Påsat eller tekniske fejl? Tre Teslaer og en Seat udbrændt i weekenden

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Politiet vil endnu ikke konkludere om branden i fire elbiler på Egedal Station mellem Stenløse og Ølstykke nordvest for København, var påsat eller om det skyldes en teknisk fejl i en af elbiler.

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Til TV2 udtalte Henrik Thelin, vagthavende ved Nordsjællands Politi, at man endnu ikke vidste, om branden skyldtes en “kortslutning, eller om der er tale om en forsætlig brandstiftelse”. Men lige nu hælder man mest til, at branden er påsat.

Den ene af bilerne, angiveligt en Cupra Leon Sportstourer Plug-in e-HYBRID, blev så varm, at der var brug for at få fat i en specialcontainer fra Beredskab Øst.

Alle biler stod til opladning.

Læs også: Grafik: Ny container skaffer batteri-branden af vejen

Vi har på ing.dk tidligere beskrevet, hvordan en brændende bil bliver trukket ind i en container og nærmest druknet i vand, indtil branden er slukket og batteriet kølet ned.

Nu udestår der altså et arbejde med at finde årsagen, og som nævnt udelukker politiet hverken brandstiftelse eller tekniske fejl.

At årsagen ikke umiddelbart kan fastslås er muligvis et eksempel på, at brand i elbiler udvikler sig noget anderledes end i biler med forbrændingsmotor og at teknologien muligvis er med til at sløre årsagen til at branden er opstået.

Politiet har ikke oplyst, hvornår de kan komme med nyt om sagen.

Læs også: Video: Se beredskabets nye værn mod elbilbrande

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At årsagen ikke umiddelbart kan fastslås er muligvis et eksempel på, at brand i elbiler udvikler sig noget anderledes end i biler med forbrændingsmotor og at teknologien muligvis er med til at sløre årsagen til at branden er opstået.

Der gik ikke ild i batteriet i de tre Teslaer så hvordan kan branden udvikle sig anderledes? Det skulle så være ved at den er mindre voldsom når der hverken er brændstof eller batterier involveret ?

  • 25
  • 5

Der gik ikke ild i batteriet i de tre Teslaer så hvordan kan branden udvikle sig anderledes? Det skulle så være ved at den er mindre voldsom når der hverken er brændstof eller batterier involveret ?

Elon Musk sagde, Tesla er ikke en bil, Tesla er en kørende computer. Det er så een side af sagen, en anden side er at i Norge sendes Tesla biler til skrotning, når de er 2-3 år. Jeg ved godt der gives 8 eller 10 års garanti på batteribiler, men såvidt jeg har forstået, så har Tesla-kørere bemærket at der hele tiden kommer advarsler på instrumentbrættet, som de efterhånden lærer at ignorere for at nå hjem.

Men såfremt nogle af ejerne, hos forhandleren bliver konfronteret med indbygget historik, der viser at de har ignoreret advarsler, så kan det være årsag til at garantien bortfalder? Men såfremt forhandleren har nye køretøjer at disponere over, så får den heldige ejer en ny en udleveret, hvilket åbenbart er almindeligt i Norge?

Eller nødvendigt, fordi lige præcis deroppe i det kolde vejr, da er det nødvendigt at køre med varmeapperatet tændt hele tiden, og det giver hurtigt kortere rækkevidde.

Men det er lidt paradoksalt, at du skriver, der ikke gik ild i batterierne i de tre Tesla biler, selvom resten af dem udbrændte. Så tyder det næsten på at batterierne deri må have været helt kolde, og altså ikke været under opladning, selvom de stod ved opladere. Man ved jo, at temperaturen på batterier bliver mindst ligeså høj under opladning, som under brug eller afladning.

  • 11
  • 64

... at kunne se arnestedet, efter en brand, så mon ikke de allerede har en ret god idé, om ikke hvorvidt branden er påsat, så i hvert fald hvorfra den er udsprunget?

  • 12
  • 2

Hvor hører du alt det henne?

Det er ikke noget jeg har hørt, men læst: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-l...

På trods af ovenstående ses endvidere: https://finans.dk/tech/ECE13603455/nordmae...

Derimod har jeg hørt, at Tesla-købere skriver under på at de ikke må udbrede negativ omtale af fabrikatet Tesla. Sådan noget forekommer mig at være i strid med købeloven, men man kan vel ikke udelukke, at køberne siden indgår en slags indbyrdes aftale, som på en måde giver dem et værditab, der er mindre end den virkelige reduktion af brugsværdien?

Hvor varme forestiller du dig Tesla-batterier bliver, når de oplades ved 0,1-0,2 C?

Det har jeg ikke nogen forestilling om.

  • 10
  • 46

Det har nok været første gang, hvorefter der gik der ild i den? 😅 Batteriet er ikke meget større end en lighter. Humor kan forekomme.

  • 17
  • 1

Hvor varme forestiller du dig Tesla-batterier bliver, når de oplades ved 0,1-0,2 C?

Det beskrives i denne tråd: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ho...

Den ideelle ladetemperatur ligger omkring 50 C. Batterierne opvarmes under opladning, og BMS sørger for at temperaturen holdes omkring det optimale punkt, både ved at bruge effekt på at varme, og via den procesvarme der udvikles i batteriet under ladning. Hvor stor del af den tilførte effekt som går til opvarmning og hvor meget som havner i batteriet, afhænger at batteriets opladningsgrad og omgivelsernes temperatur.

  • 23
  • 4

en anden side er at i Norge sendes Tesla biler til skrotning, når de er 2-3 år. Jeg ved godt der gives 8 eller 10 års garanti på batteribiler, men såvidt jeg har forstået, så har Tesla-kørere bemærket at der hele tiden kommer advarsler på instrumentbrættet, som de efterhånden lærer at ignorere for at nå hjem.

Uhadada. Jeg må se at være mere opmærksom når jeg kører i min model 3 - ellers opdager jeg ikke alle disse advarsler på skærmen.

Nåh nej jeg skal jo alligevel afskaffe den nu, for den er snart 3 år gammel og så er batteriet jo opbrugt. Ironi slut.

Undskyld, men hvor har du hentet det vrøvl fra. Der kører vel efterhånden 2 mio Teslaer rundt omkring i verden. Hvis biler til godt 400.000 kr eller mere var færdige efter 2-3 år havde vi nok hørt om det Min Tesla fra 2019 er i hvert fald i fin form - også batteriet.

Det med advarslerne på skærmen er måske noget du har hørt om VW ID.3 og fra Golf 8. VW har tilsyneladende end del problemer med deres software for tiden, men mon ikke de kommer over det, lige som dengang med deres Passat, der ikke kunne bremse på saltede veje

  • 43
  • 5

Derimod har jeg hørt, at Tesla-købere skriver under på at de ikke må udbrede negativ omtale af fabrikatet Tesla. Sådan noget forekommer mig at være i strid med købeloven, men man kan vel ikke udelukke, at køberne siden indgår en slags indbyrdes aftale, som på en måde giver dem et værditab, der er mindre end den virkelige reduktion af brugsværdien?

Jeg har ikke skrevet under på noget lignende da jeg købte min Tesla. Køberne af VW ID.3 first edition der måtte skrive under på noget lignende da de accepterede modtagelsen af deres bil. Hvad det præcist var de måtte skrive under på må du spørge en af ejerne om.

  • 30
  • 2

Det er ikke noget jeg har hørt, men læst: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-l...

Det du har læst, er så ikke helt det du skrev, Kurt!

Du skrev "i Norge sendes Tesla biler til skrotning, når de er 2-3 år".

Nej, det bliver de ikke normalt - Det bliver de når de bliver totalskadet, uanset alder, hvilket ikke har det fjerneste med garantien, men derimod med forsikringen at gøre, og er således ikke en pind mere normalt for en Tesla i Norge end det er for enhver kaskoforsikret bil i Danmark, som sendes til skrot allerede inden den er 1 år gammel, hvis den er totalskadet.

Det eneste, der afviger i den forbindelse, er at elbiler er momsfritaget i Norge, mens reservedelene ikke er, hvorfor der skal 20% mindre skade til, før el elbil er totalskadet i Norge, sammenlignet med Danmark.

Og hvor læste du så at: "Tesla-kørere har bemærket at der hele tiden kommer advarsler på instrumentbrættet, som de efterhånden lærer at ignorere for at nå hjem" ???

Og uden du fik redegjort for den, har du allerede postet den næste skæve påstand: "Tesla-købere skriver under på at de ikke må udbrede negativ omtale af fabrikatet Tesla"

Den har jeg godt nok heller ikke hørt før.

Du skulle vel aldrig forveksle det med det krav, som Tesla stiller om deres Beta-testere, om at de ikke udtaler sig offentligt om FSD?

Det har i så fald hverken noget at gøre med om du køber en Tesla eller udtaler dig negativt om fabrikatet.

FSD Beta-programmet er et stykke produktudvikling (tests af prototyper), som udvalgte Tesla-ejere med FSD kan deltage i, hvis de ønsker, hvorfor det ikke er unaturligt at kræve informationerne hemmeligholdt ift konkurrenterne.

Der er dog adskillige Beta-testere, der tester systemet for rullende kameraer på Youtube, uden det medfører indsigelser fra Tesla, så det er jo nok kun i tilfælde af at testeren bevidst udbreder falske påstande om systemet, at Tesla har tænkt sig at gøre kravet gældende.

  • 48
  • 2

Det er under DC supercharging at temperaturen hæves til 50 grader C. Under AC ladning sker der ikke væsentlig opvarmning af batteriet idet hovedparten af varmen kommer fra selve ladeprocessen. Mål temperaturen under AC ladning er 15 grader.

Det er korrekt. Bilens BMS sørger altid for, at der ikke lades på batterier som er under 0 grader. Teslaer gør det på forskellig vis - nogle modeller har varmeelementer, mens andre bruger effektafgivelse i motorerne til at opvarme batteripakken.

Det gør både, at Tesla er en fantastisk elbil i kolde klimazoner, og at batteripakken får en lang holdbarhed.

  • 26
  • 1

Hvor varme forestiller du dig Tesla-batterier bliver, når de oplades ved 0,1-0,2 C?

Det har jeg ikke nogen forestilling om.

En eller anden forestilling, må du jo have, siden du skriver:

Men det er lidt paradoksalt, at du skriver, der ikke gik ild i batterierne i de tre Tesla biler, selvom resten af dem udbrændte. Så tyder det næsten på at batterierne deri må have været helt kolde, og altså ikke været under opladning, selvom de stod ved opladere. Man ved jo, at temperaturen på batterier bliver mindst ligeså høj under opladning, som under brug eller afladning.

Så du forestiller dig altså at, hvis bilerne var under opladning, så kunne der ikke være ild i bilerne, uden der også gik ild i batterierne.

Som du kan læse af andre artikler ( bl.a. den, er linket til i artiklen herover), så er det mere undtagelsen end reglen, at der går ild i batteriet når en Tesla brænder, med mindre branden opstår i batteriet, hvilket den jo ikke har gjort i de pågældende 3 Tesla'er.

  • 24
  • 1

Så hvis en Tesla kun har meget lidt strøm tilbage og står koldt f.eks -20 grader så må man vente til foråret før du kan lade den op? Da den ikke har strøm nok til at varme batterierne op over 0 grader og jo ej har noget fra motorene? Lyder som om der må være noget mere ( noget ala en motorvarmer måske?) ellers vil jeg da mene at det er en elendig bil i kolde klimazoner.

Jeg har endnu tilgode at se hvordan konsentrationen af Teslaer (elbiler) i Norge er fordel geografisk. Ikke fordi eldrevne køretøjer ikke kan køre langt mod nord( der bruges eldrevne lastbiler ved minerne i Kiruna) men kulde, afstand og befolkningstæthed spiller ind når det kommer til praktisk anvendelse med den nuværende infrastruktur.

  • 1
  • 41

Så hvis en Tesla kun har meget lidt strøm tilbage og står koldt f.eks -20 grader så må man vente til foråret før du kan lade den op? Da den ikke har strøm nok til at varme batterierne op over 0 grader og jo ej har noget fra motorene?

Ja, klart, godt tænkt, Jesper Jepsen! 👉 🤪

Eller også er det måske slet ikke et problem om batteriet har strøm nok til at varme batteriet, da strømmen jo li'som kommer fra ladekablet. 🤔

  • 33
  • 2

Så hvis en Tesla kun har meget lidt strøm tilbage og står koldt f.eks -20 grader så må man vente til foråret før du kan lade den op? Da den ikke har strøm nok til at varme batterierne op over 0 grader og jo ej har noget fra motorene?

JA, det er derfor de allesammen står stille om vinteren, og vil tro at din opfindsomhed og intelligens vil gøre underværker hos en elbilproducent - du har bare super indsigt idet med elbiler, og en dyb dyb forståelse.

Så det der koncept med at man kommer ud til en dejlig varm bil, som er afrimet, opladet og forvarmet, FORDI den er sluttet til vores elforsyning, det kan Tesla da umuligt have fundet på, eller implementeret. Personlig bygger jeg et lille bål under bilen for at varme den op - du ved som i rusland når man skal starte en fossilbrænder.

Tesla har endda ikke engang tænkt på at frostsikre kølevæsken som løber igennem deres octo-valve som distriburer varmen rundt i systemet - så det helt frosset til, så du har ret, vi må ventet til foråret, eller gøre det med bålet, godt at du med din høje IQ kan fortælle os andre det.

Fuck en gang tosser der er vågnet op idag.

  • 24
  • 3

For at vende tilbage til nyhedens oprindelige indhold kan det undre om der er en sammenhæng mellem denne hændelse, og den tidligere hvor en Mercedes hybrid brændte. Grunden til min tanke er, at det i begge tilfælde er brande der (måske) er opstået i batteriet i hybrid biler. Som jeg læser nyheden incl den fra https://www.sn.dk/helsingoer-kommune/fire-... er batteriet i Seat hybriden brændt, mens batterierne i Teslaerne ikke er brændt - er det en korrekt antagelse?

Hvis antagelsen er korrekt, er det således at hybrid biler er mere udsatte for at der opstår brand i batteriet fordi de generelt har mindre god styring og beskyttelse af batteriet. Nogen der har et billede af hvor godt batteriet i en hybrid bil er beskyttet/styret?

Det vil være godt om beredskaberne fører en statistik over biltyperne - evt. fremdriftsformerne BEV, PHEV, HEV og ICEV og hyppighederne af brande i batterierne.

Tal fra udlandet - USA, Tyskland og Norge viser at elbiler (BEV) brænder mindre hyppgt end en fossilbiler (ICEV), men der der også en forskel på brande i batterierne mellem hybrider (PHEV'er) og elbiler (BEV'er)?

  • 17
  • 3

Så hvis en Tesla kun har meget lidt strøm tilbage og står koldt f.eks -20 grader så må man vente til foråret før du kan lade den op?

Det er jo egentligt ret meget bedre end Otto bilerne !

De skal vente helt til efteråret hvor man skal starte med manuelt at høste den første raps/majs, inden man kan lave det til olie og fylde mejetærskeren således den kan "hurtighøste".

Nu kan der endeligt laves olie/benzin i større mængder, for det er jo meget vigtigt at kunne optanke 800km/3 minutter.

Da det er begrændset for hvor mange marker vi kan afse til brændstof produktion, så er det kun et fåtal der har råd til det, men det rammer kun de fattige så alt fint herfra.

  • 8
  • 3

Det er egenligt lidt mærkeligt med de trolle/anti/tosser der er på sitet:

  • BEV-hadere, de vil ikke indse at der er ny teknologi, som udkonkurrere det som de er vant til. De vil ikke omstille sig under nogen omstændigheder, bare tanken om at ændre en smule adfær er de alt for forstokkede til.

De tilbeder en gammel teknologi, og så helst intet forandrede sig.

  • Atom-kraft tilhængere, de vil ikke indse at der er konkurrende teknologier, som på rigtig mange punkter totalt udkonkurrere den gammeldags teknologi. Vind , Sol, hydro, biomasse, PtX vil de ikke indse er en lødig model som alternativ til at grave i jorden og koge vand på verdens dyreste mest usikre måde.

De tilbeder en gammel teknologi, og så helst intet forandrede sig.

  • Klimabenægterne, vil ikke indse at vi skal ændre adfærd og vi skal nedbringe CO2. De nægter at indse at deres livsstil har langsigtede konsekvenser. De griber efter de mest ulødige og uredelige halmstrå for at hjernevaske dem selv. De er så forstokkede at de mest åbenlyse argumenter preller af på dem imens de holder sig selv for nar. Dunning-Kruger i fuldt flor.

De tilbeder deres vante levevis, og så helst intet forandrede sig.

Det er godt nok ikke mærkeligt at der også er store sammenfald i grupperne og personlighederne - jeg er lidt i tvivl om det er gamle sure autister som ville lægge sig ned og slå i gulvet i ren affekt, hvis de blev bedt om at spise andet end brun sovs og kartofler.

De er altså nogle "sjove" sære typer, gad godt vide hvorledes deres indskrænkede dagligdag reelt foregår. Er vi derude hvor det kun hænger ens bukser i skabet, og alle ting som ejers er over 20 år? Det er sådan set fra siden en helt ekstrem modstand og forskræmthed over at verden forandre sig, ting har en ende og livet slutter.

  • 24
  • 11

Hvis antagelsen er korrekt, er det således at hybrid biler er mere udsatte for at der opstår brand i batteriet fordi de generelt har mindre god styring og beskyttelse af batteriet. Nogen der har et billede af hvor godt batteriet i en hybrid bil er beskyttet/styret?

Batteriet i en hybrid er ihvertfald voldsomt mere belastet, med højere C-ratings på drift, regenrering og opladning. Tror ikke det er minde god styring som sådan, tror nærmere det er reelle designfejl, koblet med mangel på væskekøling, og så det hårde liv en hybridpakke har.

Prius'en brugte en ehlt anden kemi, så der ser man det ikke. Men smid LithiumIon NMC pakker i, og tæv dem nok, og så kan det gå galt hvis det er en dårligt designet pakke. MAn kan håbe de for skiftet til LiFePo4 (LFP) i hybriderne, da disse er en hel del mere tolerante, svære at antænde og har et højt antal cyklusser.

Det er dog næppe tilfældet i den konkrete sag - det er en pyroman på spil, jf. lokalsprøjterne.

  • 11
  • 0

Du glemmer at beskrive alle os andre og vores grupper.

Der er en del tilhængere i hver gruppe af diverse "miljø religøse" sekter.

Er det ikke kun rimeligt at vi også får en opsang for vores "fanatisme" ?

HVis du er sekterisk og religiøs i den opfattelse, hvis du er helt sikker på at du har ret og andre tager fejl, hvis du selv mener du ved meget om emnet, og hvis du ikke vil anderkende andres lødige velfunderede argumenter for at beskytte din emotionelt investede selvopfattelse, så gælder det også dig :-)

Ellers ikke.

Og det er ikke en opsang over begejsterede personer - men en mild forundring over den forstokkethed og noget der nærmest må betegnes som vindenskabelig-autisme som nogen personer udviser. I langt de fleste debatter om elbiler, akraft osv. så er konsensus herinde ikke mod fanatikernes teknologi, men mere om teknologien er det rigtige redskab og værktøj. Fanatikernes verdensopfattelse gør at de kun kan se deres ene løsning, intet andet dur, og de kan ikke tage fejl.

Vi andre ser gråtoner, derers billede er polariseret i sort/hvid.

/Nicolai

  • 13
  • 2

Det vil være godt om beredskaberne fører en statistik over biltyperne - evt. fremdriftsformerne BEV, PHEV, HEV og ICEV og hyppighederne af brande i batterierne.

Tal fra udlandet - USA, Tyskland og Norge viser at elbiler (BEV) brænder mindre hyppgt end en fossilbiler (ICEV), men der der også en forskel på brande i batterierne mellem hybrider (PHEV'er) og elbiler (BEV'er)?

Det vil også være godt at se om antallet af bilbrande i fossilbiler, ICEV, har forandret sig siden "elbiler", altså batteribiler igen kom på markedet.

Eksempelvis var der brand for et par år siden i Sverige, i et fleretagers parkeringshus, hvor vistnok en smeltet kunststof-brændstoftank på en ICEV bevirkede at mange biler brændte, det virker påfaldende.

Tilsvarende ved jeg ikke præcist, om lovgivningen angående materialekrav til brændstoftanken er slækket, hvorved at nogle fabrikater, mht. saltkorrosion, har valgt at sælge biler med kunststoftanke frem for metal, der må være mere sikkert. Men såfremt der ikke er noget materialekrav, må det skyldes at forsikringsselskaberne, indtil videre ikke har set noget problem, fordi at brand i almindelige fossilbiler var meget sjældent. Forstået på den måde, at brændstoffet bevirkede færre brande, end bilernes elektriske anlæg?

  • 0
  • 11

Det vil være godt om beredskaberne fører en statistik over biltyperne - evt. fremdriftsformerne BEV, PHEV, HEV og ICEV og hyppighederne af brande i batterierne.

"Beredskabsstyrelsen har undersøgt registrerede brande i el- og hybridbiler siden 2018. Undersøgelsen viser, at risikoen for brande i el- og hybridbiler er mindre end risikoen for brande i konventionelle biler".

https://www.brs.dk/da/nyheder/2021/fokus-b...

  • 10
  • 0

Har du overhovedet læst artiklen du henviser til:

Og så er det dette med momsen: Kjøper du ny elbil slipper du merverdiavgift. Cirka 20 prosent avslag i pris har fristet mange til å kjøpe framtidas bil.

Men krasjer du elbilen er det full pris på både deler og reparasjon. Dette er med på å gjøre det mindre lønnsomt å fikse en elbil sammenlignet med en fossil bil.

Det er altså på grund af afgiftssystemet at det nogen gange ikke kan betale sig at reparere en elbil!

  • 15
  • 2

Beredskabsstyrelsen har undersøgt registrerede brande i el- og hybridbiler siden 2018. Undersøgelsen viser, at risikoen for brande i el- og hybridbiler er mindre end risikoen for brande i konventionelle biler".

https://www.brs.dk/da/nyheder/2021/fokus-b...

Beredskaberne slår de BEVer sammen med PHEVer i deres bstatistik. Det interessante her er - med udgangspunkt i at de hidtil to brande i batteripakker - begge har været i hybridbiler PHEV.

Brande i BEV - elbilerne har til gengæld ikke nået til batteripakken.

Hvorfor denne forskel. Er det et tilfælde, eller kan det skyldes at der er forskelle i opbygningen af batteripakkerne eller styringen/beskyttelse af batteripakken mellem PHEVer og BEVer?

  • 6
  • 4

Vedr. det med brande, så er det lidt lige-gyldigt med den brede statistik. Det er tidspunktet for branden som er interessant.

Er der flere eller færre brande i elbiler under køsel vs. ICE?

Er der flere ller færre brande i elbiler under stilstand/opladning end ICE

Er der flere eller færre brande i elbiler ved ulykker end ICE.

For mig er det den minderste som er den meste interessante, men jeg har ikke set noget statistik over det. ICE bryder i brand under drift, når noget fuel rammer noget varmt. Eller når de kører galt. BEV har mindre brande totalt, fint nok.

Men har de også lavere hyppighed end ICE når de hodler stille ude i husets Carport? JEg sover fint med to stks. holdende ude i carporten, men jeg har faktisk ikke set et ordenligt statistisk grundlag for at de er mere eller bare ligeså sikre når de er parkeret. OVerall mere sikre, javist, men parkeret?

  • 2
  • 3

Hvorfor denne forskel. Er det et tilfælde, eller kan det skyldes at der er forskelle i opbygningen af batteripakkerne eller styringen/beskyttelse af batteripakken mellem PHEVer og BEVer?

Eller det faktum at den har en benzintank om bord, så hvis ikke en brand i ledninger og interiør er nok til at antænde batteriet, så hjælper det når der går hul på tanken.

Fordelen ved PHEV er man ikke behøver at overeje om batteri er mere eller mindre brandfarligt end benzin, man er li'som helgarderet. 😉

  • 18
  • 4

Kurt Aggesen enten troller du med vilje eller også er din IQ bare ikke højere..? Sjældent har jeg læst så vanvittig meget vrøvl og faktuelle forkerte påstande. Tilbage på elbils-skolebænken inden det bliver for pinligt eller….køb en hvilken som helst elbil og bliv lidt klogere inden du poster herinde

  • 18
  • 5

Tilbage på elbils-skolebænken inden det bliver for pinligt eller….køb en hvilken som helst elbil og bliv lidt klogere inden du poster herinde

Nåeh sådan, man skal oplæres i den rette tro, og ikke stille spørgsmål. Har du en du godt vil sælge?

Nej ved du hvad, jeg køber ikke, men jeg har også lidt på det personlige plan, som jeg godt vil udbrede: En af mine kammeraters kone, hun blev mere end almindelig TuppeWare sælger, en overgang solgte hun Kirby støvsugere !!

En hel aften tidligt i 1990'erne gik med de mere end 1000 kunster man kan med en rigtig Kirby til 12.500 kroner, ihh altså, så er man rig!!! Men vi havde lige købt en god støvsuger til ca. 1/10-del af Kirby-prisen, og for ikke at lyde nationalistisk, så skal jeg nok lade være med at nævne fabrikatet på den vi havde.

Det skulle ikke undre mig, at hver en, som købte en rigtig Kirby støvsuger, samtidig fik et højtideligt certifikat fra fabrikken, hvormed man blev betroet at være autoriseret Kirby sælger. Men siden gik det hende godt.

Problemet du løfter sløret for, skal jeg ikke gøre nar ad, som du gør af mig: Jeg forstår udmærket at der skal være penge til at aflønne redaktionelt ansatte, specielt på landets førende teknisk nyhedsmedie, der umiddelbart forventes at være upolitisk. Men jeg mener at spore en risiko for at der kommer til at stå "sponsored by--" kan være tilstede, det problem kan være så alvorligt, så at det reelt er et spørgsmål om staten er blevet for minimal, og der så opstår wild-west tilstande i stort omfang: Altså at der ikke længere findes standarder.

I mange år var det et krav til den højest ansete uddannelse, som man kunne få her i landet, civilingeriør, at de havde et svendebrev forinden deres teoretiske uddannelse. Det skyldes erfaringen, at folk som ikke har lært at bruge hænderne, de kender ikke, og kan ikke se forskel på forestilling og virkelighed.

For private virksomheder er det ikke altid et problem, men for offentlige anlæg eller en befolkningen i en stat, kan det være fatalt. Det kan vores folkevalgte politikere (muligvis uden finansministeriet som ordstyrer), komme til at forholde sig til.

  • 2
  • 26

I mange år var det et krav til den højest ansete uddannelse, som man kunne få her i landet, civilingeriør, at de havde et svendebrev forinden deres teoretiske uddannelse.

Det må have været i attenhundredeogrødkål!

Jeg har ikke noget svendebrev og har aldrig savnet et.

Mig bekendt ver det teknikuningeniører som havde svendebrev. Hvis du mener at civilingeniører har haft det, må du meget gerne dokumentere!

  • 16
  • 0

Det er tidspunktet for branden som er interessant.

Er der flere eller færre brande i elbiler under køsel vs. ICE?

Er der flere ller færre brande i elbiler under stilstand/opladning end ICE

Er der flere eller færre brande i elbiler ved ulykker end ICE.

For mig er det den minderste som er den meste interessante, men jeg har ikke set noget statistik over det. ICE bryder i brand under drift, når noget fuel rammer noget varmt. Eller når de kører galt. BEV har mindre brande totalt, fint nok.

Men har de også lavere hyppighed end ICE når de hodler stille ude i husets Carport?

Jeg kender til en opgørelse som blev lavet over sammenlignelige bilmodeller solgt i USA. Det var Tesla model S og BMW X5 som blev sammenlignet af de amerikanske brandmyndigheder (NFPA) - jeg tror det var i 2018 eller 2019.

Faktoren der blev opgjort var udbrud af spontane brande i parkerede biler. Her var hyppigheden af spontane brande i BMW erne 5 gange hyppigere end i Teslaerne - opgjort pr. 100.000 solgte biler. Heldigvis er antallet af samples meget lavt så undersøgelsens resultat er præget af en del usikkerhed.

  • 8
  • 2

Kurt Aggesen har i skrivende stund opnået ikke mindre end 10 tommel op på hans to første indlæg, på trods af at begge indlæg er nonsense fra ende til anden. Det står alligevel ringe til eller også har vi måske fået besøg af troldehær?

At der lige præcist er 10 op hver gang kunne tyde på at KA enten har en fast fanskare som ikke giver sig selv til kende på anden vis. Alternativt at KA selv har 10 mailadresser med hver sin ing.dk konto og han giver sine egne indlæg 10 tomler op.

Uanset hvilke af de to scenarier det er, er hver eneste tommel op, en måde at udstille tommelførerens massive mangel på viden.

  • 17
  • 2

I mange år var det et krav til den højest ansete uddannelse, som man kunne få her i landet, civilingeriør, at de havde et svendebrev forinden deres teoretiske uddannelse. Det skyldes erfaringen, at folk som ikke har lært at bruge hænderne, de kender ikke, og kan ikke se forskel på forestilling og virkelighed.

Du vrøvler helt usammenhængende. Og skriver fjollede ting som er tåkrummende forkerte.

JEg vil bede dig holde et spejl op foran dig selv, og læse din egen sætning sidst i det citerede.

Og så overveje, bare overveje, om din opfattelse er præget af fejlslutninger, og fejlagtig viden, og at du måske ikke ansker ting korrekt. Prøv at følg tanke rækken hvor du ikke tager dine faste tro for sandfærdig, men stiller kritiske spørgsmål til din egen opfattelse.

Det er sundt at gøre en gang imellem, og noget de fleste med et akademisk islæt bør gøre som ren refleks.

  • 17
  • 3

Beredskaberne slår de BEVer sammen med PHEVer i deres bstatistik. Det interessante her er - med udgangspunkt i at de hidtil to brande i batteripakker - begge har været i hybridbiler PHEV.

Brande i BEV - elbilerne har til gengæld ikke nået til batteripakken.

Hvorfor denne forskel. Er det et tilfælde, eller kan det skyldes at der er forskelle i opbygningen af batteripakkerne eller styringen/beskyttelse af batteripakken mellem PHEVer og BEVer?

Jeg er lægmand på området, men tænkte i forbindelse med denne brand: 1. PHEV'erne er ikke bygget som deciderede elbiler, batteriet er placeret i bagagerummet eller under bagsædet og måske ikke isoleret lige så godt som det store batteri i bunden af en elbil. 2. De har en brændstoftank som bringer temperaturen og brændkraften voldsomt op når den antændes.

  • 12
  • 2

Nye tal fra USA viser, at både benzin- og hybridbiler har markant større risiko for at begynde at brænde end elbiler.

https://www.inputmag.dk/risikoen-for-brand...

Her er et link direkte til AutoinsuranceEZ som har opgort antal biler der brændte pr 100.000 solgte. Deres opgørelse viser:

  • hybrid 3475 brande
  • ICEV 1530 brande
  • BEV 25 brande

https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-ele...

Det kunne være interessant med en analyse af om det meget store antal brande i hybrider hænger sammen med måden hybridernes batteripakker er sat sammen på, eller om det skyldes at hybriderne er dobbelt så udsatte pga det dobbelte drivsystem.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten