»På skolen får vi aldrig lov at lege med lever«
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

»På skolen får vi aldrig lov at lege med lever«

Harry (forrest) har aldrig set en lever før, og enzymer har han heller ikke hørt om. Men han synes, det er super sjovt at få lov at røre ved tingene og se leveren boble, når han hælder brintoverilte ned over den. Foto: Andreas Beck

»Ad.« En flok 5. klasse-elever har lige fået at vide, at de skal skære i en rå lever, og den umiddelbare reaktion er for de flestes vedkommende ganske klar: »Ad.« En enkelt går så vidt som at konstatere, at hun »ALDRIG nogensinde mere spiser leverpostej.«

Men da den første rynken på næsen og viften for ansigtet har lagt sig, bliver der alligevel kamp om leveren. Ganske vist lugter det meget af… lever, men det er nu spændende at få lov at røre, skære og overhælde leverstykkerne med brintoverilte for at få dem til at boble.

Læs også: Her får eleverne lov at lære med hænderne - og det er altså sjovest

11-årige Patrick Cieslik synes, at den normale undervisning på skolen er lidt kedelig. Så er det sjovere at være her, hvor han får lov at eksperimentere og røre ved tingene. »Så er det også nemmere at huske det, man lærer,« siger han. Foto: Andreas Beck

Omtrent 100 elever fra 5.klasser i Lyngby-Taarbæk Kommune er samlet på et nedlagt landbrugsmuseum i Lyngby, hvor de er blevet inviteret til ‘Nørd Day’ med de populære Store Nørder fra DR. Et arrangement der er blevet til i samarbejde mellem DR, kommunen og biotek-virksomheden Novozymes. I løbet af en uge kommer næsten samtlige af kommunens 5. klasseelever til ‘Nørd Day’.

»Æhm, jeg vil bare gerne lige vide, om vi skal spise den her bagefter?,« spørger 11-årige Patrick Cieslik, mens han holder et delvist opskåret stykke lever op i luften.

Læs også: 15-årige skoleelever: Science og it er vores fremtid

Svaret er selvsagt nej. 5.klasserne skal lære om katalase - et ‘forsvars’enzym i leveren. De skærer forskellige stykker af leveren: Store, små og finthakkede. Derefter bliver de smidt i en kolbe og overhældt med brintoverilte. Jo større (mere) leveroverflade, desto mere bobler det, fordi der er flere enzymer til stede.

Forsøget er udtænkt af Novozymes, der har hyret to medhjælpere fra DTU-studenterorganisationen Biotechacedemy til at undervise eleverne. Udover leverforsøget skal de også eksperimentere med brun sovs for at lære om enzymet amylase, der nedbryder stivelse og findes i spyt, og i andet lokale skal de lære om byggeteknologi ved hjælp af dominobrikker og sugerør.

Sejt, sejt og mere sejt

Mens børnene bliver undervist, går Store Nørderne rundt og hjælper dem.

»Det er virkelig sejt, at vi får lov at lave nørdting. Nørderne er mega seje og laver seje forsøg,« lyder det fra en begejstret 11-årig Alberte Eberhardt, der synes, at det er på tide, at de får lov at lave noget sjovt:

»Vi får aldrig lov til sådan noget på skolen. Som for eksempel det med leveren. Det er virkelig sjovt, og så er det nemmere at høre efter og lære noget.«

Ifølge Alberte Bjerre Eberhardt fra Engelsborgskolen i Lyngby er Store Nørderne vildt seje og laver seje forsøg. Hun vil meget hellere være her end på skolen for: »Der får vi aldrig lov at prøve sjove ting,« siger hun. Foto: Andreas Beck

Formålet med ‘Nørd Day’ er at pirre børnenes nysgerrighed i forhold til natur og naturvidenskab ved at bruge leg og eksperimenter. Netop det Store Nørderne fra DR, brødrene Kåre og Emil Nielsen, er kendt for.

Alle ugens dage starter da med et scienceshow, hvor nørderne giver den gas med ild-tornadoer, cola/mentos-eksplosioner og flydende nitrogen, der i kombination med en lukket sæbespand bruges som en højlydt erstatning for traditionelle opvaskemetoder.

Læs også: Når noget er svært, er det federe, når det lykkes

Og nørderne imponerer børnene.

»Kåre og Emil er bare sindsygt sjove, og det er meget mere spændende at være her end på skolen, hvor undervisningen er kedelig,« fortæller Patrick Cieslik, der synes, at han er bedre til at huske ting, når han får lov at lave dem i stedet for bare at læse i en bog eller høre på læreren i skolen.

Efter hvert af dagens fire forsøg skal eleverne forklare, hvad de har lært, og tilbage i skolen får de et opgavehæfte med opgaver, der knytter sig til dagens eksperimenter. Sådan går leg og læring hånd i hånd.