Overspænding brænder bilpærer af

Danske bilister har stigende udgifter til at skifte pærer i forlygterne. Især nye halogenpærer holder ofte kun kort tid, lyder kritikken nu fra bilbranchen selv. Problemet er særlig stort i Danmark og de andre nordiske lande, hvor forlygterne skal være tændt døgnet rundt.

»Specielt de moderne halogenlamper holder ikke de 600 timer, som normalt er standard,« siger Henrik Jensen, produktchef i Falkenberg, der importerer flere slags billygter til det danske marked.

Problemet skyldes, at moderne biler er sat til at køre med stadigt højere spænding på bilens elsystem for så økonomisk som muligt at kunne trække eksempelvis stadig mere almindeligt ekstraudstyr som aircondition og sædevarme. Især fordi fysikkens love tilsiger, at bare fem procents overspænding betyder en halvering af bilpærens levetid. En ændring som kan mærkes, når det koster mellem halvtreds kroner og op til det tredobbelte at skifte en enkelt pære - eksklusive montering som kan løbe op i flere hundrede kroner.

Mange reklamationer

Der findes ingen danske statistikker over gennemsnitlig levetid på bilpærer, men hos verdens største producent af bilpærer, Philips, erkender produktchef i Danmark, Jan Larsen, at der er tale om et stigende problem.

»Vi får mange reklamationer over levetiden på pærer. Det skyldes, at et stigende antal biler kører med overspænding, men bilfabrikanterne er øjensynligt ligeglade, for problemet er kun tydeligt her i de nordiske lande, hvor vi bruger kørelys,« siger han.

Samtidig bliver mange folk ifølge Jan Larsen opmærksomme på de afbrændte pærer, fordi en ny og mere lysstærk pæretype kaldet H7 har kortere levetid end sin forgænger med betegnelsen H4. Problemet er, at den nye pære kun har en tråd, hvor den gamle type havde en tråd til henholdsvis nær- og fjernlys.

Ti procent overspænding

Næsten alle moderne biltyper kører i dag med overspænding, og blandt andre Mazda erkender, at have haft problemer med pærerne i deres biler, fordi de kører med ti procent overspænding og dermed når helt op på 14,6 Volt.

»Det er fuldstændig rigtigt, ja. Vi har haft kunder, der måtte skifte pærer ud inden for en måned, og det er selvfølgelig utilfredsstillende,« lyder svaret fra Freddy Olsen, der er servicechef hos Mazda i Danmark.

Han mener, at den letteste løsning på problemet ville være at tilpasse pærerne til den generelt højere spænding i moderne biler.

»En smule omvendt er det pærefabrikanterne, der ikke har formået at følge med,« siger han.

Mazda Danmark har i dag fået problemet under kontrol ved kun at bruge såkaldte longlife-pærer, der er dyrere, men Freddy Olsen har bedt Mazda-fabrikken om en løsning:

»Vi har sagt, at det er et problem for os heroppe i Norden fordi vi bruger kørelys hele døgnet og har bedt Mazda om at tage vare på det, så nu må vi se, hvad der sker,« siger han.

En teknisk løsning på spændingsproblemet er at sænke spændingen på kørelyset til 11,5 Volt. Sådan er problemet løst hos Volkswagen, oplyser Henrik Hagen, selskabets danske informationschef.

»Der er lagt en modstandsledning ind for at skåne pærerne, når man kører om dagen, og det er en ganske banal teknisk løsning,« siger han, som dog ikke kan give en pris på det pærebesparende indgreb, der udføres direkte på fabrikken.

Henrik Jensen, Falkenberg, kalder Volkswagen-løsningen for god, fordi det er uproblematisk at reducere lysstyrken, da kravet er en effekt på mindst 21 Watt og der typisk er 55 Watt i en forlygtepære.