

En forholdsvis ung amerikansk startup-virksomhed kaldet Hermeus ser ud til at have så meget fart på for tiden, at den er værd at holde lidt øje med.
Hermeus er på kun 21 måneder og et budget på 123 millioner kroner lykkedes med at bygge en velfungerende motor, der har den helt unikke egenskab, at den kan skifte mellem at være en turbojet-motor og en ramjet-motor.
Det er interessant, fordi eksisterende ramjet-motorer (og scramjet for øvrigt) har den store begrænsning, at de kun virker, når de tændes i meget høje hastigheder.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Så vidt, jeg husker, er betegnelsen "Airforce One" blot kaldenavnet for det fly, som præsidenten er ombord på. Dvs. hvis han hopper i en Sopwith Camel, så bliver den betegnet som "Airforce One".
I folkemunde omtales præsidentens Boeing 747 som "Airforce One", men det er ikke helt korrekt. Den har sit eget kaldenummer, indtil præsidenten stiger ombord, hvorefter den antager "Airforce One" betegnelsen.
Der findes længere og mere detaljerede videoer.
Interessant koncept men, hvad ville formålet med, og nytteværdien af, sådan et fly være?
Til gengæld falder den meget med højden - - - (ca. 1/30 luftdensitet i 24 km)Luftmodstanden stiger med noget der minder om hastigheden i fjerde potens
Når man kun snakker om en motor, er det svært at sige noget med sikker hed om rækkevidde
Egentlig ikke.
Luftmodstanden stiger med noget der minder om hastigheden i fjerde potens, så du kommer ikke ret langt på en tankfuld ved mach 4.
Både Concorde og SR-71 Blackbird var ikke alene kendt for høj hastighed, men også for lang rækkevidde. Moderne kampfly kan måske overhale en Concorde på korte strækninger, men ikke krydse Atlanten.
Når man kun snakker om en motor, er det svært at sige noget med sikker hed om rækkevidde, da det afhænger af brændstoftanke osv., men store brændstoftanke vil nedsætte topfarten, så selv om et testfly kan nå Mach-5, er det ikke sikkert, at, hvis man sætter moteren på et fly med brændstof nok til transatlantiske flyveture, man kan opnå en særlig høj gennemsnitshastighed. Der er sikkert også et problem med afkøling ved de højeste hastigheder. Scramjets har jo ofte haft det problem, at motoren smelter.
Jeg kan ikke forestille mig andet end at "Præsidentens fly Air Force One" skal forstås som den operationelle betegnelse for hvadend den amerikanske præsident flyver i på ethvert givent tidspunkt.
Det er fuldstændigt korrekt at den modificerede Boeing 747 der for indeværende anvendes som det primære Air Force One næppe egner sig til at flyve særligt meget hurtigere end den gør med de nuværende motorer og Hermeus motoren egner sig næppe særligt godt til flyvning ved subsonisk cruise.
Det skal således forstås som at det overvejes hvorvidt en ny type skal udvikles med denne motor(type) der kan anvendes som præsidentens primære fly - Air Force One. Det vil i så fald have lange udsigter, en ny modificeret Boeing 747-8 står til at blive leveret til brug som Air Force One i 2026, men det lader til at US Air Force har lavet kontrakter med Hermeus, Boom og Exosonic om at levere et overlydsfly til brug som præsidentiel transport. Hvorvidt det er en god ide kan dog stadig med rimelighed anfægtes.
Lige præcis. Jeg har rettet det nu, så det burde stå korrekt i artiklen.
Ja J85 er godt nok en turbojet:https://en.wikipedia.org/wiki/General_Electric_J85
Men faktisk er F100 en turbofan:https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_F100
Så det kan lade sig gøre ;o)
Der står i artiklen at "Den kan skifte mellem at være en turbofan-motor og en ramjet-motor" Men det er vel en turbojet?
Både det billederne viser og de 2 motortyper General Electric J85-21 og Pratt & Whitney F100 er vel turbojet. Jeg har heller aldrig set en turbofan til mere end March 1.
Motorerne skal nok monteres inderst. I en nødsituation kan den yderste del af vingerne afkastes sammen med de ydre motorer. Flyet vil derpå indlede en ballistisk flyvning til sikrere egne.
Som taget ud af en tegneserie (ideen må kunne sælges).
Airforce One er som bekendt en Boeing 747. Den er i forvejen et meget hurtigt fly med en topfart på mach. 0,85 svarende til 920 km/t og det kan godt være at Airforce One er lidt "tunet" ;-) Geometrien af flyet egner sig ikke til overlydsfart.om at udstyre præsidentflyet Air Force One med en Chimera-motor