OVERSIGT: Disse plugin-hybridbiler tager dig længst
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

OVERSIGT: Disse plugin-hybridbiler tager dig længst

Der er fordele ved at eje en elbil. Men man er også begrænset, når der skal køres langt. Her er hybriderne kommet for at dække alle behov.
Du får både en elbil til småkørsel og en brændstofbil til de længere ture. Jo bedre batterikapacitet, desto længere kan du naturligvis køre uden brændstof. Og her er der forskel på plugin-hybriderne.

Det norske magasin Teknisk Ukeblad har samlet nogle af de mest populære plugin-hybrider på markedet og sammenlignet, hvor langt man kan nå, inden batterierne går død.

Mitsubishi Outlander PHEV

Vinderen er en firehjulstrækker. Mitsubishis Outlander PHEV er verdens første plugin-hybrid SUV, og den kører længst af alle i Teknisk Ukebrevs test med 52 km elkørsel, inden batteriet, der har en kapacitet på 12 kWh, er fladt. Bilen forhandles endnu ikke i Danmark, men er voldsomt populær i b.la. Norge.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
52 km 12 kWh 82 hk + 82 hk 121 hk Forhandles ikke i Danmark

Audi A3 e-tron

Audis bud på en plugin-hybrid er A3 e-tron. Den kan med sin 50 km pr. ladning bruges som elbil ved småkørsel i hverdagen. Dens 150 hk benzinmotor og topfart på 222 km/h gør dog, at den også er ganske solid til længere kørsel.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
50 km 8,8 kWh 102 hk 150 hk 454.000 DKK.

Volkswagen Golf GTE

VW’s plugin-hybrid Golf GTE har fået meget ros for sin alsidighed. Den er både stille og rolig som elbil, men når også nærmest sportsbil-niveau, når 1.4 TSI-benzinmotoren med 150 hk tages i brug. Dog skal man være opmærksom på, at bagagerummet i Golf GTE er mindre end i de tilsvarende eGolf og den normale Golf.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
50 km 8,7 kWh 102 hk 150 hk 425.000 DKK.

Volvo V60 Twin Engine

V60’eren i plugin-hybrid-udgave har en stor batterikapacitet på 11,2 kWh og tager dig ligesom A3 e-tron’en og Golf GTE’en 50 km på et fuldt opladt batteri. Den kommer ligeledes med enten en D5 eller D6 dieselmotor, som i hydridmodus producerer henholdsvis 288 og 231 hk.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
50 km 11,2 kWh 68 hk 163 hk 977.000 DKK.

BMW i8

De kunne sikkert ikke lade være. Skulle BMW på plugin-hybrid-markedet, skulle det også gøres med maner. Således har de præsenteret i8, som er en fuldblods sportsbil. Fremtidens sportsvogn, kalder de den selv, og den har da også tiltrukket sig massiv interesse for både udseende og køreegenskaber. Rækkevidden er til gengæld ikke i top.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
37 km 7,1 kWh 131 hk 231 hk 2.700.000 DKK.

Porsche Cayenne S E-hybrid

Porsche er også hoppet med på plugin-hybrid-bølgen og har hele to biler med i testen. Cayenne S E-hybrid er den familievenlige af de to, men med 36 km på et fuldt opladt batteri skal du ikke regne med at tage på langfart uden at skulle have den 3,6 liter store V6 motor med 333 hk i brug.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
36 km 10,8 kWh 95 hk 333 hk 1.677.200 DKK.

Porsche Panamera S E-hybrid

Den anden Porsche er den lidt mere sporty Panamera S E-hybrid med en topfart på 270 km/h, når de 400 hestekræfter i V6-motoren bliver sluppet løs. Elmotoren tager dig 36 km på en ladning ligesom Cayennen.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
36 km 9,4 kWh 95 hk 333 hk 2.283.000 DKK.

Mercedes S500 plugin-hybrid

S-klassen er cremen af cremen i Mercedes-verdenen, og med S500 i en plugin-hybrid-udgave tilbyder de luksus og klasse blandet med det bedste fra hybridbilen. Den kører dog kun 33 km på et fyldt batteri.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
33 km 8,7 kWh 116 hk 333 hk 1.923.200 DKK.

Mercedes C350e

C-klasse-hybriden kører endnu kortere end S500 på batteriet. Kun 31 km kan den klare, inden du skal have fat i en stikkontakt igen. Det skyldes et batteri men relativt ringe kapacitet. Til gengæld er der masser af kræfter bag, da bilen i hybridmodus udvikler 279 hestekræfter, hvilket putter den i sportsbil-kategorien.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
31 km 6,2 kWh 82 hk 211 hk 686.300 DKK.

Toyota Prius plugin

Toyota Prius er den mest udbredte hybridbil i verden. Men i Danmark er bilen som det eneste land i EU ikke i salg. Det skyldes de høje registreringsafgifter, som fik Toyota til at gå uden om markedet herhjemme. Får man den importeret, kan man dog kun få 25 batteridrevne kilometer, inden 1,8 l benzinmotoren må tage over. Den kan så til gengæld også køre 47,6 km. pr. liter.

El-rækkevidde Batterikapacitet Elektrisk motor Brændstofmotor Pris fra
25 km 4,4 kWh 81 hk 99 hk Forhandles ikke i Danmark

Og det værste, du har nemlig en bil der er mere kompleks end en normal benzinbil.
Det vil bla. sige:
- at du har endnu flere dele der kan gå i stykker.
- at du har mange ting der vejer og tager plads: el og benzinmotor, udstødning, olie, benzin, batteri osv.


Til gengæld slider du ikke så meget på de enkelte dele... F.eks. har du ingen koldstarter på din benzinmotor, da den har kørt 10-20 km inden du overhoved tænker på at overgå til benzinkørsel... Men ja, der vil altid både være fordele og ulemper... (Havde der kun været fordele for alle i alle led, så var valget ikke så stort ;) )

  • 3
  • 6