Overborgmester: Dieselforbud skal ikke ramme socialt skævt
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Overborgmester: Dieselforbud skal ikke ramme socialt skævt

Illustration: Socialdemokraterne

Københavns overborgmester vil som led i et udspil op til det kommende kommunalvalg forbyde nye dieselbiler i den københavnske miljøzone fra 2019.

Forbuddet har ikke bund i konkrete beregninger for, hvad det vil betyde for luften i København at forbyde nye dieselbiler. Det bygger på et ønske om at få dieselbiler væk fra byen, fordi nuværende dieselbiler er medvirkende til dødsfald blandt københavnere.

Læs også: Frank Jensen: Forbyd nye dieselbiler i København fra 2019

For at det ikke skal ramme socialt skævt og straffe københavnere, som har anskaffet sig en dieselbil i god tro, vælger overborgmesteren at forbyde nye dieselbiler og i stedet sætte parkeringsafgiften til det dobbelte, 2.300 kroner årligt, for brugte dieselbiler, som bliver registreret i byen efter 1. januar 2019.

På den måde regner overborgmesteren med, at alle dieselbiler vil være ude af byen over nogle år.

Hvorfor nye dieselbiler?

Ingeniøren ville gerne have talt med Frank Jensen (S) om denne del af forslaget, men det har ikke været muligt. I stedet har overborgmesteren besvaret nogle spørgsmål via e-mail:

Hvordan kan det være, at det er nye dieselbiler, der forbydes i forslaget?

»Jeg vil forhindre, at der kommer nye dieselbiler på vejene, som kan køre rundt og forurene de næste 10-15 år. Samtidig med at de ældre biler udfases helt naturligt, i takt med at de skrottes.«

Er det ikke at blande socialpolitik og miljøpolitik, hvis det er af hensyn til folk som i forvejen har en dieselbil?

»Nej, du kan ikke dele politik op på den måde. Du er som politiker nødt til at se på, om dine forslag har utilsigtede konsekvenser, f.eks. rammer socialt skævt. Jeg ønsker ikke at straffe folk, som har fulgt gældende regler og anskaffet sig en dieselbil i den tro, at den var miljøvenlig. Til gengæld vil forslaget motivere til, at der ikke kommer flere nye dieselbiler på vejene og vil over nogle år betyde, at personbiler på diesel forsvinder fra København.«

Biler har trods alt en udløbsdato

Hvordan vil du sikre dig, at københavnerne i stedet for at købe de nyere og mere miljørigtige dieselbiler ikke blot anskaffer sig ældre modeller for stadig at kunne køre rundt i byen?

»Det er jo helt naturligt sådan, at biler trods alt har en udløbsdato og forsvinder efterhånden. Danske biler har en gennemsnitsalder på ca. ni år, men nogle biler kører længere, men forsvinder, når de skrottes. Derudover vil jeg fordoble prisen for at parkere ved din bopæl, hvis du anskaffer dig en brugt dieselbil efter 1. januar 2019. På den måde vil det ikke kunne betale sig at anskaffe sig en ældre dieselbil.«

Hvorfor er der ikke lavet konkrete beregninger på, hvad det vil hjælpe at forbyde nye dieselbiler vs. gamle dieselbiler vs. alle dieselbiler?

»Eksperter er entydigt enige om, at diesel er langt mere sundhedsskadeligt end benzin. Det har også vist sig, at selv helt nye dieselbiler forurener meget mere, end de er testet til, det viser blandt andet et omfattende studie fra det tyske miljøministerium. Det er fakta, som mange andre storbyer reagerer på ved at lave begrænsninger over for diesel. Den konkrete model kan skrues sammen på mange måder – min model for København er at stoppe tilførslen af nye biler, mens de ældre forsvinder i takt med, at de skrottes.«

Hvad med besøgende dieselbiler, turister fra nabolande, taxi fra Køge eller Kalundborg med firmagæster der lige skal have en overnatning og se byen inden de skal hjem.

I centrum er der en del special læger med patienter fra hele Sjælliand- Lolland, på den måde vil sådan en zone brede sig så alle erhvervsbiler også dem der kun kommer en gang om måneden eller en gang om året bliver ramt.

  • 2
  • 0

Du er som politiker nødt til at se på, om dine forslag har utilsigtede konsekvenser, f.eks. rammer socialt skævt.

Hmm.. så det er mere socialt afbalanceret at lade folk, der ikke har en garage, betale dobbelt i parkeringsafgift, og lade folk med hus, have og garage køre rundt i gamle dieselbiler uden ekstra omkostninger.

Eller vil Frank Jensen indføre parkeringsafgift på egen matrikel?

  • 5
  • 0

Snart er det kommunevalg og så skal Hr. Jensen gøre sig opmærksom med sådanne udmeldinger som ikke helt er gennemtænkt.

Om 20 år vil halvdelen af bilparken formentlig være elektrisk, så med tiden vil forureningen fra biler forsvinde helt.

Det ville være mere smart at få busser og taxier i København til at anvende andre energiformer som el eller brint. Dette ville formentlig reducere diesel forureningen med måske 50%. Taxaer skiftes ofte ud efter en tre årig periode og det kunne så forlanges at de skulle anvende el eller brint når de udskiftes. Busserne kunne ligeledes indenfor en kortere årrække også udskiftes til grøn energi.

  • 6
  • 0

Partikelforureningen har været faldende over de sidste 25 år, for mig lyder det som om Frank Jensen bare er ude på at score politiske point og øge chancen for et godt socialdemokratisk kommunevalg.

For at være helt sikker på de politiske point, siger han at de ikke må ramme socialt skævt.
Det kan ikke undgås da ethvert forbud virker begrænsende på virksomhedernes muligheder for at drive forretning, og begrænsende på borgernes muligheder for at tage arbejde. Begrænsningerne medfører mindre omsætning og indtjening, og resulterer i mindre skatteindtægter der via omfordeling skulle komme de socialt dårligst stillede til glæde.

  • 3
  • 0

Hvad med besøgende dieselbiler, turister fra nabolande, taxi fra Køge eller Kalundborg med firmagæster der lige skal have en overnatning og se byen inden de skal hjem.

I centrum er der en del special læger med patienter fra hele Sjælliand- Lolland, på den måde vil sådan en zone brede sig så alle erhvervsbiler også dem der kun kommer en gang om måneden eller en gang om året bliver ramt.

Når man køre rundt i Europa skal man orientere sig om de gældende miljøzoner, det er helt normal praksis og har været i funktion i masser af år og de er forskellige fra land til land. Det nye her er blot at den nye Euro6 fin partikelspreder er uønsket.
Så må man bare vælge om man vil besøge/bo i sådan en by hvor indåndingsluften er på vej til at blive renere.

Jeg kan f.eks ikke køre ind i de nye franske miljøzoner med min gamle euro 1 benzinbil. Det kunne jeg så ikke finde på alligevel da det er meget hurtigere og behageligere at afmontere el-cyklen og benytte den.

  • 1
  • 2

@ René Low
Du skriver at man bare må vælge om man vil besøge/bo i sådan en by hvor indåndingsluften er på vej til at blive renere.

Så kan jeg da anbefale København hvor antallet af ultrafine partikler i perioden 2002 - 2016 er faldet med 56% ( ved H.C. Andersens Boulevard )

  • 3
  • 0

Luften i København har ikke været renere end nu i flere hundrede år. De eneste der ikke har opdaget det er nogle fanatiske partikeljægere og overborgmester Frank Jensen, og så det bilhadende segment af unge ubefæstede sjæle på undervisningsinstitutionerne, der til gengæld opdager det når de får børn og flytter ud i parcelhusenes velfærd med egen dyt og vovhund.

Ærgerligt at København skal undgælde for dette uheldige og tilfældige sammenrend.

I øvrigt: Besøgende til Christiansborg får vel dispensation ? For man kan vel ikke forestille sig at Frank Jensen vil frasortere dele af befolkningen i deres mulighed for at opsøge landets regering ?

  • 1
  • 0

Så kan jeg da anbefale København hvor antallet af ultrafine partikler i perioden 2002 - 2016 er faldet med 56% ( ved H.C. Andersens Boulevard )

Ja det er positive nyheder man kun kan glædes over. Det er en tendens der kan ses over hele Europa. Værre ser det ud med kvælstofoxider NO2 som ikke rigtigt har rykket sig, og dette er på grund af den forfejlede diesel invasion.

"Koncentrationen af NOx er gået markant ned siden starten af 1990'erne. En hovedårsag er at emissionen af NOx fra benzindrevne er blevet reduceret kraftigt, efterhånden som der er kommet katalysatorer på bilerne og iøvrigt indført forbedret teknologi.
Koncentrationen af NO2 er også nedadgående, men ikke i samme takt som for NOx. Forklaringen er bl.a., at der er en øget andel af dieselbiler, som udsender op imod halvdelen af deres NOx-emission direkte som NO2."

  • 0
  • 1