På et helt år fløj Danmark kun 1,4 timer om natten for at fange oliesyndere i Østersøen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

På et helt år fløj Danmark kun 1,4 timer om natten for at fange oliesyndere i Østersøen

Hvis man er skibskaptajn og vil af med en sjat olie, er de mørke timer af døgnet et rigtig godt tidspunkt. For når først mørket har sænket sig over Østersøen, falder risikoen for at blive opdaget markant.

Ifølge den seneste tilgængelige opgørelse over havmiljøflyvninger i østersøregionen (Helcom, 2012) blev kun 13 procent af flyvningerne over Østersøen foretaget om natten. Det sker til trods for, at Helcom, der er den organisation, som skal beskytte havmiljøet i Baltikum, selv påpeger, at risikoen for bevidste udslip stiger, når mørket sænker sig.

De 13 procent dækker over voldsomme nationale udsving, når det kom til flyvninger i mørke. Danmark lå i den absolutte bund, da ikke mere end 0,6 procent af de samlede flyvetimer - hvilket svarer til 1,4 timer - fandt sted efter mørkets frembrud i løbet af hele 2012.

Læs også: Danmark i bund med havmiljøflyvninger: Tyskland og Sverige er i luften hver dag

I toppen lå Tyskland, hvor 29 procent af flyvetimerne i løbet af året blev foretaget om natten. Tyskerne fløj over 220 timer om natten i løbet af 2012.

Estland fløj 21,3 procent af sine flyvetimer i ly af mørket, mens Finland og Sverige lå med henholdsvis 10 og 12,5 procent af deres flyvetimer i mørke. Polen lå kun lige over Danmark med 0,9 procent.

Det er Flyvertaktisk Kommando, FTK, der varetager havmiljøflyvningerne i forsvarets Challenger-fly. Kim Jensen, der er chef for operationsdriftssektionen i FTK, fortæller, at forsvaret siden 2012 har oppet sig og nu flyver som krævet af Helcom. I 2013 fløj forsvaret således 15 procent af flyvetimerne om natten, forklarer han.

»Der har vi altså levet fuldt ud op til kravet, der siger planmæssigt 10-15 procent af flyvningerne,« siger Kim Jensen.

Han peger desuden på, at forsvaret samlet set fløj 451 timer i alle danske havområder i 2012. Heraf var de 32,45 timer natflyvninger svarende til syv procent.

Tilmeld dig Ingeniørens nyhedsbrev og følg med i det danske beredskab i din indbakke.

2012 var et rigtig skidt år for forsvaret, når det kommer til at leve op til de internationale konventioner. Danmark leverede et af de laveste antal flyvetimer i Østersøen, blandt andet ved at nedprioritere havmiljøflyvningerne til fordel for transport af ministre og kongehuset. Der var også tekniske problemer, sygdom i besætningen samt udsendelse til piratjagt.

19 uger af året kunne forsvaret ikke leve op til Helcom-aftalen om minimum to flyvninger hver uge, hvilket fik daværende forsvarsminister Nick Hækkerup (S) til at love bod og bedring.

Trods en betydelig fremgang i 2013 lykkedes det dog heller ikke sidste år at leve op til kravene. Her var det dog primært sygdom og tekniske problemer, der var årsagerne, mens der i ét tilfælde var tale om en ministerflyvning, der umuliggjorde havmiljøflyvningerne den uge. Det var forsvarsminister Nicolai Wammen (S), som i øvrigt på et samråd for nylig kunne fortælle, at flyvefrekvensen heller ikke bliver overholdt i 2014.

Ifølge Helcom-opgørelsen blev der opdaget og bekræftet 139 oliespild i 2012 i de ni landes farvande. Fire af dem blev opdaget i mørket, skriver Helcom. Danske fly stod for de 19 af de 139 fund.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor har man i fællesskab med landende omkring Østersøen ikke oprettet en fælles indsats med dedikeret mandskab og fly til disse overflyvninger? En slags miljøjagt. Således er man vel også sikker på at det rigtige udstyr etc. bliver brugt.

  • 4
  • 0

Hvis politikerne og kongehuset syntes det er så vigtigt at blive slæbt rundt, må de jo bevillige ekstra fly til forsvaret. Nå nej miljø politik handler om penge TIL statskassen. De kunne starte med penge til at få den challenger som blev købt til reservedel ud at flyve.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten