Over fire store tagkollaps om dagen kostede forsikringsselskaber dyrt

Danske forsikringsselskaber står til at udbetale kæmpe erstatningsbeløb efter vinterens snefald fik i gennemsnit 4,3 store tage til at brage ned hver dag i ti uger.

Alene Topdanmark oplyste til Fondsbørsen, at de skal af med 300 millioner kroner som følge af vinterens skader. Men flere af ulykkerne kunne være undgået, og hvis svigt er årsagen, så udbetaler forsikringen ikke erstatning.

»Vi har troet, at når kommunen godkender byggeriet, så er det i orden,« siger Lars Simonsen, landbrugsdirektør i Topdanmark, men ifølge ham er virkeligheden blot, at alt for mange byggefirmaer har sjusket med byggeriet af staldbygninger og derfor burde de også sidde med ansvaret og regningen.

Topdanmark har nemlig set flere fejl i blandt andet afstivningerne på nye landbrugsbygninger, som burde være i orden, og de mener ikke, at de i forvejen trængte landmænd skal slås med byggebranchen om erstatningsansvaret.

Det er nemlig svært at give landmanden skylden for, at konstruktionen er dårlig, medmindre han for eksempel har savet afstivninger over for at få plads til mejetærskeren.

I alt oplevede danskerne 3.712 snetryksskader

Tilsammen har de fire forsikringsselskaber 301 storskadeanmeldelser som følge af tagkollaps. Topdanmark har flest med 200, men deres grænse for storskader ligger også ved 200.000 kroners erstatning, mens de andre selskabers grænse ligger ved 1.000.000 kroner.

Og det er ikke kun landbruget, der er ramt.

Regner man alle skader med lige fra tagkollaps på svinestalde over sammenstyrtende carporte til nedfaldne tagrender og markiser, så anmeldte danskerne 3.712 snetrykskader denne vinter.

Desværre kunne Codan ikke oplyse, hvor mange mindre skader de modtog anmeldelser på. Snetrykskader er normalt så sjældne, at de ikke gemmer sagerne specifikt som snetrykskader i systemet.

Blandt storskadeanmeldelserne gemmer sig alt fra messehaller til markiser og fra svinestalde til supermarkeder. Og skaderne efter de mange kollaps har ikke bare været økonomiske.

SBi vil finde årsagen til de mange kollaps

En håndfuld personer har brækket benene og i et enkelt tilfælde fik en 76-årig mand amputeret sit venstre underben, da en markise i Hjørring svingede ned over ham og flere andre fodgængere.

Men selvom personskaderne er få, er sagen stadig så alvorlig, at der skal graves i årsagerne til de mange kollaps, lyder budskabet fra Jørgen Nielsen fra Statens Byggeforskningsinstitut.

»Hvis 300 bygninger skvatter ned, så er det helt tilfældigt, hvor mange der kommer til skade. Jeg ved godt, at de fleste er landbrugsbygninger, men der er også eksempler på haller og andre konstruktioner, der er svigtet. Den slags skader, hvor basale bærende konstruktioner svigter, regner vi jo med er få,« siger Jørgen Nielsen

Erhvervs- og Byggestyrelsen har allerede bedt Last- og Sikkerhedsudvalget under Dansk Standard om at undersøge de mange ulykker med tagkonstruktionerne denne vinter.

Selvom der var mange tagkollaps med alvorlige konsekvenser, så kommer det ikke bag på formanden for Last- og Sikkerhedsudvalget, Svend Ole Hansen. Udvalget undersøger omfanget og antallet af de mange tagkollaps til en stor redegørelse, der skulle være færdig i juni.

»Når vi har ekstreme begivenheder, så kommer der ganske mange skader. Det, at man når en milliard eller to i skadesomfang, er væsentligt mindre sammenlignet med stormen i 1999. Men uanset hvad, er det stadig for meget,« siger Svend Ole Hansen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man tegner forsikringer baseret på, at man tror kommunerne sikrer, at tingene er i orden, så beder man vel selv om at få de skader. Med al respekt for kommunernes gode intentioner, er det nok for meget at forvente. Har ikke meget grundlag for at bedømme årsagen, men udbredt brug af dispensationer for bygningsreglementet har jeg da kunne konstatere i mit virke. Hvis jeg var landmand med en stor korrekt bygget hal, ville jeg nok være bitter over i fremtiden at skulle betale forsikringspræmie beregnet på grundlag af at 50% tage har fejl og derfor er unødigt skadesramte. Sådan bliver det når man ikke anlægger ingeniørvurderinger, men forlader sig på aktuarerne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten