Overgår nu diesel: Andelen af hybrid- og elbiler fordoblet i EU

Illustration: Bigstock/Gorynvd

Med knap 40 procent af markedet er benzinmotoren stadig langt den mest populære fremdriftsform, når EU-borgerne skal vælge ny bil.

Men ifølge nye tal fra European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA, er salget af benzinbiler i stigende grad trængt af batteribiler i tredje kvartal, hvor det har tabt mere end en tredjedel af sin markedsandel.

Dieselbilerne har nu omkring 18 procent af markedet og må derfor overlade deres andenplads i statistikken til hybridbiler.

De udgør nu næsten 21 procent af alle solgte biler i Europa.

9,8 procent af europæernes nye biler er nu rene elbiler, og næsten lige så mange er plugin-hybrider.

Dobbelt så høj andel herhjemme

Dermed står biler, der kan oplades, for en femtedel af alle nye bilsalg i EU i tredje kvartal.

Når det gælder rene elbiler, er salget steget med 57 procent fra kvartalet før, til mere end 212.000 biler.

Herhjemme kom der i september 3.189 nye elbiler ud at køre på de danske veje. Det svarer til 22,4 procent af månedens 14.222 nye personbiler

Plug-in hybriderne udgjorde 22,9 procent af salget, ifølge Danske Bilimportører.

I hele tredje kvartal udgjorde elbiler og plug-in-hybrider tilsammen 39,6 procent af salget.

Som del af det såkaldte Fit for 55-lovkatalog har EU-kommissionen foreslået, hvad der i praksis bliver et totalforbud mod benzin- og dieselbiler fra 2035.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I følge artiklen er 40% bensinbiler, 18% er diselbiler, plugin hybridbiler er næsten 21, mens 9,8 procent af europæernes nye biler er nu rene elbiler, og næsten lige så mange er plugin-hybrider.

Hvad er andelen af plugin hybrid? 10 eller 21% og hvorfor summerer det kun til 90%

  • 3
  • 0

Kun 17,6% kan lokkes til at vælge en ny diesel.

Gad vide hvad børnebørnene vil sige når vi om få år slæber dem på museum for at se på rigtig diesel mekanik fra dengang det var det eneste rigtige, joh farfar havde sådan en dieselbil og den var han glad for.

  • 6
  • 9

Gad vide hvad børnebørnene vil sige når vi om få år slæber dem på museum for at se på rigtig diesel mekanik fra dengang det var det eneste rigtige, joh farfar havde sådan en dieselbil og den var han glad for.

Nok det samme som da vores forældre blev slæbt med ud i laden og så den gamle hestevogn som oldefar og oldemor havde købt... Det var også lidt spændende, men de købte ikke selv en hestevogn af den grund...

  • 8
  • 0

De skal helt klart kunne tænde for diesel motoren og lugte den kvalmende stank som farfar bildte sig selv ind at ingen kunne tage skade af.

Og så skal de kige på udslagene fra måle instrumenterne som måler stikoxider og partikler fra den hyggelige drifts kolde diesel motor .

Om 10 års tid kan vi godt tage den snak med de næste generationer. Så er vi ikke længere slaver af den pænt svinske transport teknologi.

  • 8
  • 8

Kun 17,6% kan lokkes til at vælge en ny diesel.

Gad vide hvad børnebørnene vil sige når vi om få år slæber dem på museum for at se på rigtig diesel mekanik fra dengang det var det eneste rigtige, joh farfar havde sådan en dieselbil og den var han glad for.

Det er ikke for at være lyseslukker

  • men tallene viser at 81% af nyindkøbet er ICE (Diesel, Benzin, Gas og Hybrid uden plug). Lægges plug-in til, de har jo også ICE og bruger den efter undersøgelserne ganske flittigt - så når vi op på 90%.
  • 8
  • 0

Det er ikke for at være lyseslukker

men tallene viser at 81% af nyindkøbet er ICE (Diesel, Benzin, Gas og Hybrid uden plug). Lægges plug-in til, de har jo også ICE og bruger den efter undersøgelserne ganske flittigt - så når vi op på 90%.  

Ja det er rystende at de klimaforandringer der efterhånden er så tydelige at de står i kø udenforhoveddøren - ongen betydning har for 90% af bilkøbvernes valg.

Det er som at opleve 1. klasse salonen på et synkende Titanic. Orkesteret spiller, og vi holder på formerne mens alle kan se at skiber er ved at synke.

Egoisme og ignorans hersker. Gad vide hvad der skal til for at nutidens voksne og ældre tager deres ansvar alvorligt i forhold til deres handlingers effekt på fremtidige generationers levevilkår.

  • 10
  • 7

Det spørgsmål vil jeg så stille videre til vores kære politikere. Elbiler / Plugin hybrider er desværre ikke for alle hvor end de gerne vil. Men der bliver flere og flere elbiler pr. ladestander særligt omkring byerne, så hvis man også gerne vil kunne køre i bilen begynder det at blive et problem. Det kan vi bl.a. takke en Ladestanderbekendtgørelse fra foråret 2020 for - den indfører blot EU's minimumskrav som ikke pålægger nogen at sætte så meget som én ladestander op før 2025, kun forberedelser i form af tomrør o.l. ved renoveringer. Markedet er også helt til grin med priser fra 3,5 - 10 kr./kWh på offentlige ladere. Efter 2 års tilløb er Konkurrencestyrelsen endelig ved at se på hvad der foregår. Endlig er der det teknisk ift. hvor meget de lokale stikledninger, sikringer osv. kan klare. Så der er lidt vej endnu før de der bor i en af 1,4 mio. række og etageboliger uden videre kan skifte til elbil. Det skulle der have været tænkt på noget før.

  • 12
  • 0

Håber de nu noget højere priser på fossilt brændstof får endnu flere til at se lyset og ikke købe fossilbiler. Men det havde været bedre hvis prisstigningerne skyldtes afgifter, så pengene gik i vores egne fælles lommer og ikke OPEC's.

  • 4
  • 5

Markedet er også helt til grin med priser fra 3,5 - 10 kr./kWh på offentlige ladere.

I Oslo betaler en kr 5 per time for ladere langs fortauene som kommunen har satt opp. De som settes opp nå er på 7 kW og er neste 100% besatt hele tiden. Noen av dem yter også opp til 22 kW og fortsatt samme pris. Pris blir altså ned til 70 og 23 øre per kWh (norske kr og ører). På dagstid ca dobbelt pris.

Med ladere langs fortauene og til en fornuftig pris, så vil byeboere kunne ha god tilgang til rimelige ladere nær deres leiligheter.

  • 8
  • 0

I Oslo betaler en kr 5 per time for ladere langs fortauene som kommunen har satt opp. De som settes opp nå er på 7 kW og er neste 100% besatt hele tiden. Noen av dem yter også opp til 22 kW og fortsatt samme pris. Pris blir altså ned til 70 og 23 øre per kWh (norske kr og ører). På dagstid ca dobbelt pris.

Med ladere langs fortauene og til en fornuftig pris, så vil byeboere kunne ha god tilgang til rimelige ladere nær deres leiligheter.

Det er lige præcis den slags tiltag vi har brug for i Danmark hvis alle skal kunne være med på elbilsbølgen. Jeg kan dog frygte at vi skal vente længe på at det offentlige er klar på sådan en løsning. Ofte lyder svaret fra politikerne at ladestandere er noget private aktører må tage sig af, og så bliver det alt for dyrt for forbrugeren og der bliver sat for få op.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten