Konceptet med elbiler med udskifteligt batteri er måske alligevel ikke en død sild.
Knap har bilbranchen fordøjet konsekvenserne af Better Places konkurs - der som bekendt har medført, at der er slukket for strømmen til de eksisterende batteriskiftestationer i Danmark og Israel - før verdens mest succesfulde elbilproducent, Tesla, med den største selvfølgelighed bekendtgør, at batterskiftestationer bliver en integreret del af fremtidens infrastruktur for elbilejere.
Under en storslået ceremoni har Tesla-direktør Elon Musk netop demonstreret den første udgave af flagskibsmodellen Tesla S med udskifteligt batteri. Under fremvisningen lykkedes det hele to Tesla S-biler at køre gennem batteriskiftestationen på samme tid, som det tog at fylde benzintanken på en konventionel luksusbil.
Læs også: Se luksus-elbilen Tesla få skiftet batteri på 90 sekunder
I øjeblikket har Tesla-ejere mulighed for at lynoplade deres elbiler på særlige ladestationer, men denne opladning tager typisk mellem 20 og 30 minutter.
Ifølge Teslas oplysninger vil man inden årets udgang have åbnet de første batteriskiftestationer på strategiske lokaliteter langs motorvejsnettet i Californien samt langs motorvejsnettet mellem østkystbyerne Boston, New York og Washington.
»Det er vigtigt for os at adressere folks bekymringer over for elbilers manglende rækkevidde og tage deres argumenter for ikke at købe elbiler alvorligt. Folk skal føle, at elbiler giver den samme frihed som en benzinbil,« sagde Elon Musk under præsentationen.
Han oplyste desuden, at det koster cirka tre millioner kr. at opføre en batteriskiftestation.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kommentar til Frank Andersen. Det svarer til at sige at standardisering af batteriet på mobiltelefoner må være lige til fordi de alle sider på bagsiden af telefon? Det er nok ikke så simplet.
Kommentar til Frank Andersen. Hvad er din pointe - for jeg forstår den ikke
...men alle nye elbiler har batteriet liggende nedenunder....Tja, standardisering er nu ikke så ligetil.
I alm. biler er man ikke en gang enige om hvorvidt tankdækslet skal sidde i højre eller venstre side af bilen.
Hvad der er inde i "kasse konstruktionen" kan ændre sig med tiden. Bare den passer ind i bilen og kan aflevere denne rette spænding.
Det er mere end bare det. Batteriet er væskekølet. Det bliver koblet til bilens aircon anlæg og der flyder kølevæske mellem bil og batteri.
Batteriet vejer 544 kg.
Batteriet er nok større end du får indtryk af på billedet. Model S er en kæmpe bil med plads til 7 personer. Batteriet fylder hele undervognen.
Tesla Model S batteriet er bestemt ikke en firkantet kasse. Her er et billede: <a href="https://www.blogcdn.com/www.engadget.com/me..">https://www.blogcdn.com/…;
<p>Batteriet er udformet så det passer præcist til lige den undervogn.
ok ..så en aflang kasse med en lille kasse for enden.
Jeg tror ikke man behøver lede efter så mange andre steder at placere et batteri på en full cize passager bil. nede i bunden er godkendt i min bog. Syntes det lyder underligt hvis tesla bygger batteri skifte stationer, men ikke regner med at batteri kasse konstruktionen er færdigudviklet.
Hvad der er inde i "kasse konstruktionen" kan ændre sig med tiden. Bare den passer ind i bilen og kan aflevere denne rette spænding. Men det kan da være at tesla er interesseret i at være alene om at tilbyde batteri bytte muligheden. Det er en imponerende flot service til deres kunder.
Er det virkeligt hele batteriet vi ser på det billed? ved du hvad det vejer.
Hvis jeg skulle bygge en el-bil i morgen, ville jeg da alliere mig med tesla og bygge min bil så den passede i dimensionerne til Teslas batteri.
Det er en firkantet kasse hvor svært kan det være.
Tesla Model S batteriet er bestemt ikke en firkantet kasse. Her er et billede: https://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/03/model-s-pack.2011-01-28-600-1300797283.jpg
Batteriet er udformet så det passer præcist til lige den undervogn.
Det er i det hele taget en dårlig ide at forsøge standardisere batterier på dette tidlige stadie. Det vil fastlåse udviklingen og forhindre nye innovative måde at udforme batteriet.
Tesla har en fordel i forhold til Better Place mht. placering af batteriskiftestationer. På grund af Teslas lange rækkevidde behøver nettet af batteriskiftestationer ikke at være så fintmasket, som det skal være for en Renault Fluence. Det skønnes at Tesla vil have behov for 1 batteriskiftestation hvor en Better Place bil ville have behov for 10 batteriskiftestationer for at dække et givent areal med batteriskiftestationer. Den nævnte faktor 10 kan selvfølgelig diskuteres, men alligevel en væsentlig fordel til Tesla på det punkt.
Kommentar til Steffen Pedersen Dit seneste indlæg vedrører at et beslag til stolen på en Tesla kan være løst. Denne tråd vedrører et andet emne
Call-back: https://www.teslamotors.com/blog/partial-recall
Affected Model S owners will be contacted in the next few days and we will arrange for their car to be picked up, the bracket reinforced and the car returned to their possession. To be clear, the Model S does not need to be brought to our service center by the owner. Tesla will pick up the car at a location of the owner’s convenience, provide a Model S loaner if needed, perform the work and bring the car back to the owner a few hours later.
Jeg må igen erklære mig selv imponeret. Der er et eller andet ved Musk og hans firmaer. Der bliver tænkt over tingene.
Hvis jeg skulle bygge en el-bil i morgen, ville jeg da alliere mig med tesla og bygge min bil så den passede i dimensionerne til Teslas batteri. Det er en firkantet kasse hvor svært kan det være.
I fremtiden har bilen måske noget andet i den firkantede kasse. Så kan de store mundhugges om en standard. Der vil komme andre el-biler på det tesla batteri, hvis tesla giver lov. Det vil føre til masse arbejdsløshed hvis en standart bliver vedtaget...skræmmende tanke.
"Battery pack swap works with all Tesla Model S cars, past and present. It was always there."
Så vidt jeg husker havde Better Places løsning også vask af undervognen. Det er muligvis ikke nødvendigt i Californien, men nok ret svært at undgå om vinteren i Danmark. Det taget nok lidt ekstra tid. Men da interessant at se, hvordan det kommer til at gå for Tesla med denne teknologi.
Jeg kan ikke finde ud af om alle model S er forberedt til det eller om det er en mulighed på en nyere årgang end de første. Ville være godt tænkt hvis de havde forberedt det fra starten uden at fortælle om muligheden.
Er det kun mig, der ikke har hørt at Tesla åbenbart har planlagt det? De har ikke reklameret særlig meget for at batteriet var i en udskiftelig pakke, og ingen motorjournalister har tilsyneladende opdaget det.
Hvis folk ikke har fantasi til at forestille sig en standart som alle(næsten) overholder, så tænk blot på det 12 V batteri der sidder i din bil.
Jeg har nu ikke fantasi til at forestille mig at hvilken som helst af disse forbrændingsmotorer ikke kunne bygges ind i en anden model end den den blev skabt til?
Du skal nok satse på aldrig, for der er alt for mange penge og lobbyister i ikke at standardisere. Og elbiler er jo netop den største trussel mod olieindustrien, når engang folk opdager hvor trælse forbrændingsmotorens ulemper er. Selvom vi har vænnet os til dem over 100 år. "Heldigvis" er der altid nogen der er klar med argumentet: om x år er der meget bedre batteri-teknologi. Med en passende iteration af dette argument, så er al udvikling bremset. Præcist som flertallet lige pt. ønsker, for forandring er vildt skræmmende er vi opdraget til at tro.en standardisering mht. batteriets dimensioner tidligst være på plads om 10 år - formentlig aldrig.
Kommentar til Kurt Christensen. Hvor mange motorudformninger findes der i dagens biler. 100 forskellige - nok flere. For en så ny teknologi som el-bilen vil en standardisering mht. batteriets dimensioner tidligst være på plads om 10 år - formentlig aldrig.
Man kunne vel sagten forestille sig at der kun er 3 batteriudformninger der er relevante for elbiler og alle sagtens kunne bygge modeller op om dem. Teslas flade er vel optimalt for store biler.
Derudover er det også den eneste måde man kan sikre at 90 % af strømmen bliver vindmøllestrøm, da batterier i batteriskiftestationer jo fortrinsvis oplades om natten, til forskel fra lynlade elbiler, der jo oplades "undervejs" om dagen hvor de bruges :-)
Ikke hos Tesla: Byttebatterierne har en dobbeltfunktion, så at man lynlader fra nogle af byttebatterierne, der fungerer som energilager. På den måde behøver man ikke en dyr fremføring af 10 kV eller lignende. Det meste af energien kommer fra solceller, som er monteret på taget af stationen.
Der er da ikke noget overraskende i at det eneste rigtige system for biler nu indføres af den "førende" bilproducent på Elbilmarkedet. Tænk bare på hvordan en Fluence med batteriskift for 14 dage siden med et 22Kwh batteri, kunne kommer hurtigere fra København til Skagen og Retur København end en Tesla S med 86 Kwh batteri der skal hurtiglade flere gange på de 1000Km. Dette til trods for den 4 gange højere pris på Teslaen :-) Det er da tankevækkende eller ? Derudover er det også den eneste måde man kan sikre at 90 % af strømmen bliver vindmøllestrøm, da batterier i batteriskiftestationer jo fortrinsvis oplades om natten, til forskel fra lynlade elbiler, der jo oplades "undervejs" om dagen hvor de bruges :-) Lad os håbe at Tesla overtager Better Place BS så vi hurtigt kan få nogle svinebillige Tesla S'ere uden man skal betale for det dyre batteri, som bliver så hurtigt overhalet af nye generationer billigere og kapasitets mæssigt større batterier :-)
Sidste jeg målte det, tog det 5min fra jeg kørte ind på tanken til jeg kørte ud igen, inkl at stige ind og og betale. Alene det at tanke 50L tog vist 3½min.Kan man se at han tanker 23.331 gallons, dvs. lidt over 88 liter.
Min bil kører 13km/l så jeg kan tanke (50L*13km/l)/3.5min = 185km/min
Med lynlader er det vist nok at Tesla kan tanke 80% af 300km på 20 min. (300km*80%)/20min = 12km/min
Med batteriskift (500km/1.5min) = 330km/min
Men jeg har stadig svært ved at se hvor jeg ville have særligt meget glæde af batteriskift. Hvis jeg en sjælden gang skal fra Kbh til Legoland (250km), og jeg ikke lige havde fået ladet op inden, og der så var en ladestation i Odense, så kunne jeg klare mig fint med det. Hvis der er en rigtig fed legeplads til børnene, så ville stoppet ligefrem være planlagt.
Mit løbende behov er under 700km/md, og med en bedstemorlader der hjemme, så ville jeg aldrig benytte mig af batteriskift.
I alm. biler er man ikke en gang enige om hvorvidt tankdækslet skal sidde i højre eller venstre side af bilen.
Man er til gengæld enige om hvordan benzinpistolen skal være udformet og hvordan brændstoffet skal være sammensat. Så selvfølgelig kunne man nå frem til en standard, hvis det var påkrævet.
Alligevel er det ikke muligt: Batteriet en Tesla Model S er en del af bilens bærende struktur. Hvis det var en standard, så kunne man kun lave biler der har samme undervogn som en Model S!
Så er der måske en masse her i debatten der siger at man kunne dit eller dat, men det er altså ikke hvad Tesla viser her. De viser et system hvor standardisering ikke er en del af konceptet.
Better Place håbede på at man kunne standardisere. Tesla har den stik modsatte strategi: De opfører lynladere der kun er for Tesla og skiftestationer der kun er for Tesla. Der er ingen plan om at supportere andre fabrikanter. De skal kun supportere batterier til Tesla modeller der aktivt produceres eller har været produceret inden for en eller anden årrække.
Teslas næste bil er Model X og den har samme undervogn og dermed samme batteri som Model S. Det er en slags standard... Men bilen efter skal efter planerne være mindre, så der får de brug for at have et andet batteri.
Er biler med udskifteligt batteri løsningen? Hvad med biler, der kører på brint (hundedyre Hyundai som København har købt) eller med gastank ekstra, eller hvad med den gennemprøvede teknologi fra Toyota, der har solgt fem millioner hybridbiler? Om fem år er der vel batterier, som holder meget længere ... eller hvad?
Victor Bruun mener at en fornuftig ingeniør kunne løse opgaven. Tja, standardisering er nu ikke så ligetil. I alm. biler er man ikke en gang enige om hvorvidt tankdækslet skal sidde i højre eller venstre side af bilen. I en el-bil er der måske 9 eller flere andre parametre som alle skal være enige om. Tror du at USA, Frankrig, Japan og Tyskland kan blive enige om en fælles standard? Nej, det bliver helt sikkert ikke inden for de næste 10 år.
Personligt ser jeg ikke noget problem i standardisering af dette. Der er ikke særligt store problemer i, at lave batterier til moduler af en given kapacitet, og så lade bilproducenten afgøre, hvor mange der skal i bilen. En fornuftig ingeniør burde relativt simpelt kunne fremstille et system, som genkender bilen og putter det rigtige antal batteri moduler i. På den måde skal ejeren af bilen heller ikke bekymre sig om, om batteriet falder sammen før tid, fordi det er problem batteriskiftestationen står med, og omkostninger fordeles derfor ud over hvert enkelt batteriskift.
Så jeg synes helt sikkert batteriskift har en fremtid. Jeg forstår ikke hvorfor man insisterer på at gøre det besværligt.
Tesla har vist at det kan gøres, men Better Place har også vist at det kan gøres. Så der er ikke noget nyt i det! Men hvad er chancen for at batteriskifte bliver en almindelig udbredt teknik ? Der er fortsat en masse problemer forbundet med batteriskifte. Et totalt fravær af standardisering - Et totalt fravær af tilslutning fra andre producenter. Batteriskifte har af ovennævnte årsager ingen mulighed for at få en fremtid.
Der er mange forskelle på Better Place og Tesla. Da BP gik i gang var der mange der forudsagde at konceptet ikke holdt. Selv var jeg også skeptisk. Og det er jeg stadig. Lynladning holder hele vejen og der er ikke behov for batteribytte.
Alligevel så får Tesla naturligvis succes med deres system. Det er ikke sikkert at det bliver brugt så meget, men det tror jeg slet ikke er succeskriteriet for Tesla. Formålet er at sprede et budskab. De sælger sikkerhed til dem der skal opleve livet med almindelig hjemmeladning og superladere, før de tror på konceptet.
Det er godt nok kun et sted i USA jeg har oplevet, at det tog 10min at tanke 60L. Jeg mistænker at det hang sammen med at de solgte kaffe og sandwich.
Elon siger klart og tydeligt at de søgte efter den hurtigste tankstation de kunne finde. Der bliver sagt at den tanker med 10 gallons per minut. Jeg måler det nu til 9 gallons per minut: Han begynder at tanke cirka 0:35 og den stopper 3:05 hvor han har tanket 23,3 gallons.
Det er 34 liter per minut. En dansk tankstation tanker cirka samme hastighed (jeg tog tid engang). Han bruger 30 sekunder på at komme i gang og et minut på at afslutte, betale og komme ind i bilen igen. Det vil jeg mene at jeg kan gøre hurtigere, og jeg tanker typisk kun omkring 25-30 liter. Alligevel så vil Tesla stadig nå ud fra tankstationen før mig.
Min bil (Toyota Yaris Hybrid) har kun en 35 liter tank og en rækkevidde på motorvej der ikke er meget bedre end en Model S.
Følger de nogen standarder? Ellers er det jo ligemeget.
Tesla har historisk set ikke brugt tid på at vente på at en eller anden komité finder på en eller anden standard, og med Better Place's præstation kan det vist heller ikke betale sig at vente.
Deres mission er her og nu at demonstrere, at elbiler fungerer, når de er lavet rigtigt.
Andre fabrikanter må følge trop og lave biler i det samme grundlæggende skateboard design, hvis de vil have en finger med i spillet. Så skal det så til den tid vise sig om Tesla vil tillade andre at bruge systemet. Hvis ikke, må man forsøge at udkonkurrere dem. Hvis man kan.
Følger de nogen standarder? Ellers er det jo ligemeget.
Og hvis de gør, skal alle biler så bruge det samme layout, samme batterier etc, ellers kommer hver ladestation jo til at skulle ligge inde med 20 forskellige typer batterier, hvilket både tager plads og er meget dyrt
Det er godt nok kun et sted i USA jeg har oplevet, at det tog 10min at tanke 60L. Jeg mistænker at det hang sammen med at de solgte kaffe og sandwich.
På denne video:
Kan man se at han tanker 23.331 gallons, dvs. lidt over 88 liter.
På videoen ses tydeligt at det er en Audi.
Så har de måske valgt en model med en 90 l tank.
Han oplyste desuden, at det koster cirka tre millioner kr. at opføre en batteriskiftestation.
Til sammenligning kunne det måske være sjovt at vide hvad en alm. benzinstation koster at opføre. Nogle bud?
Det er jo interessant, at Tesla mener at en batteriskiftestation vil koste 3 mio.kr. (ca. 0,5 mio. USD). Det er en brøkdel af Better Place's omk. og kræver altså væsentligt færre biler for at betale sig hjem. Da Tesla's biler kører 3-500 km per opladning er behovet for batteriskift vel også mindre.
Det optimale vil jo stadigvæk være (teoretiske) 1.000 - 2.000 km per opladning. Vi sender en bøn til batteriudviklerne og andre energilagringsformer.
Jeg har haft fornøjelsen af at prøve den lille Tesla, og den der har prøve så voldsomme kræfter i ryggen uden nævneværdig larm, kan godt komme til at synes, at benzinmotorer er uslebne ildelugtende diamanter i sammenligning med de "lydløse" katte.
På videoen ses tydeligt at det er en Audi.
Under fremvisningen lykkedes det hele to Tesla S-biler at køre gennem batteriskiftestationen på samme tid, som det tog at fylde benzintanken på en konventionel luksusbil.
Hvis det er en Amerikansk bil skal den jo også have 450 L på tanken hvor vi i Europa kan klare os med 45 L. :-)