Ålborg?!) forsøger at sætte projekter i gang, der kan gavne beskæftigelse og erhvervsliv i landsdelen.

Men hvorfor skal alle landets cyklister lide under, at man ved djævlens vold og magt skal forsøge at presse en teknik fra ét område ind på et andet, hvor den i bund og grund ikke er egnet?

Lyngsø systems, der iflg. artiklen i Business, har erfaring med sporing af ting på hospitaler og det tyske postvæsen, står også bag et RFID-baseret system til registrering af fiskekasser. Se ing.dk 2010-03-08 Fiskekasser med RFID-tag gør fisken sporbar. Det er vist dét, der inspirerede til dette projekt.

Jeg beklager at måtte meddele dette, men der en verden til forskel på at levere systemer til fiskeindustrien (angiveligt 200000 fiskekasser) og på at levere systemer til sikkerhedsindustrien (hvorunder stelnumre i cykler nok mest hører hjemme).
Men jeg kan da godt se, at det er et godt lukrativt incitament, potentielt at skulle
levere RFID chips til Danmarks ~ 4 millioner cykler. Og måske ligefrem globalt!

RFID-chips i fiskekasser vil (hvis kasserne ellers det bruges til formålet) typisk uundgåligt og trivielt blive aflæst i en RFID skanner-portal, i et kontrolleret miljø (fx auktionshusene) og registreres automatisk, når de ankommer i og forlader stedet. De kan tilmed indkaples og beskyttes mod elementerne i plastkassen uden, at funktionen påvirkes. Brugerne har tilsyneladende en klar fordel i denne registrering, hvorfor det må formodes, at kun meget få har interesse i at sabotere systemet.

Det er en underdrivelse at skrive, at det ikke heeelt forholder sig sådan med cykler. Stelnumre hører under sikkerhedsindustrien og så er vi i en helt anden liga. En liga, hvor modspillerne ikke følger reglerne og hele tiden bliver bedre til det. Og fordi noget er egnet til fiskekasser, du'r det ikke nødvendigvis på cykler. Det forholder sig naturligvis anderledes med mælkekasser og knallerter. :-)

Ja, der ligger mange cykler og flyder rundt omkring. Ja, det er et reelt problem, at de ikke kan spores på en let (læs: billig) måde. Ja, det er svært at kravle rundt og finde stelnumre og fejlfrit aflæse dem manuelt og det er en hæmsko for effektivt at identificere flere cykler på een gang. Men selv, hvis det var muligt at masseskanne og identificere cykler automatisk, skal der i sidste være hænder derude til at tage fat i de problematiske cykler.

I erkendelsen af, at NFC (som visse lommedatamater "smartphones" kan læse) kun kan skannes på kort afstand, vil man derudover også indbygge RFID-chips og måske ligefrem aktive (batteridrevne) sådanne i alle cykler. Nye som gamle. Held og lykke med det!

Noget af det, der gør cyklismen udbredt er, at det er simpelt og stort set ikke koster noget for brugeren. Den gennemsnitlige cyklist bruger frustrerende få (økonomiske og mentale) ressourcer på vedligeholdelse. Er det sådan, at man fremover have en smartphone der kan læse RFID/NFC, for lovligt at kunne eje en cykel? Hvor mange/hvilke smartphones er i stand til at læse NFC? Hvor mange af dem kan læse klassisk (passiv) RFID eller aktiv RFID?

Er formålet med denne øvelse, at færre skal cykle? Eller at cykler skal indkaldes til periodisk syn for at sikre, at RFID-chippen stadig virker; "nogen" kunne jo fx have haft et aktivt mikrobølgehoved fra en udrangeret mikrobølgeovn lidt for tæt på den eller dens antenne i lidt for lang tid. Ingen vil kunne se det med det blotte øje. Men det kan jo give "plausible deniability". Virker min chip ikke??! Det vidste jeg sandelig ikke. Kan den slags gå i stykker?

Er der sikkerhedshuller i RFID? Kommer der nye sikkerhedshuller i RFID? Vil de aldrig kunne hackes, kopieres eller klones? Kan de krypteres? Kan man sørge for at den private nøgle ikke lækker og offentliggøres? Kan man sørge for at de saltes individuelt?

Det er naivt at tro, at problemet udenlukkende kan løses med magisk it-sovs og det er tragisk, at et projekt som dette angiveligt stadig kan vinde så meget opbakning fra politisk side og tage fokus fra det egentlige spørgsmål, som ingen åbenbart har stillet til at begynde med:

Hvorfor forsvinder cykler og hvor bliver de af? Ja, hvis man har elektronisk sporing af cyklerne, kan man måske indsamle data om bevægelsesmønste og måske på den måde opdage, hvor cykler generelt tager hen. Eller også slet ikke. Alt sammen afhængigt af, hvordan cyklerne reelt forsvinder.

Når man læser de tidligere artikler om emnet igennem, vil man falde over fejl på fejl og forkerte antagelser i udtalelserne fra medlemmerne af innovationsgruppen. Hvem står for den tekniske rådgivning? Må man gætte? Må man få 200 tusind eller 4 millioner gæt? Det er tåkrummende, at den slags potentielt kan føre til at lovgivning og bekendtgørelser ændres og landets cyklister spores og ulejliges økonomisk, før man seriøst har ofret ressourcer på videnskabeligt at undersøge, hvad problemet reelt er? Nej, udover de sædvanlige politikere, der bekender sig til magisk it-sovs, er der ikke fuld politisk opbakning. Projektet blev sidst skudt til hjørne i april:
Ing.dk 2017-04-06: Cykelchip-forslag droppet efter overvågnings-kritik
Var der i øvrigt ikke noget med et cykelregistrerings RFID-forsøg i København for nogle år siden? Hvordan var det lige, det gik med dét?
Politiken 2010-03-12: Forsikringsselskaber tvivler på cykelchip. (Forhindrer ikke tyveri: Vil hellere satse på forebyggelse). Men tingene har måske ændret sig.

Der er sikkert ca. 4 millioner grunde til blindt at styre efter en NFC/RFID-løsning, men hvis man virkelig vil gøre noget fornuftigt udover at undersøge problemet først:
Behold det prægede stelnummer i stellet som hovedreference og tilføj derudover en bekvemmelighedsstregkodemærkat (stelnummer i klartekst og stregkode på mærkaten) på et veldefineret sted på cyklen. En sådan kan læses med det blotte øje og det er tydeligt for enhver, hvis den mangler eller er saboteret. Den vil også kunne læses med en stregkode-applikation fra en hvilken som helst smartphone - også de "forkerte" smartphones uden den "rigtige" NFC chip og bruges af cykelfinderapplikationer, hvis den slags skulle vinde udbredelse. Og det løser problemet med fejlaflæsning af de prægede stelnumre. Ja, stregkoder kan ikke
masseaflæses på afstand, men der skal alligevel folk på stedet for at tage vare på de problematiske cykler.

Ja, det er sexet med en NFC/RFID-applikation på en smartphone, men almindelige smartphones kan alligevel ikke læse NFC/RFID på afstand, så hvis der skal massespores fra centralt hold på big brother/data manér, må det alligevel blive med klassisk RFID som en del af stregkodemærkaten. Og håbe på, at lageroptællingen ikke alligevel skal foretages manuelt, fordi "nogen" ikke har brændt chippen af i stedet for at poppe popkorn.

  • 4
  • 2

Stregkoder er ret sårbare (der er ikke ret mange klistermærker, der kan holde på en cykel i flere år). Men man kan se, om de er intakte, og de er ret langt fra de værste Big Brother forestillinger. Baserer man sig på RFID-chips (som kan saboteres på utallige måder), så har man ikke noget at falde tilbage på, hvis man dropper de indhuggede stelnumre.

Du har ret i dine overvejelser.

  • 1
  • 0

Med andre ord, saa skal man lige saa taet paa cyklen for at aflaese RFID chippen som man skal for at aflaese det indgraverede nummer.

Der var osse en gang, hvor diverse koder ikke kunne brydes, da det ville kræver enorm computerkraft - men den kraft har alle i dag. Mon ikke nogle nysgerrige studerende kvikt får udviklet en scanner, der mange meter væk kan forstærke og rense RFID-signalet alligevel - efter at alle har accepteret, at cykel-chippen er usporlig på afstand.

  • 0
  • 2

Henrik, det er rigtigt at man paa bibliotekerne kan aflaese chippen paa 1/2m afstand, men det er med en laeser som har en antenne paa ca 1m diameter, og saadan en antenne er der ikke plads til i en telefon.

Foroevrigt saa hader jeg at alt der hedder RFID bliver blandet sammen.

Man laeser et sted at nogen har lavet en RFID chip paa stoerrelse med et halvt riskorn.'
Et andet sted laeser man at man i havnene kan spore containere 1km vaek.
Det bliver saa blandet sammen saa man kan spore et RFID riskorn paa 1km.
DET KAN MAN IKKE, RFID chippen skal have en antenne for at virke og det goer den meget stoerre
I containere har RFID chippen et batteri.

Naar man omtaler RFID burde man tilfoeje om det er low frequency (125-135KHz), som har en antenne lavet af et stykke ferrit omviklet med antenne spolen.

Om det er NFC/RFID (13.56MHz) som virker ved magnetisk kobling som Low frequency chippen, men som normalt har en antenne spole med op til 10 vindinger, ofte aetset ud af folie (du kan finde dem i dit kreditkort) og det er stoerrelsen paa een antenne som giver en raekkevidde saa det lige akkurat kan bruges i biblioteker.
Med magnetisk kobling er det ikke muligt at lave en lang raekkevidde da naturlovene lader magnetfelter aftage hurtigt med afstanden.

Saa er der UHF RFID ships (860-960MHz), de skal bruge antenner som de gamle kaninoere antenner paa fjernsynet som man brugte i forhistorisk tid. Da RF feltet kan koncentreres i EN retning med en RF antenne, kan man med en retningsbestemt laeserantenne faa meget laengere raekkevidde. Det maa vaere den slags maerkater der er brugt i Aarhus.

Endeligt saa findes der aktive RFID tags, de aktive har indbygget batteri og derfor kan raekkevidden goeres meget stor.

  • 3
  • 0

Jeg går ind for (næsten) hvad som helst, der kan gøre at mit barnebarn på Nørrebro kan beholde en cykel i flere måneder uden den bliver stjålet. Her i Vestjylland er problemet ikke ret stort, men jeg er holdt op med at købe cykler til Smedegade på Nørrebro. Jeg går i den grad ind for en eller anden form for 'Nummerplader' til cykler, og denne ide med Chips, og gerne med så stor rækkevidde, at politiets nummerplade scannere med lidt ekstra udstyr kan 'Se' dem er noget jeg vil holde meget af at se.

  • 2
  • 0

Det er alt sammen meget godt med chips på cykler, men hvordan laves systemet sikker mod tyvene, der kan fjerne chippene og evt. sætte en ny chip på.
Når bensintyve vil stjæle bensin/en bil, stjæler de først en nummerplade, som de så kan sætte på den bil de vil tanke/stjæle.

Fordi en cykel med en chip bliver stjålet, er det ikke det samme som den bliver fundet igen, og kommer tilbage til ejeren.

For 40 år siden fik min kæreste stjålet en cykel, jeg selv havde malet i en skriggul farve. Den kunne genkendes på 50 m afstand. Det var i en mindre købstad, og selv om vi søgte og søgte overalt i byen, fandt vi den aldrig igen. Det var lang tid før man talte om at stjålne cykler blev "eksporteret" til udlandet.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten