Påstand: Tesla kan slet ikke levere de lovede hestekræfter

Påstand: Tesla kan slet ikke levere de lovede hestekræfter

En gruppe utilfredse Tesla-ejere har forsøgt at få Tesla Motors til at indrømme, at deres nye biler har langt færre hestekræfter, end de blev lovet. Tesla mener ikke, de lover for meget, men blot følger reglerne for elbiler. Gruppen af utilfredse ejere vokser.

515 kW eller cirka 700 hestekræfter. Så meget blev ejerne af den store Tesla model S med typebetegnelsen P85D stillet i udsigt. Alle de mange kW skulle leveres af to elmotorer og en batterigruppe udnyttet til det yderste.

Det fik blandt andet Torben Ekvall til at hoppe om bord, og i januar 2015 lagde han en bestilling ind. Men da bilen blev leveret i juni måned, blev han skuffet. For der manglede tydeligvis nogle kW under motorhjelmen - i runde tal skulle det vise sig, at han havde købt en bil med næsten 20 procent mindre effekt, end sælgeren havde opgivet.

Og han var ikke den eneste skuffede nyslåede ejer af en P85D. I løbet af foråret 2015 begyndte der at løbe meldinger ind på forskellige fora i USA og Norge om, at der slet ikke var så meget skud i P85D’eren, som Tesla lovede.

Tesla model S P85D med firehjulstræk og tilsammen 720 hk eller cirka 515 kW. Men ifølge en gruppe af utilfredse ejere kan batterierne slet ikke levere så mange kW.

Måler som var det en dragster

Sammen med en gruppe på 15 P85D-ejere begyndte Torben Ekvall at måle på både P85D og de lidt mindre kraftfulde P85- og 85D-modeller for at finde ud af, hvad der var op og ned. Første punkt var accelerationstiden for 0-100 km/h. Her havde Tesla lovet 3,3 sekunder. Men det var der bare ingen, som kunne opnå. For at opnå sikre måleresultater blev der indkøbt flere sæt professionelt GPS-måleudstyr:

»Den allerhurtigste kunne komme ned på 3,6 sekunder, hvilket altså er næsten 10 procent mere,« fortæller han.

Læs også: Nye tal afslører: Mange elbilejere har en backup med forbrændingsmotor

Det viste sig, at Tesla havde 'glemt' at fortælle en vigtig detalje: Når fabrikken selv måler 0-100 km/h-tider, bruges en meget speciel teknik, som kendes fra amerikansk Dragster-sport. Det hedder 'one-foot-rollout' og betyder, at bilen må køre én amerikansk fod, før selve målingen begynder. For så hurtige biler betyder det, at køretøjet allerede har en hastighed på 5-6 km/h, før målingen overhovedet begynder - det vil sige, at Tesla selv måler 6-100 km/t og ikke 0-100 km/h.

I august måned indrømmede Tesla på deres amerikanske hjemmeside så, at man faktisk brugte 'one-foot-rollout' for at komme ned på 3,3 sekunder.

Effekten falder hurtigt

Men det stoppede ikke her. For ejerne kunne heller ikke opnå den høje effekt, som Tesla påstår i deres salgsmateriale. Som ejer har man adgang til egne kørselsdata, og Torben Ekvall og mange af de andre ejere har ved flere lejligheder logget data for at se, om var muligt at opnå så høje effekter, som Tesla påstår:

»På en længere tur forsøgte jeg med 70 km/h at give fuld gas. Batteriet var varmt og opladet til 90 procent, og efterfølgende viste data mig, at jeg i et kvart sekund havde været i stand til at trække 418 kW fra batteriet. Herefter faldt effekten, selv om jeg stadig havde speederen i bund,« fortæller han.

Testresultaterne fra gruppen af utilfredse Tesla-ejere. Foto: Torben Ekvall

Læs også: ANALYSE: Derfor er det så svært at lade elbiler slippe for afgifter

De 410-415 kW svarer godt til, hvad andre ejere af en P85D har oplevet, men ligger langt fra de 515 kW, som Tesla opgiver.

Regnestykket

Men problemet ligger måske et helt andet sted, fortæller Ken Zeitzberg, der er en anden passioneret Tesla-ejer, som har kørt over 15.000 km i sin P85D:

»Energikilden i en Tesla består af en batteripakke, som leverer op til 1.300 ampere ved en spænding på 396 volt. Men på grund af den indre modstand i batteriet vil spændingen falde, jo flere ampere der bliver trukket. Da det hele er DC, er det relativt simple beregninger,« siger han.

Tesla benytter batteritypen Panasonic 18650B. En amerikaner har skilt batteripakken fra en Tesla ad og fundet ud af, at den indre modstand ligger på cirka 41 milliohm per celle. Med 96 celler i serie og 74 i parallel giver det 51 milliohm for pakken. Det vil sige, at ved for eksempel 1.000 ampere vil spændingen blive reduceret med cirka 50 volt, og den samlede effekt kan nemt beregnes til 350 kW.

Alt det passer fint for modellerne P85 og 85D, som leverer henholdsvis 350 og 315 kW. Målinger har da også vist, at de to modeller ikke har problemer med at leve op til Teslas marketing i praksis.

Læs også: Usmagelig Tesla-hetz

Men når det gælder P85D, så er sagen ifølge de kritiske Tesla-ejere en anden:

»Tesla lover 515 kW, men vi har kun været i stand til at måle 418 kW. Vores målinger passer godt med teorien, som viser, at med 1.300 ampere vil det maksimalt være muligt at trække cirka 425 kW ud af batterierne,« forklarer Torben Ekvall og understreger, at det er effekten direkte ud af batterierne og altså ikke på motorens akslen, hvor man normalt regner effekt på biler.

Tesla-ord: Ludicrous mode

I juli måned annoncerede Tesla, at de lancerede det såkaldte 'Ludicrous Mode', som skulle bringe 0-100 km/h-tiden ned på 3,0 sekunder (0-60 mph er 2,8 s). Biler med 'Ludicrous Mode' har en sikring på 1.500 A og ved en strøm på 1.425 A skulle dette kunne give 565 kW (396 x 1.425 A).

»Men hvis de gør det, kan de stadig kun nå op på maksimalt 456 kW grundet spændingsfaldet, som reducerer spændingen til 320 volt. Det er altså stadig et godt stykke fra de 515 kW,« siger Torben Ekvall, som understreger, at han synes, Tesla S er en dejlig bil:

»Men jeg føler mig snydt, når jeg køber noget, som slet ikke kan leve op til det, producenten lover,« siger han.

Derfor har gruppen forsøgt at komme i dialog med Tesla i Danmark. Først igennem to venlige breve. Men da de ikke blev besvaret fra Teslas side, besluttede man i forbindelse med et tredje brev at gå i luften med en hjemmeside, hvor andre skuffede Tesla-ejere kunne melde sig.

Læs også: Nu kommer bilen til wifi-service

Her har over 60 ejere allerede meldt sig. De kommer fra lande som Norge, Polen, Tyskland, USA og Ungarn:

»Vi vil sådan set bare gerne i dialog med Tesla om det her, så vi kan finde en løsning. Men Tesla vil tilsyneladende ikke tale med os eller anerkende, at der er et problem,« siger Torben Ekvall. For eksempel mener Torben Ekvall, at Tesla bør ændre 0-100 km/h-tiderne på den danske hjemmeside, så den ekstra fod ikke regnes med.

Tesla Danmark: Systemet er til forbrændingsmotor

Hos Tesla Motors i Danmark er man lidt uforstående over for sagen. Ifølge kommunikationschef for Skandinavien Esben Pedersen har direktør og grundlægger af Tesla Elon Musk sendt en personlig mail direkte til gruppens medlemmer, hvori han gør rede for de forskelle, ejerne oplever:

»Problemet med elbiler er, at de er presset ind i et system, som er udformet til biler med forbrændingsmotorer. Hvis man kigger på vores typegodkendelse, vil man se, at vi er nødt til at opgive den maksimale effekt. Dette er dog ikke en kontinuerlig effekt, men en effekt, der er kortvarigt til rådighed, bl.a. under accelerationen. Men jeg kan da godt forstå, at folk bliver forvirrede, men vi gør det ikke anderledes end andre elbilproducenter,« siger Esben Pedersen.

Samtidig har Tesla meddelt, at der i det næste styresystem på performance-modellerne vil være mulighed for at optimere bilens effekt. Det bliver i form af en knap, som minder lidt om 'launch-control' i supersportsvogne. Den vil blandt andet sikre, at batterierne har den optimale temperatur, og at bilen altid vil yde det maksimale under de givne omstændigheder.

Kommentarer (93)

Nå, så den kan ikke accelerere til 100 km/t på 3.3 sekunder, men må bruge 3.6...?

Undskyld, men jeg tror ikke jeg får brugt mit lager af kleenex i denne omgang!

Giv Tesla et båt på næsen og fortæl dem at de skal meddele deres potentielle kunder at deres målemetoder er fastlagt af lovgivningen, og resultaterne af kundernes egne, individuelle tests derfor kan afvige fra Teslas lovbefalede.

Og kom så videre i livet!

  • 46
  • 18

Der er naturligvis en principiel sag mht markedsføringen - man skal og må ikke love noget man ikke holder, og der kan blive tale om et erstatningsansvar i et eller andet omfang, men...

...ÅHH, hvor er det dejligt at høre om problemer der så langt og fjernt fra mig og mine. :-)

  • 29
  • 1

Okay... Det er selvfølgelig lidt noget skidt hvis man siger én ting til kunderne og virkeligheden så er en anden. Det er klart. Hvis man er bunden til at opgive det sådan så buuuurde man nok gøre opmærksom på det og evt. fortælle hvad man så faktisk kan forvente.

Men det lyder altså som om det mere er et principelt "ret skal være ret"-problem end det er et faktisk problem for kunderne.

.... Tænker bare, hvem pokker bruger deres 0-100 på 3,3 - undskyld 3,6 sekund - til noget alligevel!? Altså udover når naboen skal imponeres...

Hvis det er nok til at skuffe en i forhold til bilen generelt, så synes jeg godt nok man nogle meget mærkelige prioriteter...

  • 26
  • 1