Overborgmester: Metro i havnetunnel skal fortsætte til Malmø
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Overborgmester: Metro i havnetunnel skal fortsætte til Malmø

Når Transportministeriet i forvejen anlægger en havnetunnel for at føre biltrafikken uden om centrum af København, er det nærliggende at lægge en metro i den første del af tunnelen mellem Nordhavnen og Refshaleøen.

Derfra kan metroen fortsætte til Malmø, mens havnetunnelen fortsætter over til Amager og Holbækmotorvejen.

Det mener Københavns overborgmester, Frank Jensen (S). Lige nu overvejer transportminister Henrik Dam Kristensen (S), om ministeriet vil være med til nærmere at undersøge den dansk-svenske metrotunnel.


»Vi har aftalt med transportministeren, at hvis dén bold skal rulle, må ministeriet afgøre, om det ønsker at en grundig undersøgelse. Havnetunnelen er jo et statsligt vejanlæg. Og skal det statslige vejanlæg yderligere krydres med denne mulighed, er det vigtigt, at det bliver placeret det rigtige sted,« påpeger Frank Jensen.

Imens er København og Malmø i gang med at klarlægge metrotunnelens nærmere forløb:

»Vi har en udredning i gang sammen med Malmø, så det er vi ikke helt på plads med endnu, men metroen skal ramme cityområderne i Malmø og København.«

»I den forbindelse er metro-havnetunnelen til Refshaleøen en spændende mulighed, som Rambøll har præsenteret os for. Men sagen ligger altså nu hos Transportministeriet,« tilføjer Frank Jensen.

»Refshaleøen skal jo også arealudvikles«

Ud over linjeføring og stationsplacering omfatter udredningen, der i oktober skal resultere i en metrohvidbog, anlægsteknik, effekten på Øresundsbroen og Københavns Lufthavn samt på samfundsudviklingen og økonomi.

Udgiften til Øresundsmetroen skal lægges oven i den samlede pris på næsten 38 milliarder kroner for metroudbygningen i København. Derfor understreger overborgmesteren også, at det er et langsigtet projekt.

»Refshaleøen skal jo også arealudvikles på et tidspunkt. Samtidig undersøger vi, hvordan vi sikrer kapaciteten for passagertransporten over eller under Øresund, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, og godset skal over Øresundsbroen og ned over Femern. Her fokuserer vi på metroen.«

»Den vil kunne virkeliggøre perspektivet for vores samarbejde over Øresund: at de to store byer i vores region kan smelte sammen og integrationen blive så tæt, at man oplever, at man lever i én by, uanset om man bor i Malmø eller København,« siger Frank Jensen.

Metrostrækningen vil halvere den nuværende 34 minutter lange transporttid mellem de to byer.

Kommentarer (10)

Måske skulle Henrik Brundstedt prøve at pendle mellem Malmø og Kbh, inden han udtaler sig. Der er kæmpe behov allerede nu til at udvide transport mulighederne mellem de 2 byer.

  • 6
  • 3

Der er interesse for en trafikforbindelse mellem København og Århus via Kattegat.
Da RUF teknologi er meget billigere end traditionelle baner vil det kunne etableres for 12 mia.
Når man så er i gang kunne man lige så godt forlænge den til Lund og Aalborg, sådan at flere universitetsbyer blev bundet sammen med en superhurtig dualmode trafikforbindelse, som kan bringe forskere i kontakt langt hurtigere end nu og langt billigere.
Derefter kan vi sælge teknologien til udlandet hvor det vil tage udlandet med storm.
Lige nu ligger RUF stille på grund af en større rokade i mit firma, men til næste år fyres der op under visionerne igen :-)

  • 2
  • 6

Genialt træk. Endelig kan vi få Metro-Stationer under Trekronerfortet, Middelgrundsfortet, Flakfortet, samt en Metrostation under Saltholm. På de 4 ovennævnte stationer bor der højst nogle måger?

En station under Rigshospitalet, hvor 80.000 mennesker dagligt kommer til/ ell. forbi er der stadig ingen planer om. Men der er planlagt 2 Metrostationer ude i Nordhavnen, hvor der højst ligger 5 fiskekuttere.

Vi har allerede et IC3tog til Malmö der kører 180 km i timen med ned til 10 min. drift i myldretiden. Der er endda plads til dobbelt så mange IC3 tog i døgnet. Jeg synes denne Øresundsbro og tog-linie skal betales færdig først.

Det vil ta over 27 år at ligge nogle skinner til Metroen under vandet til Skåne, endda linie parallelt med den vi har på Broen idag. Metroen kan først forventes færdig i 2040. Iflg. Metro egen beregninger.
Det vil koste 50 milliarder kr. De fleste kender licitationer og resultatet bliver at det kommer gerne til at koste det dobbelte. Især Metro-projekter. Et Metrotog kan højst køre 60 km i timen. Danmark ell. København flyder også i penge til et sådan overflødigt nytteløst projekt, som kun Overborgmester Frank Jensen vil bygge et monument over sin tid, inden han ryger ud til næste kommunalvalg.

Løsning: Genindsæt flyvebådene imorgen med ½timesdrift til Malmö, Landskrona og Helsingborg. Vandet er der allerede. Det vil være en meget billig og hurtig løsning for hele Øresundsregionen og ikke kun for Overborgmesteren i København og Malmö by alene.
Flyvebådene vil gi øjeblikkelig merbeskæftigelse til 500 ansatte ved rederiet. Det vil også gi et godt alternativt til toget, hvis toget stopper pga. problemer i tunnellen ell på Øresundsbroen. Idag er der intet alternativ til Øresundsbroen ell tunnellen, når hvis toget stopper eller lukker for biler.

  • 8
  • 6