På jomfrutur med Aarhus Letbane: Intet er som duften af spritny sporvogn
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

På jomfrutur med Aarhus Letbane: Intet er som duften af spritny sporvogn

sporvogn Aarhus Letbane
"Meget velkommen" formuleringen i displayet skal de nok have forbi en translatør

Berlin

Ordene ‘Meget velkommen, herzlich willkommen’ løber hen over det digitale panel på Danmarks første letbanesporvogn, da direktøren for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj, som den første dansker presser hastighedshåndtaget mod ‘fuld pedal’.

»Jeg var spændt på at se den første færdige model af vores letbane­tog. Men jeg troede faktisk ikke, det ville påvirke mig så meget. Jeg er ret begejstret,« fortæller den storsmilende direktør.

Vi er på togproducenten Stadlers fabrik i Velten i det nordlige Berlin, hvor den allerførste færdigproducerede model af sporvognsflåden, der skal fragte passagerer rundt i Aarhus by, nu står klar på test­banen.

Læs også: FOTOS: Vogne til Aarhus Letbane skrues sammen

Som dørene åbner op, bevæger besøgsflokken af danske pressefolk sig indenfor til duften af spritny sporvogn. Den lysegrå farve på loft og vægge giver et lyst skær i vognen.


De røde fartstriber på siden af letbanetoget glimter i solen, da det langsomt accelererer op i fart på sine 150 meter testskinner. Alt imens fremhæver producenten, hvordan en unik luftaffjedring bidrager til en bumlefri tur.

Men før vi kigger lidt nærmere på dele af teknikken i letbanen, tager vi en tur på Stadlers værksted.

Fra skelet til sporvogn

På fabrikken står det kulsorte chassis af selskabets tredje letbanetog ud af 26. Ved siden af Aarhus-modellen står dens halvfærdige søskende­sporvogne, som Stadler fabrikerer til letbaneprojekter i Tyskland og England.

En ad gangen produceres hver vogn, mens den hviler på et stationært underlag, hvor skiftende hold af arbejdere gradvist transformerer det sorte skelet til et færdigt let­banetog.

Letbane-skelettet foran direktøren og det danske pressekorps er i sin allerførste fase. To mænd i blåt arbejdstøj limer træplade for træplade på dét, der skal blive til gulvet. Senere skal der lægges et blågråt linoleumsgulv, som matcher sædernes mørkeblå farve.

Læs også: Danmarks første letbane på skinner om et år

Det næste hold installerer mekaniske rør i sporvognen. Efterfølgende overtager næste team, som lægger ledninger i loftet på vognen, og sådan fortsætter processen. I alt tager det 30 dage, fra det sorte togskelet ankommer til værkstedet, til det står færdigt og klar til testbanen.

Mens de besøgende betragter sporvognenes udvikling, fortæller den adm. direktør for Stadler Pankow GmbH, Ulf Braker, med stolthed i stemmen, at 80 pct. af togenes dele stammer fra Tyskland.

De resterende dele leveres fra nabolandene Schweiz og Østrig. Det var da også forventningen om kvalitet fra en tysk-schweizisk produktion og ekspertisen i specialfremstillede sporvogne, der var medvirkende til, at letbaneselskabet valgte Stadler til leverandør.

Luftaffjedring sikrer bumleløs tur

Letbaneselskabet har i deres valg af sporvogne bl.a. lagt vægt på passagerernes komfort. Frem for at have en traditionel metalaffjedring har Stadler udviklet en luftaffjedring, som skulle sikre en mere bumleløs tur på skinnerne.

To affjedringssystemer – det primære kile- og det sekundære luftaffjedringssystem – sørger for, at eksempelvis stød fra ujævnheder næsten ikke mærkes. Samtidig skåner de skinnerne for den slitage, der er ved mekanisk affjedring. Kombinationen af luftaffjedring og gummiindlæg i hjulene begrænser belastningen mellem hjul og skinne og forbedrer mærkbart kørekomforten for passagererne.

Bremseenergi genbruges

Ud over komforten har letbaneselskabet fokus på energibesparelser. For eksempel genanvendes den energi, der opsamles, når sporvognene bremser. Bremseenergien driver lys- og klimaanlæg og hjælper med at accelerere letbanetoget eller andre sporvogne på samme strækning.

Når et tog bremser, kan et andet tog således accelerere, hvis de er inden for samme transformerstation.

Læs også: Danske letbaner har svært ved at finde fodfæste

Desuden har Stadler udnyttet tyske ingeniørkompetencer til at skabe mere plads i vognene til passagererne. Det er lykkedes ved at integrere motoren for bogien i hjulet. På den måde undgår man at have en større gearkasse på ydersiden af hjulene, hvor den fylder og ofte stjæler en siddeplads.

Pladsen i sporvognen rækker dog ikke til at fragte cykler i myldre­tiden, så cyklister er henvist til deres sadler to timer hver morgen og aften.

Klar til test i sensommeren

Når sommeren går på hæld, begynder de afsluttende tests af Aarhus’ letbanevogne. Selv om togtyperne er brugt i andre europæiske byer, skal blandt andet it-systemet som eksempelvis signal- og radiosystemer sættes op til at håndtere de danske forhold for at opnå endelig godkendelse.

»Vi har rundet en af de første store milepæle ved at have de første færdige letbanetog klar. Den næste udfordring er at teste, at it-funktio­nerne fungerer i Danmark – det er nærmest et stort it-projekt i sig selv,« siger Claus Rehfeld Moshøj.

De første letbanetog forventes at transportere passagerer fra maj 2017.

Tilbage på testbanen bevæger skaren af journalister og letbanemedarbejdere sig væk fra Velten, efter at både direktøren, projektchefen, Jens Michael Toft, og de fleste personer fra pressen har indviet letbanevognen fra førersædet.

Hvorvidt begejstringen fra de første passagerer vil nå de samme højder, som det gjorde for letbaneselskabets ledelse under testkørslen, vil foråret i 2017 vise.

Kommentarer (18)

"Mens de besøgende betragter sporvognenes udvikling, fortæller den adm. direktør for Stadler Pankow GmbH, Ulf Braker, med stolthed i stemmen, at 80 pct. af togenes dele stammer fra Tyskland.

De resterende dele leveres fra nabolandene Schweiz og Østrig. Det var da også forventningen om kvalitet fra en tysk-schweizisk produktion og ekspertisen i specialfremstillede sporvogne, der var medvirkende til, at letbaneselskabet valgte Stadler til leverandør."

Beklageligt at letbaneselskabet har den holdning, at man prioriterer udenlandske og ikke dansk producerede dele.

  • 0
  • 12