Overborgmester: Dieselforbud skal ikke ramme socialt skævt
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Overborgmester: Dieselforbud skal ikke ramme socialt skævt

Københavns overborgmester vil som led i et udspil op til det kommende kommunalvalg forbyde nye dieselbiler i den københavnske miljøzone fra 2019.

Forbuddet har ikke bund i konkrete beregninger for, hvad det vil betyde for luften i København at forbyde nye dieselbiler. Det bygger på et ønske om at få dieselbiler væk fra byen, fordi nuværende dieselbiler er medvirkende til dødsfald blandt københavnere.

Læs også: Frank Jensen: Forbyd nye dieselbiler i København fra 2019

For at det ikke skal ramme socialt skævt og straffe københavnere, som har anskaffet sig en dieselbil i god tro, vælger overborgmesteren at forbyde nye dieselbiler og i stedet sætte parkeringsafgiften til det dobbelte, 2.300 kroner årligt, for brugte dieselbiler, som bliver registreret i byen efter 1. januar 2019.

På den måde regner overborgmesteren med, at alle dieselbiler vil være ude af byen over nogle år.

Hvorfor nye dieselbiler?

Ingeniøren ville gerne have talt med Frank Jensen (S) om denne del af forslaget, men det har ikke været muligt. I stedet har overborgmesteren besvaret nogle spørgsmål via e-mail:

Hvordan kan det være, at det er nye dieselbiler, der forbydes i forslaget?

»Jeg vil forhindre, at der kommer nye dieselbiler på vejene, som kan køre rundt og forurene de næste 10-15 år. Samtidig med at de ældre biler udfases helt naturligt, i takt med at de skrottes.«

Er det ikke at blande socialpolitik og miljøpolitik, hvis det er af hensyn til folk som i forvejen har en dieselbil?

»Nej, du kan ikke dele politik op på den måde. Du er som politiker nødt til at se på, om dine forslag har utilsigtede konsekvenser, f.eks. rammer socialt skævt. Jeg ønsker ikke at straffe folk, som har fulgt gældende regler og anskaffet sig en dieselbil i den tro, at den var miljøvenlig. Til gengæld vil forslaget motivere til, at der ikke kommer flere nye dieselbiler på vejene og vil over nogle år betyde, at personbiler på diesel forsvinder fra København.«

Biler har trods alt en udløbsdato

Hvordan vil du sikre dig, at københavnerne i stedet for at købe de nyere og mere miljørigtige dieselbiler ikke blot anskaffer sig ældre modeller for stadig at kunne køre rundt i byen?

»Det er jo helt naturligt sådan, at biler trods alt har en udløbsdato og forsvinder efterhånden. Danske biler har en gennemsnitsalder på ca. ni år, men nogle biler kører længere, men forsvinder, når de skrottes. Derudover vil jeg fordoble prisen for at parkere ved din bopæl, hvis du anskaffer dig en brugt dieselbil efter 1. januar 2019. På den måde vil det ikke kunne betale sig at anskaffe sig en ældre dieselbil.«

Hvorfor er der ikke lavet konkrete beregninger på, hvad det vil hjælpe at forbyde nye dieselbiler vs. gamle dieselbiler vs. alle dieselbiler?

»Eksperter er entydigt enige om, at diesel er langt mere sundhedsskadeligt end benzin. Det har også vist sig, at selv helt nye dieselbiler forurener meget mere, end de er testet til, det viser blandt andet et omfattende studie fra det tyske miljøministerium. Det er fakta, som mange andre storbyer reagerer på ved at lave begrænsninger over for diesel. Den konkrete model kan skrues sammen på mange måder – min model for København er at stoppe tilførslen af nye biler, mens de ældre forsvinder i takt med, at de skrottes.«

Hvad med besøgende dieselbiler, turister fra nabolande, taxi fra Køge eller Kalundborg med firmagæster der lige skal have en overnatning og se byen inden de skal hjem.

I centrum er der en del special læger med patienter fra hele Sjælliand- Lolland, på den måde vil sådan en zone brede sig så alle erhvervsbiler også dem der kun kommer en gang om måneden eller en gang om året bliver ramt.

  • 2
  • 0

Du er som politiker nødt til at se på, om dine forslag har utilsigtede konsekvenser, f.eks. rammer socialt skævt.

Hmm.. så det er mere socialt afbalanceret at lade folk, der ikke har en garage, betale dobbelt i parkeringsafgift, og lade folk med hus, have og garage køre rundt i gamle dieselbiler uden ekstra omkostninger.

Eller vil Frank Jensen indføre parkeringsafgift på egen matrikel?

  • 5
  • 0