OVERSIGT: Disse plugin-hybridbiler tager dig længst

Der er fordele ved at eje en elbil. Men man er også begrænset, når der skal køres langt. Her er hybriderne kommet for at dække alle behov.
Du får både en elbil til småkørsel og en brændstofbil til de længere ture. Jo bedre batterikapacitet, desto længere kan du naturligvis køre uden brændstof. Og her er der forskel på plugin-hybriderne.

Det norske magasin Teknisk Ukeblad har samlet nogle af de mest populære plugin-hybrider på markedet og sammenlignet, hvor langt man kan nå, inden batterierne går død.

Mitsubishi Outlander PHEV

Vinderen er en firehjulstrækker. Mitsubishis Outlander PHEV er verdens første plugin-hybrid SUV, og den kører længst af alle i Teknisk Ukebrevs test med 52 km elkørsel, inden batteriet, der har en kapacitet på 12 kWh, er fladt. Bilen forhandles endnu ikke i Danmark, men er voldsomt populær i b.la. Norge.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
52 km12 kWh82 hk + 82 hk121 hkForhandles ikke i Danmark

Audi A3 e-tron

Audis bud på en plugin-hybrid er A3 e-tron. Den kan med sin 50 km pr. ladning bruges som elbil ved småkørsel i hverdagen. Dens 150 hk benzinmotor og topfart på 222 km/h gør dog, at den også er ganske solid til længere kørsel.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
50 km8,8 kWh102 hk150 hk454.000 DKK.

Volkswagen Golf GTE

VW’s plugin-hybrid Golf GTE har fået meget ros for sin alsidighed. Den er både stille og rolig som elbil, men når også nærmest sportsbil-niveau, når 1.4 TSI-benzinmotoren med 150 hk tages i brug. Dog skal man være opmærksom på, at bagagerummet i Golf GTE er mindre end i de tilsvarende eGolf og den normale Golf.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
50 km8,7 kWh102 hk150 hk425.000 DKK.

Volvo V60 Twin Engine

V60’eren i plugin-hybrid-udgave har en stor batterikapacitet på 11,2 kWh og tager dig ligesom A3 e-tron’en og Golf GTE’en 50 km på et fuldt opladt batteri. Den kommer ligeledes med enten en D5 eller D6 dieselmotor, som i hydridmodus producerer henholdsvis 288 og 231 hk.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
50 km11,2 kWh68 hk163 hk977.000 DKK.

BMW i8

De kunne sikkert ikke lade være. Skulle BMW på plugin-hybrid-markedet, skulle det også gøres med maner. Således har de præsenteret i8, som er en fuldblods sportsbil. Fremtidens sportsvogn, kalder de den selv, og den har da også tiltrukket sig massiv interesse for både udseende og køreegenskaber. Rækkevidden er til gengæld ikke i top.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
37 km7,1 kWh131 hk231 hk2.700.000 DKK.

Porsche Cayenne S E-hybrid

Porsche er også hoppet med på plugin-hybrid-bølgen og har hele to biler med i testen. Cayenne S E-hybrid er den familievenlige af de to, men med 36 km på et fuldt opladt batteri skal du ikke regne med at tage på langfart uden at skulle have den 3,6 liter store V6 motor med 333 hk i brug.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
36 km10,8 kWh95 hk333 hk1.677.200 DKK.

Porsche Panamera S E-hybrid

Den anden Porsche er den lidt mere sporty Panamera S E-hybrid med en topfart på 270 km/h, når de 400 hestekræfter i V6-motoren bliver sluppet løs. Elmotoren tager dig 36 km på en ladning ligesom Cayennen.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
36 km9,4 kWh95 hk333 hk2.283.000 DKK.

Mercedes S500 plugin-hybrid

S-klassen er cremen af cremen i Mercedes-verdenen, og med S500 i en plugin-hybrid-udgave tilbyder de luksus og klasse blandet med det bedste fra hybridbilen. Den kører dog kun 33 km på et fyldt batteri.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
33 km8,7 kWh116 hk333 hk1.923.200 DKK.

Mercedes C350e

C-klasse-hybriden kører endnu kortere end S500 på batteriet. Kun 31 km kan den klare, inden du skal have fat i en stikkontakt igen. Det skyldes et batteri men relativt ringe kapacitet. Til gengæld er der masser af kræfter bag, da bilen i hybridmodus udvikler 279 hestekræfter, hvilket putter den i sportsbil-kategorien.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
31 km6,2 kWh82 hk211 hk686.300 DKK.

Toyota Prius plugin

Toyota Prius er den mest udbredte hybridbil i verden. Men i Danmark er bilen som det eneste land i EU ikke i salg. Det skyldes de høje registreringsafgifter, som fik Toyota til at gå uden om markedet herhjemme. Får man den importeret, kan man dog kun få 25 batteridrevne kilometer, inden 1,8 l benzinmotoren må tage over. Den kan så til gengæld også køre 47,6 km. pr. liter.

El-rækkeviddeBatterikapacitetElektrisk motorBrændstofmotorPris fra
25 km4,4 kWh81 hk99 hkForhandles ikke i Danmark
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og det værste, du har nemlig en bil der er mere kompleks end en normal benzinbil. Det vil bla. sige: - at du har endnu flere dele der kan gå i stykker. - at du har mange ting der vejer og tager plads: el og benzinmotor, udstødning, olie, benzin, batteri osv.

Til gengæld slider du ikke så meget på de enkelte dele... F.eks. har du ingen koldstarter på din benzinmotor, da den har kørt 10-20 km inden du overhoved tænker på at overgå til benzinkørsel... Men ja, der vil altid både være fordele og ulemper... (Havde der kun været fordele for alle i alle led, så var valget ikke så stort ;) )

  • 0
  • 0

Dem der lever af reservedele er helt sikkert glade for hybrider.. :-) Jeg foretrækker KISS. Dvs. en ren elbil. Men bliver på en normal fossil øse, indtil man kan få en elbil med fornuftig rækkevidde til rimelige priser. For mig er dette mindst 200 km pr. opladning, ved 120 km/t, om vinteren i modvind når bilen er 8 år gammel, dvs. den teoretiske rækkevidde nok skal være omkring 400 km. Og en pris på under 300.000 kr.

  • 0
  • 0

Når man klikker på artiklen bliver man stillet en fin tabel i udsigt. Samme tabel er så ikke at finde i artiklen, men skal manuelt stykkes sammen af brudstykker - småirriterende.

  • 0
  • 0

Dem der lever af reservedele er helt sikkert glade for hybrider.. :-)

har kørt en Yaris Hybrid som pendlerbil i 3 år (150km/arbejdsdag) og ikke fået byttet andet end olie. Hybrider oplader ved bremsning, uden man selv skal tænke over det, så der heller ikke så meget slid på bremserne, som endnu ikke har trængt til at skiftes. 3 år er måske ikke længe, men der er intet der tyder på at den trænger til noget foreløbigt.

Toyotas har selv støvet en taxavognmand op, der har kørt 700.000 uden væsentlige udskiftninger: https://www.mintoyota.se/miljo/70-000-felf...

  • 0
  • 0

Elbiler passer endnu ikke til alle behov, så hybrid-biler med elstik er en glimrende alternativ. Det er godt at se at så mange bilfirmaer nu er i gang med elbiler og / eller hybrid-biler.

Men hybrid-biler der kan køre 25, 31, 33, 36 km på batteri er at skrabe bunden. Der er som om de ikke rigtig har lyst til at bruge elteknikken. Elmotoren og opladning er mest til dekoration. Toyota, pioneren i hybridbiler, burde skamme sig at lancere en model der kun kan køre 25 km efter en fuld opladning. Det er ikke langt når vi skal tage højde for at batteriet nok kører 25-30% kortere på en vinterdag.

Det burde forventes at en hybrid-bil med elstik kan køre mindst 50 km på en opladning, som den bedre halvdel af hybridbilerne viser at de kan. Med 50 km på batteriet kan vi praksis få bykørsel og køkørsel på motorvej til at foregå elektrisk. Når vi når dertil er vi halvvejs i mål.

  • 0
  • 0

Når man ser hvad især de dyre af disse hybridbilber koster i forhold til en Tesla, så forstår man godt hvorfor Tesla sælger så godt i Danmark.

F.eks. en Cayenne der kører 36 km elektrisk og koster 1.677.200 DKK, mod en Tesla-X til det halve, der er større og kører 500 km på en opladning.

Ja uha. Hvad skal man dog vælge!

  • 0
  • 0

Jeg ser helt sikkert hybridbiler som noget nær den ideelle kombination af miljøvenlig nær-trafik, men samtidig bevare muligheden for bekvemt og med kort varsel at kunne tage på længere ture.

Hvis jeg havde råd, ville jeg helst sikkert købe en, så det er lidt irriterende at Mitsubishi ikke forhandler deres Outlander i DK (jeg har brug for plads til 2 voksne og 3 børn, så det er ikke alle modeller, der er relevante).

Individuelle kørselsbehov er i sagens natur forskellige, men for mig ville det være perfekt. El-drift til hverdag (i hvert fald den ene vej) og til småturen på indkøb, men stadig mulighed for at komme rundt i landet, når arbejdet kræver det.

Det eneste, jeg ville komme til at savne, er mit anhængertræk... (mig bekendt kan man ikke få hybrid med krog)

  • 0
  • 0

Og det værste, du har nemlig en bil der er mere kompleks end en normal benzinbil. Det vil bla. sige: - at du har endnu flere dele der kan gå i stykker. - at du har mange ting der vejer og tager plads: el og benzinmotor, udstødning, olie, benzin, batteri osv.

Der er alvorlige sten i skoen for den teori i og med Toyota Prius på trods af den har flest år og km på markedet blandt hybrider har den bedste pålidelighedsstatistik af alle Toyotaer. Og dermed klart bedre end de få el-biler der er statistisk belæg for at udtale sig om. Ingen tvivl om at f.eks. BMW I3 trækker i modsat retning, men det er jo også en BMW.

  • 0
  • 0

Når nu VAG kommer GTE teknologien i en PASSAT burde der jo være plads til et større batteri hvis kunderne ellers efterspørger det. En passat/superb med teknologien og 75-100 km radius ville vi skulle tænde benzinmotoren hver dag og bilerne er store nok til at bagagepladsen til batteri kan undværes. Samtidig har vi en med stor rækkevidde når der er behov of den kan stadig kan trække en campingvogn på ferieturen.

  • 0
  • 0

Men hvorfor står der aldrig hvor meget bilerne må trække? Vi har måske ikke lige så mange biler med anhængertræk som Hollænderne men det nærmer sig, så for os med krog er det en vigtig parameter som alt for tit bliver "glemt" i omtalen af el og hybridbiler...

  • 0
  • 0

Hybrid til ren el-drift?

Som jeg har forstået det, så er alle disse modeller lavet med direkte drift fra forbrændingsmotor til fremdrift. Så jeg undrer mig om ikke der findes hybrider som istedet lader med forbrændingsmotor gennem en generator til batteriet, og lader al fremdrift være el-drevet? På den måde kunne man jo forbrænde ret effektivt med optimale konstante omdrejninger, ingen start-stop ved vejkryds osv., undgå gearkassen osv. Men det fylder måske for meget eller bliver for tungt med en 15kW generator eller hvad der nu skal til. Og nu vi er ved det, hvad skete der med det franskudviklede system hvor man brugte trykluftbaserede "motorer", og havde et tryklager som batteri ?

  • 0
  • 0

.. kan bilerne køre totalt set?? Det fremgår ikke af artiklen og er vel lige så væsentligt. Man forventer jo af en moderne bil idag at den kan køre omkring 900 km på en tank, lidt afhængig af bil måske - men deromkring.

  • 0
  • 0

Der er alvorlige sten i skoen for den teori i og med Toyota Prius på trods af den har flest år og km på markedet blandt hybrider har den bedste pålidelighedsstatistik af alle Toyotaer.

Du vil altid kunne finde nogle tal der peger i en anden retning, men du ved ikke om det er pga. hybridteknikken at denne model er mere pålidelig end andre, der kan også være andre årsager.

Det er også de færreste biler der har de store vedligeholdomkostninger efter 3 år, det er når de er 5-20 år det begynder at gøre ondt.

Men generelt set er en Hybridbil mere kompleks end en alm. fossilbil. Og det er rigtigt at bremser bliver mindre slidt i en hybrid kontra fossil. Men du skal stadigvæk skifte olie, der er stadigvæk en kilrem og en udstødning der kan gå i stykker. Der er nu 2 motorer der kan have problemer. Og derudover har du nu også et stort og dyrt batteri der mister kapacitet over tid og dermed måske skal skiftes en gang i bilens levetid.

  • 0
  • 0

@Morten Pedersen

Så jeg undrer mig om ikke der findes hybrider som istedet lader med forbrændingsmotor gennem en generator til batteriet, og lader al fremdrift være el-drevet?

Det findes BMW I3 REx er en seriel hybrid. Den har en lille 2 cylinder scooter motor på 0.65 l på 25 kW. Lidt i underkanten, benzin motoren leverer kun nok elkraft til at køre 90 km/t, hvis man kører hurtigere vil det også bruge af batteriet.

Fordelen med seriel-hybrid er, som du nævner, at de er simplere; ingen kobling, ingen gearkasse og motoren kan køre med optimalt designet omdrejninger per minut. Problemet er hybrider har flere komponenter (både el og benzin komponenter) så den bliver dyrene. Fordelen for køberen er kun et mindre benzinforbrug og mindre forurening. Det kan sælges til nogen men for de fleste er det ikke noget de vil betale meget ekstra for. Det bliver kogt ned til: Hvor meget kan spares per år, hvad koster investeringen.

Med parallel-hybrid (feks. VW Golf GTE) kan den køre på ren el (sælges på mindre forurening), bruger mindre benzin (økonomisk) og kan bruge både elmotor og benzinmotor samtidig så du kan føle dig som racerkører med firhjulstræk og samlet 150 kW motorkraft. Navnlig det sidste punkt er noget der kan få folk til at betale meget mere for en bil. De to første punkter er ren bonus. Vedligeholdelsen for parallel-hybrid er nok dyrene men det tænker folk mindre over når de køber en ny bil.

  • 0
  • 0

Hmm.. benzinmotoren er vel stadig kold efter 20 km på batteridrift?

Men så er man tilgengæld kommet ud af byen, og spreder kun sine affalds stoffer ind i kabinerne til de andre bilister, på motor landevejen. Motoren vil være lidt længere tid om at blive varm gætter jeg på, med mindre det er en af de der 4 sporede kø motorveje man færdes på. Det må være meget nemmere at styre motor temperaturen på en BMW I3 rex, den ville kunne blive drifts varm meget hurtigt.

  • 0
  • 0

Men så er den stadig kold, så deeet. ;-)

km/l i testmiljø er én ting, men brændstofforbrug samt motorslid/sod mv. ved koldstarter er jo dyrt. Hvis det faktisk er sådan, at batteriet kan drive bilen 30 km, bør man dels kunne undgå småture og dels kunne få opvarmet motoren til langture. Det bør forlænge levetiden og reducere vedligeholdsomk. på motoren ganske væsentligt. Faktisk kan en sådan besparelse retfærdiggøre en højere pris.

Spm. er så, varmes forbrændingsmotoren op før den træder til eller gør den ikke?

  • 0
  • 0

De hybridbiler der vises er primært designet til forbrændingsmotor. De ændringer der er foretaget i konverteringen/udbygning med ekstra elmotorer er derfor kompromiser, til relativt små serier. Det suboptimale design (rent teknisk) må også give knap så god performance som f.eks. Tesla og blive dyr, sfa. relativt små serier og højere kompleksitet.

  • 0
  • 0

Til pladskrævende og trækkrog-krævende sportsgrene (f.eks.jollesejlads, cykling, windsurfing) er det desværre endnu ikke realistisk med en elbil.

Det kunne ellers være superfedt, hvis man kunne købe en Berlingo (prismæssigt) med elmotor der kunne køre 500 km/tankning (år efter år) med 750kg på trækkrogen, 50kg på taget og 5 personer med STOR-bagage i kabinen. Det kan min diesel-Berlingo VTR og det gør den altså til en ret højt værdsat bil.

Hvis man vil bruge 2-900.000 kr. ekstra får man jo meget andet lækker med, men for de penge kan vi også få meget andet lækkert - skiferie, sportsudstyr, rejser...

  • 0
  • 0

Min GTE siger 44-47 km når batteriet er helt opladet. Men jeg skal køre meget pænt for at den kan køre så langt på batteri. 35-40 km er mere realistisk. 50 km på batteri er vist kun hvis det går ned af bakke det meste af vejen. :) Når der er varmt som nu, bruger aircon snilt ekstra 2-2,5 kW. Det kan mærkes på range. Men det passer til at køre til og fra arbejde plus indkøb dagligt. På længere ture gemmes batteriet til bykørsel. Men det er stadig en sjov cool oplevelse at køre i den. Det kan anbefales. Og selvfølgelig er der krog på.

  • 0
  • 0

Spm. er så, varmes forbrændingsmotoren op før den træder til eller gør den ikke?

Det tror jeg ikke man vil gøre, man starter den og bruger den. Hvis man har noget overskuds varme fra motoren/controler eller batteri kunne det evt varme motor olien. Om vinteren vil man nok heller bruge den varme et andet sted. Hvis der overhovedet er noget varme af betydning?.

På BMW I3 Rex vil der være mulighed for at beskytte motoren mod afkøling fra fart vinden, jeg vil tro det vil tage 5 minutter i tomgang at opnå en god temperatur. Volvo har en partikkelspreder version af deres hybrid bil. Hvor lang tid mon den er om at blive drifts varm en vinterdag med iskold motor 100km/t? Men stadigvæk 1000 gange bedre end en *gammeldags partikel spreder en iskold vinderdag. *Gammeldags = den Diesel bil man kan købe i dag.

  • 0
  • 0

@Johannes Aagaard

Jo, Chevrolet Volt / Opel Ampera findes skam og er faktisk en ganske rost bil - http://goo.gl/fPYVW (produktside) + http://goo.gl/6nN1c (test)

Opel Ampera arbejder både som seriel og parallel hybrid afhængig af hastighed. Den har faktisk den mest komplicere hybrid motor og fremdriftssystem.

Hvad jeg finder positivt er næste generation, indtil videre som Chevrolet Volt 2016, den har 20-30 km længere elkørsel (80 km?). Jeg håber der vil komme tilsvarende forøgelser hos andre bilfirmaer på deres næste generationer.

  • 0
  • 0

"Tesla Model X kommer til at kunne trække 4500 kg. Det burde være nok til de fleste."

Men kommer den med træk? og hvor langt kan den så køre hvis den skal slæbe 3500kg ( max i DK jo) og ikke mindst prisen, bliver den den samme som en tilsvarende bil der må trække 3500kg? Ellers er det jo meget fint at den kan, men det er der meget der kan men hvis ikke rækkevidde og pris er konkurrencedygtig med nuværende fossil drevne biler så er den jo ikke et alternativ for andet end nogle ganske få.

  • 0
  • 0

Men kommer den med træk?

Det skulle man tro:

http://gas2.org/wp-content/uploads/2015/07...

Det ligner så lidt et andet system end det vi bruger:

http://d2odvx3v4cbpyu.cloudfront.net/wp-co...

Det skulle være meget mærkeligt, hvis den ikke blev solgt her med træk, og jeg tror også efterhånden mange Tesla ejere her i Europa har klaget over det.

I USA har de en anden kultur med trailere, hvor de kun bruger dem, når man skal flytte eller trække store ting. Det har jeg haft flere diskussioner om med amerikanere, der ikke rigtigt kan forstå, vi bruger trailere til at køre ting på genbrugspladsen. Den traditionelle Harald Nyborg trailer kan ikke fås derovre, og derfor er mange i den størrelse noget hjemmelavet pingelpangel i træ.

Bemærk iøvrigt vingen på bagklappen.

Man tester også træk på Model S:

http://gas2.org/wp-content/uploads/2015/03...

Den kan formodentligt trække lige så meget.

Men om det er noget der kommer til Model S på et tidspunkt er ikke nemt at vide.

Ellers er det jo meget fint at den kan, men det er der meget der kan men hvis ikke rækkevidde og pris er konkurrencedygtig med nuværende fossil drevne biler så er den jo ikke et alternativ for andet end nogle ganske få.

Tesla sætter et 90 kWh batteri i Model X i stedet for 85 kWh for at modvirke rækkeviddeproblemer ved træk. Det interessante her, er at de ikke averterer det som længere rækkevidde, men samme rækkevidde med mere hastighed eller trækkraft. 5 kWh er dog nok ikke helt nok, hvis man skal trække 4500 kg og så få max rækkevidde ud af det.

  • 0
  • 0

Til gengæld slider du ikke så meget på de enkelte dele... F.eks. har du ingen koldstarter på din benzinmotor, da den har kørt 10-20 km inden du overhoved tænker på at overgå til benzinkørsel... Men ja, der vil altid både være fordele og ulemper... (Havde der kun været fordele for alle i alle led, så var valget ikke så stort ;) )

Nu må jeg jo erkende at jeg bare har kørt en 2-300 km i en Auris Hybrid, og der var det ikke lige min opfattelse at der gik 10-20 km før benzinmotoren startede. Den startede faktisk allerede da jeg var ved at køre ud af parkeringskælderen og skulle op af en svag stigning. Benzinøkonomien var jeg egentlig heller ikke imponeret over, men det var da meget fint at prøve sådan en.

  • 0
  • 0

Jo, Chevrolet Volt / Opel Ampera findes skam og er faktisk en ganske rost bil - http://goo.gl/fPYVW (produktside) + http://goo.gl/6nN1c (test)

Man kan også kun undre sig over dens fravær i ovenstående statistik.

Den er ikke bare verdens første masseproducerede plugin-hybrid på markedet (kom i handelen i 2010), og været normativ for de 10 biler i oversigten, den har også markant længere el-rækkevidde end dem alle, nemlig 83 km iht NEDC (som alle i oversigten er opgivet efter), alt efter hvilken målenorm der anvendes.

Generation 2 (årgang 2016) kommer på gaden inden årsskiftet (ved ikke om det også gælder for Norge). Den har 20% mere batterikapacitet, og udnytter samtidig en større del af kapaciteten til ren eldrift, end den første.

Batteriet har fået markant højere energitæthed, og vejer derfor 13 kg mindre, trods den større kapacitet. Benzinmotoren er reduceret til 1,5 L, gensettet vejer i alt 45 kg mindre end den første, og den samlede vægtbesparelse på bilens egenvægt er hele 117 kg. Dermed forventes en el-række på knapt 40% længere end den nuværende model - hvilket så må være omkring 120 km iht NEDC.

Den er som sagt ikke på gaden endnu, men jeg formoder at Geneneration 1 kan købes i Norge i dag, både som Chevy Volt og som Opel Ampera.

Nogen der kan forklare hvorfor de så ikke er med i oversigten?

  • 0
  • 0

Generation 2 (årgang 2016)

Jeg skulle måske tilføje, nu jeg er igang, at den nye model har bagsæde hele vejen over, modsat den første, som kun havde plads til 2 på bagsæde(rne).

Midterpassageren skal dog finde sig i at sidde med et ben på hver sin side af kopholderen (midterkonsollen), og sædet er også lidt højere på midten, så midterpassageren kommer nok at opleve en lofthøjde, der næppe er komfortabel for en fuldvoksen mand. ;-)

  • 0
  • 0

Første udgave havde 1.4 l motor, så det er faktisk en forøgelse.

Du har minsandten ret! Min hukommelse sagde mig det var en 1,6 L ;-) .

Så vidt jeg husker holdt Opel op med at markedsføre Ampera i 2014. Opel i DK og NO har ikke Ampera i deres program. Jeg håber at Opel kommer igen med en generation 2 til næste år.

Såvidt jeg har forstået meldingen, så er det først i 2016 Opel stopper salget af Ampera, dvs når den nuværende Volt udgår af produktion. Om det allerede er stoppet i Norge, skal jeg dog ikke kunne sige, men det vil da undre mig.

De har til gengæld også meldt ud at de IKKE kommer med en gen 2, da de i stedet kommer med en ren elbil i samme klasse.

Men Chevy (inkl. Volt) forhandles vel i Norge såvel som i DK, så det kan vel ikke være det der er forklaringen på fraværet i oversigten?

  • 0
  • 0

@Søren Lund

Såvidt jeg har forstået meldingen, så er det først i 2016 Opel stopper salget af Ampera, dvs når den nuværende Volt udgår af produktion. Om det allerede er stoppet i Norge, skal jeg dog ikke kunne sige, men det vil da undre mig.

Opel DE og Opel SE er Ampera til salg, men på Opel DK og Opel NO er den ikke. Formodentlig med afgiftsregler blev den for dyr til sælge i større antal.

Med den længere distance på batteriet på Ampera generation 2 er der da håb om at prisen i DK bliver lavere. På samme måde som BMW I3 REx næsten er uden afgifter i DK.

  • 0
  • 0

På Opel DE og Opel SE er Ampera til salg, men på Opel DK og Opel NO er den ikke. Formodentlig med afgiftsregler blev den for dyr til sælge i større antal.

Bliver PHEV'er da beskattet på samme måde i NO som i DK?

Hvis det er tilfældet, så kan jeg slet ikke forstå artiklen i TU. .

Med den længere distance på batteriet på Ampera generation 2 er der da håb om at prisen i DK bliver lavere.

Men Ampera kommer som sagt ikke i en generation 2.

Vi må så se hvad det betyder for prisen på Chevy Volt.

  • 0
  • 0

Det er ærgerligt. Det har jeg ikke læst, har du et link?

"GM has decided not to offer the Ampera after the Volt is redesigned for the U.S. market for the 2016 model year, Automotive News first reported earlier this week, citing sources familiar with the plans."

http://www.autonews.com/article/20140723/O...

Jeg ved ikke om man skal forstå det med "for the US-market" som at de heller ikke vil lancere denne i Europa, men mon dog?

NB; jeg må vist igen korrigere; det er åbenbart ikke en elbil i samme klasse, der iflg. Opel skal afløse Ampera. Den beskrives her som "much smaller and cheaper than Ampera".

  • 0
  • 0

Med risiko for at såre nogle, så er mange af disse biler såkaldte "Compliance cars". Mange velrenomerede producenter disker op med ganske udmærkede men halvhjertede miljøbiler, fordi de er tvunget til det. Her er en udmærket kort forklaring, hvis du har to minutter til overs: https://www.youtube.com/watch?v=ZMROH34doTI. Mange af bilerne i oversigten er ikke specielt økonomiske som udgangspunkt, f.eks. S-klasse og SUV'er som Outlander. Samtidig har de færreste varmepumpe (burde medtages i tabellen), men bruger elvarme, så man kommer endnu kortere end angivet. Desuden har mange af disse biler ladestikket uhensigtsmæssigt placeret på den anden side end førerdøren, hvilket er med til at reducere sandsynligheden for, at man lader op efter hver eneste køretur. Disse biler skal tit lades op flere gange dagligt for blot at komme i nærheden af deres specificerede økonomi, og det sker ikke, når det er besværligt, og den kører næsten ligeså fint uden opladning. I øvrigt skelner USA / Californien tydeligere mellem rene elbiler og forskellige klasser af hybridbiler, end vi gør herhjemme / på dansk: - BEV: Battery Electric Vehicle, dvs ren elbil - Range extended BEV, f.eks. BMW i3 REx som kan køre længere på el end benzin. Det er derfor tanken kun på 9 liter. Det er vigtigt i Californien. - PHEV: Plug-In Hybrid EV, som denne artikel nævner flere af uden at medtage den vigtige Opel Ampere / GM Volt - Hybrid EV: som fx Honda Insight og de første Prius, som ikke kan lades op.

  • 0
  • 0

@Mads Aarup

I øvrigt skelner USA / Californien tydeligere mellem rene elbiler og forskellige klasser af hybridbiler, end vi gør herhjemme / på dansk:

De regler er en rodebutik. For mange varianter, for teknik specifik.

Range extended BEV versus PHEV: Hvilken klasse falder så Chevrolet Volt i når den nogen gange er seriel hybrid andre gange parallel hybrid?

Skal der opfindes en ny klasse for hydrogen fuel-cell biler? Eller er det en range extended BEV?

Hvad med trykluft hybrider, som Citröen / Peugeot tidligere arbejdede på? Hybrid men ikke el.

"- Range extended BEV, f.eks. BMW i3 REx som kan køre længere på el end benzin. Det er derfor tanken kun på 9 liter. Det er vigtigt i Californien."

Nej, de har en speciel regel om at forbrændingsmotoren ikke må kunne køre længere på en tank end batteriet må køre på en opladning. Så BMW I3 REx har i USA model kun 7.2 l benzintank.

  • 0
  • 0

Hej.

Som nogle debat-deltagere er inde på mangler der en eller flere hybridbiler i artiklen fra ING.

Selvom jeg er forelsket i rene elbiler, der bruger 100 % el, ville jeg nok vælge en hybridbil p.g.a. rækkevidden. Min yndlings elbil, som er VW e Golf, har nemlig klaret sig utrolig dårligt m.h.t. rækkevidde i en test. Så vil jeg hellere have hybridbilen VW Golf GTE.

Dog ville jeg nok vælge en Toyota hybridbil, da Toyota har langt større erfaringer med hybridbiler end de fleste - eller alle - konkurrenter. Så Toyota må være kommet over børnesygdommene for længst.

ER der ikke noget om, at nogle hybridbiler kun er mere miljørigtige end nogle diesel- og benzinbiler i byer. Hybridbiler er vel ikke nødvendigvis mere grønne end disel og benzinbiler på motorveje. Eller tager jeg fejl med hensyn til dette ? Kan nogen svare mig på det ?

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul ).

  • 0
  • 0

Det er vist Cherovlet Bolt der bliver omtalt. En lovende elbil der kan køre 320 km per opladning. Lad os håbe den kommer til en rimelig pris.

Ja, det er en fin bil GM har lavet der, og den skal da nok komme til Danmark til en rimelig pris (~375.000-400.000 kr inkl. moms) - men det har den siddende regering jo nok allerede forpurret, ved at lægge registreringsafgift på elbilerne, inden den kommer til landet. :-(

Men den har næppe noget at gøre med den Opel omtaler, da jeg ikke opfatter Bolt som værende "much smaller than Ampera".

Når de skriver sådan, kan jeg bedre forestille mig noget i retning af Chevrolet Spark EV - og så kan det sq være lige meget. ;-)

Det er i øvrigt forbavsende så hurtigt det lykkedes GM at få Bolt på gaden. De er jo godt igang med at tage Tesla på sengen, idet der er tale om en bil i sammen prisklasse og samme rækkevidde som Tesla Model 3.

Jeg tror nu alligevel mange potentielle købere lige vil vente og se Model 3, inden de køber en Bolt. Kender jeg Tesla ret, så bliver den jo nok både sjovere at køre i og frækkere at se på, uden at lade noget tilbage at ønske på komfort og kvalitet.

  • 0
  • 0

Hvis hybridmotoren er godt designet kan denne spildvarme bruges til at varme motorolie, motorblok og kabinevarme.

Er der nogle af de eksisterende hybrid biler der rent faktisk er designet sådan?

Næppe! De fleste hybridbiler har en mindre elmotor med beskedent batteri, og bruges derfor mest ved lav belastning. Da motor, batteri og effektelektronik har virkningsgrader i 90'erne, er der så lidt spildvarme at tage af, at kølesystemerne oftest er inaktive i køligt vejr. Volt/Ampere-bilen kan bruge elvarme fra kørselsbatteriet til kabinevarme, men foretrækker at (kold)starte stempelmotoren: www.cars.com/articles/2011/01/chevy-volt-w...

Range extended BEV versus PHEV: Hvilken klasse falder så Chevrolet Volt i når den nogen gange er seriel hybrid andre gange parallel hybrid?

Samme som Prius og VW GTe. Volt/Ampere kan køre længere på en tankfuld end på en opladning.

Skal der opfindes en ny klasse for hydrogen fuel-cell biler? Eller er det en range extended BEV?

Der findes også "incentives" for FCEV (fuel cell electric vehicles) i Californien. Se evt alle kategorierne her: http://driveclean.ca.gov/Search_and_Explor...

  • 0
  • 0

Det er oplagt, at tro at en hybridbil har flere komponenter, der kan gå i stykker. Men hvis man for eksempel sammenligner en hybrid med en moderne dieselbil, er der nærmest færre dele der er i risikozonen. På dieselbilen kan turbolader, EGR-ventil, partikelfilter, dyser, højtrykspumpe osv gå i stykker og parrer du det med en dobbeltkoblinggearkasse, så er der virkelig risiko for nogle seriøse regninger.

Toyota Prius/Auris/Yaris med Hybrid Synergy Drive har ingen gearkasse, ingen turbolader, intet partikelfilter, ingen højtrykspumpe og dyserne sidder ikke i forbrændingskammeret. Batteriet koster 16.000 kr eller det samme som en udskiftining af en turbolader. Og elmotorer går meget sjældent i stykker. De biler er temmelig skudsikre, men de føles også temmelig sløve.

Hvis man på den anden side ser på VW Golf GTE og Audi A3 e-tron, så findes her en rigtig gearkasse med to koblinger. En kobling mere - ja der er tre i alt. Her er turbolader og dyser, der sidder i forbrændingskammeret. Det er mere kompliceret, men bilerne har også en væsentligt højere ydelse end hybriderne fra Toyota.

  • 0
  • 0

"Uanset hvor mange kilometer du har kørt inden benzinmotoren starter, så er det da stadig en koldstart."

Til gengæld: Hvis du har 10km på arbejde og batteriet kan bringe dig >20km frem uden hjælp fra benzinmotoren, så har du sparet 10 koldstarter den uge...

  • 0
  • 0

Hvad er den optimale hybridbil?? Man kan vel sige at mange i hverdagen ikke køre så voldsomt mange kilometer og måske mest kører bykørsel. Her er ren el-drift vel at foretrække. Jeg kører på en almindelig uge vel ca. 300 km, men mest i byen på 60 km/t veje, lidt på 50 km/t veje og lidt på landevej. Det er i gennemsnit 43 km om dagen. Og så nogle gange drejer det sig så om lidt længere ture på f.eks. 300 km ialt eller hvis til København på måske ca. 650 km ialt. Så de lidt længere ud af byen ture er på mellem 200 og 700 km ialt for en tur retur. Og så endnu sjældnere længere ture hvor jeg på ét stræk skal køre 650 - 850 km - og siden tilbage igen.

Jeg ville jo nok sige at jeg kunne ønske mig en hybrid bil, der kan køre f.eks. 400 km på batteri og 600 km på diesel. Dvs. 1000 km ialt - omtrent som jeg kan i min nuværende diesel bil. Så ville jeg kunne køre på ren el-drift langt det meste af tiden og i de fleste tilfælde, selv på de mellem lange ture. Måske endda til en tur til København, hvis jeg kunne lade batteriet i København - og hvis ikke, kunne jeg altid køre på dieselen hjem. Og til hverdag kunne jeg nøjes med at lade bilen op 1 gang om ugen. Så jeg ville nok mest betragte en el-bil med en god range extender, som en god hybrid bil. Men efterhånden som selve el-bilerne bliver bedre, kan det jo godt være at man kan køre 800 km på batteri og 300 km på brændstof. Og det vil jo så være helt super.

  • 0
  • 0

Hvorfor i alverden vil du kun lade en gang om ugen? Hvis du sætter stikket i hver gang du kommer hjem, vil den altid være fuld og du ville kunne nøjes med et batteri der kan klare dine daglige 43km

  • 0
  • 0

Tjo - men der er jo ingen grund til at lade hver dag, hvis batteriet kan holde 1 uge. Du sætter vel heller ikke din mobil til opladning hver dag. Min mobil f.eks. lader jeg kun op hver 1½-2 uger, når den er ved at løbe tør for strøm. Og din bil - du fylder jo heller ikke tanken op hver dag? Det er bare det jeg mener.

  • 0
  • 0

;-) Jeg lader min mobil hver nat - der skal jeg alligevel ikke bruge den og så skal jeg ikke tænke over det resten af tiden.

Til gengæld tanker jeg bilen når den er tæt på at være tom og jeg alligevel kommer forbi en tank.

Det er her jeg godt kunne bruge en batteri bil, for der er ingen tank på min sædvanlige rute og det betyder at hvis jeg kun har kørt den sædvanlige rute, skal jeg køre en omvej på 10km for at tanke.

Hvis jeg kørte elbil, ville jeg aldrig skulle tanke.

Det ville så selvfølgelig kræve et alternativ til de usædvanlige ture..

  • 0
  • 0

Okay Så er det ikke sådan en jeg skal have ;-)

Jeg har kun prøvet i3 rex og der kan man klare sig udelukkende med batteri.

  • 0
  • 0

Ja, det er det jeg mener - man lader sin mobil og tanker sin bil afhængigt af behov. Hvis batteriet er så godt at man kan køre f.eks. 300 km alene på batteriet, vil der også gå lidt længere mellem at der er behov for at lade, mens hvis kapaciteten kun er 50 km, er mange nødt til at kunne lade hver dag. Det er det samme som der er forskel på batteri levetiden på forskellige typer mobiler. Min mobil har en standbytid på 430 timer, mens en iPhone 5 kun har 250 timers standbytid. Behovet for opladning af iPhone er derfor større (f.eks.).

Men nuvel - ingen af de i denne artikel nævnte hybridbiler har tilstrækkeligt rækkevidde til at jeg finder dem interessante. De fleste dage mandag til fredag, kører jeg ca. 50-60 km i løbet af dagen, som regel 1 dag om ugen ca. 100 km. Så denne nye type bil er først rigtigt interessant for mig når rækkevidden på el-drift kommer op på 150 km.

  • 0
  • 0

Thorvald Johannes Pedersen

Jeg ved at tallet de oplyser for Golf GTE er 939 km og at Audi A3 Sportback e-tron har en op til 920 km rækkevidde, så rækkevidden er ikke helt så stor som ikke hybriderne der er sat til at gå op til omkring 1400 km i de mest brændstoføkonomiske modeller.

  • 0
  • 0

Jeg har nu haft min Golf GTE i en måned og min erfaring er, man skal tænke på de her hybrid biler som batteriet til El-driften, er som en energi buffer, der skiftevis bruges af og lades på under de forskellige forhold bilen arbejder under på et givet tidspunkt. Derfor er rækkevidden på ren EL drift mindre væsentligt, sådan som mine erfaringer er. Fx. hvis jeg har kørt en længere strækning på landevej med 80-90 km/t, har jeg som regel kørt mellem 30% til 40% på EL og resten på benzin, der er en graf i bilen der viser dette forhold siden turens start, (dette display nulstilles hvergang bilen har holdt stille mere end 2 timer). Det er ca. det forhold jeg hele tiden har oplevet når jeg kører normalt i bilen med Hybrid drift, og IKKE i GTE mode. Dvs. hvis jeg har kørt 100 km sådan, er de ca. 30 - 40 km kørt således kørt på ren EL. men jeg har stadig ikke brugt væsentligt af rækkevidden på batteriet til EL driften, fordi under kørslen lades der hele tiden på batteriet når der er et energioverskud, (det er der også et Energiflow display der kan vise).

Denne energi går tabt i en almindelig fossil bil og det er her jeg ser den store fordel ved at have en hybrid bil.

Fx. når benzin motoren kører, og den ikke udnytter alt sin energi til trækkraft, lades der på batteriet i små mængder. Når bilen triller ligeud, eller ved lav hastighed som 50 km/t gennem en by, kører den ofte på ren EL. Benzin motoren starter og stopper helt ubemærket hele tiden. Når farten tages af, der bremses eller det går ned ad bakke går energien til EL på batteriet, osv. Ved kø kørsel i by eller på motorvej med "stop and go" kørsen, skiftevis lades der og bruges der energi til og fra batteriet. Jeg har valgt Active Fart Pilot, hvilket vil sige bilen selv "følger" efter den forankørende, både ved kø kørsel og anden kørsel op til den hastighed jeg har valgt, dette er utrolig behageligt i de uendelige trafik køer jeg kører i hver morgen.

Jeg mener derfor alle her der fokuserer på batteriets rækkevidde på ren EL drift ikke har forstået hvordan en hybrid bil skal tænkes. Det gælder om at bruge så lidt benzin som muligt ved at udnytte alt den energi der opstår i bilens bevægelse som man kan gøre via et batteri.

Med mit daglige kørselbehov på 100 til 150 km, hvor de 2/3 er på motorvej, resten som regel i København, er en el bil derfor ikke nok, slet ikke om vinteren. Har ofte længere ture også i mit daglige job, derfor faldt valget på en Hybrid bil. Jo mere jeg kører i den, jo mere er jeg overbevist om at denne teknologi er den rigtige for mig, så længe de rene El biler ikke kan køre længere og jeg ikke har råd til en Tesla, og de 50 km der er på batteriet er en helt fint dimensioneret energi "buffer" under de fleste forhold.

  • 0
  • 0

Dvs. hvis jeg har kørt 100 km sådan, er de ca. 30 - 40 km kørt således kørt på ren EL. men jeg har stadig ikke brugt væsentligt af rækkevidden på batteriet til EL driften, fordi under kørslen lades der hele tiden på batteriet når der er et energioverskud,

Kan den ikke sættes til ren eldrift, hvis man nu ved at der ikke skal køres mere end 40 km den dag, og man alligevel lader om om natten? Det er jo faktisk den almindelig dagligdag for de fleste danske privatbilister. Så kunne du jo også slå den over på ren eldrift de sidste 30-40 km på hjemturen.

Det ville da være hul i hovedet ikke at have den mulighed.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten